Star Wars: The Old Republic

Skrivet av antton:

Så du menar att inte WoW eller något annat MMO inte har det så här? Att det bara är SWTOR som gör fel, men det duger i alla andra spel? Vet inte om du redan hade bestämt dig vad du tyckte innan du började spela, men det var bara en kass orsak

Jag hade absolut inte bestämt mig vad jag skulle tycka innan jag började spela. Jag har sett fram mot Star Wars: The Old Republic sedan det utannonserades - jag är ett stort Star Wars-fan och älskar KOTOR-spelen. Så ja, jag hade en positiv inställning till det, och har det fortfarande.

Ta en titt på formulan igen. Så ser det ut i varje område du kommer till. Antingen accepterar man det, eller så gör man det inte. Alla theme park MMOs har quest hubs, det är det ingen som säger något om. Men i varje område man kommer till så följer SWTOR just formulan "story quest, något extra quest, heroic quest" slaviskt. Det finns ingen variation och kombinerat med korridor/rum-designen blir det väldigt påtagligt.

Jag är inte helt förtjust i MMO-recensioner heller, men när de ska skrivas är det viktigt att konstatera exakt hur stor del av spelet man har sett. Vilket jag gör i inledningen. Ha det i åtanke och se det här som en första del av en större recension - nästa del, med betyg och allting, kommer nästa vecka.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Medlem
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Medlem
Skrivet av mAwArm:

Verkar inte så bra...hoppas mer på GW 2.

Haller helt med dar, Langtar som tusan efter GW2, tyckte SWTOR sag intressant ut ocksa men verkar alltsa ganska generiskt... synd :/

Medlem
Skrivet av Scream112:

Alltså, hur många olika sätt att levla, eller förbättra sin karaktär, på finns det/går det att uppfinna egentligen!?!?!?

För mig finns det 2 olika typer av MMO.
1; De med levelbaserat system, vilka ofta kör quests ala WoW.
2; De med skillbaserade system, vilka förbättras ju mer du använder dem.
(3) De som kanske kombinerar båda, men det är ändå de samma.

Skulle gärna vilja veta vilka andra sätt man skulle skapa ett MMO på? Alla är maxade i allt från start, nu är det ENBART item-hunting eller socialisering, kanske pvp eller rvr eller gvg som skall gälla? Nej det är väl klart vi vill kunna styra och utveckla våra karaktärer lite. Ja då får det ju bli något av de system jag listat. Antingen levlar vi, och förbättrar oss efter de formlerna, eller så får vi färdigheter som vi måste träna upp!

Finns ju bara så många olika vis att förklä dessa system på, att det alltid i grund och botten är de samma. VARFÖR skall vi då ge spel MINUS i betyg, för att de använder dessa? Är det inte lite som vilken plattform de väljer att stå på, och sedan utvecklar de spelet ovanpå det? Är väl så för WoW och alla MMO innan samt efter WoW?

Så du menar alltså att allt som går att hitta på gällande MMORPG redan är påhittat? Tråkigt då har jag inte mycket att se fram emot (jag vet att du inte menar det så ordagrant men det är i princip det du säger).

Medlem
Skrivet av antton:

Jag störde mig ganska mycket på denna resensin, eftersom i början säger han att spelat har två stora brister och när han kommer till den första höll jag på att smälla av.
"Den för dig till ett visst område av planeten och oftast befinner sig målet längst inne i det området. På vägen dit plockar du upp ett par extra quests, inklusive en quest avsedd för flera spelare, och utför dem medan du tar dig mot ditt story-objektiv. På vägen tillbaka lämnar du in dina avslutade uppdrag och tar dig till nästa område"

Så du menar att inte WoW eller något annat MMO inte har det så här? Att det bara är SWTOR som gör fel, men det duger i alla andra spel? Vet inte om du redan hade bestämt dig vad du tyckte innan du började spela, men det var bara en kass orsak

Om du tänkt något längre kanske du inser att han önskat mer än vad det levererat, att han sett formulan om och om igen, att genren i flera år sett likadant ut och att Bioware med dess kompetens hade kunnat leverera något som sticker ut ur mängden. Men nej, du väljer att basha för att spelet fick kritik för att inte vara särskilt nyskapande.

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Nej, det gör jag då rakt inte. Det faktum att du inte gör det borde kännas desto mer beklämmande däremot. Fast jag ska försöka söka i mitt innersta att inte se ner på dig för mycket på grund av det här.

Medlem
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av HoloDuke:
Skrivet av totte1015:

Vart är FZ betyget då???

Känner du dig inte riktigt djävla dum nu?!

Nope.
Känner inte du dig riktigt djävla dum eftersom jag har fått svar på frågan innan, jag läser inte recensioner på spel som jag inte brinner för, jag bara tittar på betyget.

Nej, det gör jag då rakt inte. Det faktum att du inte gör det borde kännas desto mer beklämmande däremot. Fast jag ska försöka söka i mitt innersta att inte se ner på dig för mycket på grund av det här.

Jag kan inte bry mig mindre.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Varför kunde inte bara

Revan

fått dö i lugn och ro? var de tvungna att sabba honom? -.- oförlåtligt Bioware

De har inte ändrat någonting om Revan, han/hon och hans/hennes story är helt oändrad. Vad de har gjort är lagt till en kult som har sina egna idéer om honom/henne.

Medlem

fan, taggad på det men vet inte om det är värt att köpa det nu och kanske gå en vecka utan att kunna lira.. hmm
vad säger ni?

Medlem

Med tanke på många kommentarer så förstår man inte ens varför man ens klickar på en recension om man inte tänkt läsa ett ord av den

Det står ju klart och tydligt att det är en delrecension; jag tycker recensenten har återgivit sina intryck relativt väl för en tidig sådan. Det går inte att ge en fullständig recension av ett MMO några dagar efter release.

Kanske vi behöver en alternativ videolänk där Tompa säger en siffra som recension?

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Typhor:

Varför kunde inte bara

Revan

fått dö i lugn och ro? var de tvungna att sabba honom? -.- oförlåtligt Bioware

De har inte ändrat någonting om Revan, han/hon och hans/hennes story är helt oändrad. Vad de har gjort är lagt till en kult som har sina egna idéer om honom/henne.

Revan blev aldrig mindtrickad av kejsaren till att bli ond. Han valde själv att starta ett krig mot republiken för att ersätta den korrupta regimen med en ny och starkare, han ville göra republiken redo för att stå emot The Sith Empire. Revan föll aldrig och han var aldrig någons slav.

Revan gjordes episk av Obsidian men nu har allt ändrats och han är allmänt tråkig och värdelös. Bra jobbat Bioware

Redaktör
Skrivet av condor299:
Skrivet av Proximately:

Sen när blev previews recensioner..?

Helt sant. Detta är inte en recension.

Det är inte en preview heller. Eftersom vi spelat fullversionen, inte nån ofärdig kod (som brukligt vid previews), kallar vi det recension. Se det som första delen av en tvådelad recension, där del två också innehåller betyget.

Skrivet av antton:

Jag störde mig ganska mycket på denna resensin, eftersom i början säger han att spelat har två stora brister och när han kommer till den första höll jag på att smälla av.
"Den för dig till ett visst område av planeten och oftast befinner sig målet längst inne i det området. På vägen dit plockar du upp ett par extra quests, inklusive en quest avsedd för flera spelare, och utför dem medan du tar dig mot ditt story-objektiv. På vägen tillbaka lämnar du in dina avslutade uppdrag och tar dig till nästa område"
Så du menar att inte WoW eller något annat MMO inte har det så här? Att det bara är SWTOR som gör fel, men det duger i alla andra spel? Vet inte om du redan hade bestämt dig vad du tyckte innan du började spela, men det var bara en kass orsak

Det är väl klart att andra MMO kan ha samma problem, Petter frikänner väl inte andra MMO-spel bara för att han inte nämner dem? Det är ju SWTOR han recenserar, inte de andra.


signatur
Jot
Medlem

Blev smugglern i Galaxies någonsin bra?

Jag menar... Galaxies var ett briljant MMO, pengarna och manstyrkan kunde gott lagts på det. Vad får man nu? En efterapning av ett tidigare vinnande koncept? Jag trodde att SWTOR skulle prestera bra mycket mer än detta


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem

Petter jag vll bara be om ursäkt om vad jag skrev innan. Jag var på dåligt humör och lät det gå ut över dig. Så jag är ledsen och det ska inte hända igen.

Medlem

Ett riktigt härligt mmo i min mening, enda jag stör mig på är deras extremt dåliga release.. Har spelat på early game access och njutit av varje stund, men nu när det släppts så kommer jag inte ens in i spelet längre... Någon som vet om jag måste köpa ett game time card bara för att få tillång till det nu, även om 30 dagar ska ingå i spelet?

Medlem
Skrivet av L4zyPunK:

Ett riktigt härligt mmo i min mening, enda jag stör mig på är deras extremt dåliga release.. Har spelat på early game access och njutit av varje stund, men nu när det släppts så kommer jag inte ens in i spelet längre... Någon som vet om jag måste köpa ett game time card bara för att få tillång till det nu, även om 30 dagar ska ingå i spelet?

Du måste skapa en premunation som i alla andra mmo spel för att få dina 30 dagar och för att kunna spela. Game time card eller med visa ect.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Citat:

Du måste skapa en premunation som i alla andra mmo spel för att få dina 30 dagar och för att kunna spela. Game time card eller med visa ect.

Så jag måste köpa 60 dagar till för att få mina "gratis" 30 dagar? Så har det inte varit i de mmo:n jag lirat tidigare (inte för jag lirat många andra)

Medlem
Skrivet av UOme:

E de bara jag som tycker endgamet i mmorpgs är det tråkigaste?
brukar tröttna och sluta spela när jag nått maxlvln, pallar inte hålla på att grinda för att få någon bättre item eller få bättre pvp stats osv.
Njuter av att levla upp, utforska världen å springa in i random pvp skirmishes emellanåt

Utvecklarna av Guild Wars 2 delar den åsikten!

Medlem

Jag tycker det är ett småmysigt singleplayer-spel med inslag av coop och tidsfördrivande area-pvp.

Positivt överraskad av storyn (val man gjorde tre quests tillbaka kommer och spökar i senare dialoger) men var de tvunga att följa wow-spelmekaniken så slaviskt? Och som Petter skriver är själva questen rätt beigea. Är det inte döda tio råttor så är det samla fem råttsvansar eller förstör tre råttbon. Snaaaaaaaark.

Det är intressant egentligen, att vi accepterar så repetativ undermålig spelmekanik bara för det är mmo.

Jag ger det 6 råttsvansar av 10 möjliga.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:
Skrivet av Manley:

"The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus."

Där sket det sig..

Den meningen som jag minst höll med om. Han kunde lika gärna säga:" Det finns inga tråkiga platta eller bergiga ödemarker någonstans med något vettigt i sikte. Istället är det väldigt varierande miljöer."

Jag älskar miljöerna på planeterna. Fullt med innehåll.

Verkligen! Intrycket är så klart subjektivt, men jag har inte hört någon annan påstå ngt liknande.
Däremot är det himla segt att behöva gå runt byggnader på framför allt Taris. Den planeten är klart den sämsta jag varit på hittills.

Har kört litet WoW, massa Fallen Earth, SWG och div andra. They ain't got sh** on this.

Man kan inte föreställa sig hur stor skillnad dialogerna gör. Det är inte som Mass Effect - det är mycket bättre.

Och gällande "samma gamla formler" så ja, men de har gjort varje moment bättre än konkurrenterna; tittat på vad som funkar och lagt ner kraft på att förfina det.

Kompanjonerna gör verkligen "springa omkring på 100 uppdrag själv" betydligt roligare. Jag är inte ensam för min kompanjon är en person.

Lvl 23 Jedi Consular (cc/healer).


signatur

Dr Tom
[]#####||(
===================================

Medlem

Tyckte i början av spelet (Sith Warrior) att världarna kändes på tok för små och begränsade, kom till Tatooine och vart så in i helsickes besviken på hur litet allt kände sig. Sen började jag utforska lite mer och. Ja, det jag hittade räcker då gott och väl åt en gammal SWG-räv som mig.
Att det känns litet i början av spelet har jag ingenting emot så länge dom lagt in mer content längre fram. Den som lirar WoW och tycker att det är så stort och bra, hur ofta finner du dig själv i Durotar/Westfall med dina level 85 karaktärer?

Att det inte är exakt samma som WoW, eller att det är på många sätt samma som WoW är irrelevant. MMO'n (I min åsikt) med level-system kan inte varieras på så förbaskat många sätt. SWG (Gamla SWG, älskade CH!) hade en annan approach i förhållande till WoW och det som SWTor använder sig av men jag kan inte säga att något av systemen är bättre eller sämre än något annat, variation förnöjer i min åsikt.

SWTor känns än så länge som ett steg i helt rätt riktning. Uppdrag känns förbaskat mycket bättre och man bryr sig i storyn betydligt mer än vad jag gjort i något annat MMO. Interaktion i quests dessutom? Vafan, allt tycker jag känns som "nästa generations" MMO.

"Det blir repetitivt att göra dialogerna om igen när/om jag gör en ny karaktär, USCH!" <-- Det argumentet håller fan inte, du har valet att gå mellan light/dark/neutral och du kan skippa alla dialoger om du inte gör dom i en grupp och ärligt talat, hur många procent läser quest loggarna i andra MMO'n? Finns folk som gör det, ja, men den skaran av människor skulle inte använda sig av det argumentet.

Suveränt spel än så länge! Frågan är om jag känner likadant om spelet om sex månader och jag är då inte synsk så...!

TL;DR. Skön artikel, skönare spel! Ser fram mot recensionen.

Inaktiv
Skrivet av L4zyPunK:
Citat:

Du måste skapa en premunation som i alla andra mmo spel för att få dina 30 dagar och för att kunna spela. Game time card eller med visa ect.

Så jag måste köpa 60 dagar till för att få mina "gratis" 30 dagar? Så har det inte varit i de mmo:n jag lirat tidigare (inte för jag lirat många andra)

Varje MMO har visst gjort så, du måste aktivera ditt konto med dessa metoder. Gillar du inte att spendera pengar i förtid kan säkert dina föräldrar låna ut sitt kreditkort, då dina pengar dras inte förräns 30 dagarna är slut.

Medlem

Precis som väntat, ytterligare en WoW-klon, nu med SW-skin, och like mycket nya idéer, eget material elle rintressant endgame som telefonkatalogen (dvs inget).
Säljer på namnet till inbitna fans och de som är less på WoW, får en population på någon miljon men som snabbt dalar mot ett par hundra tusen. Läggs ner eller blir F2P inom bara något år.

Inaktiv
Skrivet av UOme:

E de bara jag som tycker endgamet i mmorpgs är det tråkigaste?
brukar tröttna och sluta spela när jag nått maxlvln, pallar inte hålla på att grinda för att få någon bättre item eller få bättre pvp stats osv.
Njuter av att levla upp, utforska världen å springa in i random pvp skirmishes emellanåt

Du är inte ensam, endgame i MMO spel är bland det långtråkigaste som finns. Bara en jäkla massa raids och uppdrag som upprepas om och om igen tills man blir spyfärdig.

Medlem
Medlem

Linjäriteten samt den medföljande känslan av att inte befinna sig i en "värld" är spelets absoluta akilleshäl.

Det är annars vägjort och känns stabilt, men känslan saknas tyvärr i många lägen...

Medlem
Skrivet av liath:
Skrivet av Scream112:

Alltså, hur många olika sätt att levla, eller förbättra sin karaktär, på finns det/går det att uppfinna egentligen!?!?!?

För mig finns det 2 olika typer av MMO.
1; De med levelbaserat system, vilka ofta kör quests ala WoW.
2; De med skillbaserade system, vilka förbättras ju mer du använder dem.
(3) De som kanske kombinerar båda, men det är ändå de samma.

Skulle gärna vilja veta vilka andra sätt man skulle skapa ett MMO på? Alla är maxade i allt från start, nu är det ENBART item-hunting eller socialisering, kanske pvp eller rvr eller gvg som skall gälla? Nej det är väl klart vi vill kunna styra och utveckla våra karaktärer lite. Ja då får det ju bli något av de system jag listat. Antingen levlar vi, och förbättrar oss efter de formlerna, eller så får vi färdigheter som vi måste träna upp!

Finns ju bara så många olika vis att förklä dessa system på, att det alltid i grund och botten är de samma. VARFÖR skall vi då ge spel MINUS i betyg, för att de använder dessa? Är det inte lite som vilken plattform de väljer att stå på, och sedan utvecklar de spelet ovanpå det? Är väl så för WoW och alla MMO innan samt efter WoW?

Så du menar alltså att allt som går att hitta på gällande MMORPG redan är påhittat? Tråkigt då har jag inte mycket att se fram emot (jag vet att du inte menar det så ordagrant men det är i princip det du säger).

Om du nu vet att det inte är vad jag menar, så är du väl bra dum som säger att det är vad jag "säger"!?!?!

Jag säger ju rätt så tydligt att det ENDA man kan göra, är att "maskera" samma mekanik som redan finns i grund och botten, och som ALLTID funnits. Det har ju ALDRIG utvecklats till något annat vis att utveckla sina karaktärer på. Eller har jag fel? Rätta mig då. Jag säger inte att det inte går att göra nya banbrytande features, mekanik för diverse saker osv. MEN det går inte att förändra på de grundläggande sakerna för hur du utvecklar/förbättrar din karaktär. Skyrim är ju EXAKT samma sak, som exempel, du går och pratar med någon, får ett "uppdrag" mer eller mindre, sedan skall du antingen prata med andra, eller döda något, eller stjäla, MEN i grund och botten skall du i slutet prata/lämna något/årekomma till en person eller dyligt för att få din belöning. DETTA kommer ALDRIG att förändras. Därför är det sjukt att det skall nämnas som något negativt?

Inaktiv

Consular, sage, balance, level 22.
Än så länge tycker jag om swtor, men jag tror det mest beror på att jag älskar star wars så mycket som jag gör. Musiken i spelet ger den rätta star wars känslan.
Av mig får spelet plus för temat, musiken och dialogerna.
Minus för att det är som t ex wow, mycket grind.
Och minus för att världen inte är så öppen som den skulle kunna vara.
Dialogerna kan bli lite jobbiga om man vill levla fort, hoppar ofta över "mindre intressanta" dialoger.
Spelet är underhållande, dock tror jag inte att jag kommer levla mer än max två karaktärer till max level, ser detta som tidsfördriv tills diablo 3 och guild wars 2 kommer.
Spelar det mest som sagt för att jag älskar star wars, själva spelet i sig kommer jag troligen lägga på hyllan efter två maxlevlade karaktärer


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

MEN i grund och botten skall du i slutet prata/lämna något/årekomma till en person eller dyligt för att få din belöning. DETTA kommer ALDRIG att förändras. Därför är det sjukt att det skall nämnas som något negativt?

"Lävvlar" är inget måste, story & saker att göra är bättre.


signatur

hur tjattar man

123
Skriv svar