Varför BF3 till konsol endast körs i 720p, 30 fps

Medlem

Okej, jag hade fel men jag tror ändå då går att skaffa fram något FPS med Full-HD, finns ju många andra konsol spel med Full-HD, till PS3 iaf. Gran Turismo 5 kanske det mest kända av dem.

http://www.tomshardware.com/news/ps3-120fps,1654.html

http://www.psuni.com/ps3-unlocks-120fps-ken-kutaragi-laughs-1...

Enligt Playstations chef Ken Kutaragi klarar PS3 av 120 FPS. Han borde veta. Det finns också många PS3 spel med 60 FPS t.ex. NHL-spelen. Det finns säkert över 30-40 spel till PS3 som har 1080p stöd, MINST. Vrf kan man inte göra ett first-person shooter spel som har det då? Klart man kan! DICE har valt att inte göra det. PC-gamers har ändå svårt att glädjas åt full-hd då de ändå oftast spelar på 19-24 tums skärmar, om man spelar på stora TV monitorer elr kanske eyefinity är det förstås annat.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Okej, jag hade fel men jag tror ändå då går att skaffa fram något FPS med Full-HD, finns ju många andra konsol spel med Full-HD, till PS3 iaf. Gran Turismo 5 kanske det mest kända av dem.

http://www.tomshardware.com/news/ps3-120fps,1654.html

http://www.psuni.com/ps3-unlocks-120fps-ken-kutaragi-laughs-1...

Enligt Playstations chef Ken Kutaragi klarar PS3 av 120 FPS. Han borde veta. Det finns också många PS3 spel med 60 FPS t.ex. NHL-spelen. Det finns säkert över 30-40 spel till PS3 som har 1080p stöd, MINST. Vrf kan man inte göra ett first-person shooter spel som har det då? Klart man kan! DICE har valt att inte göra det. PC-gamers har ändå svårt att glädjas åt full-hd då de ändå oftast spelar på 19-24 tums skärmar, om man spelar på stora TV monitorer elr kanske eyefinity är det förstås annat.

Hahaha aa 30-40 titlar säger du. Vilka då? Minispel och PSN-downloadable som Super Stardust HD?
Enda är väl egentligen WipeOut HD men hela spelet är smart förenklat då du åker på en smal bana i luften. Övriga fuldetaljer döljs på smart sätt under banan. Omgivningen är inget att hurra för. Dessutom sänks upplösningen till 1280x1080 när det börja lagga under 60fps.

Gran Turismo 5 är inte äkta HD. Körs i 1280x1080. Förutom premium bilarna så är spelet dessutom ingen höjdare grafikmässigt. Sunkiga detaljer, pappersträd och papperspublik. Nej så det finns "INGA" vettiga Full HD-titlar som är på PS3 eller multiplattform på konsoll.

Edit:
Vi snackar om NATIVE 1080p inte upskalat fake HD enligt nån lista där t.ex. MGS4 & GTA4 påstås vara Full HD.

Edit 2:
Innan ni börja klämma si-o-så-påståenden:
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1113342

signatur

i7 2600K(2011)/GTX 1080/ACER Predator Z35 | PS4 | PS3 | Wii | PS2 | SNES | GB | NES

Avstängd
Skrivet av Moffabertel:

PC-gamers har ändå svårt att glädjas åt full-hd då de ändå oftast spelar på 19-24 tums skärmar, om man spelar på stora TV monitorer elr kanske eyefinity är det förstås annat.

Jag tycker det ser mycket bättre ut att köra på 1920x1080 (1080p) i upplösning på en 21 tums skärm än 1280×720 (720p).

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Hannu87:

PC spel ska spelas på PC.

Ja, varken 360 eller PS3 har ju stöd för PC-spel (och vice versa), så det är väl logiskt.

Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Lidodido:

Sen har du fortfarande denna fördröjning på input på ganska precis alla tv-apparater, många t.om betydligt mer. Det vet nog alla som spelat Guitar Hero och kalibrerat lagget. Ska man då se till fördröjning så borde detta vara ett mycket större problem än antalet bildrutor per sekund.

Det hänger nog på om du använder scart eller hdmi också. Scart måste samplas(analogt), hdmi är klart att skicka in till displayen.

Kör hdmi både från dvd och ps3.

För att inte nämna degradering av bildkvalitet med scart då.

Det finns ingen display som kan ta emot HDMI-signal direkt utan det är LVDS som gäller så du måste fortfarande omvandla signalen, alla digitala signaler är inte lika dana. Man kan heller inte säga att en typ av signal är snabbare än en annan då det beror helt på hur TV-apparaten är uppbyggd.

Mycket riktigt.

Kan tillägga att en crt med analogt input änsålänge har snabbast respons.

I övrigt så har tv:s som regel mycket längre respons +15 till 20ms (för de flesta) eftersom när du ser på tv spelar det ingen roll om du ligger lite efter input. En film ser exakt likadan och känns likadan oberoende om du ligger 1ms eller 50 ms efter sändningen förutsatt att ljud och bild output synkas korrekt. På en datorskärm där bildmaterialet hela tiden manipuleras "via" användaren så krävs det respons eftersom en fördröjning skulle märkas

Medlem

Och så vill jag bara säga en sak, då ni PC-gamers har kollat klippet på BF3 PS3 vs PC, tycker ni PC versionen ser ut att vara bättre, kanske lite och PC-versionen har högre gamma kan man se direkt, om de är bra eller dåligt kan diskuteras. Men jag ställer en fråga till alla PC-gamers: Är det värt att köpa elr bygga en gaming PC för 1500-2000 kr. för att få liiite bättre grafik som dessutom måste uppgraderas kanske om 2 år? Själv tycker jag att det inte är det. Till PC kommer det bara RTS spel som är exclusiva. Multi-Plattform spel har ALLTID samma spelmotor till konsol som till PC that's it. I största grad är det samma spel.

Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Sen ska ju PC versionen vara mycket bättre för spelet är byggt till PC

Haha joo det har man ju hört förr.. DICE är inte mycket bättre än alla andra

Börjar bli ganska tråkigt att läsa all dynga bland kommentarerna här på fz nu där alla bara citerar varandra, drar upp en ny liten skitsak så att nästa person kan spinna vidare på den..

signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Personligen så får jag simulatorsjuka om det är ett FPS eller TPS som har låg fps, så det är inget alternativ för mig.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Och så vill jag bara säga en sak, då ni PC-gamers har kollat klippet på BF3 PS3 vs PC, tycker ni PC versionen ser ut att vara bättre, kanske lite och PC-versionen har högre gamma kan man se direkt, om de är bra eller dåligt kan diskuteras. Men jag ställer en fråga till alla PC-gamers: Är det värt att köpa elr bygga en gaming PC för 1500-2000 kr. för att få liiite bättre grafik som dessutom måste uppgraderas kanske om 2 år? Själv tycker jag att det inte är det. Till PC kommer det bara RTS spel som är exclusiva. Multi-Plattform spel har ALLTID samma spelmotor till konsol som till PC that's it. I största grad är det samma spel.

Jag tycker det är väldigt värt att köpa en gaming PC för 1500-2000 kr för lite bättre grafik men nu kostar de 10 gånger mer (vilket jag tror du egentligen menade) och nej då är det inte värt det för mig. Men det är främst för att det finns andra saker jag hellre lägger pengarna på, hade jag inte haft några andra intressen så hade jag nog suttit med fetaste PC:n.

Gällande 30 vs 60 fps så är det ju relativt, är man van vid 30 fps (konsol-spelare t ex) så är det ju inga konstigheter. Har man en bra PC så vill man ju inte köra på sämre än man kan. När jag spelade Quake på modem tyckte jag det flöt bra med runt 300 i ping, idag laggar det som in i helvete om det är över 100. Allt är relativt som någon smart grek säkert har sagt, en av de där smarta grekerna som levde förr inte dagens greker som saknar sinne för hållbar ekonomi.

signatur

/Landstream

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Tittat på klippet? Vad hjälper det? Klippet är ju inte i samma upplösning som PC klarar av, utan är två små rutor på sin höjd i 640x480 (ja, även om man väljer 1080p). Gamman kan man ändra på PC så den har ingen betydelse.

Sedan är det så klart det är värt att ha en bra PC, inte enbart för spel utan för allt annat den medför. Exempelvis så tittar jag på alla filmer i 100 fps då en PC är kraftig nog att räkna ut mellantinget mellan två filmrutor i realtid och man kan således själv välja vilken FPS filmerna eller serierna ska ha.

När de gäller just spelen så släpps alla icke-casualspel, de spel som faktiskt är bra nog att till och med tävla i på den nivån att många lever på det, exklusivt till PC. Spel såsom Starcraft 2. För barn eller de som inte bryr sig speciellt mycket om innehållet duger konsoler bra men för de mer seriösa tävlingsinriktade spelarna så är PC det enda alternativet.

Inaktiv
Skrivet av raefzm88:

haha SUCCES!

Fyfan vad lamt, även konsolskräp är ospelbart i 30 frames.

inb4 "30 fps fungerar utmärkt!! ögat kan bara uppfatta 30 rutor per sekund iaf!!11one"

- Nej.

onT: Det är helt klart viktigare att ha 60fps än att ha snygg grafik.

Du kan inte mäta hur många bilder per sekund ögat kan uppfatta eftersom att den anpassar sig till vad du tittar på. Däremot är det väääääldigt få som ser skillnad på 50 - 100fps. De som påstår att de gör det åker lätt dit på blindtester.

Inaktiv
Skrivet av Moffabertel:

Uppgradera PC vart eller vartannat år? Spel på PC har ju stått still då nästan allting ska finnas på konsol också, jag har knappt rört något i datorn om det inte gått sönder sen 2006. Eftersom man ändå kommer ha PC och konsol så känns det som ett säkrare kort att bara lägga till en tusenlapp när man handlar och köpa en PC som klarar alla dom senaste spelen ändå.

Inaktiv
Skrivet av Moffabertel:

Och därför är konsoler helt värdelösa, eftersom att de inte kan göra spel som maxar prestandan på en PC p.g.a. alla jävla skit konsoler som ska släpa efter i 5-10 år och stanna utvecklingen.

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av Moffabertel:

Uppgradera PC vart eller vartannat år? Spel på PC har ju stått still då nästan allting ska finnas på konsol också, jag har knappt rört något i datorn om det inte gått sönder sen 2006. Eftersom man ändå kommer ha PC och konsol så känns det som ett säkrare kort att bara lägga till en tusenlapp när man handlar och köpa en PC som klarar alla dom senaste spelen ändå.

Du har iofs rätt i det du säger, men vissa uppgraderar sin PC ändå. Anledningen till att allt kommer till konsol är för att konsolmarknaden är otroligt mycket större. Om inte Dice skulle ge ut Battlefield till konsol skulle de gå under. Idag kmr det nästan bara ut RTS och möjligen RPG exclusives till PC som inte har så höga systemkrav., de är de spelen som de flesta PC-ägare kan spela.

Medlem

På något sätt känns det som en lättnad att konsolversionen blir underlägsen.
Jag vill ju se att en majoritet av publiken spelar online på PC-versionen, så att den inte delar upp sig i tre ungefär lika stora delar (en för PC, en för x360, en för ps3). Dvs. folk som har både konsol och PC borde ju välja PC-versionen om de inte har masochistiska böjelser eller usel hårdvara.

Johan Anderssons (DICE) uttalande var för övrigt klockrent. Kontentan är att de inte tänker offra något i PC-versionen för att konsolerna inte hänger med. Det gör mig lycklig att de uttrycker vilja att "gå hela vägen" istället för att släppa spel där konsolernas prestanda sätter gränserna för vad som är möjligt.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Alla sida vid sida-jämförelser där bildrutan är pytteliten räknas inte. Det var samma icke- debatt när man jämförde Oblivion till 360 och PS3.

Du kan köpa en gaming-PC för under 10k som kommer räcka gott och väl för att maxa spel några år framöver. Kan du bygga datorn själv eller överklocka sparar du ännu mer pengar.

Medlem
Skrivet av Veros:

Tycker det börjar bli irriterade med alla "PC-elitister" som klankar ner på konsol så fort de får chansen. Visst ni får tycka om PC men det börjar bli mycket jobbigt att inte hitta så många vettiga kommentarer utan bara en massa "in your face konsol".

Jo, sådana här trådar spårar alltid ur.
Konsoler har sina fördelar mot PC och vice versa.

Medlem

Eh.. varför är det massa Pc-spelare som gråter när detta är en Konsol-tråd? ser nästan inga "konsoll-fanboys" som gråter i denna tråd. Go cry home to moma!

Medlem

Det handlar om flytet när man snackar FPS i spel. Quake 2 på 90 FPS flöt betydligt skönare än standard 60. Det är skillnaden som även mina dassiga ögon och synnerver kan uppfatta.

Hårda dalar och kullar i FPS är avtändande, men en 99% stabil begränsning till 30 FPS är att föredra över "nu är jag 60, nu är jag 30, nu är jag död", vilket är en argumenterbar del till PC versionens multiplayer - Snubben med fräshast FPS har lättare att piska rumpa än en lika bra spelare på en Compaq.

Ni som gått från sunkprocessor till grunkprocessor och upplevt obeskrivbara förbättringar av spelFPS och era presteringar i spel vet hur det är.

signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Inaktiv

Dumpa support till konsol istället, Battlefield spel är inte gjorda för konsoler från början, passar inte till sånt trams heller.

signatur

The Year was 2027..

Medlem

720 är bäst för mej å min tv eftersom det inte blir en ny på många år bla för miljöns skull

Medlem

Men... PS3an är ju "state of the art", hur kan det finnas begränsningar så som detta? *fniss*

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Varför denna bitterhet PC-ppl? Var glada över att ni får ett optimerat spel till er plattform istället för att pissa på oss som inte vill lägga 25 000:- på en PC + joltcola.

Jag har inga som helst problem att acceptera att min konsol är gammal och och endast klarar detta spel med 720p och 30FPS. Jag spelar hellre konstant 30FPS än att att det skiftar mellan 25-30-60. DÅ blir det ospelbart.
Dessutom så får alla som lirar online samma förutsättningar.

Btw, hälsa era kompanjoner att ge fan i att piratkopiera så kanske ni får fler spel optimerade för PC.

Medlem

Lämnar denna diskussion, orkar inte mer PC vs Konsoler (enligt mig är det dumförklaring att jämföra de två. Visst har konsoler ett fåtal fördelar, men inte så att de kan jämföras när det rör sig om hårdvara och prestanda. Dessutom fick jag varning av moderatorn)

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av raefzm88:

haha SUCCES!

Fyfan vad lamt, även konsolskräp är ospelbart i 30 frames.

inb4 "30 fps fungerar utmärkt!! ögat kan bara uppfatta 30 rutor per sekund iaf!!11one"

- Nej.

onT: Det är helt klart viktigare att ha 60fps än att ha snygg grafik.

Du kan inte mäta hur många bilder per sekund ögat kan uppfatta eftersom att den anpassar sig till vad du tittar på. Däremot är det väääääldigt få som ser skillnad på 50 - 100fps. De som påstår att de gör det åker lätt dit på blindtester.

Nu är dock frågan skillnaden på 30 och 60 fps. Se exempelvis http://www.boallen.com/fps-compare.html Ser man inte skillnaden där så måste man ha något fel på sin hjärna (inte ögat, då det är hjärnan som registrerar det som ses). Självklart så ser de flesta skillnad på 50 eller 100 bilduppdateringar. I annat fall så skulle det inte ens funnits någon mening med 100hz TVs. Själv har jag en 120Hz-skärm men ibland när någon ny drivrutin installerats så går den tillbaka till 60hz, vilket jag alltid märker direkt.

Medlem

"– Modern Warfare 2 körs i 1024x600 på Playstation 3 med 2x MSAA. [någon som kan översätta?]" "grafiskt lullull?"

Medlem
Skrivet av john2376:

Dumpa support till konsol istället, Battlefield spel är inte gjorda för konsoler från början, passar inte till sånt trams heller.

Vadå dumpa? Det här är business. Om inte DICE gjorde sina spel till konsol skulle inte du kunna spela Battlefield. Battlefield Bad Company 2 har sålt 2,28 miljoner till PS3, 2,92 miljoner till Xbox 360 och 0,62 miljoner till PC. Så är det med alla spel. Alla spel säljer bättre till konsol eftersom det är där gamers finns nuförtiden.

Kolla in den här sidan: http://gamrreview.vgchartz.com/
på den sidan hittar du hur mycket ett visst spel sålt. Sök bara i sökrutan upp i höger så kmr det fram. Säg gärna om du hittar ett spel som sålt mer till PC än till PS3 eller Xbox 360.

Medlem
Skrivet av MrLonghair:

CoD liren är Quake 3 motorn, Q3 släpptes 1999. Motorn skrevs om lite extra och släpptes 2007 till COD4:MW1 under namnet IW Engine, IWs suveräna arbete döljde ålderstecken och rynkor tills WaW och sedan Black Ops dök upp.

Så vad är det så lol med att det här blir 720p - betydligt större upplösning än CoD lirens konsolversioner - och 30 FPS, när denna motor inte ens har gått guld, och fokuseras åt PC plattformen?

Tänk lite, flickor.

Du, min herre, är gravt efterbliven.
Quake 3 motorn skrevs om gravt till CoD1, som släpptes 2003.
IW engine, som körs i alla cod från cod2, innehåller enbart ytterst små delar av Q3.

På er som bråkar om fps , över 30 är klar spelbart, och >45 flyter på helt ok.
Dock, bra flyt > fancy stuff, varför tror ni source motorn, som sett nästan likadan ut i 7 år är så populär?

Medlem
Skrivet av bogani:

Varför denna bitterhet PC-ppl? Var glada över att ni får ett optimerat spel till er plattform istället för att pissa på oss som inte vill lägga 25 000:- på en PC + joltcola.

Vart fick du siffran 25 000 kr från? Om din poäng är att en PC kostar för mycket, skriv gärna det. Men använd inte ett prisexempel som är helt taget ur luften. För 25 000 kr får du tre extremt prisvärda speldatorer alt. två monster-datorer.

Skrivet av bogani:

[...]
Dessutom så får alla som lirar online samma förutsättningar.

Alla ska ha det lika eländigt, helt enkelt. Nej, jag är själv en stor förespråkare av rent spel och lika villkor, men inte om det innebär att alla kommer få en pissig spelupplevelse.

Skrivet av bogani:

Btw, hälsa era kompanjoner att ge fan i att piratkopiera så kanske ni får fler spel optimerade för PC.

"Hälsa era invandrarpolare att sluta ritualslakta getter så kanske ni får ett jobb."

Piratargumentet är dessutom en ursäkt för lata utvecklare och lobbyister som inte lever i nuet. Varför lyckas Valve? Varför spelar ett tiotal miljoner betalande kunder World of Warcraft? World of Tanks? Hur blev Minecrafts skapare miljonär av ett spel som inte ens är färdigt? PC-scenen lever i allra högsta grad trots de hemska piraterna.

Medlem

Massor av spelare? 24? Dra åt skogen era troll
Släng in 32 spelare, iaf på 360 som klarar av det, eller så kan ni gott vara utan ett par miljoner kunder...sen återstår det att se hur stora banorna är, de blir väl också just och pass större än CoD. Tacka vet jag Homefront, 32 spelare, stora banor etc även på konsol...

Skriv svar