Juridiskt strul stoppar källkoden till Doom 3

Robot
Juridiskt strul stoppar källkoden till Doom 3

"Carmack's Reverse" får Bethesda-juristerna att försena släppet av Doom 3-koden – John Carmack filar redan på en lösning!

#bethesda, #doom-3-2


Juridiskt strul stoppar källkoden till Doom 3

Carmack's REVERSE eller Carmack's REVENGE... nu får ni väl ändå bestämma er för vilket det är?

Haha, det är sent... Då är det lätt hänt att Reverse blir Revenge istället... Bra spanat, fixar!

Medlem

*face palm* Visste att det skulle ha något med Bethseda att göra.


signatur

ID software, FPS gudarna!

Skribent

För mig som inte hänger med, vad har Bethseda med det hela att göra?

Skrivet av Shadee:

För mig som inte hänger med, vad har Bethseda med det hela att göra?

Bethesda äger Id Software.

Eller, tja, i grund och botten är det Zenimax Media-imperiet som äger Bethesda, Id Software, m fl spelstudios. Men uppenbarligen är det den juridiska expertisen hos Bethesda som har hand om att "cleara" Doom 3-källkoden.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Shadee:

För mig som inte hänger med, vad har Bethseda med det hela att göra?

Bethesda äger Id Software.

Just fan, det visste jag jue.
Förvånande ändå att de bråkar om en så gammal grej, fast jag vet i grunden inte vad det handlar om så kanske ska hålla tyst.

Medlem

"Carmack's Reverse" is a stencil shadowing technique invented independently by several people, including Carmack, but ultimately patented by Creative Labs. While id struck a deal to use it in Doom 3 without paying Creative, evidently the lawyers would err towards a safer, less potentially litigious solution.

Så om Id Software skulle släppa Doom 3 som det är för tillfället, då skulle dom läcka ut koden till denna skuggteknik, vars patent ägs utav Creative Labs.
Hur Bethesda kommer inte i det hela är fortfarande en gåta....

Medlem
Skrivet av Håkan:

"Carmack's Reverse" is a stencil shadowing technique invented independently by several people, including Carmack, but ultimately patented by Creative Labs. While id struck a deal to use it in Doom 3 without paying Creative, evidently the lawyers would err towards a safer, less potentially litigious solution.

Så om Id Software skulle släppa Doom 3 som det är för tillfället, då skulle dom läcka ut koden till denna skuggteknik, vars patent ägs utav Creative Labs.
Hur Bethesda kommer inte i det hela är fortfarande en gåta....

För de kanske går igenom all kod för att se ifall något som inte får släppas löst, gör det.

Medlem

Ljuset i Doom3 är fortfarande fantastiskt! Det ser riktigt jävla bra ut än på något sätt!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Trodde inte Carmack kunde svenska

Medlem
Skrivet av Håkan:

"Carmack's Reverse" is a stencil shadowing technique invented independently by several people, including Carmack, but ultimately patented by Creative Labs. While id struck a deal to use it in Doom 3 without paying Creative, evidently the lawyers would err towards a safer, less potentially litigious solution.

Så om Id Software skulle släppa Doom 3 som det är för tillfället, då skulle dom läcka ut koden till denna skuggteknik, vars patent ägs utav Creative Labs.
Hur Bethesda kommer inte i det hela är fortfarande en gåta....

What the hell, det är sjukt simpelt.

Carmacks reverse är ingen hemlig skuggteknik, den är välkänd MEN Creative labs äger patentet och då kan man inte bara använda det hursom.
Och sedan äger zenimax/bethesda ID..

Medlem

Mjukvarupatent... När var detta bra nu igen?


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem
Skrivet av Sniper_Nr1:

Mjukvarupatent... När var detta bra nu igen?

När man ska hindra utvecklingen och tjäna pengar på andras jobb.

Medlem

Har ni inte redan sagt detta och haft denna nyhet x antal gånger?
Väldigt mycket dold reklam nuförtiden imo.

Medlem
Skrivet av RamboRonny:

Har ni inte redan sagt detta och haft denna nyhet x antal gånger?
Väldigt mycket dold reklam nuförtiden imo.

Efter att ha läst ditt inlägg känner jag att jag måste gå och köpa någonting.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

i want that fooking coooodee!! hoppas den är skriven i C#


signatur

Baaaoow Chicka Baoo Waaaoow

Medlem

och ytligare anledningar varför advokater och patent är överflödiga ...

Medlem

haha ja den är säkert skrivet i C#, hela motorn utan problem.
Carmak är för övrigt en GUD, tänk om det fanns med spelutvecklare som honom. Att släppa D3 källkoden vore otänkbart för något annat företag

Medlem

Verkar som om han redan har ändrat koden om man läser twitter..

"ID_AA_Carmack John Carmack
@turbokater this demonstrates the idiocy of the patent -- the workaround added four lines of code and changed two."

Som svar på:
Turbokater Philipp Thiel
@ID_AA_Carmack Isn't it frustrating to rewrite all that code?

Från vad jag kan se så verkar det inte handla om något annat iaf.

Medlem

skriva lite ny kod gör han väl i sömnen annars inga problem för den snubben

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av RamboRonny:

Har ni inte redan sagt detta och haft denna nyhet x antal gånger?
Väldigt mycket dold reklam nuförtiden imo.

Efter att ha läst ditt inlägg känner jag att jag måste gå och köpa någonting.

hur många nyheter på sistonde har inte handlat om Carmack? för att inte tala om all 'synlig' reklam...

NFS tex: BILLIGT FZ säger jag. Oberoende nyhetssite "OK"

Medlem

Haha då kanske activision kan få nästa modern warfare att se ut som något från det här årtusendet

Medlem
Skrivet av Rastafar:

Haha då kanske activision kan få nästa modern warfare att se ut som något från det här årtusendet

går ju dock å bygga på moderna renderings tekniker på id tech 3.

kolla bara vad folk gör med id tech 2:
http://www.youtube.com/watch?v=_cxFf9zmt6A&feature=related

tror det mesta handlar om att dom bygger sina spel efter våra stenålderskonsoller

1
Skriv svar