AMD: Nästa Xbox får Avatar-grafik
Teknologijätten AMD påstår att nästa Xbox blir kraftfull nog att prestera grafik i klass med Avatar-filmen.
Vill inte låta negativ men, låter inte det lite väl hög ribba? Det är säkert en sånhär: "Det är möjligt! (Men det är oerhört svårt, kommer ta oerhört lång tid innan utvecklarna är bekväma nog med konsolen, kommer ha brister, i.e du kommer inte kunna interagera (osäker på översättning men menar "interact") med omgivningen osv" Aja, skulle vara coolt om så var fallet!
Killzone 2 förhandsbokat! : DD
Gunde sa, att ingenting är omöjligt!
Det kan nog prestera bra nog för att ge en illusion av det under dom bästa spelmomenten i något spel som är total optimerat för konsolen. Men, jag vill inte tänka mig kostnaden för ett sådant AAA spel, och fan om spelmekanik och glädje får lida mer!
Jag är nöjd som det är, jag kan urskilja vad som är vad, det räcker för mig. Sitter inte och glor på textnaturer när jag bankar in någons huvud med valfritt tillhygge. Visst är det fint, och det är trevligt att kraften finns där att nyttjas men jag har dock inte blivit vidare imponerad av någon konsols utbud denna generation så det känns inte som det tillför mer än grädde på en icke existerande mos.
Men, lyckas dom klämma ut ett ordentligt RPG/äventyrs spel i imponerande miljöer så kan min uppfattning snabbt ändras. Dom dagarna känns tyvärr förbi.
I call "bullshot". Ni kommer väl ihåg E3 2005 när nuvarande generation stod för dörren? Om inte, så kan Penny Arcade påminna er.
jag ör nöjd om grafiken blir som i "The Samaritan"
Går redan att göra The Samaritan i spelbar form, om det är UE3 tech demot du pratar om.
Om det går eller inte går spelar väll ingen roll om vi inte har några spel som man Kan spela det med. Det Går att göra Avatar-grafik men vi har inga spel med den grafiken ändå. Jag bryr mig inte om vad som går, allting går. jag vill ha spel att spela och inte sitta å tänka på hur de "Kan" se ut. Om nästa generations konsoler gör grafik ala The Samaitan så lär de ha kraft för att stå sig ett bra tag. så då kan utvecklarna sluta tjata om begränsningar som förstör AI å allt annat blablabla. Så kanske man kan börja få spel som är mer än bara ögongodis. (sådan är min önskan iaf )
Avatars CGI scener skapades väl i 4000p upplösnings också och tog ett antal år att rendera med verklighetstrogen ljussättning medmera.
Detta påminner i mångt och mycket om Sonys och Nintendos kommentarer inför släpp av tidigare konsoler. Tex, Nintendo 64 och Playstation 2. Minns bla, att Playstation 2 skulle ha spel som såg ut som Toy Story rent grafiskt och Nintendos 64 hade ju foto realistisk grafik i high definition.
Men det viktigaste för nästa generation konsol verkar från utvecklar sidan handla om ram minnet som varit på tok för litet på dagens konsoler. Sedan handlar ju mycket om hur mycket tid utvecklarna har på sig och hur mycket de kan optimera spelen för konsolerna de byggs till. Det finns alltid extremt smarta personer där ute som kommer på lösningar för att förbättra eller lyckas med saker och ting som ingen trodde vart möjligt från början.
Det svåraste kommer bli att välja konsol nästa generation tror jag.
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Njah. Avatar kör med raytracing väl?
Dessutom så kommer de vilja att sälja spel till alla konsoler så den svagaste kan vara utjämningsmaskinen.
Ser dock gärna mycket nytt vad gäller AI. Fysik är inte lika viktigt men det kan tillföra.
Nästa generations konsoler (PS4 och Xbox 720) ryktas ha stöd för raytracing, så "Hollywood-grafiken" kommer mer eller mindre vara fullt möjligt. Däremot så tvivlar jag på att vi kommer se "Avatar-grafik" vid release, utan det lär nog dröja flera år innan utvecklarna lärt sig optimera så pass bra.
Men å andra sidan så finns det ju redan ett spel med "Avatar-grafik"
Tror ju knappast superdatornerna man använde för Avatar renderade det ens i närheten av realtid, ännu mindre kommer det fungera att rendera på en simpel konsol. Det kommer ju dock ibland teknikdemon som ibland är ganska imponerande, tyvärr säger ju detta inget alls för hur _spel_ kommer se ut, då spel även innehåller AI, fysik m.m, och då måste man skala ner grafiken ordentligt.
Jag minns att Square påstod att grafiken i Final Fantasy till PS2 skulle se ut som filmsekvenserna i Final Fantasy 7. Sen såg vi ju hur det gick med det (det dröjde snarare till PS3 fast miljöerna där är betydligt stelare).
Denna typ av PR-snack ser vi inför varje ny konsollansering.