Medlem

Flera ovan: Visst är det här ett annat sorts spel än Origins - men någonting annat hade man väl knappast förväntat sig? Bioware gick ju redan tidigt ut och sa att det här skulle bli annorlunda. Jag ser inget problem med att serien byter riktning, utan vänder blicken mot lovande alster som The Witcher 2 för att få mitt lystmäte när det gäller att hitta ett tyngre, mer klassiskt RPG-spel. Det här är verkligen inget Dragon Age: Origins II, men jag gillar Dragon Age II för vad det är.

Ni som antyder att det skulle ligga någon sorts vinning i att ge spel höga betyg enbart för att det skulle förstärka "vår" position att förhandla om reklampengar är verklighetsfrånvända. Jag - och merparten av alla som har samma jobb som jag - frilansar för en publikation och har således ingen som helst kontakt med marknadsaspekten av det hela.

Kort sagt fungerar det så här: jag får ett spel i brevlådan, sedan spelar jag det och plitar ned ett omdöme som publiceras på sajten. Jag har aldrig skrivit en recension av andra anledningar än att jag strävar efter att informera och, så gott det går, underhålla er läsare.

Medlem

FZ vi ger da2 en 4 för att den var så annorlunda 1an annars skulle den fått 3.

Medlem

hmm... Du skrev att "Kirkwall" är den riktiga huvudpersonen men det är ju staden man är i som heter Kirkwall :-/

Testpilot
Skrivet av Kamp:

Massor..

Nu har jag lirat 3-4 timmar i spelet , kör på Hard som är jämförbart med Normal i DAO. (Förutom friendly fire)

Nu vet jag att alla som klagar ser DAO genom rosa brillor och tycker det är kanon trots att striderna är precis likadana med skillnad att 2an har vågor av fiender som dyker upp ur tomma intet men sättet att strida på är precis lika , trots det är alltså DAO mer strategiskt? *what?*

Som jag skrev tidigare idenna tråd så:
Dialogvalet är ju bättre!: I DAO kunde man välja vad man trodde var det goda valet o få ett "piss off" av spelet för det var inte alls så , detta skedde då flera val var ordade likadant men tog man fel så var man rökt & i många konversationer fick man aldrig koll på om ens val var gott/ont/elakt osv utan fick bara nån gråzon av intetsägande konversation och i många fall skedde så i flera lager innan man kom fram till de RIKTIGA valen mellan god/ond , för det fanns bara god och ond . I DA2 precis som i DAO så gör valet egentligen ingen större skillnad.

Skrivet av Tivook:

Här är en sammanfattning om min åsikt:

"On all platforms, Dragon Age II caters to an audience that didn’t connect with Origins, while alienating those who did. This may result in a better console experience, but considering that Dragon Age: Origins was a love letter to old-school PC RPGs, BioWare’s neglect of the sequel’s PC release is tragic. I appreciate the technical refinements, but improving the polish doesn’t do much good when the basics still need work."

Är besviken på dragon age II, det är allt jag kan säga.

För de mig som diggade Baldurs Gate och även gillar Dragon Age2 då?

Slutsats: Allt för många sitter och hypar upp sig till den milda grad och tror att spel som DA2 kommer o va helt underbart enligt vad deras drömmar är. Det är som då man tänker på nån gammal flickvän , då man minns bakåt minns man bara det roliga och trevliga , att hon var en psykopat som var otrogen det glömmer man

Medlem
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Boys and girls kolla på detta: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-dragon-age/711453

Skit i att dom ger spelet 9.2 utan lyssna faktiskt på vad han säger. Tycker det han snackar om är väldigt imformativit.

Tack för länken. Nu fick jag en bättre bild av spelet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Kamp:

Massor..

Nu har jag lirat 3-4 timmar i spelet , kör på Hard som är jämförbart med Normal i DAO. (Förutom friendly fire)

Nu vet jag att alla som klagar ser DAO genom rosa brillor och tycker det är kanon trots att striderna är precis likadana med skillnad att 2an har vågor av fiender som dyker upp ur tomma intet men sättet att strida på är precis lika , trots det är alltså DAO mer strategiskt? *what?*

Som jag skrev tidigare idenna tråd så:
Dialogvalet är ju bättre!: I DAO kunde man välja vad man trodde var det goda valet o få ett "piss off" av spelet för det var inte alls så , detta skedde då flera val var ordade likadant men tog man fel så var man rökt & i många konversationer fick man aldrig koll på om ens val var gott/ont/elakt osv utan fick bara nån gråzon av intetsägande konversation och i många fall skedde så i flera lager innan man kom fram till de RIKTIGA valen mellan god/ond , för det fanns bara god och ond . I DA2 precis som i DAO så gör valet egentligen ingen större skillnad.

Jag förstår inte ens hur du kan jämföra striderna i DAO med DA2..?
Har vi verkligen spelat samma spel? I DAO behövde du använda taktik, det behöver du inte i DA2. Att pausa för att ge ut orders är någonting som är helt onödigt. Plus att du inte ens har i närheten av lika många spells som du hade i DAO. Du får ett ytterst litet antal spells som du spammar om och om mer eller mindre.

Att du sedan säga att dialogvalet skulle vara bättre måste seriöst vara ett skämt? Säg att du trollar? Hur kan TRE val vara bättre än fler?
Tre val där du inte ens behöver tänka på vad som sägs, utan enbart ta det som du vill? Att du klagar på konversationerna i DAO visar enbart på att du inte brydde dig om vad som sades utan ville bara ge ett elakt eller snällt svar.
Varför så besatt av att ge ett speciellt svar? Vet du vad rollspela är för något?

Fanns bara god och ond? Ingen större skillnad? Det var just därför som i DAO dina kompanjoner kunde lämna dig om du gjorde fel val, eller du kunde romantisera dem om du gjorde rätt val. Olika slut beroende på vilka val du hade gjort tidigare.

Jag tror inte ens du har spelat igenom DAO. För du har uppenbart ingen aning om vad du pratar om.

DA2 är INTE ett rollspel. Det finns INGET att rollspela. Allting är redan gjort åt dig. Det enda du behöver göra är att trycka på lite knappar så att någonting "AWESOME HAPPENS" som BioWhore själva sa.

Förövrigt så har du redan sett hela spelet så fort du lämnar Kirkwall.
För de har återanvänt precis alla texturer och grottor. Det känns aldrig som om världen eller någonting all för den delen utvecklas. Känns inte direkt som om någonting händer. Man märker även att de har försökt att lägga så lite pengar som möjligt på utvecklingen av spelet och istället lagt massa pengar på hype. Typisk EA stil med andra ord.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Boys and girls kolla på detta: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-dragon-age/711453

Skit i att dom ger spelet 9.2 utan lyssna faktiskt på vad han säger. Tycker det han snackar om är väldigt imformativit.

Tack för länken. Nu fick jag en bättre bild av spelet.

Kolla denna länk istället. http://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-ii/user-reviews
Inte massa köpta recensenter.

Medlem

Kom på att detta måste med också.
Vad ni än gör, så se till att INTE kritisera DA2 på biowares forum.
Då blir ni bannade så att ni inte kan spela era spel ni har kopplat till erat konto.

För det har redan hänt en gång.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/141/index/6459941/

BioWare är inte det företag det en gång var.

En sak är säker iaf. Jag kommer aldrig mer köpa ett spel från BioWare.
Kommunist fasoner de håller på med.

EDIT:

Medlem

sämre än origins

Medlem

Måste säga att jag föredrar 1an över 2an.
Märks hur EA har eldat på Bioware att släppa en uppföljare snabbt, oavsätt om de är bra eller dåligt.

Medlem
Inaktiv

Tack till alla som skrivit i denna tråden. Som jag befarade verkar detta vara ett skit spel.

Alltså jag brukar inte tro på konspirations teorier gällande köpte reviews men man undrar ju vad som händer när man kollar på metacritic. Hur kan spelet ha fått under 4 i user score? Det är ju jätte dåligt. Vet inte ens om jag sett det innan på ett spel som har fått bra av recensenter.

Kommer inte köpa det.

Bioware har gått från att vara det mest intressanta spelföretaget till ett företag i mängden som producerar enkla fördummade ointressanta spel.

Bioware har mycket att hämta igen för att få tillbaks mig som ett troget fan. BG2, kotor var deras guld ålder efter det har det bara gått utför. Mass effect var ett helt ok spel men man började ana att bioware tappade greppet. Med DA 2 står det klart att bioware inte är vad de en gång var.

Hjälper inte att Sw:tor ser ut att bli årets flopp heller.

Medlem

Efter att ha kört Dragon age 2 så kan jag säga att jag föredrar Origins över DA 2.. Men så dåligt var det inte som vissa försöker få det som. Dragon Age 2 är ett helt OK spel, som var riktigt underhållande.

Medlem

Vill inflika efter mina 26h spelade att jag gillar det starkt. Enda jag tycker är synd är att alla mina begagnade armors inte går att låna ut till mina kumpaner. Men det är ju inte som att det är hela världen för det. Spelet är så mycket mer än så.

Ser riktigt flott ut med DX11, Very High, 8X Anistropic Filtering, Screen Space Ambient Occlusion osv, riktigt maffig grafik! Ettan kan inte mäta sig. Verkar som dom länkar till screenshots som postats tidigare inte har Very High och DX11 påslaget när jag jämför med hur det ser ut på min med dom inställningarna. Kan vara nått med deras grafikdrivrutiner också förvisso, jag var tvungen köra med nvidias beta-drivers för att det skulle dundra på där på högsta. Så där är ju ett tips iaf.

Nåväl, tillbaks till spelet, än finns det saker att uträtta och historier att höra!

Medlem

Nu har jag också lirat klart spelet. Gillade det starkt, finns helt klart grejer jag tyckt kunde ha gjorts bättre. Tycker dock ändå att spelet helt klart är en 8a av 10 tack vare underbara story berättandet.

Testpilot
Skrivet av Kamp:

....

Har kört till act2 nu och håller inte med om att striderna är fördummade på nåt vis , krävs att man rör sina gubbar och placerar dem strategist , att inte pausa och ge order på Hard är självmord.

Gillar spelet starkt hittils och även om allt inte är guld o gröna skogar så är det himla kul o spela och det är huvudsaken.
Dialogvalen är bättre då man vet vad man svarar och kan planera hur man skall spela sin karaktär , det om nåt hjälper ju rollspelandet om man vill försöka hålla sig inom klassiska rollspels ramar som Lawful evi , Chaotic Goodl mfl.
Denna genomspelning kör jag som Lawful Good och får på köpet en hel del intressanta knepiga moraliska val gentemot templars/mages.

Och nej jag har spelat DAO , 3 genomspelningar , en för varje klass samt även en gång genom all DLC och Awakening ,

Haters gonna hate

Medlem

Var och är ett stort fan av DA:O med diverse dlc-paket. Har kört igenom Origins 5-6 gånger med olika kombinationer av karaktär och alltid haft en trevlig upplevelse. Tyvärr så är DA2 en riktigt massiv besvikelse. Nerdummat, knöligt och totalt oengagerande. Märks att Bioware fått stora pekpinnar att göra spelet mer lättåtkomligt och snudd på barnsligt enkelt. Att hela PC-versionen stinker av konsoll-port gör inte saken bättre heller. Ännu en BioWare-serie faller för konsoll-fjantiseringen som påbörjades med Mass Effect.
Rollspel SKA vara komplicerade, kräva tanke och planering - inte bara bli en hjärndöd masslakt med sprutade kroppsdelar och slaskiga blodstänk.
Tyvärr skulle jag inte rekommendera någon att köpa DA2 ifall de förväntar sig ett rollspel - däremot funkar det ganska bra som ett actionlir för konsoll-folk som diggar AssBro eller Fable.
Botten-napp BioWare. Får hoppas att nya Total War kan fånga mitt intresse bättre.


signatur

In war, truth is the first casualty

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Boys and girls kolla på detta: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-dragon-age/711453

Skit i att dom ger spelet 9.2 utan lyssna faktiskt på vad han säger. Tycker det han snackar om är väldigt imformativit.

Tack för länken. Nu fick jag en bättre bild av spelet.

Kolla denna länk istället. http://www.metacritic.com/game/pc/dragon-age-ii/user-reviews
Inte massa köpta recensenter.

Jo men metacritic har blivit "attackerade" av folk som hatar spelet så det där är inte annat än fet fejk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Boys and girls kolla på detta: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-dragon-age/711453

Skit i att dom ger spelet 9.2 utan lyssna faktiskt på vad han säger. Tycker det han snackar om är väldigt imformativit.

Tack för länken. Nu fick jag en bättre bild av spelet.

Ingen fara, jag tycker själv inte spelet är värt 9.2 men dock hur han snackar om det tycker jag är väldigt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Avskydde 1an, älskar 2an!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Gillade först inte DA 2 pga att det inte alls var som DA:O, men efter att ha spelat ungefär 2/3 av spelet så måste jag bara säga att det inte var det skräp jag fasade.

Och när det gäller dialogerna? Ja, de är lite väl förenklade, men det är för det mesta inte val mellan "jag är god/neutral/ond" utan snarare gråzoner. Min nuvarande karaktär är godhjärtad(även om hon inte vill visa det allt för ofta), men kan bli lite sur när det väl gäller, speciellt saker som hon bryr sig om. Typ magiker då hennes syster ju var magiker. Skulle snarare jämföra dialogsystemet i DA2 med det i alpha protocol snarare än Mass effect, samma gäller med friend/rival där det liknande systemet i alpha protocol gav olika bonusar beroende på vad ens handler tycker om en.

Dock så stör jag mig på återanvändningen miljöerna.. irriterande. Och att man bara kan prata med sina följeslagare i deras hus..

PaZ
Medlem

Välskriven recension, även om jag inte håller med om en avgörande grej. Jag har inte kommit så långt i kampanjen ännu, men jag förstår inte hur man inte kan sakna fågelperspektivet. Kanske är det mycket mindre öppna ytor, men jag hade redan i prologen extrema svårigheter med att träffa med någon typ av aoe-effekter, eftersom allt är inzoomat på den karaktär man vill använda, och man inte kan zooma ut. Man får liksom huka sig ner med kameran och försöka lägga spells i höjdled, vilket känns jättekonstigt. Eller har jag missat något?

Medlem

Håller inte med om betyget.

1. på tok för spårigt för att kallas rollspel... men kan diablo kallas det så

2. Döda karaktärer, får ingen känsla alls, 1an hade ju iallafall Morrigan som var grymm

3. Väldigt tråkig stad då du bara kan prata med karaktärer med quests.

4. väldigt få allternativa vägar i questen om ens några.

5. liknande dungons då dom inte orkat göra nya så, får man uppleva gammla om och om igen.

6. det är ett EA spel, som har en spel förstörar attityd då det gäller att bara tjäna pengar på minsta möjliga jobb.

Helt otroligt att FZ sätter ett sådant betyg, men det kanske inte är konstigt om man kollar på mängden reklam om Dragon age 2 som finns på sajten.
Läste en artikel för ca 4-5 månader sedan om ett företag som hotade med att dra in sina reklampengar ifrån en likartad hemsida som fz då de gav spelet dålig cred... obs alltså inte FZ då iallafall.

tills sist kan jag tillägga att EA har totalt förstört hela Bioware som var en bra spelproducent innan försäljningen....

Medlem
Skrivet av Regal:

EA har totalt förstört hela Bioware

This!!!
Bara dom inte gör en "EA" på Mass Effect 3..... då kommer jag bli riktigt sne


signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Medlem
Skrivet av Regal:

Helt otroligt att FZ sätter ett sådant betyg, men det kanske inte är konstigt om man kollar på mängden reklam om Dragon age 2 som finns på sajten.
Läste en artikel för ca 4-5 månader sedan om ett företag som hotade med att dra in sina reklampengar ifrån en likartad hemsida som fz då de gav spelet dålig cred... obs alltså inte FZ då iallafall.

tills sist kan jag tillägga att EA har totalt förstört hela Bioware som var en bra spelproducent innan försäljningen....

Jag är helt säker på att det är så som du säger, spelföretagen betalar siter genom reklam och exklusiva interjuver, videos och screenshots. Det är en slags passiv muta.

Angående DA2 så är det sorgligt att se, DA:O var långt ifrån perfekt men det var ett steg närmare de klassiska spelen, det sålde till och med väldigt bra men ändå övergavs det. Jag antar att det tar för långt tid att göra bra RPG's nuförtiden, de tjänar mer pengar på att slänga ut ett halvfärdigt spel, hypa skiten ur det och sälja till den ignoranta massan.

Medlem

Det här spelet är inget annat än ett sanslöst hafsverk. Det finns knappt något positivt att säga om det, det är bara skit rakt igenom helt enkelt. Jag älskar RPGs, men det här var mer ett vattentrampande Star Wars hack'n'slash till Xbox än något annat.

Striderna, som hela spelet i princip måste vila på som grundfundament, suger. Allt kretsar kring cooldowns och den mesta av tiden får du köra autoattacker. Du får högar med sustains för att göra autoattacker bättre, men det är ju som att garnera bajs med strössel. Alla fucking waves i ALLA strider gör taktik helt omöjlig och överflödig. Kötta på och spamma allt som inte ligger på cooldown tills allt är dött. INTE kul för fem öre, särskilt inte eftersom man måste döda 50 pers ungefär var 50:e meter.

Dialoghjulet är det dummaste jag sett. Tre generaliserade svar, där det ena svaret är än mer idiotiskt än det andra. Är karaktären man spelar en fullfjädrad idiot? Kan man bara inte hålla käften?

Sidouppdragen är patetiska och sanslösa hafsverk som skulle få Fed Ex missions i MMORPGs att se bra ut. Huvudkaraktären kanske skulle starta postverk istället? Huvuduppdraget är oengagerande. Jag har inget emot grillpinneäventyr, men när det är såhär tråkigt så vettifan...

Grafiken, om man inte har Windows 7, ser ut som något en alkis spytt upp efter att ha supit konstant i en vecka. Ett 10 år gammalt spel, på en 10 år gammal dator, så snyggt ser det ut.

Karaktärerna är rushade och ointressanta. Att du endast kan initiera dialog med dom pga missions är helt åt helvete. Man bygger inte upp några som helst relationer med dem. Aveline var intressant gjord, resten var mäh.

Lvl 17, akt 3, men nu är spelet avinstallerat och jag tvivlar att jag någonsin kommer spela igenom det. Skitspel, alla kategorier.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo men metacritic har blivit "attackerade" av folk som hatar spelet så det där är inte annat än fet fejk.

Har något gjort en bot som postar massa recensioner? Antar inte...

Om inte så är det väl så att det spelet väcker så mkt känslor att ett stort antal tar sig tid för att ge det en dålig recension. Tyvärr blir det lätt överdrivet att ge det en 0:a bara för att man inte gillar förändringarna.

Själv så är jag mycket besviken men det är ju inte det sämsta jag någonsin spelat. Jag skulle ge det 5 av 10...


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem

Varför kan jag ej lägga till Dragon age 2 i min spelsamling?
Är det för att folk inte ska få betygsätta denna usla uppföljare?
FZ monopol på betygsättning?

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:

Ni som antyder att det skulle ligga någon sorts vinning i att ge spel höga betyg enbart för att det skulle förstärka "vår" position att förhandla om reklampengar är verklighetsfrånvända. Jag - och merparten av alla som har samma jobb som jag - frilansar för en publikation och har således ingen som helst kontakt med marknadsaspekten av det hela.

Kort sagt fungerar det så här: jag får ett spel i brevlådan, sedan spelar jag det och plitar ned ett omdöme som publiceras på sajten. Jag har aldrig skrivit en recension av andra anledningar än att jag strävar efter att informera och, så gott det går, underhålla er läsare.

Då undrar jag hur mycket en frilansare har med förhandlingen om reklampengarna att göra?

Dessutom är det ju inte så konstigt om det skulle finnas påverkan, som jag nämnt i ett tidigare inlägg så har det hänt tidigare (men för en annan spel site) tror EA games var med i den röran. Dom hotade att dra in alla reklampengar och inte tillåta några förhandstittar på spel och dylikt. läste nyheten på fz för något år sedan.
men den här diskussionen är ju inte värd att fortsätta eftersom att ifall det skulle hänt, så skulle du ju självklart aldrig säga något på fz´s forum

Skriv svar