Säljer Ubisoft piratkopierad musik?

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av flashkan:

okey innan fler idioter uttalar sig... så kan jag säga såhär.... de har betalt för låten de använder så även om det är en torrent version eller en hokus pokus version så spelar det ingen roll, de har ändå betalt en licens till artisen / skaparen av låten.

Sen att man kan kalla det dubbel moral stämmer inte heller
1. de har betalt för att få distribuera denna hur de vill
2. en anställd har gjort fel inte bolaget.

så...

Då skall jag passa på att vara en idiot, om du äger en licens för att distrubera något med ett spel ger det dig inte någon rätt att ladda hem en torrent från en olaglig förlaga. Då begår du nämligen ett brott vare sig du har en rättighet till den filen eller inte. Samma gäller för Ubisoft som det gör för en konsument, och om du köpt en skiva i en butik eller på internet ger det dig inte rätten att ladda hem från något annat ställe än den butik du har köpt ifrån.

Sedan om det är en torrent som har laddats har de med största sannolikhet även laddat upp vilket de med största sannolikhet inte heller har någon som helst rättighet till. Vet inte riktigt hur derars avtal för musiken ser ut men skulle tippa på att den är knuten till spelet och att de inte får ge bort musiken i sig i obegränsade upplagor. Det är så standard avtal för användning utav musik brukar vara, ibland betalar man även för antal sålda kopior utav ett spel.

Sedan när en anställd inom ett företag gör fel så faller ansvaret på företaget och även i vissa fall kan även ansvar fall på den enskilda anställda. Men allt som görs på arbetstid i företagets namn är företagets yttersta ansvar.

Ville bara påpeka detta efter som du säger att innan andra idoter utalar sig, om saker du inte vet något om.

Ja visst, men det är dock inget bevis för att Ubisoft har medvetet tankat en torrent för att slippa betala royalties till upphovsmannen. Jag tror de laddat ner för enkelhetens skull, de skulle inte komma undan med det på samma sätt som en privat-nedladdare kan, eftersom spelet är så välannonserat.

Så även om det är ett brott juridiskt har de betalat för sig tillskillnad från vanliga pirater

Medlem
Skrivet av Frillo:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av flashkan:

okey innan fler idioter uttalar sig... så kan jag säga såhär.... de har betalt för låten de använder så även om det är en torrent version eller en hokus pokus version så spelar det ingen roll, de har ändå betalt en licens till artisen / skaparen av låten.

Sen att man kan kalla det dubbel moral stämmer inte heller
1. de har betalt för att få distribuera denna hur de vill
2. en anställd har gjort fel inte bolaget.

så...

Då skall jag passa på att vara en idiot, om du äger en licens för att distrubera något med ett spel ger det dig inte någon rätt att ladda hem en torrent från en olaglig förlaga. Då begår du nämligen ett brott vare sig du har en rättighet till den filen eller inte. Samma gäller för Ubisoft som det gör för en konsument, och om du köpt en skiva i en butik eller på internet ger det dig inte rätten att ladda hem från något annat ställe än den butik du har köpt ifrån.

Sedan om det är en torrent som har laddats har de med största sannolikhet även laddat upp vilket de med största sannolikhet inte heller har någon som helst rättighet till. Vet inte riktigt hur derars avtal för musiken ser ut men skulle tippa på att den är knuten till spelet och att de inte får ge bort musiken i sig i obegränsade upplagor. Det är så standard avtal för användning utav musik brukar vara, ibland betalar man även för antal sålda kopior utav ett spel.

Sedan när en anställd inom ett företag gör fel så faller ansvaret på företaget och även i vissa fall kan även ansvar fall på den enskilda anställda. Men allt som görs på arbetstid i företagets namn är företagets yttersta ansvar.

Ville bara påpeka detta efter som du säger att innan andra idoter utalar sig, om saker du inte vet något om.

Ja visst, men det är dock inget bevis för att Ubisoft har medvetet tankat en torrent för att slippa betala royalties till upphovsmannen. Jag tror de laddat ner för enkelhetens skull, de skulle inte komma undan med det på samma sätt som en privat-nedladdare kan, eftersom spelet är så välannonserat.

Så även om det är ett brott juridiskt har de betalat för sig tillskillnad från vanliga pirater

Ja fast även en "vanlig" pirat skulle kunna bli dömd och skadeståndsskyldig för att ladda hem något de redan äger och har en betald licens för, så vad är poängen? Tror knappast de har försökt slippa roylaties men det gör inte det hela rätt ändå efter som det har begåtts ett lagbrott. Från ett av de företag som är mest utalade emot piratkopiering inom spel industrin så är det ju riktigt illa.

Sedan vet jag inte riktigt, kan man omedvetet tanka hem en torrent och lägga med den på en master skiva?

Medlem

Inte för att vara den som är den, men det verkar helt klart varit ett felsteg av en enskild anställd - och inte företaget.
Företaget har nog hur starka policys som helst för vilka .torrent-filer som man får använda och inte, och kan inte tänka mig att piratkopierat material går under "godkänd".

Antagligen sitter den människan inte kvar länge, och om personen ifråga gör det vänds det nog papper för en lång tid framöver. Med Ubisofts inställning, och spelbranschen i stort, så skulle jag inte bli förvånad om de slår så hårt de kan för att skuldbelägga den enskilde.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Frillo:

Så även om det är ett brott juridiskt har de betalat för sig tillskillnad från vanliga pirater

Och vad är det som säger att dessa inte gjort rätt för sig? Kan garantera dig att många säkerligen fick nog av alla problem med AC2 och helt enkelt laddade ner en version de inte hade rätten till. Jag ser inget fel i detta men enligt lagen får man inte göra så, varför ska det då vara annorlunda för företag som Ubisoft? Och det spelar ingen som helst roll ifall det är någon på företaget som gjort fel, samma sak gäller för den som betalar för internet om någon använder det på olagligt sätt, det är den som står för det som får ta konsekvenserna av andras handlande.

Medlem

Ungefär som när Max Payne på Steam innehöll en crack...

Medlem

Och nu är Assassin's Creed Brotherhood - Deluxe Edition släppet på Steam uppskjutet ett dygn (eller kanske längre).

Medlem
Skrivet av Gandir:

om du köpt en skiva i en butik eller på internet ger det dig inte rätten att ladda hem från något annat ställe än den butik du har köpt ifrån.

Någon källa för ditt påstående?

Som jag förstått det från andra diskussioner så är det den som delar ut som bryter mot lagen, inte den som laddar ner (när det handlar om fysiska exemplar). Om du äger ett lagligt fysiskt exemplar (exempelvis en CD med Elvis) så är det inte ett brott för dig att göra kopior, för eget bruk (URL 2 :12). Den som bryter mot upphovsrätten är den som du kopierar ifrån (URL 2:12 2st):

"Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

* 1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
* 2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
* 3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk."

Vad/vart källan är, så länge du har rätten att kopiera, verkar inte ha varit relevant när de formulerade lagen. Har du lag/förarbete/prejudikat/utlåtande/etc. som visar annat så vore det intressant att se.

Skrivet av Gandir:

Sedan när en anställd inom ett företag gör fel så faller ansvaret på företaget och även i vissa fall kan även ansvar fall på den enskilda anställda. Men allt som görs på arbetstid i företagets namn är företagets yttersta ansvar.

En anställd kan inte lova bort saker som ligger utanför det som deras fullmakt/ställningsfullmakt ger dem befogenhet över. En vanlig anställd i kassan på ICA kan inte sälja hela affären till Lidl för fem kronor, även om han/hon skakar hand, lovar på heder och samvete samt skriver på ett kontrakt om det. (se AvtL.)

Exempel: Asistan Turistik Ltd vs Apollo Charter AB.

Detta gäller i Sverige, men jag tror inte det skiljer sig mycket i andra länder, det är lite av en hörnsten (och sunt förnuft generellt) i avtalslagar att man inte kan lova bort saker som man inte har rätt att lova bort. Vad som gäller just för Ubisoft i det här fallet tror jag inte någon på detta forumet kan definitivt säga utan att vara insatta i det landets avtalslagar.

Skrivet av Gandir:

Ville bara påpeka detta efter som du säger att innan andra idoter utalar sig, om saker du inte vet något om.

Vad gör dina påstående mer sanna än vad som skrivits tidigare i tråden? Ser inga hänvisningar eller liknande som kan styrka det du säger.

Medlem

inte ens ubisoft själva orkar dras med sitt eget företag.
istället tar de vägen som de avråder alla andra att ta. ( inte första gången heller!!! )

och de behövde inte ens tasslas med ubisoft drm... eller?

12
Skriv svar