300 000 kr för en njure

Inaktiv
300 000 kr för en njure

Hörde på radion i fredags att det råder njurbrist i landet, och att man hade räknat ut att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att erbjuda friska personer 300 000 kr för att donera (eller sälja kanske man ska säga) en njure, detta med tanke på de höga vårdomkostnaderna för de njursjuka patienterna, som i snitt måste vänta i tre år på en njure.

Därför hade man även genomfört en undersökning där 1 av 5 svenskar svarade att de skulle kunna tänka sig detta. Låga siffror tyckte jag, som själv inte hade tvekat på att tjäna en årslön lite snabbt. Så jag gjorde min egen lilla undersökning där totalt 7 personer inklusive mig själv tillfrågades, och bara 2 av 7 sa ja. De vanligaste argumenten emot var att "tänk om det händer en själv något i framtiden" och "300 000 är inte så fasligt mycket pengar ändå".

Till det första argumentet kan jag meddela, efter att ha läst på lite, att det egentligen bara verkar vara farligt att ha en njure ifall man drabbas av njurcancer eller en fysisk skada (att man punkterar den i slagsmål t.ex.). För de flesta andra njursjukdomar drabbas båda njurarna och då är det kört i vilket fall. Hur många procent av njursjukdomarna som är just njurcancer vet jag dock tyvärr inte, men det finns ju en hel del annat som drabbar båda njurarna om det slår till.

Det andra argumentet köper jag ifall man själv har familj, tjänar väldigt bra inom sitt yrke eller dylikt. Sådana personer finns självklart med i undersökningen som Vetenskapsradion hade gjort, men samtliga av de sju tillfrågade i min lilla mini-undersökning var antingen studenter eller låg/medelinkomsttagare. Två personer tillstyrkte att de inte ens hade gjort det för en miljon kronor.

Eftersom det är mest ungdomar, kanske studenter, kanske personer som har sitt första jobb, som hänger på den här delen av internet frågar jag er: hade ni sålt en njure för 300 000 kr? Jag vet att jag hade gjort det.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
300 000 kr för en njure

Helt klart, då jag varken dricker (om det nu är den som förstörs av sprit?) eller hamnar i slagsmål så misstänker jag att jag nog skulle kunna klara mig rätt bra utan den, och med tanke på att det skulle kunna rädda någon annan så är det ju inte hel fel heller

Medlem

Förlorar man inte ett par år att leva när man donerar en njure?

Medlem

Nej det skulle jag inte. Känns inte okej att plocka bort ett av mina organ för pengar. Sen tänker jag också på att någon i familjen kan drabbas av någonting och behöver en njure, så jag sparar den till det isåfall.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Nej det skulle jag inte. Men har inget problem med att människor skulle sälja sina njurar till vården.

Medlem

Idén är helt okej för mig men jag skulle inte göra det, har haft släktingar som transplanterat så man har sett det goda i det men har ändå svårt att släppa mina egna kroppdelar hur som helst. Hade vi behövt bara en njure så hade vi haft det...någon baktanke måste det ju finnas...

Inaktiv

Posuic: det är levern som tar stryk av spriten, och den har vi bara en av, så bra att du är rädd om den

DiDDi: Vet inte.

MakkeK: Iofs, det där med baktanken kan ju stämma, men jag hade gjort det ändå.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar