Sony - som Microsoft fast svartare
Jag lyckades faktiskt hålla mig uppe en stund för att titta på ungefär halva Sonys presskonferens igår. Och även om jag inte väntat mig så mycket så blev jag faktiskt lite besviken av den också.
Liksom Microsoft, så har Sony en gimmick de gärna pushar för i alla sammanhang, vare sig den behövs eller inte. Eller två, med Move, men igår var det 3D som gällde. Så till den milda grad att de till och med rebrandar en liten (men med jävligt stor ram!) 3D-skärm med "Playstation". Den är på 24 tum, och sades vara "bra i sovrummet", och ingen lär väl vara intresserad av att köpa den. Det verkade nästan som om Sony själva var lite generade över att presentera en sådan icke-nyhet.
Sedan var det 3D-kavalkad. De som var där hade tydligen fått 3D-glasögon, eftersom precis allt visade i fler än två dimensioner. Varför vet jag inte. Det lär inte vara många som köper en 3D-TV de närmaste åren, och gimmicken i sig tillför absolut ingenting till spelen. Särskilt inte eftersom många av dem (Sony hävdar att de har över 100 titlar redan) bara är gammal skit som dammats av och konverterats till fejkad pappdocke-3D.
Den punkt på presskonferensen då jag höll på att stänga av och somna (fast inte nödvändigtvis i den ordningen) var när de började pusha Move. Inget ont om den, det går förmodligen att göra en användbar spelkontroll med dess hjälp. Det är bara det att ingen verkar veta hur, och ingen bryr sig om att ta reda på det innan de trycker in skiten i sitt spel och därmed gör det lite, lite sämre än det hade varit utan. Och den demo de lade alldeles för mycket tid på (Medieval Moves: Dead Man's Chest) var enbart pinsam - inte ens den slöaste casual-spelare kan tycka att den här satans dyngan är intressant, en railshooter med onödig rörelsekontroll, presenterad av världens mest oengagerade utvecklare - inte ens han bryr sig om sitt "spel"? Han visste antagligen att alla närvarande använde den kvarten till att blogga, twittra eller gå på muggen.
Det ljusnar lite när man får se Uncharted 3, Sly Coopers återuppståndelse och givetvis det sublima Bioshock Infinite. Ken Levine håller ett litet tal där han lite diskret försöker släta över att Sony tjatat och kastat pengar på honom tills han äntligen gick med på att införa Move-kontroller i spelet. Nåja, så länge de går att stänga av så är jag nöjd.
Ungefär där stängde jag av, men sedan visades Sonys enda egentliga nyhet, Vita. Alltså en PSP fast lite bättre, och för rimliga $300 (vilket torde bli 3.500 här i landet, märkligt nog har dollarvaror blivit DYRARE här i takt med att dollarn sjunkit). Den ska kunna integrera med en massa PS3-spel, och det låter ju bra, men kommer förmodligen i praktiken att underanvändas och glömmas bort. Hursomhelst den enda intressanta nyheten hittills från E3, förutom Far Cry 3 igår kväll.
Och lägg av med de satans rörelsekontrollerna nu, va? Rörelsekänsliga kontroller, motiontracking och 3D kommer inte att funka ordentligt, eller vara relevanta för spelmarknaden, förrän vi har ett fungerande Holodeck.
Intressant utlagd text. Jag blev lite nyfiken av demot på Microsofts konfa av Ghost Recon (tror jag det var?) och Kinect, där man med handgester både siktade och sköt. Kan ju vara kul att pröva om inte annat.
Känns som att allting som visats upp än så länge bara är ljummet intressant. Men kan det inte vara så att det vi ser idag på E3 är projekten som det har satsats mest på under finans krisen? Det vill säga upprepningar av framgångs rika koncept i form utav uppföljare samt givetvis vissa fel satsningar.
Personligen tycker jag att virtual reality(tänker då på gräsklippar mannen) konceptet är mycket mer intressant än dessa 3D tekniker. Det har verkligen inte hänt något gällande 3D från när jag köpte mitt första Geforce DDR ifrån ASUS och fick med 3d glasögon i kartongen. Det varken ser bättre ut eller tillför något extra av det jag testat hitills.
Rörelsekänsliga kontroller är inte helt fel om de används i rätt spel på rätt sätt. Men som det ser ut just nu föredrar de flesta mer inbitna gamers en vanlig handkontroll eller mus - tangentbord då det helt enkelt känns bekvämare och ger högre precision.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Det har inte hänt något inom 3D sedan man fick klippa ut rödblåa pappersglasögon och titta på svartvit film för tjugo år sedan. Och det lär inte hända heller, så länge vi försöker simulera det med en platt skärm och fejkat perspektiv. Och rörelsekontroller, och röststyrning, är helt enkelt inte tillräckligt bra än, vad än Microsoft eller Sony hävdar.
Om Nintendo visar någon ny hårdvara ikväll, så blir det den första nyheten från årets E3! Hittills har vi inte sett något nytt alls.
Hur det funkar vet jag inte, men tyckte deras löfte om att med hjälp av 2 st 3D-glasögon ersätta splitscreen så båda spelare får helbild sitt perspektiv var mycket coolt om det fungerar bra. Äntligen anti-screenlooking-teknologi för local FPS på konsol
[TDL]Ngoba thina siya zazi