9 av 10 spelar inte klart

Inaktiv

Tror nog att achievements har förstört mycket av spelen idag... för några år sedan var målet att bara klara av spelet och göra storyn. Idag är det ren blaska och jag tror att många känner sig tvingade att ta achievements.. tyvärr. Nån som håller med ?

Inaktiv

Är spelet bra spelar jag klart det, annars lessnar jag någonstans längst vägen och lägger ner med spelandet.

Inaktiv

Jag spelar klart 99% av alla spel jag börjar och jag spelar väldigt många spel varje år, även om jag lugnat ner mig lite sista tiden. Jag försöker selektera ut mer för nu för tiden och hoppar över rätt mycket spel jämfört med till tidigare generation konsoler. Den sista procenten jag inte spelar klart är om jag tycker att spelet rent ut sagt är för jävla värdelöst. Men jag har oxå haft djävulskt mycket tid att lägga ner på tv-spelande genom åren och har aldrig gillat att avbryta ett spel mitt i.

Medlem

Har en kompis som är gift och är en normal dags spelare som inte spelar så ofta, men när han spelar Assasins creed tex. så är det storyn som verkar komma i första hand medans side missions och andra saker dom plockar in i spel idag kommer i andra hand, om ens det. Själv äger jag ingen xbox eller ps3 och är lite glad för det för spelen verkar väldigt dåliga idag. Det är väldigt mycket science fiction för småbarn. Red Dead Redemption var en av de bästa spelen på länge.

Ish
Medlem

Röstade inte, men enkelt förklarat: kan spelet klara av att underhålla mig till slutet så tar jag mig dit. Ofta blir det inte så, men så spelar jag inte så många spel man faktiskt kan "klara av" heller. Ofta köper jag enbart för MP/Coop.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Beror på vad man menar med spelar klart. Man kan ju springa igenom ett helt spel eller kan man spela igenom 70% av spelet ritkigt noga. Det senare kanske tar fem gånger så lång tid så det beror ju en hel del på hur man spelat spelet. Sandboxartade spel kan jag tänka mig att de som gör alla sidouppdrag heller inte går i mål för spelet hinner spelmässigt ta slut innan storyn gör det.

Problemet är att många spel är alldeles för långa i förhållande till spelinnehåll och blir alltså tjatiga.

Medlem
Skrivet av Statement:

Rollspel m.m. är som ett nyinköpt knippe bananer. Den är dunder och go i början & man har all lust i världen att göra slut på den. Men så händer något och man får göra en paus i en vecka eller två, då är bananerna bruna. När man kommer tillbaka till spelet så känner man sig helt lost. Vart är jag på väg? Behöver jag byta ut min gear? Vag gjorde jag sist? Hur sjutton fungerade combatsystemet nu igen? Vid den här tidpunkten brukar jag lägga ner och spela hjärndött FPS som TF2.

Haha! Statement, jag gillar skarpt att du jämför rollspel med ett knippe bananer! Verkligen huvudet på spiken!

Medlem

Spelar alltid igenom mina spel och brukar inte köpa nytt innan jag har klarat det sista spelet, jag har märkt att om jag köper för mycket spel samtidigt så har jag svårt att hålla mig till ett spel tills det är klart.
Ibland händer det att jag tröttnar mitt i ett spel men då brukar jag tvinga mig själv att sitta med det nån timme så brukar intresset komma tillbaka.
Jag har inte heller råd att köpa hur mycket spel som helst nu när jag pluggar, har nog klarat 10-12 spel i år.

Medlem

Förr i tiden så var jag jättedålig på att spela klart mina spel och orkade bara med de roligaste spelen. Nu har jag dock förbättrat mig på pc fronten där jag brukar spela ut även de tråkigaste spelen. På konsol är jag egentligen lika dålig att avsluta spel främst för jag tröttnat på konsoler. Även de bästa spelen brukar jag sluta spela ungefär i mitten, t ex Uncharted.


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av IceDusT:

Rätt simpel logik här imo. Endast 9 av 10 spel är VÄRD att spela klart. Släpps så otroligt mycket dynga idag.

Om det släpps så otroligt mycket dynga, hur är då 9 av 10 spel värda att spela igenom? (or did i just misunderstand you)?


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Jag brukar lida av någon sorts separations ångest så även om jag spelat spelet non stop ett tag och verkligen gillar det blir det ibland inte att jag gör det allra sista. Avslutar jag spelet... så är det ju över... istället blir det att lägga spelet åt sidan och nästan aldrig ta upp det igen för att göra slutet. Händer att jag startar om från början men då brukar det inte heller bli av att jag gör det allra sista... vemod.

Medlem

Red Dead är ett av få spel som jag inte pallade spela klart, va liksom inge kul å bli bonde, farsa o hänga med frugan som var svartis

Medlem

En sak som är sorglig med spelen nuförtiden är att det finns en pliktskyldighet att bygga en lång storydriven kampanj även om spelmekaniken inte håller för det. Det är så onödigt. Alla spel behöver ingen story och kan man inte leverera en bra sådan kan man lika gärna sluta upp eller minimera det kraftigt.

zsm
Medlem

Senaste spelet jag körde igenom är FF13. Generellt sett tycker jag inte att dagens spel håller måttet. Det finns fantastiska spel där ute, men det brister nästan alltid någonstans på vägen och sen blir det liggandes. Håller mig mestadels till multiplayerspel eller dylikt pga det.

Inaktiv

Orsaken att jag inte har klarat ut många spel är helt enkelt för att jag inte tyckte att dom var bra...

Medlem

Det var länge sedan man spelade "klart" ett spel...

Grim Fandango, Monkey Island-serien och liknande spel har jag "slutfört".

Inaktiv

Jag föredrar Multiplayer spel, så det krävs något exceptionellt för att jag ska spela klart en Singelplayer kampanj. Tror dom senaste jag spelade klart var Zelda: OoC, Goldeneye och WarCraft 3.

Medlem

det finns så många spel som smakar skit. jag tänker inte spela klart ett spel "bara för att" om det nu är skitdåligt. då får jag ju inte ut något av det. jag ser inte klart skitfilmer heller om dom inte ger mig något. är dom bara bra i slutet så är dom ju dåliga överlag iaf.

edit: dom jag klarar ut är "alla rockstar spel jag får tag i" och sen andra spel som också är bra. Alan Wake drog jag igenom, har börjat försöka klara ut spel som jag ändå gillar. för annars brukar det vara lathet. men jag tänker på mig själv när jag var liten och klarade ut samma spel flera ggr. Megaman 2 har jag nog fan klarat ut mest av alla spel som jag spelat fortfarande sjukt skoj nu med!

Medlem
Skrivet av RawSnake:
Skrivet av IceDusT:

Rätt simpel logik här imo. Endast 9 av 10 spel är VÄRD att spela klart. Släpps så otroligt mycket dynga idag.

Om det släpps så otroligt mycket dynga, hur är då 9 av 10 spel värda att spela igenom? (or did i just misunderstand you)?

Du har naturligtvis helt rätt. Vad jag ville få sagt var att 1 av 10 spel är värt att spela igenom, 9 av 10 är skräp :>

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Sålänge ett spel fortfarande presenterar nyheter ända in till slutet så spelar jag absolut klart. Grejen är ju att ett spel oftast presenterar nya saker 50% av hur långt det är. Sen har du dina "verktyg" och det enda som byts ut är fiender och områden. Då brukar jag ruttna. Jag har insett att jag behöver veta att det finns mer godis än "bara story" och dylikt för att kunna fortsätta spela (detta gäller väldigt sällan rollspel där storyn för mig är en ganska central del)

Precis, därför lessnade jag på wow strax efter man kommit upp i högsta level som var 60 när jag spelade. Fanns liksom inte mycket att se fram mot, men polarna fortsatt att raida osv, men inte jag, orkar inte om det inte händer så mycket nytt.

Spelade också expansionerna nyligen och spelade om wow från börjar och kom då vidare efter level 60 och hamnade väl på 68 eller nåt sånt, men lessnade ganska snabbt då. Känns som att man gör samma sak om och om igen.

Medlem

Jag klickade "för det mesta". Sneglade på min spellista och de enda spel som man skulle kunna lasta mig för är Brütal Legend och Silent Hill Homecoming. De har jag spelat en hel del och sen har de ...vilat... väldigt länge. Men jag ska spela ut dom också. De har bara halkat åt sidan. Och så har jag ett gäng uppstartade titlar som sen inte rörts vid, men dom ska jag ju också återkomma till. Det tar lite tid bara. Det är det hela. Risiga spel avslutar jag inte såklart men jag spelar väldigt sällan risiga spel för jag kollar upp ordentligt innan jag köper nåt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Inte förvånande alls. Det kallas CASUAL GAMING' något som inte fanns alls lika mycket för 10 år sedan.

Dessutom är det skillnad på spel nu och spel förr, och det är skillnad på spel och spel.

Hur många har spelat klart Super Mario Bros?
Hur många har spelat klart Mass Effect 2?
Den procentuella delen lär vara högre i Mass Effect.

En annan jämförelse; jag började nyligen spela Halo 1. Ett spel jag aldrig tidigare spelat då jag inte ägt en konsol sen Nintendo 8-bit. Om du jämför det med Dragon Age 2 så är Halo 1 ett linjärt, rum-för-rum shooter som egentligen är jävligt tråkigt idag. DA2 är för ett spel idag fortfarande ganska enkelt och linjärt men 1000ggr roligare.

Varför? Utvecklarna har helt enkelt blivit bättre på att göra spel.

Medlem

Duke Nuken Forever spelade jag inte färdigt, vilket skräp.

Medlem

Dagens spel kan vara väldigt enformiga just därför tar min motivation slut i vissa spel, men spelar för det mesta igenom mina spel

Skriv svar