överclocka intel dual core 2.6 GHz

Medlem
överclocka intel dual core 2.6 GHz

Jag är ganska ny när de gäller överklockning, men har lyckats överklocka den då funkar de hur bra som helst i någon timme innan den bara dör och kommer till reperationsläge. Jag har gått från 2.6 GHz till ungefär 2.9 GHz. Har testat gå upp ett steg i volt grejen och har haft kvar på samma utan resultat. Är de något mer jag ska tänka på för att få de att funka

Medlem

Hmm, hur får du det till att detta ska ligga på "mjukvara"..?

Sen kanske du ska ta och fråga på ett riktigt hårdvaruforum istället, typ sweclockers


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

för att ja råka posta fel, men tacck

Inaktiv

När du klockar din cpu så gör du troligtvis det genom att öka FSB (FrontSideBus [mhz]). Det du kanske inte tänker på är att du ändrar också hastigheten på dina DDR minnen, så en volt ökning måste också ske på dem beroende på dess frekvens(mhz).
När jag säger beroende så kan du redan har minnen som klarar högre FSB än vad tidigare system konfigurationer behövde men de flesta standard systemen har såklart inte bättre minnen än vad de kräver så en volt ökning är nog din sak att se till.
Det finns också en funktion att inte köra sync på minnena (1:1), tyvärr är jag inte inkörd på dagens system men teorin är den samma. Finns massa krims krams runt denna funktion men det är ett 1:1 man strävar efter för att få bästa prestanda.

Se även efter om PCI-bussen är låst, den bör vara för att inte dina HDDs ska ta stryk.

Tips är att också ta hem prime95 för att stress testa dvs. om ditt system är stabilt.

Medlem

taack för svaret! jag har lyckats klocka den till 3.15 GHz, ligger på nästan 60 grader. De ska väl var lugnt

1
Skriv svar