Pc-versionen av From Dust får fansen att rasa
Jag har inte sett några försäljningssiffror för de Ubisoft-spel till PC som kört med always-online-DRM men jag har väldigt svårt att tänka mig att de sålt bra. Jag tror helt enkelt Ubisoft kör på det här spåret därför att de inflytelserika viljorna mestadels består av äldre män som inte själva spelar datorspel och därför saknar förståelse för den PR-katastrof de skapat.
Jag tror att det är en försvinnande liten skara gamers som whinar i forum som bojkottar spel för att de har DRM. Många köper nog spelet och biter ihop, alternativt köper spelet, blir sura över att det inte fungerar och lägger det åt sidan.
Beror på DRM. Jag avskyr personligen allt som har med DRM att göra och bojkottar friskt (samtidigt som jag laddar ned). När ddt gäller spel som kräver att du har internet igång hela tiden då du spelar så tror jag dock inte att det bara rör sig om ett fåtal som bojkottar - jag tror faktiskt att det finns en hel del människor som inte vill köpa sådana spel. Utan försäljningssiffror så är det svårt att backa upp någotdera påståendet.
Men det är kanske sista halmstrået de provar innan de lägger ned utgivning på PC helt. Om försäljning till PC klart understiger det för konsoll och nedladdningsstatistik samtidigt visar 10 ggr högre siffror för PC-titlarna - det är inte konstigt att investerare och utgivare försöker göra något åt det.
Och hur mycket har Ubisoft tappat i försäljning på att behandla PC-marknaden som skräp? EA's senaste årsredovisning hade PC som den lönsammaste delmarknaden så det går uppenbarligen att tjäna pengar.
Att minska antalet piratkopierade spel är inget mål i sig, målet måste väl rimligtvis vara att maximera antalet spel som säljs och tjäna pengar. Som det är nu så köper jag inga Ubisoftspel för att jag vägrar befatta mig med deras alltid-inloggad DRM.
Jag har inte sett några försäljningssiffror för de Ubisoft-spel till PC som kört med always-online-DRM men jag har väldigt svårt att tänka mig att de sålt bra. Jag tror helt enkelt Ubisoft kör på det här spåret därför att de inflytelserika viljorna mestadels består av äldre män som inte själva spelar datorspel och därför saknar förståelse för den PR-katastrof de skapat.
Men det är kanske sista halmstrået de provar innan de lägger ned utgivning på PC helt. Om försäljning till PC klart understiger det för konsoll och nedladdningsstatistik samtidigt visar 10 ggr högre siffror för PC-titlarna - det är inte konstigt att investerare och utgivare försöker göra något åt det.
Upplägget för konsoll via sina respektive leverantörer borde öppna för att man kan bygga mer transparenta skydd där serienummer på körda spel sedan uppkopplad sist kan utbytas. Konsoller kan bannas helt osv.
Om det skulle komma samma typ av skydd på PS3 att man måste vara uppkopplad skulle jag inte köpa - mycket av praktiska skäl då jag kör mobilt bredband jag delar med dator så massa extra apparater måste vara igång för att kunna starta spelet.
Köper dock nästan allt på boxed retail för då kan de lägga skyddet mot respektive skiva istället för massa online DRM.
PC-spel säljer enormt. Bara det att Ubisoft inte har någon respekt alls. Det mesta säljs digitalt på PC och där har Ubisoft fallerat.
Det Ubisoft inte verkar inse är att det är deras betalande (+lojala?) kunder de kn***ar över varje gång i sin jakt på pirater. Jag kan för hela världen inte begripa hur någon kan acceptera detta genom att betala för skiten. Deras DRM lösningar är så IG det bara kan bli. Jag vet nog ingen annan bransch som behandlar sina kunder som avföring. Kanske musikbranschen och deras parasitorgansiationer möjligtvis.
EA's senaste årsredovisning hade PC som den lönsammaste delmarknaden så det går uppenbarligen att tjäna pengar.
Tittar man på försäljningstoppen så blir det ganska uppenbart varför det är så. (hint: det handlar inte om att göra högkvalitativa pc-spel med coregamers som målgrupp)
Jag förhandsköpte detta på Steam, jag tänkte att hur jävla svårt kan det vara att göra en bra portning, det finns ju typ inget man kan fucka upp. Men tji fick jag.. fyfan vilken dålig portning. Och det är så jävla synd, för spelet i sig är asroligt (kan bero på att jag är svag för fysiksimulationer) men alla problem förstör helhetsintrycket.
Det som borde fixas imo:
Ta bort 30fps-cap
Lägg till AA
FIXA MUSJÄVELN.
Skippa cutscenes.
Jag vill gärna kunna röra musen samtidigt som jag flyttar omkring kameran. Här märks det att kontrollerna bara är en direkt avspegling från konsol.
Jag gjorde samma sak som du då Eric Chahi varit lite av en idol sen Amigatiden. Håller med dig om det du listar upp, vill dock även lägga till DRM till den listan. Steam räcker!
Cptn BaseballBatBoy!
PC-spel säljer enormt. Bara det att Ubisoft inte har någon respekt alls. Det mesta säljs digitalt på PC och där har Ubisoft fallerat.
Allting är ju relativt - att sälja 500 000 licenser för ett program kan vara väldigt bra i ett sammanhang.
Om man sedan ser att samma produkt säljer 5 000 000 exemplar till varje enskild konsoll-plattform - då är det en helt annan sak plötsligt.
Och det varierar säkert mellan olika titlar.
En annan titel kanske är 5 000 000 till PC, men 25 000 000 till konsoll osv.
Men här är lite siffror på några i alla fall:
http://www.tweakguides.com/Piracy_4.html
Tycker också DRM är skit - men förstår att utgivarna ändå provar. Ingen sten får förbli ovänd, typ.
Det finns typ av spel som Fritz Chess som finns till PS3 och PC vad jag vet. Men PS3-versionen uppdateras inte - den var Fritz Chess 10 och nu finns 11 till PC och 12an på gång när som helst till PC också. Och den till PS3 uppdateras inte alls när jag var i kontakt med utvecklarna.
Så det är nog kategorier spel också som spelar in.
Jag har testat det på både Xbox och på PC och det är MYCKET bättre på Xbox. Det märks att det bara är en usel portning av spelet. Dom sköt väl upp releasen av PC-versionen för att just sånt här inte skulle hända? Inga grafikinställningar var verkligen dåligt av dom. Man vill ju vara garanterad att man har det på högsta grafiken!!
Två saker.. Det är svårt att se vart man 'egentligen' har pekaren. Den andra är mellansekvenserna som inte går att hoppa över. Sen tyckte jag inte spelet var speciellt underhållande öht. Men det är knappast utvecklarnas fel i mitt fall.
"If the road ahead is long, don't turn back"
Andra gången jag skulle spela fick den inte kontakt med sin DRM-server, så då fick man snällt vänta och försöka senare. Måste också, vid varje start, vänta på en timeout mot en patch-server som inte verkar svara och senare ännu en timeout vid "synchronizing save games". På ett single player -spel? Patetiskt.
Å andra sidan behöver man inte starta spelet mer än ett par gånger, eftersom kampanjen har karaktär, svårighetsgrad och längd mer passande en tutorial.
Åsså styrningen, oavbrytbara cut scenes, en CTD, exceptionellt dålig uppdateringshastighet på AIns path finding...
Positivt är att motorn är rätt kul, synd att dom inte direkt byggt något spel kring den.
Ja åt helvete med DRM's men jag har själv inte märkt något som helst problem med spelet ännu. Bara smått iriterad på att så fort man drar musen lite för långt åt sidorna så åker kameran med. Går det att stänga av så att bara styr kameran med WASD knapparna?
Ja, att gå in i options och stänga av sidoscrollning var det första jag gjorde.
Än så länge inte haft något problem med spelet,, jag utgick ifrån att det var ett indie-spel så jag har inte haft några större förväntningar på det.
Är det här spelet utvecklat av ett stort företag dock, då bör de tänka om vad de håller på med
Ubisoft hälsar att alla som har problem bör ta kontakt med konsumentsupport, så att utvecklarna kan börja jobba på en patch som ska rätta till missödena.
HAHAHA
FU Ubisoft
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Och så fattar jag inte varför folk säger att dagens PC spel är "konsollifierade"
http://www.hockeydrunk.com/wp-content/uploads/2009/11/double_...
How can we win when fools can be kings?