Mystifiera mera
Någonting har hänt. Jag har bytt fantasivärldar mot Lisbeth Salander och Final Fantasy mot Heavy Rain. Det handlar då rakt inte om att jag föredrar realism, jag har snarare upptäckt att jag får ut mer av mordgåtor än eldsprutande drakar. Att knäcka gåtor och lösa mysterier är nu för tiden mer givande än att levla och plattformshoppa.
Nu när Brotherhood slutligen är avklarat ("Hurra!", skriker en unison skara bloggläsare) har L.A. Noire fått min fulla uppmärksamhet. Och det är fantastiskt. Inte så mycket för de omtalade ansiktisanimationerna och det perfekt återgivna Los Angeles. Inte heller för pang-pangadet och biljakterna. Men jag älskar att minutiöst gå igenom brottsplatserna och ställa de paranta skådisarna mot väggen.
Det behövs fler gåtfulla och mindre uppenbara spel. På varje L.A. Noire går det tjugo militärshooters, och det är synd. Men istället för att låta cynismen tala kan jag gräva i det förflutna. Vad finns det för mysteriespel att upptäcka? Inspirera mig! De får gärna vara läskiga som Alan Wake, deckardoftande och FMV-stinna som Tex Murphy och "pekklickiga" som från äventyrsspelens guldålder. Högt och lågt. Alla bidrag är välkomna.
P.S till Traveller: Black Dahlia är redan beställt. Yay!
[ia=28028; large]
The truth is out there...
En Bamseponny av folket
Jag kan rekommendera #Still Life och #Still Life 2 i så fall.
Någon annan som vill att American Mcgee skall göra ett H.P Lovecraft spel! Firts person i Alice london estetik *faint*.
Black Dahlia är grymt! men det går att sabba spelet
Har hänt att man skall möta en person i en bar vid en specifik tidpunkt, men han dyker aldrig upp så were stuck!. Hoppas det finns patchar, var så länge sen jag spelade.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett