PC vs Konsoll, Teamplay.

Medlem
PC vs Konsoll, Teamplay.

Tjenare!
Varje gång jag ger mig in i en onlinebattalj vill jag att laget ska vara viktigare än individen, spel som Battlefield och Call of Duty där objektivet prioriteras (Jag spelar ytterst sällan deathmatch).
Jag lirar oftast supportklasser då det ofta krävs för att folk ska få en "spark i röven" då ett allt för stillasittande lag driver mig till vansinne.

Men, på senare tid har jag upplevt att teamplay existerar rent generellt sett mer på konsol än på PC. Jag äger både ett PS3 och en PC och antalet roliga och frenetiska matcher är i överläge för konsolen. Nu pratar jag om publika matcher utan polare, för då ligger datorn i överkant enligt min mening.

Har funderat på detta ett tag och tänkte kolla ifall flertalet känner likadant?


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem

Beror väl helt på vilka spel du pratar om.

Medlem
Skrivet av Friberg:

Beror väl helt på vilka spel du pratar om.

Står klart och tydligt två stycken ganska stora titlar i texten, troll.


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:
Skrivet av Friberg:

Beror väl helt på vilka spel du pratar om.

Står klart och tydligt två stycken ganska stora titlar i texten, troll.

Finns fler stora titlar än endast de Battlefield och CoD. I TF2 t.ex. så är det omöjligt att komma nånstans om laget inte jobbar som en enhet och springer runt som höns. Troll

Medlem

Är det ens lönt att försöka få dig att förstå vad tråden handlar om?


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:

Är det ens lönt att försöka få dig att förstå vad tråden handlar om?

Vad är det du vill få ut av tråden? Jag sa min åsikt. Sen beror det på vilket Battlefield du menar. Battlefield 2 har massor av teamplay men Bad Company 2 har inte lika mycket. CoD är väl egentligen inte så mycket om teamplay utan mer springa runt och döda allt du ser.

Medlem

Min upplevelse är det omvända. PC-folket känns oftast mer seriösa och laginriktade. Med undantaget för MAG till ps3 där jag överlag känner att folk spelar för laget.

Men det finns bra, roliga, korkade, fega, tråkiga, uppoffrande och "vilket adjektiv som helst", spelare på både konsoll och PC.

Det är supportspelare som du som ger en bra upplevelse dock. Kudos.

Medlem

Generellt så motverkar achievements och unlocks teamplay. Det är alltid några i laget som då spelar för att få ny prestige eller låsa upp någon obskyr achievement. Det innebär att de (ofta, inte alltid) mer eller mindre struntar i att ta flaggan eller armera en bomb. MW-serien är ett bra exempel på ett spel som inte uppmuntrar teamplay överlag.

Hur som helst håller jag mig främst till ArmA2 som inte är ett achievementjagande spel, det finns (självklart) inte på konsol, så jag har inget att jämföra med i det fallet.

Det skulle hur som helst inte falla mig in att spela FPS med handkontroll, så konsol är i dagsläget uteslutet för mig. Så, för att svar på din fråga, nej, jag kan inte påstå att jag ligger vaken och funderar över vilken plattform som har spelare som spelar bra i team.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.


signatur

[size="12"]Om ni inte slutar klottra på väggarna tar vi bort dom![/size]

Medlem
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Tror du har mycket rätt i det.

Medlem
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Precis.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Väldigt sant.

Medlem
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Du menar med andra ord att ett enskilt spel kan vara en otrolig lagspels-upplevelse på PC, för att vara raka motsatsen på konsol? Måste antagligen skriva i extrem klartext, så nu kör vi.

Person X spelar Battlefield Bad Company 2 på både konsol och PC. Får person X samma upplevelse i lagspel på båda plattformerna? För/Emot Konsol/PC?


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Kaptmorgan:

Är det ens lönt att försöka få dig att förstå vad tråden handlar om?

Vad är det du vill få ut av tråden? Jag sa min åsikt. Sen beror det på vilket Battlefield du menar. Battlefield 2 har massor av teamplay men Bad Company 2 har inte lika mycket. CoD är väl egentligen inte så mycket om teamplay utan mer springa runt och döda allt du ser.

Han syftar troligen på Search and Destroy eller Demoliton i CoD, vilket kräver lagarbete.

Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Du menar med andra ord att ett enskilt spel kan vara en otrolig lagspels-upplevelse på PC, för att vara raka motsatsen på konsol? Måste antagligen skriva i extrem klartext, så nu kör vi.

Person X spelar Battlefield Bad Company 2 på både konsol och PC. Får person X samma upplevelse i lagspel på båda plattformerna? För/Emot Konsol/PC?

Nej.

Vad jag menar är i klarspråk att person X spelar Battlefield Bad Company 2 på både pc och konsol och får en liknande upplevelse på båda två.

H*n spelar sedan ett annat spel (ex. Cod Mw2) på både pc och konsol och upplever mindre teamplay överlag än i B:BC2 oberoende av plattform.

Dvs jag tror att h*n får en likvärdig teamplay-upplevelse i spel X vare sig h*n spelar det på konsol eller pc.


signatur

[size="12"]Om ni inte slutar klottra på väggarna tar vi bort dom![/size]

Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:
Skrivet av Bageloo:

Tycker skillnaden ligger i spelet och inte i plattformen.

Du menar med andra ord att ett enskilt spel kan vara en otrolig lagspels-upplevelse på PC, för att vara raka motsatsen på konsol? Måste antagligen skriva i extrem klartext, så nu kör vi.

Person X spelar Battlefield Bad Company 2 på både konsol och PC. Får person X samma upplevelse i lagspel på båda plattformerna? För/Emot Konsol/PC?

Eh hur fan tolkar du svenska?
"skillnaden ligger i SPELET inte PLATTFORMEN"
Hur kan man tolka det på något annat sätt ?


signatur

Rwa?

Medlem

Kaptmorgan verkar ha svårt att uttrycka sig både i sitt första inlägg och vad gäller läsförståelse av andras inlägg.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Varför ska folk in på detaljer när frågan var om lagspel, inte spelet i sig utan själva känslan. Klart som korvspat att lagspel inte existerar i sp. Får du/ni samma känsla av lagspel mer/mindre på PC eller konsol?
Gör det inte svårare än vad det är.


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem

Tycker du bara går emot allt vi säger. Inte lönt att försöka ens.

Medlem

Bara att lägga ned den här tråden tror jag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Kaptmorgan:

Varför ska folk in på detaljer när frågan var om lagspel, inte spelet i sig utan själva känslan. Klart som korvspat att lagspel inte existerar i sp. Får du/ni samma känsla av lagspel mer/mindre på PC eller konsol?
Gör det inte svårare än vad det är.

Det är du som förenklar det.

Teoretiskt exempel.
Ifall Call of Duty är en sämre lagupplevelse än Battlefield på både PC och konsoll är det spelet som avgör och inte plattformen.

Sen om det inte är det exakta svaret till din exakta fråga så är det fortfarande ett bättre svar.
För världen är inte svart eller vit.
Det är därför många av oss håller med om att spelet är viktigare än plattformen.

Sen om det inte är vad du ville ha för svar så kan man faktiskt be folk snällt att svara mer exakt på din exakta fråga istället.

Jag har redan svarat en gång men jag finner PC-folket som en bätrre lagupplevesle överlag men spelet påverkar helt klart.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Kaptmorgan:

Varför ska folk in på detaljer när frågan var om lagspel, inte spelet i sig utan själva känslan. Klart som korvspat att lagspel inte existerar i sp. Får du/ni samma känsla av lagspel mer/mindre på PC eller konsol?
Gör det inte svårare än vad det är.

Det är du som förenklar det.

Teoretiskt exempel.
Ifall Call of Duty är en sämre lagupplevelse än Battlefield på både PC och konsoll är det spelet som avgör och inte plattformen.

Sen om det inte är det exakta svaret till din exakta fråga så är det fortfarande ett bättre svar.
För världen är inte svart eller vit.
Det är därför många av oss håller med om att spelet är viktigare än plattformen.

Sen om det inte är vad du ville ha för svar så kan man faktiskt be folk snällt att svara mer exakt på din exakta fråga istället.

Jag har redan svarat en gång men jag finner PC-folket som en bätrre lagupplevesle överlag men spelet påverkar helt klart.

Sant, vilket i princip varit enda svaret jag varit ute efter. Tenderar PC eller konsolfolket att lagspela mer/mindre? Och snöa inte in på exakta spelet nu snälla, ska man behöva resonera i aftonbladsrubriker?


signatur

You fell out of the sky I ain't listening to nothing you say!

Medlem

jag har inte märkt någon direkt skillnad. Om man gemför BFBC2 på PC och XBOX (äger både xbox och PC) Så ser jag ingen direkt mer skillnad än att hålla sig nära sin squad. Kanske en engineer reparer ett fordon som är i närheten. En medic ressar alla som dör i närheten men inte mer...

Om man vill ha awsome samarbete använd skype och tjöta :D. Funkar bäst på allt. (dock använder jag skype på laptop vilket underlättar det hela när man snackar och spelar xbox samtidigt : P )

PS: det är antagligen mer lätt tillgängligt att fråga om ''stöd'' på PC pga att man kan skriva enkelt. Tex ''vi använder c4 på huset istället för att planta bomben på lådan för att folk campar där'' eller vad fan man ska säga.

Medlem

Vet inte då jag inte spelar FPS spel på konsol - jag är helt enkelt för kass på paddan...
Men jag tycker inte att det finns så mycket team play i spelen nu för tiden alls. Achievments, scores och massa individuella unlocks gör att alla blir för inriktade på det och ingen tar sig tid att snacka vettigt på headsetet.

Team speak och sådant annat utanför i små servrar innbär att man inte orkar sätta upp kanalen och komma tillbaka in i liret då slotarna ofta försvunnit.

Näe, man måste ha tur att hamna med rätt gäng - och i rätt spel. Bäst team work har jag upplevt i iandra genres - som RTS spel i lag och sådant. Guild Wars och MMO's där man jobbat gemensamt för att lösa större uppdrag.

Hoppas att det kommer fler spel som stödjer bättre chat, mer in-game orders och inte sållar ner hela spelet med en massa achievments och individ anpassat crap...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Det är alltid olika beroende på villken server i olika spel man hamnar i. Spelar ingen roll om det är PC eller konsol, beroende på hur spelet är uppbyggt och villka spelare du råkade hamna i lag med så blir det antingen team eller soloplay. Något som gör BF spelen till spel som är lättare att teamworka i är pga squad systemet.

BF i mitt hjärta <3 XD


signatur

cags

1
Skriv svar