Dator vill inte starta, finns det räddning?

Medlem
Dator vill inte starta, finns det räddning?

Satt och använde min gamla XPS M1710 laptop när den plötsligt blev seg och till den till slut frös den fast. Efter att ha väntat ett längre tag så tvångsstartade jag om den och plötsligt vill den inte starta. Skärmen har fått massa mysko artefakter eller vad de kallas och vägrar gå förbi "starta upp" stadiet. Skärmen förblir svart. Den vill också starta "autoreparation av Windows", men gör jag detta så kommer den bara fram till att den inte kan finna felet.

[ia=28053]

Hjälper en omformatering då den ser mysko ut även i bios? Har plockat isär datorn och rengjort allt men inget hjälper. Vad kan jag göra? Alla tips mottages! Så jäkla typiskt att det sker nu, när den är den enda underhållningen man har nu när man är hemma för sommaren. .


signatur

Videomupp

Inaktiv

fick exakt samma fel när mitt grafikkort brann upp. då flimrar det i bios också och den vägrar starta.

Medlem

Min far fick EXAKT samma problem i går men på en stationär dator med grafikkortet GeForce 8800 GTS.
Sjuk timing där!

Vi har prövat att resetta BIOS, formatera om alla hårddiskarna, ominstallera Windows, tagit ut grafikkortet och rengjort osv. Efter en mängd felsökning kom vi fram till att det är grafikkortet som är boven i dramat. Problemet verkar vara relativt vanligt och de som fixat problemet har antingen skaffat nytt grafikkort eller kört in grafikkortet i ugnen (!) i 10 minuter på ~180 grader celsius [länk kommer snart].

Du kan nog räkna med att det är kört om du inte har någon sorts garanti på din laptop.

[edit]
Länk till ugnfixen (video): http://www.youtube.com/watch?v=Hf3yMzmgT90
En till länk (bilder/forum): http://hardforum.com/showthread.php?t=1421792
En som gör det på en bärbar dator: http://www.youtube.com/watch?v=WYo-eRLRvWQ&feature=related


signatur

Have a good time!

Medlem

Den har blivit för varm helt enkelt. Prova att kyla ner den och sen prova igen. En omformatering kan inte hjälpa dig i detta läget. XPS maskinerna har också förövrigt en tendens att överhetta, jag har jobbat med att serva datorer via telefon innan och det bästa är att du tar ut en ny på din garanti du har.

Mvh Greenz

Medlem
Skrivet av Greenz:

Den har blivit för varm helt enkelt. Prova att kyla ner den och sen prova igen. En omformatering kan inte hjälpa dig i detta läget. XPS maskinerna har också förövrigt en tendens att överhetta, jag har jobbat med att serva datorer via telefon innan och det bästa är att du tar ut en ny på din garanti du har.

Mvh Greenz

Behöver dock inte ha något med värme att göra. Det är en rätt gammal laptop.


signatur

Have a good time!

Har du kollat med DELLs support?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är som jag trodde då. Den är 6-7 år gammal så det är väl inte så konstigt, men det är den enda man har också Hetta är det inte, inte nu iaf. Kanske utlöste det problemet men det är samma hur man än gör.

Supporten hjälper en inte om man inte har garanti typ så de kan jag inte få så mycket hjälp från. Ska testa ugntricket, inte som att den kan gå mer sönder

Dags att spara för en ny dator då...

Och jäkla sammanträffande där Brain


signatur

Videomupp

OK, ibland har de tips, har jag hört, som kan få schabraken att fungera; aldrig fel med ny dator, kanske?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nä, det var väl dags efter 6 års användning Den va typ gammal redan när jag köpte den så en ny dator har varit på agendan ett tag. Får börja spara helt enkelt!

Får försöka vara lite kreativ i sommar istället för att spela spel

Tack för alla tips dudes!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Nä, det var väl dags efter 6 års användning Den va typ gammal redan när jag köpte den så en ny dator har varit på agendan ett tag. Får börja spara helt enkelt!

Får försöka vara lite kreativ i sommar istället för att spela spel

Tack för alla tips dudes!

Min laptop har också börjat haverera ... blir nog en stationär den här gången. Skönt när allting flyter på.


signatur

Have a good time!

Medlem

Det blir en stationär speldator och sedan en bärbar jobbdator Känner att jag kommer bli sjukt begränsad av en stationär jobbmässigt, men det får funka ett tag. Nevermore en bärbar speldator i första hand.


signatur

Videomupp

1
Skriv svar