Varför BF3 till konsol endast körs i 720p, 30 fps

Jag som hoppades på 1080p och 60FPS iaf. Kolla bara på MW3 som till och med ska ha 60FPS?

Medlem

Varför argumenterar ni ens? Vissa gillar konsol andra gillar PC, inte så att ni kommer "omvända" någon till er religion genom att spy ut en rad meningslösa och spydiga kommentarer om varför den ena eller andra plattformen är bäst. Som jag sagt förut så är det enda rätta att spela på alla plattformar och döma sen!

Medlem

Förstår inte tjafset över detta.
PS3:an är ju snart 5 år gammal hårdvara... det säger väl sig självt att det inte kommer gå att jämföra spelens kvalité mot en ny dator, där bara grafikkortet kostar som 2 stycken ps3or?

Ungefär som att köpa en skoda och förvänta sig en ferarri

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av fanboyen:

Vad är problemet? Bad Company 2 körs också i 720p med 30fps på konsolerna...

Bad company 2 körs också på pc i 1080p med 60fps.

hej.

Vad har det att göra med det jag sade? Jag nämnde inte ens pc.

Tänkte passa på att upplysa dig.

**Problemet är att 720p + 30fps = värdelöst, till och med enligt de flesta konsol fanboys som du själv**

Om flera miljoner konsolspelare har kunnat spela bc2 i 720p a 30 fps kommer det säkert gå utmärkt med bf3 också.

Medlem

Sen ska ju PC versionen vara mycket bättre för spelet är byggt till PC Konsolerna kan gärna dö så vi PC spelare får bättre spel!


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Jag som hoppades på 1080p och 60FPS iaf. Kolla bara på MW3 som till och med ska ha 60FPS?

Pffft...skulle dom slopa alla features som ska sätta milstenar för BF serien och göra som CoD.
tom MW3....bah, dom kör ju samma motor sen 2007. Det är ju väldigt innovativt!

Medlem

Äntligen nån som lägger krutet på gameplay och inte grafik. Enda cutting edge-grafik medfört hittills är lite 3-minuters "Oh wow!" samt mindre utvecklingstid på sånt som är viktigt i spel. Mindre banor, mindre spelare, mindre prytlar och sämre story...

Och orka bry sig om 30 fps. Jag har all tre konsoller och en high end pc och kommer skaffa spelet tills minst en konsoll och pc. Har spelat nästan allt stort sen början av 90-talet. Mindre än 30 fps då kan du ju börja gnälla. Mer än 30 fps är bara bonus rent gameplaymässigt. 30 fps är helt spelbart utan problem.

Medlem

Bara glad att dem focuserar spelet mot PC är så less på alla konsolportningar till PC som totalt sabbat potentiellt bra spel. Bara leva med det som vi fått göra.

Inaktiv
Skrivet av Hannu87:

PC spel ska spelas på PC.

Yes, annars blir det jävligt svårt. Konsolspel ska även spelas på konsol. Fullkomligt makalös logik där grabben och en eloge borde du få!

On topic:

Det är förvisso trist och ganska värdelöst med 30 fps men det är väl skitsamma numera. Det är inte direkt så att jag orkar bryr mig längre eftersom att alla kommer ändå att sitta med samma förutsättningar.

Ibland suger det och ibland har det sina fördelar att ha blivit en casual-spelare istället.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Det var väl Rage-utvecklaren i en intervju som förklarade lite om 60fps, att det ger snabbare respons på egen manövrering med spaken osv. Så från 33ms till dubbelt så snabbt i 60fps.

Vet inte hur processorerna arbetar i en konsoll med multitrådat osv.

På min vanliga dvd t.ex så fick jag välja fördröjning av audio för att video och ljud skulle ha läppsynk på LCD-tv. Det vart 30-40ms annars blev bilden störande efter. Så dessa tider märks i respons också säkert.

På datorn generellt är ju min 60fps på bildskärmen om det inte skall vara störande flimmer.

Rätt mycket talar nog för att 60fps är viktigare.

Sedan om 1080i x 60fps är alternativ till 1080px60fps vet jag inte.

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av ohem:

Gameplay är helt klart viktigare, jag har slutat bry mig om upplösning och sådant och vill bara ha kul.

Edit:

Se Crysis 1, det var snyggt när det kom men var samtidigt inte vidare kul eller bra utfört. Crysis 2 anser jag vara en stor förbättring.

Crysis 2 anser många att det var en fördumning, kul att höra att somliga blev nöjda med C2 ändå
Men som du sa, gameplay är viktigare utan tvekan. Ta Gothic serien som exempel, spelar utan tvekan hellre Gothic 2 istället för Gothic 4

Är man grafikkåt (som jag) så gör man bäst i att köpa pc versionen av BF3, då kan man omöjligt kunna klaga

Vad är det folk anser blev fördummat?
Suit mode? Som jag tycker är så myckte bättre i crysis 2 än i 1, nu kan man äntligen sprinta i 40km/h och sen göra ett 30 meter långt hopp istället för som i crysis 1 där du sprintar i 40km/h, stannar, ändrar till power mode, och sen hoppa 10 meter rakt up... >.<

Testpilot

Skoj detta , bästa är ju att Sony anser PS3 är toppen och "cutting edge"

Det är bara inse , FPS spel skall spelas på PC.

Medlem

Min erfarenhet av FPS i ett spel är att _känslan_ i spelen är helt annorlunda. Som gammal quakare vet jag att vissa hopp inte GÅR att göra med lägre fps, och därför har man behövt minst 120 fps när man spelar. Vad gäller 30 respektive 60 fps skulle jag nog inte se skillnaden i Q2 som jag lirat så mycket, men så fort jag spelar med "låg" fps så märker jag skillnaden. Men detta gäller då PC.

På konsoll, som jag lirat rätt lite är jag rätt säker på att jag skulle tycka 30fps är helt okej och normalt. Mina erfarenheter är väl Golden eye till N64 och Uncharted-spelen till PS3 :).

Och 720p vs 1080p? Inte märker jag någon större skillnad på min 42" som jag sitter drygt fyra meter ifrån...

Dock så blir det PC för mig när spelet väl kommer.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Vadå är folk förvånade? De flesta spel på konsol körs 720p 30 fps och fungerar utmärkt. Jag tycket själv att det är otroligt om de lyckas med detta och få med lite AA utan drops. Starkt jobbat dice med tanke på skalan och förstörelsen + vackra grafiken

Medlem

CoD liren är Quake 3 motorn, Q3 släpptes 1999. Motorn skrevs om lite extra och släpptes 2007 till COD4:MW1 under namnet IW Engine, IWs suveräna arbete döljde ålderstecken och rynkor tills WaW och sedan Black Ops dök upp.

Så vad är det så lol med att det här blir 720p - betydligt större upplösning än CoD lirens konsolversioner - och 30 FPS, när denna motor inte ens har gått guld, och fokuseras åt PC plattformen?

Tänk lite, flickor.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem

Tur att BF3 utvecklas först till PC så alla som äger sina grymma maskiner kan få u

Medlem

Tur att BF3 utvecklas främst till PC så PC spelarna för en gångs skull inte får en konsol port,nu kommer deras grymma maskiner till nytta.Tycker det är ett jäkla klagande på konsol ägarna och konsol spel i allmänt,många spel körs i 720p 30 fps till konsol,Crysis 2,Killzone 3,Bad company 2,och dom flyter bra.Ni tror väl inte på fullaste allvar att Dice kommer släppa en skitversion till konsol när det är där pengarna ligger.BF3 kommer sälja bäst på konsol.

Sorry för dubbelpost

Medlem
Skrivet av Cane:

30 fps? lol säger jag bara. Första person spel med lägre än 60 fps är helt ospelbara ( är det ju iofs på konsol med 60 fps också fast bara 30 fps gör inte saken bättre)

Jupp, 30 fps. Som alla andra spel till konsol.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Det var väl Rage-utvecklaren i en intervju som förklarade lite om 60fps, att det ger snabbare respons på egen manövrering med spaken osv. Så från 33ms till dubbelt så snabbt i 60fps.

Vet inte hur processorerna arbetar i en konsoll med multitrådat osv.

På min vanliga dvd t.ex så fick jag välja fördröjning av audio för att video och ljud skulle ha läppsynk på LCD-tv. Det vart 30-40ms annars blev bilden störande efter. Så dessa tider märks i respons också säkert.

På datorn generellt är ju min 60fps på bildskärmen om det inte skall vara störande flimmer.

Rätt mycket talar nog för att 60fps är viktigare.

Sedan om 1080i x 60fps är alternativ till 1080px60fps vet jag inte.

Men då har du ändå smoothing av rörelser och autoaim för att det är helt omöjligt att sikta ordentligt och ens i närheten av lika precist och snabbt för att de 16ms det skiljer mellan 30 och 60fps verkligen ska göra någon avgörande skillnad. Visst märks 30-40ms om det är ljud och läppar som skiljer, men nu är det inte så stor skillnad mellan 60 och 30fps.

Sen har du fortfarande denna fördröjning på input på ganska precis alla tv-apparater, många t.om betydligt mer. Det vet nog alla som spelat Guitar Hero och kalibrerat lagget. Ska man då se till fördröjning så borde detta vara ett mycket större problem än antalet bildrutor per sekund.

Jag tror att det som egentligen äter upp prestandan är deferred rendering, realtime radiosity, spelbranschens snyggaste animationer etc. Sedan säger dom att det handlar om gameplay för att folk ska tänka "jo men gameplay är ju alltid viktigast" och acceptera ett lågupplöst spel med taskig framerate.
Fläskigare trailers och mer hype säljer fler spel än bra framerate. Ska man tro Mike Acton från Insomniac så ger en satsning på fläskig grafik till och med högre snittbetyg än om man hade satsat på framerate.
Att "gameplay går före grafik" är en myt, men man pratar inte om det öppet. Att säga att man prioriterar grafik är tabu. Trots att spelare ofta vill ha fläskig grafik, spelutvecklare vill mäta sin grafikpenis i utvecklarcommunityn och förläggare vill ha den fetaste trailern.

Om dom verkligen hade satsat på gameplay så hade spelet sett ut som BF2 och rullat i 60fps. Men hur många hade varit hypade över det då?

Medlem

Bara för att avsluta den här FPS diskussionen. Jag känner någon som tycker att i princip allt under 120FPS är ospelbart och är villig att sänka grafikinställningarna till lägsta för att uppnå det. Själv tycker jag 30 FPS duger gott och väl beroende på vilken sorts spel du kör samt om det är online eller offline. Ta ett FPS på konsol mot ett FPS på PC till exempel, på PC vill du ha så hög framerate som möjligt för att ha övertaget, på konsol finns inget sådant övertag vilket gör att folk kan acceptera den lägre frameraten. Rent generellt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag hoppas verkligen att de som klagar på 30 fps (jag är inte så förtjust i det helle av olika anldningar) pga ökad input lag har tänkt till ordentligt eftersom detta är en mycket liten källa till inputlag.

1) Tyvärr laggar de flesta tv-apparater även i game-mode, mellan 30 och 60 ms. Många mer än så. Plasma är som regel någt bättre men det varierar.

2) Vsync-implementeringen (double eller triple buffer) introducerar lagg även den.

Detta innebär i praktiken att de flesta ändå har en hel del lag när de spelar från sina konsoler och att man ändå måste skapa spelet med detta i åtanke. 120 fps på CRT utan vsync var ju helt laggfritt när det begavs sig men detta är det ingen som når upp till längre!

Medlem

haha vilket skämt, varför ens bother med konsoller då? Köra fusk hd och låst på 30fps.. jag fattar inte hur folk pallar köra sånt speciellt när detta spel är menat att spela online.. Då är killzone roligare.

Medlem

massor av spelare? Vi får ju bara 24spelere?

Medlem

glorious pc master race säger: ha kul med era skräpkonsoller

Medlem

Tycker det börjar bli irriterade med alla "PC-elitister" som klankar ner på konsol så fort de får chansen. Visst ni får tycka om PC men det börjar bli mycket jobbigt att inte hitta så många vettiga kommentarer utan bara en massa "in your face konsol".

Inaktiv

var några år sedan jag brydde mig om grafik.. idag lirar jag minecraft, 1.6 och det är lika kul.

Skrivet av FUtech:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Jag som hoppades på 1080p och 60FPS iaf. Kolla bara på MW3 som till och med ska ha 60FPS?

Pffft...skulle dom slopa alla features som ska sätta milstenar för BF serien och göra som CoD.
tom MW3....bah, dom kör ju samma motor sen 2007. Det är ju väldigt innovativt!

Source-motorn är ju 7 år gammal? Och det verkar väl funka bra med Portal 2 eller?

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Sen har du fortfarande denna fördröjning på input på ganska precis alla tv-apparater, många t.om betydligt mer. Det vet nog alla som spelat Guitar Hero och kalibrerat lagget. Ska man då se till fördröjning så borde detta vara ett mycket större problem än antalet bildrutor per sekund.

Det hänger nog på om du använder scart eller hdmi också. Scart måste samplas(analogt), hdmi är klart att skicka in till displayen.

Kör hdmi både från dvd och ps3.

För att inte nämna degradering av bildkvalitet med scart då.

Medlem
Skrivet av kivi:

massor av spelare? Vi får ju bara 24spelere?

För ett konsoll spel är det många, plus att ni ska ha då också inkluderat alla stora banor, förstörelse, fordon, fysik etc. etc. som äter bandbredd. Andra spel på konsoll (MAG nämligen) kan klara flera för det spelet har bara information som fordon, spelare och kulor som ska skickas genom nätet. Battlefield 3 är extremt mer komplext och måste skicka ännu mera information mellan klienter.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Skriv svar