Sony besvarar nya frågor om PSN

Robot
Sony besvarar nya frågor om PSN

Playstation Network har varit stängt i drygt och Sony försöker släcka bränderna i sin officiella blogg.

#sony


Medlem
Sony besvarar nya frågor om PSN

Känns mycket bättre nu att veta att kreditkorten e skyddad i deras system. Men än dock vågar jag nog inte ha det kvar och beslutar mig för att spärra och beställa ett nytt.

Medlem

har nog alltid använt e-kort på psn vilket är att rekommendera till er som kanske känner er nojiga efter detta.
kan dock inte svara på om andra än swebank har den servicen


signatur

Signalmatros på HMS Visborg

Inaktiv

i fall "de" varit ute för o stjäla, så hoppas jag de åker fast...

Medlem

Jag har ännu inte fått mail från Sony. Det där mailet som de skulle skicka ut till alla användare. Still waiting.
Tur att man använt E-kort på PSN med max 100 kronor åt gången samt att kortet ej är aktivt längre.

Medlem

Har också kört e-kort, så jag känner ingen större rädsla direkt

Rekomenderas starkt med e-kort. Otroligt bra lösning!

Tror heller inte att de som hackade PSN tänker göra något med uppgifterna. Det ända de ville göra är att skapa kaos och få Sony att tänka till lite.

Medlem

Inte fått någe mail, skandal!!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Inte fått någe mail, skandal!!

Jag tror att dom ska/skulle maila dom som kan ha fått sina uppgifter läckta. Inte alla som är reggade på psn.
Så tolkade jag det iaf.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Fick mail under natten, så dom skickar i alla fall ut dom, om än långsamt

Medlem

Har hur som helst beställt nytt kort så... Får fundera ut ett nytt lösen som man kan komma ihåg.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Blir så trött på sånt här. Känns B av sony ett av världens starkaste elektronikföretag att 1. inte skyddat sig bättre, 2. inte gå ut snabbare med vad som faktiskt hänt och hur det drabbar oss, 3. Att det tar mer än 2 veckor för dem att lösa situationen, känns mer eller mindre pinsamt.

Kan förstå hackers som ger sig på storföretagen av en eller annan anledning, men såfort dem gör sånt här som drabbar vanliga konsumenter... då tappar jag all respekt.

Skulle be dem där 77 miljoner användare eller vad det var att donera en 20a var så hade nog det varit reward nog för att både hitta dem skyldiga inom 2 dagar och dessutom "hacka" dem irl... med köttyxa.

Medlem
Medlem
Skrivet av Höglund:

När togs den här bilden om jag får fråga och vad indikerar det för meddelande med de top 2?

Medlem

1. Ingen aning, men jag skulle gissa på att den högst är några dagar gammal.
2. Att PSN-användarnas kontoinformation kan vara/är stulen.

*tar av sig Captain Obvious-dräkten*

Medlem
Skrivet av Höglund:

1. Ingen aning, men jag skulle gissa på att den högst är några dagar gammal.
2. Att PSN-användarnas kontoinformation kan vara/är stulen.

*tar av sig Captain Obvious-dräkten*

Jo det fattar jag obvius! Men vad är meddelandet varför har hackerna satt det som Top 5 downloads och att det är en .xml fil? Även om jag är 14 så har jag ändå huvudet på skaft med en hjärna att tänka och spekulera med.

Medlem

Det är ett skämt ett dåligt skämt.........

Medlem

Jag har inte heller fått nåt mail... Senaste mailet jag fick ifrån Sony var ett kvitto på en bakgrundsbild som jag köpte i början av april.

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Höglund:

1. Ingen aning, men jag skulle gissa på att den högst är några dagar gammal.
2. Att PSN-användarnas kontoinformation kan vara/är stulen.

*tar av sig Captain Obvious-dräkten*

Jo det fattar jag obvius! Men vad är meddelandet varför har hackerna satt det som Top 5 downloads och att det är en .xml fil? Även om jag är 14 så har jag ändå huvudet på skaft med en hjärna att tänka och spekulera med.

Bilden är tagen från lolpics och är med största sannolikhet gjord av en privatperson med ett sinne för humor.

Verkar som att någon här behöver lite bekräftelse.

Medlem

Nu har stämningarna börjat komma i USA. Någon Rothken Law Firm har stämt Sony, läs mer på IGN men detta har nog någon redan tagit upp så ursäkta för att jag tog upp plats.
Annars kanske man skulle ägna tiden åt att sätta dit fanskapen som gjort detta istället för att fortsätta jävlas med Sony...

Medlem
Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av Höglund:

1. Ingen aning, men jag skulle gissa på att den högst är några dagar gammal.
2. Att PSN-användarnas kontoinformation kan vara/är stulen.

*tar av sig Captain Obvious-dräkten*

Jo det fattar jag obvius! Men vad är meddelandet varför har hackerna satt det som Top 5 downloads och att det är en .xml fil? Även om jag är 14 så har jag ändå huvudet på skaft med en hjärna att tänka och spekulera med.

Bilden är tagen från lolpics och är med största sannolikhet gjord av en privatperson med ett sinne för humor.

Verkar som att någon här behöver lite bekräftelse.

Man tackar!

Medlem

Går rykten nu att databasen är till salu. 2,2miljoner personers kreditkorts information med CVV2. Ryktet säger att databasen innehöll: firstname, lastname, address, zip, country, phone, email, password, date of birth, ccnum, CVV2, exp date. Om det visar sig vara sant så verkar Sony ha ljugit ännu mera

Medlem
Skrivet av Dekker:

Går rykten nu att databasen är till salu. 2,2miljoner personers kreditkorts information med CVV2. Ryktet säger att databasen innehöll: firstname, lastname, address, zip, country, phone, email, password, date of birth, ccnum, CVV2, exp date. Om det visar sig vara sant så verkar Sony ha ljugit ännu mera

Och din källa är Nisse på IRC? Sluta svammla, sprida rykten och snacka skit. Troll hör hemma under bron, stanna där.

Medlem
Skrivet av TarX:

Och din källa är Nisse på IRC? Sluta svammla, sprida rykten och snacka skit. Troll hör hemma under bron, stanna där.

Vi kan ju vänta en vecka eller två så kanske Sony kommer med lite info.

Medlem
Skrivet av TarX:
Skrivet av Dekker:

Går rykten nu att databasen är till salu. 2,2miljoner personers kreditkorts information med CVV2. Ryktet säger att databasen innehöll: firstname, lastname, address, zip, country, phone, email, password, date of birth, ccnum, CVV2, exp date. Om det visar sig vara sant så verkar Sony ha ljugit ännu mera

Och din källa är Nisse på IRC? Sluta svammla, sprida rykten och snacka skit. Troll hör hemma under bron, stanna där.

Märker att du verkar lita på allt Sony skriver, flera siter på internet har rapporterat detta, bl.a. idg. Och du verkar vara största trollet här.

Medlem
Skrivet av Dekker:
Skrivet av TarX:
Skrivet av Dekker:

Går rykten nu att databasen är till salu. 2,2miljoner personers kreditkorts information med CVV2. Ryktet säger att databasen innehöll: firstname, lastname, address, zip, country, phone, email, password, date of birth, ccnum, CVV2, exp date. Om det visar sig vara sant så verkar Sony ha ljugit ännu mera

Och din källa är Nisse på IRC? Sluta svammla, sprida rykten och snacka skit. Troll hör hemma under bron, stanna där.

Märker att du verkar lita på allt Sony skriver, flera siter på internet har rapporterat detta, bl.a. idg. Och du verkar vara största trollet här.

Ja flera siter på internet har skrivit om det ryktet. Det betyder ju inte att det är sant.

Medlem
Skrivet av Dekker:
Skrivet av TarX:
Skrivet av Dekker:

Går rykten nu att databasen är till salu. 2,2miljoner personers kreditkorts information med CVV2. Ryktet säger att databasen innehöll: firstname, lastname, address, zip, country, phone, email, password, date of birth, ccnum, CVV2, exp date. Om det visar sig vara sant så verkar Sony ha ljugit ännu mera

Och din källa är Nisse på IRC? Sluta svammla, sprida rykten och snacka skit. Troll hör hemma under bron, stanna där.

Märker att du verkar lita på allt Sony skriver, flera siter på internet har rapporterat detta, bl.a. idg. Och du verkar vara största trollet här.

Handlar inte om hurvida man litar på vad dom säger handlar om förnufft och logiskt tänkade. Det är väll inte upp till SONY hur man väljer att spara sådan information. Det finns krav på hur man sparar kreditkortsinformation och t.ex. en CVV2 kod får *inte* sparas tillsammans med kreditkortsinformationen (lag?!). Det finns minimum krav på hur man sparar kreditkorts information som *alla* dom stora kreditkortsföretag (VISA, MC, AE mfl.) ställer mot företag som lagrar informationen, så vitt jag vet är grunderna i detta *minst* 128-bit med multipla decrypteringsnycklar. Logiken säger att man kan *inte* knäcka 2,2 miljoner krypterade kreditkort så här "fort" (vi vet eg. inte om dom har tagit/varit inne tidigare).

Här har du mitt kreditkortsnummer med exp date och cvv2; e51f018c65e0d941f098243a20c59068

Medlem
Skrivet av TarX:

Handlar inte om hurvida man litar på vad dom säger handlar om förnufft och logiskt tänkade. Det är väll inte upp till SONY hur man väljer att spara sådan information. Det finns krav på hur man sparar kreditkortsinformation och t.ex. en CVV2 kod får *inte* sparas tillsammans med kreditkortsinformationen (lag?!). Det finns minimum krav på hur man sparar kreditkorts information som *alla* dom stora kreditkortsföretag (VISA, MC, AE mfl.) ställer mot företag som lagrar informationen, så vitt jag vet är grunderna i detta *minst* 128-bit med multipla decrypteringsnycklar. Logiken säger att man kan *inte* knäcka 2,2 miljoner krypterade kreditkort så här "fort" (vi vet eg. inte om dom har tagit/varit inne tidigare).

Här har du mitt kreditkortsnummer med exp date och cvv2; e51f018c65e0d941f098243a20c59068

Enligt Sony så har ju inte CVV2 koderna läckt.

Och sen kvittar det hur bra kryptering det är på datan om hackarna har kommit över nycklarna. Om de kommit åt något admingränssnitt som visar kortnummer så kvittar det ju att datan är krypterad på disk.

Medlem
Skrivet av WizKid:
Skrivet av TarX:

Handlar inte om hurvida man litar på vad dom säger handlar om förnufft och logiskt tänkade. Det är väll inte upp till SONY hur man väljer att spara sådan information. Det finns krav på hur man sparar kreditkortsinformation och t.ex. en CVV2 kod får *inte* sparas tillsammans med kreditkortsinformationen (lag?!). Det finns minimum krav på hur man sparar kreditkorts information som *alla* dom stora kreditkortsföretag (VISA, MC, AE mfl.) ställer mot företag som lagrar informationen, så vitt jag vet är grunderna i detta *minst* 128-bit med multipla decrypteringsnycklar. Logiken säger att man kan *inte* knäcka 2,2 miljoner krypterade kreditkort så här "fort" (vi vet eg. inte om dom har tagit/varit inne tidigare).

Här har du mitt kreditkortsnummer med exp date och cvv2; e51f018c65e0d941f098243a20c59068

Enligt Sony så har ju inte CVV2 koderna läckt.

Och sen kvittar det hur bra kryptering det är på datan om hackarna har kommit över nycklarna. Om de kommit åt något admingränssnitt som visar kortnummer så kvittar det ju att datan är krypterad på disk.

Helt klart en möjlighet. Jag personligen betvivlar dock att ett sådant existerar, målgruppen skulle isf. vara dom som har direkt kontakt med kunderna, dvs. deras kundtjänst och då dessa sällan tillhör en välbetald grupp tror jag att detta "säkerhetshål" skulle potentiellt vara MYCKET större än ett digitalt. Men, man kan bara spekulera ... vi får se vad dom säger idag.

Sen tycker jag att det är rätt dåligt av folk i denna och andra trådar att anse att SONY hade dålig säkerhet, detta är också något vi bara kan spekulera i. De ryktas (observera!) att försöken att ta sig in har påbörjats 16:e mars, dvs. dom har hållit på LÄNGE. Sedan om så är fallet kan man grymta lite över varför dom inte har upptäckt eller klarat av att sålla ut det från övrig trafik, men det är inte nått root/god fall.

1
Skriv svar