Begagnade Heavy Rain-spel kostar miljoner
Quantic Dream-chef hävdar att begnatmarknaden kostat företaget minst 50 miljoner kronor.
Jo det är så det är med begagnade saker. Det är dock sällan man hör andra branscher skrika om sånt här (förutom möjligen filmbranschen), exempelvis möbelbranschen, klädbranschen eller varför inte vintersportbranschen, dock har jag inte forskat i det så jag kan inte veta, men det är känsla jag har iaf.
patetisk människa den där Guillame de Snåljåp.
Företag som inte kan hantera en marknad där äganderätten är hos den som äger den fysiska produkten förtjänar att gå i konkurs. Jag hoppas faktiskt at Quantic Dreams går i konkurs så kanske de lär sig att budgetera sina produkter lite bättre.
Vad jag vet tack vare extra credit är att om vi köper spel nytt så går 10% av pengarna till utvecklarena.
Men köper vi begagnat från gamestop eller game(eller vilken affären ni har hos er) så går inget till utvecklarna xD
Jag försöker alltid köpa nytt om jag gillar företaget/utvecklarena ;D
Psn name:Demodemo222
Att jämföra med bilbranschen är vid första tanken tokigt, och var så för några år sedan, men jag tror att vi är på väg att bli ganska lika. Nya modeller av bilar kanske kan jämföras ett nytt Modern Warfare eller NHL varje år, samtidigt som DLC ganska lätt kan likställas vid service. Fast sånt tycker "vi" ju inte om, eller hur?
Att jämföra med bilbranschen är vid första tanken tokigt, och var så för några år sedan, men jag tror att vi är på väg att bli ganska lika. Nya modeller av bilar kanske kan jämföras ett nytt Modern Warfare eller NHL varje år, samtidigt som DLC ganska lätt kan likställas vid service. Fast sånt tycker "vi" ju inte om, eller hur?
Frågan är hur man kan göra sin egen DLC?
"allt går på data nu för tiden "
Att jämföra med bilbranschen är vid första tanken tokigt, och var så för några år sedan, men jag tror att vi är på väg att bli ganska lika. Nya modeller av bilar kanske kan jämföras ett nytt Modern Warfare eller NHL varje år, samtidigt som DLC ganska lätt kan likställas vid service. Fast sånt tycker "vi" ju inte om, eller hur?
Frågan är hur man kan göra sin egen DLC?
"allt går på data nu för tiden "
Fast du måste ju ändå köpa reservdelar, förr eller senare?
köper sällan begagnat, väntar hellre tills de sjunkit i pris till 200ingen eller lånar spelet av nån kompis, och på så sätt får achievements. Allt han säger är bara en stor lögn, det är inte en förlorad inkomst om kunder delar med sig av deras köpta produkt. Det kallas gratis reklam, sen att alla som spelat spelet inte köpt det går inte att räkna som en förlust.
Som ägare till spelet så får ja låna ut det och jag får sälja det vidare.
Hur många filmer har du inte hyrt i sällskap av en vän skulle det vara en missad inkomst?
Guillaume de Fondaumiere hävdar att andrahandsförsäljningen kostat företaget mellan 50 till 100 miljoner kronor.
På en liten skala är det en miljon människor som inte gett mig en krona.
-Ja för att om varannan köpare lånat ut spelet till sin kompis för att de tycker spelet är så bra.
sänk priset på spelen från 600kr till 200kr så kommer inte spelare att köpa spel ihop eller behöva låna spelet för att de inte har råd att köpa det.
De får väl helt enkelt göra som man gör på alla andra marknader och sänka priserna när produkten blir äldre, så att det blir mer lockande att köpa nytt än begagnat. Eller så kan vi ju förbjuda all begagnathandel
Många spel skulle hamna på soptippen då
Jag tycker att prissänkningen på spel fungerar bra. Efter ett år sjunker de flesta ned en bra bit.
bara nytt , var länge sedan jag köpte begagnat, svårare köpa begagnade spel på PC, och jag absolut avskyr att shanhai spel från nätet om inte för demo syfte eller kanske om dom typ släpper spelet i Eu månad efter dom redan släppt det för US. t,ex
Folk verkar också ha en tendens att repa skivorna mycket. Jag köper bara begagnat när det gäller spel som är i princip omöjliga att få tag på i nytt skick.
bara nytt , var länge sedan jag köpte begagnat, svårare köpa begagnade spel på PC, och jag absolut avskyr att shanhai spel från nätet om inte för demo syfte eller kanske om dom typ släpper spelet i Eu månad efter dom redan släppt det för US. t,ex
Folk verkar också ha en tendens att repa skivorna mycket. Jag köper bara begagnat när det gäller spel som är i princip omöjliga att få tag på i nytt skick.
Har köpt en hel del begagnade spel och än så länge har jag inte haft oturen o få en repig skiva iallafall... men det är väl för att spelaffärerna kontrollerar skivorna vid inbyte/inköp.
Köper man privat så är det ju kanske större risk att få trasiga skivor... t.ex. om man handlar via Tradera.
För övrigt helt idiotiskt ifall de gör så att begagnade spel ska förpassas till soptippen när man inte vill ha dem längre. Hur tusan kan de tro att de tjänar mer pengar på det? O.o
Köper alltid nytt men ibland vill man komplettera sin samling och då måste man köpa begagnat om det är nått man missat eller helt enkelt inte hade råd.
Hoppas verkligen dom har tänkt igenom dessa nya system så det inte blir så att man ska köra nått spel om 20 år och ändats får ett "can't connect to server" meddelande eller att sin xbox live profil inte längre funkar för dom har ett annat system.
Och han tror att ALLA personer som har köpt spelet begagnat hade köpt det i butik om det inte gick att köpa dem begagnade? Gissa igen. Dessutom lär många av dessa trophies komma från folk som har lånat spelet av en kompis. Är det också hemskt och fel? Det här var det dummaste jag har hört, köper jag en vara måste jag naturligtvis ha rätt att sälja den vidare sen - vad ska man annars göra, slänga den om man inte vill ha den längre?
Resonerar man så efterblivet förtjänar man att "förlora" så mycket pengar.
Blossar inte den här debatten upp sådär en gång varannan vecka? Varför jämförs spelbranchen jämt med bilindustrin eller möbelindustri och liknande? Spel tappar inte i värde på samma sätt som bilar och livslängden på ett spel är kanske ett eller två år.
Inte mer än rätt att det införs system där man kan betala en mindre summa till utvecklarna för att låsa upp exempelvis multiplayer på spel som man köpt begagnat. Inte förrens såna system som drar ned värdet på andrahandsprodukterna finns på plats kan man börja göra jämförelser med bilindustrin.
Vad som också lätt glöms bort när utvecklare och utgivare pratar om begagnathandeln är att många byter in eller säljer sina gamla spel för att kunna köpa nya.
Undrar hur mycket Quantic Dream tjänade på att folk lämnade in andra utvecklares spel för att köpa deras. Undrar hur mycket de tjänade på word of mouth från begagnat-kunder. Undrar hur mycket de kommer att tjäna när dessa nya fans av serien köper uppföljaren.
Oavsett hur siffrorna ser ut har jag ingen sympati för QD här. Av princip vill jag kunna sälja vidare saker jag köper.
Aj, dina ögon!
Blossar inte den här debatten upp sådär en gång varannan vecka? Varför jämförs spelbranchen jämt med bilindustrin eller möbelindustri och liknande? Spel tappar inte i värde på samma sätt som bilar och livslängden på ett spel är kanske ett eller två år.
Inte mer än rätt att det införs system där man kan betala en mindre summa till utvecklarna för att låsa upp exempelvis multiplayer på spel som man köpt begagnat. Inte förrens såna system som drar ned värdet på andrahandsprodukterna finns på plats kan man börja göra jämförelser med bilindustrin.
Spelen tappar ju också värde när det blir äldre och blir mindre attraktivt då det dyker upp nya roliga spel. Vad är det som säger att en person som köper ett begagnat spel skulle köpa det nytt om det inte fanns begagnatmöjlighet? De som köper begagnat gör ju oftast det för att de inte har så gott om pengar?
Jag tycker det är löjligt att de ska försöka mjölka ur pengar på det här sättet.
MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX
JAg tycker det inte är absolut något fel med att köpa spel begagnat, och jag tycker det är egoistiskt av företagen att tycka det är dåligt, att de försöker komma på ideer som gör att de kan tjäna på det . Köper jag ett spel så är det MITT, jag har all rätt att sälja det vidare.
Everybody needs help.