Obsidian: Vi skulle gärna göra Alpha Protocol 2
Obsidians vd Feargus Urquhart talar ut om vad som gick fel med fjolårets hajpade spion-actionrollspel.
#obsidian-entertainment, #alpha-protocol, #dungeon-siege-iii
AP var, i ärlighetens namn, inget bra spel.
Mini-spelen var för krångliga, cover-systemet fungerade inge vidare och gunplay var en enda röra, både tråkigt och dåligt.
Visst vore ett AP2 trevligt, det finns trots allt potentialt, men jag kan inte se mycket från ettan som de borde bevara orört.
Det skulle sitta riktigt bra! Jag älskar spelet... men tyvärr var det tekniskt dåligt, så det var ganska svårt att klara det på grund av massa buggar - men andra saker fixade de riktigt bra: ens "val" spelar alltid roll!
Jag spelade det två gånger och båda blev helt olika!
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...
Håller med att det vore kul med en 2a. AP hade rejäla brister, både tekniska och gameplaymässiga, men trots det så ångrar jag inte en sekund att jag köpte det. Storyn var smart och mycket välskriven, karaktärerna var intressanta och engagerande, och när man väl vant sig vid gameplayet och slutar försöka spela det som en shooter så funkar det ganska bra.
Men det är lite Obsidians förbannelse, inte sant? AP har mycket gemensamt med NW2, KOTOR2 osv. Spel som har mycket att berätta och erbjuda, men som blir svikna av många småproblem/rushad utveckling.
Andra utvecklare som gör RPGs bör ta en titt på Alpha Protocol då det visar var skåpet ska stå när det gäller svåra val, karaktärer, dialoger och förgrening av handlingen. Sen var ju Alpha Protocol rent skräp när det gällde skjutandet, karaktärsutvecklingen, kameran och minispelen, så det var minsann ett väldigt tvåsidigt spel.
Obsidian visade med "AP" att de inte kunde bygga ett trovärdigt spel utan att titta på andra spelproducenter. Obsidian är också det enda företag som skapat en karaktär som ser ut som han har gikt när han ska vara i "stealth"-mode.
AP:s artificiella intelligens var på Gameboy-nivå. Avinstallerade spelet omedelbart efter att upprepade gånger sett samma fiender springa rakt in i väggar och bete sig allmänt idiotiskt. Förstörde hela atmosfären IMO.
Just det ja, det hade jag förträngt helt förståeligt. Som tur var köpte jag spelet på STEAM när det var rea och kostade 79:- Ingen större förlust, men stackars dem som pungade ut med 500:-
Är halvvägs igenom AP nu och önskar att spelet vore mer polerat, det har så stor potential. Många människor skräms nog iväg av grafiken, så de missar ett skönt spionspel. Helt klart värt de 200kr jag betalade!
Tillägg: har nu kommit till fighten med Brayko och den gör spelet så jävla dåligt, just nu känns det som spelet är värt 0 kr, vem fan lägger in en teleporterande boss i ett spionspel... undvik...
Tillägg: har nu kommit till fighten med Brayko och den gör spelet så jävla dåligt, just nu känns det som spelet är värt 0 kr, vem fan lägger in en teleporterande boss i ett spionspel... undvik...
Gillar inte honom heller. Lyckligtvis så blir han märkbart lättare att besegra om man har varit i Thailand och Steven Heck är ens kompis.
Gillar inte att spelet har bossar, då man är i stort sett tvungen på att lägga sina färdighetspoäng på vapen. Går ju inte smyga dom till döds direkt.
Tycker ettan var riktigt grym, fantastiskt gameplay och härlig story, så jag håller verkligen tummarna för en tvåa med förfinad AI och lite mer känsla i vapnen.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.