The Witcher 2: Assassins of Kings

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Jodå det gör dom visst, det där är en snubbe som utger sig för att vara Bioware anställd. Se länken och scrolla längst ned.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/141/index/7407457/6#7...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag köpte the witcher 2 igår (när det släpptes), och har just nu spelat igenom 7 h, och jag håller fullständigt med skribenten, the witcher 2 ÄR ett mästerverk.

Jag har spelat Mass Effect 2 och Dragon Age, och the witcher 2 håller MINST lika hög klass på dialoger, story, grafik och animationer. Och personligen älskar jag strids systemet, just nu kan jag bara inte sluta spela, detta är så fruktansvärt bra.

Jag känner som rpg fan, att the witcher 2 är länge vad jag längtat efter i ett fantasy rpg, betyget är totalt rättvist! Missa för fasen inte detta spel!

Medlem

Just nu sitter jag som en liten flicka som precis sett Twilight... fnittrandes, nästan gråtandes, med en klump i halsen, ett hjärta som går i ultrrapid och med en enda tanke i huvudet: "Jag är KÄR!"

Kanske skulle köra igenom ettan ordentligt innan dock...

Medlem

Gott, detta ska helt klart spelas igenom minst 2 gånger

Medlem

" Du kommer att tröttna på ”fuck” och ”shit” "

Skulle säga att man tröttnar på begreppet "plough" xD

Medlem

"Låt oss lyfta blicken från vårtgårdarn /.../" hahaha, klockren.

Medlem

Jag gick in med förväntningen att det skulle vara lika dåligt som The Witcher (1) var i början, så det var en behaglig överraskning att upptäcka att detta är ju ett rätt bra spel. Som jag förstår det så är det PC-exklusivt, jag kanske har fel? Men det känns ändå som det är utvecklat till konsol primärt. Missförstå mig inte, det känns inte som en dålig portning. Men de så fruktansvärt klumpiga kontrollerna samt de sega och o-inituativa menyerna känns som de är anpassade för en gamepad framför tangentbort och mus.

Att man kan kalla det här för ett rollspel tycker jag är är rätt skumt, och stör mig faktiskt på! Rollspelandet är nästan icke-existerande... Det enda som finns i rollspelsväg är att du kan påverka vissa av Geralts val i konversationer, men valen du gör ändrar inte på vem karaktären är.
Geralt fortsätter ändå vara Geralt oavsett vad man väljer! Hade det varit som i t.ex. Dragon age eller Mass effekt där karaktären är ganska vag från början och sedan ändras eller följer olika vägar igenom spelet så kan jag köpa att det kallas för rollspel... Men med den här lösa definitionen av rollspel, så är ju så gott som alla spel med någon slags story där man kontrollerar huvudkaraktären, ett rollspel..

Medlem
Skrivet av kaealy:

Synd att de inte har gestaltat spelkaraktären Geralt lite mer efter bokversionen, jag personligen tycker inte att de lyckas speciellt bra med det.

Nu har jag bara läst de få böcker som finns översatta till engelska (och det var ganska länge sedan), men jag måste säga att jag tycker att de iaf i första spelet ger en ganska rättvis bild av Geralt; så för mig var TW 1 ungefär som jag hade föreställt mig det mesta från boken:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Att man kan kalla det här för ett rollspel tycker jag är är rätt skumt, och stör mig faktiskt på! Rollspelandet är nästan icke-existerande... Det enda som finns i rollspelsväg är att du kan påverka vissa av Geralts val i konversationer, men valen du gör ändrar inte på vem karaktären är.
Geralt fortsätter ändå vara Geralt oavsett vad man väljer! Hade det varit som i t.ex. Dragon age eller Mass effekt där karaktären är ganska vag från början och sedan ändras eller följer olika vägar igenom spelet så kan jag köpa att det kallas för rollspel... Men med den här lösa definitionen av rollspel, så är ju så gott som alla spel med någon slags story där man kontrollerar huvudkaraktären, ett rollspel..

Att du kallar Mass effect ett rollspel är väl minst sagt roande i sammanhanget, då det är en shooter med RPG element. Du formar Geralt med dina val, i ettan är ju han ett blankt papper i princip som du får fylla i med dina val. Förstår inte hur detta skiljer sig ifrån dina exempel, speciellt inte eftersom antigen är man evil Incarnated eller the next coming of jesus i alla bioware spel. Men men, different folk different strokes I guess.

Medlem
Skrivet av beersgarden:
Skrivet av kaealy:

Synd att de inte har gestaltat spelkaraktären Geralt lite mer efter bokversionen, jag personligen tycker inte att de lyckas speciellt bra med det.

Nu har jag bara läst de få böcker som finns översatta till engelska (och det var ganska länge sedan), men jag måste säga att jag tycker att de iaf i första spelet ger en ganska rättvis bild av Geralt; så för mig var TW 1 ungefär som jag hade föreställt mig det mesta från boken:)

Jag läste böckerna i efterhand, kanske har påverkat min uppfattning. Men det kanske är ett klassiskt fall av lord of the rings syndrom, alla blir inte nöjda oavsett vilken tolkning man gör hehe

Inaktiv

det ser ut att FZ gjort en bra recension. för det får skyhöga betyg överallt och jag vill & hoppas verkligen att witcher 2 är ett mästerverk. har sett fram emot detta spel extremt mycket. jag har det, men har inte hunnit lira det ännu...

Medlem

Kör igenom 1an just nu, är i slutet på 3:e akten, MÄSTERLIGT är även 1an.. Längtar att få sätta tänderna i 2an nu

Moderator | Testpilot

Lite annat än det var med första spelet va?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag är väldigt glad att jag köpte detta spel istället för att ladda ner det, det är värt varenda krona och så är det extra kul att man får med massa krimskrams i boxen även när man köper standardversionen. Btw, jag fick Geralt och Dandelion som klipput-figurer. Vilka fick ni?

Moderator | Testpilot
Skrivet av red_laces:

Jag är väldigt glad att jag köpte detta spel istället för att ladda ner det, det är värt varenda krona och så är det extra kul att man får med massa krimskrams i boxen även när man köper standardversionen. Btw, jag fick Geralt och Dandelion som klipput-figurer. Vilka fick ni?

Well jag fick 5 st så...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Grym recension Fredrik!

Köpte spelet igår men väntar på en AMD Cap som löser b.la CrossfireX strulet men det är nog värt att vänta för spelet verkar vara grymt

Credit till CD Project som verkligen satsat på spelet och gjort ett grymt PC spel, fick åter hopp om PC spelen!
Jag tycker att alla borde supporta CD Project för det är inte många utvecklare kvar som kör PC exklusiva titlar eller satsar på oss.

Fu*k you Dragon Fail 2, YES I SAID IT!

Medlem
Skrivet av aesdana:

Totalt avtändande att behöva spela som den där gråhåriga.. varelsen. Kunde man skapa en egen karaktär så skulle jag köpt detta.

Vanligtvis så skulle jag hålla med dig, älskar character customization, men detta gör det lättare att ge oss den grymma story som finns i de två Witcher-spelen (nåja ettan iaf men tvåan är inte så pjåkig heller hittills). Folks reaktioner på dig är lättare att få naturliga i spelet om man ser ut på ETT speciellt sätt. The Witcher bygger dessutom på en karaktär från flertalet böcker samt en TV-serie så det finns inte så många möjligheter att förändra honom.

Medlem

Efter en timme har jag några åsikter

Pros
- Skitsnyggt
- Trevlig atmosphär
- Härlig Gameplay

Cons:
- Brist på stöd för 16:10, jobbigt för mig som kör 22" skärmar
- Inget eyefinity stöd
- Samma FPS på lägsta och på ultra för mig i 1680x1050, vilken inställning jag än ändrar...
- Inget ljud i min G35, var tvungen o byta till gamla stereohörlurar.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

själv sitter man här o dreglar, mit witcher 2 funakr fortfarande inte. jävla securom-.-'

Du menar det Securom som inte existerar på The Witcher 2?

Medlem

Varför flyttade ni betygsättningen till andra sidan FZ? J-a irriterande.

Medlem

Nej va grymt! *köpt*

Medlem
Skrivet av tirim4:
Skrivet av aesdana:

Totalt avtändande att behöva spela som den där gråhåriga.. varelsen. Kunde man skapa en egen karaktär så skulle jag köpt detta.

Vanligtvis så skulle jag hålla med dig, älskar character customization, men detta gör det lättare att ge oss den grymma story som finns i de två Witcher-spelen (nåja ettan iaf men tvåan är inte så pjåkig heller hittills). Folks reaktioner på dig är lättare att få naturliga i spelet om man ser ut på ETT speciellt sätt. The Witcher bygger dessutom på en karaktär från flertalet böcker samt en TV-serie så det finns inte så många möjligheter att förändra honom.

vad heter TV-serien, har den gått på svensk TV? Vilket språk är orginalböckerna skrivna på eftersom jag läste att någon sa att det endast var ett fåtal som fanns översatta till engelska, tyska..?

Inaktiv
Skrivet av Mordocai:
Skrivet av tirim4:
Skrivet av aesdana:

Totalt avtändande att behöva spela som den där gråhåriga.. varelsen. Kunde man skapa en egen karaktär så skulle jag köpt detta.

Vanligtvis så skulle jag hålla med dig, älskar character customization, men detta gör det lättare att ge oss den grymma story som finns i de två Witcher-spelen (nåja ettan iaf men tvåan är inte så pjåkig heller hittills). Folks reaktioner på dig är lättare att få naturliga i spelet om man ser ut på ETT speciellt sätt. The Witcher bygger dessutom på en karaktär från flertalet böcker samt en TV-serie så det finns inte så många möjligheter att förändra honom.

vad heter TV-serien, har den gått på svensk TV? Vilket språk är orginalböckerna skrivna på eftersom jag läste att någon sa att det endast var ett fåtal som fanns översatta till engelska, tyska..?

Böckerna är skrivna på polska eller vad de pratar för språk i polen. Däremot har jag ingen aning om i vilket land Tv-serien har gått i men skulle väll gissa på Polen.

MVH Isak


signatur

The true worth of a man, is not measured by what he does for himself, but what he does for someone else.

Inaktiv

Jag är glad att FZ gett ett så positivt betyg men jag tycker faktiskt att "DRM-fritt" borde stå med under plusen!

Medlem

Spelet crashar så fort jag ska ta mig över den brinnande bron i början, lite synd (steam version) får hoppas det finns nån lösning på det problemet.

Men hitills har spelet var ganska lovande, och ser riktigt bra ut.

Men (finns alltid ett eller här ganska många men), striderna är något av det dummaste jag varit med om i ett RPG, Geralt flaxar runt som en balettdansös på speed och en helt vanlig lätt attack resulterar ofta i att han hoppar 5 meter och gör 2 piruetter. Vilket gör det i princip omöjligt att hålla en bra placering och slåss taktiskt när det är flera fiender. T.ex. så kan man råka sikta lite fel eller trycka attack en gång för mycket och geralt hoppar då iväg för att hugga en random vakt i näsan vilket resulterar att du blir omringad av hans 4 polare medans geralt står o lallar med kvarvarande animation. Detta tillsammans med det rätt tråkiga block systemet gör att striderna lämnar mycket att önska. Dock ett stort plus för att striderna faktiskt går ut på att undvika att bli träffad istället för att bara stå och ta emot stryk.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Det är ganska irriterande att block och signs använder samma mätare, ska nog slänga ihop en trainer för att fixa det för tillfället.
Han kan vifta runt som värsta star wars-kid, men klarar inte att blocka mer en ett par slag.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Spelet crashar så fort jag ska ta mig över den brinnande bron i början, lite synd (steam version) får hoppas det finns nån lösning på det problemet.

Men hitills har spelet var ganska lovande, och ser riktigt bra ut.

Men (finns alltid ett eller här ganska många men), striderna är något av det dummaste jag varit med om i ett RPG, Geralt flaxar runt som en balettdansös på speed och en helt vanlig lätt attack resulterar ofta i att han hoppar 5 meter och gör 2 piruetter. Vilket gör det i princip omöjligt att hålla en bra placering och slåss taktiskt när det är flera fiender. T.ex. så kan man råka sikta lite fel eller trycka attack en gång för mycket och geralt hoppar då iväg för att hugga en random vakt i näsan vilket resulterar att du blir omringad av hans 4 polare medans geralt står o lallar med kvarvarande animation. Detta tillsammans med det rätt tråkiga block systemet gör att striderna lämnar mycket att önska. Dock ett stort plus för att striderna faktiskt går ut på att undvika att bli träffad istället för att bara stå och ta emot stryk.

Jag ogillade också striderna i början men tycker det är en vanesak. Nu tycker jag de är riktigt roliga och taktiska trots allt, man blir tvingad att använda traps, bomber och signs på ett smart sätt.

Annars undrar jag var jag kan köpa formeln för bomben Beehive? Har inte hittat den och behöver beehives för en quest.

Och för den som frågade, ja, TV-serien var polsk och tydligen rätt dålig vad jag läst. Upptäckte nu att den fanns emd engelsk text på youtube, nåt o titta på i sommar kanske: http://www.youtube.com/watch?v=819IGsnz5KY

Medlem

Helt jävla underbart spel. Köpte det på GOG första chansen jag fick - stöd utvecklarna för fan! Viva PC-gaming!

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Spelet crashar så fort jag ska ta mig över den brinnande bron i början, lite synd (steam version) får hoppas det finns nån lösning på det problemet.

Men hitills har spelet var ganska lovande, och ser riktigt bra ut.

Men (finns alltid ett eller här ganska många men), striderna är något av det dummaste jag varit med om i ett RPG, Geralt flaxar runt som en balettdansös på speed och en helt vanlig lätt attack resulterar ofta i att han hoppar 5 meter och gör 2 piruetter. Vilket gör det i princip omöjligt att hålla en bra placering och slåss taktiskt när det är flera fiender. T.ex. så kan man råka sikta lite fel eller trycka attack en gång för mycket och geralt hoppar då iväg för att hugga en random vakt i näsan vilket resulterar att du blir omringad av hans 4 polare medans geralt står o lallar med kvarvarande animation. Detta tillsammans med det rätt tråkiga block systemet gör att striderna lämnar mycket att önska. Dock ett stort plus för att striderna faktiskt går ut på att undvika att bli träffad istället för att bara stå och ta emot stryk.

Man kan låsa fiende med ALT, så blir det lättare att hålla kontrollen och slippa flaxandet.

Medlem

Förstår inte kritiken på striderna, jag har spelat i 14 timmar nu och mig passar stridssystemt perfekt!
Det krävs lite player skill, att man hoppar åt sidan, parrerar, växlar mellan hårda och snabba slag och kastar magier, det är ju bara kul eftersom det kräver lite skicklighet och träning (och att man är involverad ), dessutom det det i min mening fantastiskt snyggt och koreograferat också, gillar det starkt!
Spelet för övrigt är fortfarande helt underbart och förtjänar betyget helt och hållet!

Skriv svar