Spelsverige domineras av unga män

Medlem
Skrivet av Lostandfound:

Sen behöver jag väl inte påpeka att kvinnors arbetsinsats omfattar väldigt många fler timmar än mäns (kolla t ex scb) /../. Tillgång till egentid måste alltså tas i beaktande.

Kul att du hänvisar till SCB. Enligt SCBs senaste tidsundersökning så lägger män och kvinnor lika mycket tid sammanlagt på hemarbete + jobb, i genomsnitt 7 timmar och 20 minuter. Så kvinnor har lika mycket tid över som män, även om kvinnor så gärna högljutt odlar sin offerroll.

Medlem

Med andra ord så kommer dagens ungdomar vara oskulder länge.

Medlem

Jahapp, dags för den svenska staten att städa upp denna hemska orättvisa, detta är inte JÄMLIKT!
För att skapa sann könsfördelning i denna mansdominerade värld så måste kvinnor få "kvinnliga spel rabbater" samt bli inkvoterade till dreamhack.

Det blir en bra början till en mycket mer jämlikare värld.

Medlem

Äh nä. Kvinnor gillar inte "enklare spel". Vilket skitsnack. De flesta kvinnor skulle nog gilla samma spel som grabbarna om de fick lov att göra det. Om man på fullaste allvar tror att spel som The Sims och Farmville är det enda som tilltalar kvinnliga spelare så är man ju inte särskilt smart. Någon annan här skrev även att kvinnor inte har lika stor lust att söka sig till communities som män har. Sanningen är väl snarare att spel communities ofta överbefolkas av män som inte tycker att kvinnor har där att göra. Hur jävla kul är det att höra "tillbaka till köket" och "sug kuk hora" varje gång man kör FPS med headset?


signatur

”Halvt nerdödad.”

Inaktiv
Skrivet av glodlamp:

Äh nä. Kvinnor gillar inte "enklare spel". Vilket skitsnack. De flesta kvinnor skulle nog gilla samma spel som grabbarna om de fick lov att göra det. Om man på fullaste allvar tror att spel som The Sims och Farmville är det enda som tilltalar kvinnliga spelare så är man ju inte särskilt smart. Någon annan här skrev även att kvinnor inte har lika stor lust att söka sig till communities som män har. Sanningen är väl snarare att spel communities ofta överbefolkas av män som inte tycker att kvinnor har där att göra. Hur jävla kul är det att höra "tillbaka till köket" och "sug kuk hora" varje gång man kör FPS med headset?

Passa dig så att du inte blir stämplad som en bitter jävel

Medlem

Är man en bitter jävel för att man kritiserar? Oj då.


signatur

”Halvt nerdödad.”

Diagramet säger hur många som spelar spel dagligen, INTE hur mycket tid som de olika åldersgrupperna lägger ner på spel.

Men men, fri tolkning av ststistik är ju så roligt. Vad sägs om den gamla klassikern att det finns ett tydligt samband mellan skostorlek och intelligens?

Inaktiv

glodlamp. Sannerligen inte om du frågar mig. Det var mer en gliring åt de kommentarer jag fick när jag la fram förslag för hur statistiken kan förklaras. Jag håller med dig om det du skriver, det är tydligen helt okej att behandla andra som skit när det kommer till spel. Det kanske är ett sundhetstecken att tjejer tar sitt pick och pack och ägnar sig åt annat.

Medlem

Ser det snarare som en förlust och inte ett sundhetstecken. Jag tycker inte man ska låta bli att göra något man tycker är roligt bara för att någon annan har åsikter om det.


signatur

”Halvt nerdödad.”

Medlem
Inaktiv

Poäng till dig, ja. Men jag undrar hur lätt det är att komma in i och börja uppskatta spel om det man möts av liknar det du beskrev ovan. Personligen håller jag mig borta från att spela med folk jag inte känner just av de anledningar du nämner (det gäller också att diskutera saker på diverse forum).

Medlem

Du, jag gör samma sak. Spelar oftast med vänner. När jag väl spelar online med andra blir det alltid en massa vidriga kommentarer.


signatur

”Halvt nerdödad.”

Medlem

Chockande nyhet? Nej...

Medlem

Finns det någon som blir behandlar bra i ett community som består av folk som kan säga vad dem vill eftersom de vet att personen de säger det till inte kan göra ett skvatt? Nej, mest troligen inte.

Inaktiv

Trist att det är så få tjejer men det var väl ungefär vad man kunde förvänta sig.

Medlem
Skrivet av Lostandfound:

i girl, i play. Men det handlar om eskapism för min del så jag har ytterst litet behov av att spela och tävla med andra. Typ A-beteende får jag nog av i livet i övrigt. Sen så är ju den implicite spelaren i stort sett alltid man/kille/pojke, vilket i längden är tröttsamt. Jag tänker att detta påverkar hur tjejer som kommer upp i tonåren och försöker anpassa sig till kvinnlighet också uppmärksammar och därmed lägger av. Sen behöver jag väl inte påpeka att kvinnors arbetsinsats omfattar väldigt många fler timmar än mäns (kolla t ex scb) och att kvinnor i regel får ett ökat stresspåslag efter att den betalda arbetsdagen är slut medan mäns stress generellt går ner (se perski t ex). Tillgång till egentid måste alltså tas i beaktande.

Istället för att hitta på någon manshatande förklaring om att allt är männens fel, varför inte bara inse att män och kvinnor har olika intressen? Det är inget problem att kvinnor exempelvis gillar ridsport mer än män, det är inget som behövs åtgärdas. Inte heller att kvinnor läser bloggar mer än män. Lika lite som det är ett problem att män spelar mer än kvinnor.

Medlem

Undra om det inte är dags för staten att börja kvotera in tjejer på fz o i spelbranschen, då dominansen av män är rätt stort


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Inaktiv
Skrivet av Paladia:
Skrivet av Lostandfound:

i girl, i play. Men det handlar om eskapism för min del så jag har ytterst litet behov av att spela och tävla med andra. Typ A-beteende får jag nog av i livet i övrigt. Sen så är ju den implicite spelaren i stort sett alltid man/kille/pojke, vilket i längden är tröttsamt. Jag tänker att detta påverkar hur tjejer som kommer upp i tonåren och försöker anpassa sig till kvinnlighet också uppmärksammar och därmed lägger av. Sen behöver jag väl inte påpeka att kvinnors arbetsinsats omfattar väldigt många fler timmar än mäns (kolla t ex scb) och att kvinnor i regel får ett ökat stresspåslag efter att den betalda arbetsdagen är slut medan mäns stress generellt går ner (se perski t ex). Tillgång till egentid måste alltså tas i beaktande.

Istället för att hitta på någon manshatande förklaring om att allt är männens fel, varför inte bara inse att män och kvinnor har olika intressen? Det är inget problem att kvinnor exempelvis gillar ridsport mer än män, det är inget som behövs åtgärdas. Inte heller att kvinnor läser bloggar mer än män. Lika lite som det är ett problem att män spelar mer än kvinnor.

Du har citerat mig så jag antar att du också har läst inlägget. Då har du också lagt märke till att jag inte lägger någon värdering i det jag skriver. Jag har inte uttalat mig om det är bra eller dåligt att män dominerar bland spelarna. Jag har inte heller aldrig sagt någonting om att det skulle vara männens fel. Vad har du fått det ifrån? Eftersom det i tråden bland annat diskuteras VARFÖR det ser ut som det gör tänkte lilla dumma jag att jag kunde komma med förslag på variabler som kan tänkas påverka. Det är du som lägger värderingar i mitt inlägg, inte jag.

Medlem

Tror det också spelar stor roll i hur uppväxten såg ut. Min bror och min far är båda "spelnördar" vilket har gjort att jag hängt med i svängarna ordentligt. Fick njuta av Resident Evil, Silent hill, Metroid, bubble bobble (yay), Castlevania osv. Och idag så går det knappt en dag utan att jag sätter mig framför datorn/konsolen ^^ Förövrigt så förstår jag inte varför kvinnofolket är så allmänt tråkiga Jag känner inte ett enda fruntimmer som är lika dedikerad (förlorad?) som jag. Aaaaaah ska göra ett könsbyte så jag passar in med grabbarna och slipper vara så *forever alone*, för ja, de blir ju inte glada när en kvinna har bättre K/D^^ Which sucks donkeyballz at times...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Shit , jag börjar tillhöra en av minoriteterna , äldre gamers! puuuhh!

Ja, här har vi ju en till


signatur

Det var detta...

Medlem

Damer och herrar, oroas icke! Jag tror dessa siffror drastiskt kommer förändras inom de närmaste 10 åren. Marknaden är fortfarande väldigt ung och har haft en löjlig dominans av män som utvecklar för män, marknaden är dock i svängning.

Företagen måste sluta titta sig blinda på statistik och försöka ta sig in på nya områden, en produkt bör inte vara målsatt utefter tidigare könskvotering utan istället se vad de gjort för fel.

Medlem

This just in: Water is wet!

Skrivet av save:

Damer och herrar, oroas icke! Jag tror dessa siffror drastiskt kommer förändras inom de närmaste 10 åren. Marknaden är fortfarande väldigt ung och har haft en löjlig dominans av män som utvecklar för män, marknaden är dock i svängning.

precis vad jag tänkt på länge. för 15 år sedan var spel och kvinnor en omöjlig kombination, idag blir fler och fler flickor intresserade. tror det hela är en generationsfråga, och småbarnsföräldragenerationen (typ 70-talisterna) idag är inte lika intresserade av spel som 80 och främst 90-talisterna. För att inte tala om 00-talisterna...men saken är den att sådan far/mor sådant barn, och när min generation skaffar barn kommer dessa att vara ännu mer intresserade av spelmediet eftersom det då (typ 2020-talet?) är mer förankrat (förhoppningsvis) i kulturen än vad det är idag.

Medlem

att 8% av de tillfrågade kvinnorna i åldern 66-75 spelar var snopet. annars ser väll listan ut som man förväntat


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av fudge:

Med andra ord så kommer dagens ungdomar vara oskulder länge.

nä, nu tycker jag du har fel, jag är (och säkert många andra), är inte oskuld, men spelar många timmar i veckan!


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Medlem
Skrivet av Lostandfound:

i girl, i play. Men det handlar om eskapism för min del så jag har ytterst litet behov av att spela och tävla med andra. Typ A-beteende får jag nog av i livet i övrigt. Sen så är ju den implicite spelaren i stort sett alltid man/kille/pojke, vilket i längden är tröttsamt. Jag tänker att detta påverkar hur tjejer som kommer upp i tonåren och försöker anpassa sig till kvinnlighet också uppmärksammar och därmed lägger av. Sen behöver jag väl inte påpeka att kvinnors arbetsinsats omfattar väldigt många fler timmar än mäns (kolla t ex scb) och att kvinnor i regel får ett ökat stresspåslag efter att den betalda arbetsdagen är slut medan mäns stress generellt går ner (se perski t ex). Tillgång till egentid måste alltså tas i beaktande.

Vad är din poäng? Jag är ärligt talat nyfiken. Du svamlar lite grann.
Tjejer kommer upp i tonåren och försöker anpassa sig till kvinnlighet 'också uppmärksammar och lägger av'.

Den sista meningen var ganska märklig. Vad menar du att de 'också uppmärksammar' som gör att 'de lägger av'.

För övrigt så tror jag säkert att den väldigt barska tonen bland gamers (som är män i stor majoritet på lite mer seriösa spel, än typ Sims eller Farmville) säkert bidrar till att tjejer inte riktigt vill vara där. Men nuförtiden så är massa sportfånar och annat skräp och lirar alla möjliga spel, så tydligen är den hånfulla tonen något som de flesta män i gemen delar, oavsett nörd, sportfåne, average Joe eller något annat. Men många tjejer raljerar ju över killar också och hånar sina pojkvänner med mera med tjejkompisarna. That's the way it is.

Skrivet av glodlamp:

Äh nä. Kvinnor gillar inte "enklare spel". Vilket skitsnack. De flesta kvinnor skulle nog gilla samma spel som grabbarna om de fick lov att göra det. Om man på fullaste allvar tror att spel som The Sims och Farmville är det enda som tilltalar kvinnliga spelare så är man ju inte särskilt smart. Någon annan här skrev även att kvinnor inte har lika stor lust att söka sig till communities som män har. Sanningen är väl snarare att spel communities ofta överbefolkas av män som inte tycker att kvinnor har där att göra. Hur jävla kul är det att höra "tillbaka till köket" och "sug kuk hora" varje gång man kör FPS med headset?

Den sista biten kan jag hålla med. Läste ett blogginlägg för ett tag sedan när jag var halvseriös på att börja med WoW(blev inget av grejen) och läste lite bloggar om spelet och om de klasser jag var intresserad av för att få mig en uppfattning om hur spelet var för spelarna. Kom in på en diskussion av en tjej som skrev om hur hon fick ett utbrott efter alla konstanta våldtäktsskämt som hon fick höra och till slut bara skrek och skrek och skrek i micen tills hon kände kinderna bli illröda och varma.

Sen var det tyst, pinsamt och någon idiot började skämta lite halvseriöst(och lite halvnervöst igen) om våldtäkt, och det gjorde att den nervösa energin släppte bland de andra killarna och började skratta också.

Hon lämnade klanen samma dag och skrev ett långt, rosenrasande inlägg om det här. Min poäng: visst, det är tuff atmosfär. Särskilt när alla är anonyma och kan säga vad som helst utan att behöva ta konsekvenserna för det.

Men i grund och botten så kan ju tjejer skapa sina egna communitys. Din inställning om att ni 'inte får det' låter som något från 1800-talet. Det är inte så att killar håller tjejer i något koppel. Ni är fria att göra vad ni vill.

Hade tjejer faktiskt i gemen varit teknikintresserade som killar så hade många fler gjort egna små organisationer/servrar/klaner.

Men det är ni inte. Visst, vissa tjejer är det, men en försvinnande liten skara. Och om vi nu låtsas att du har rätt, för argumentets skull, att egentligen så finns en enorm massa anonyma tjejer därute som bara väntar att få spela spel i en mer lugn miljö så framstår ju tjejer som väldigt svaga varelser om de är så mentalt klena att de inte kan mobilisera sig om de inte är nöjda med något utan istället gnäller på internet och lägger ner allt. Vilken förlorarinställning.

Medlem

oj oj oj, det var inte nådigt bland fz's publik.

Medlem

Själv känner jag bara en tjej som spelar å hon är fat princes "pro" spelar i ett lag. Resten spelar inte alls. För mej är det helt ok för då får jag mer tid över till spel brukar gå upp kl 4 varje(vardagar) morgon för att kunna spela någon timme innan jobbet det är ricktigt skönt faktiskt

Inaktiv
Skrivet av KrabbaRöd:

Det känns som att större delen av tjejer som spelar gör det för att de gillar uppmärksamheten de får av killar, inte själva spelen.. :x

Är väl snarare sånt där tänk bland många som får tjejer att undvika spel.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Vore ju hur kul som helst om Ingrid, 75år, satt och ägde upp P12or på COD

Och gjorde speedrun i Dark Souls.

Hmm ingen dum idé alls... *börjar skissa på epic plans för 75-årsdagen*

123
Skriv svar