Resident Evil: Revelations

Medlem

"Att ett spel skulle vara mer skräck för att man inte har några vapen att försvara sig med går att diskutera. Jag tycker inte det."

Testa Amnesia

En fråga: Utfördes speltesten med eller utan Circle Pad Pro? Tyckte inte det framgicks av recensionen.

Medlem

På FZ:a har vi en hög tolerans men vi måste också sätta gränser. Vi tillåter inte personangrepp och de medlemmar som har brutit mot våra regler har meddelats.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av neonille:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mjauv:

Jag ser faktiskt ditt resonemang som ett tecken på att det är du som har helt olika måttstockar för objektifiering av män och kvinnor (precis som nästan alla andra) och därför tycker det är fy och usch med tutt-fior á la Slitz men ay-okay med anabola-knuttar i brynja och skinnbrallor.

Det beror helt och hållet på sammanhang. I mina ögon har Playboy och Playgirl samma syfte med sina bilder, medan det är skillnad på till exempel Slitz och Body. Att slentrianmässigt designa kvinnliga karaktärer med extra stora behag och dekoltage är därför något jag tycker spelbranschen borde växa ifrån. Och ja, jag skulle nog påstå att den sexuella objektifieringen är mer utbredd och genomgående när det gäller det kvinnor än män.

Du skriver bara att spelbranschen bör växa ifrån att överdriva kvinnors kroppar. Men det helt ok med männen menar du??

Hur ovanligt eller inte det är hör väl inte till saken?

Ja det finns oftast överdriva manskroppar i spel, men oftast passar de in i sitt sammanhang. Antingen är spelet fånigt överdrivet med gigantiska vapen och extrem macho kultur vilket gör att det inte enbart den manlige karaktären som springer runt i tanga och spänner sig så fort spelaren ser det. Eller så är de hyfsat realistiskt och mannen ser ut som han faktiskt kan göra det han gör då han konkar runt på packning, vapen och hoppar hit o dit.

Hur ovanligt det är hör verkligen exakt till saken, speciellt med tanke på hur tröttsamt och enformigt det blir.
Bästa men den här tråden är väl alla "Men vem bryr sig", tydligen jävligt många eftersom ni orkade skriva här.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ganska intresant detta. Tänk om alla som inte gilla sport spel fick recensera just sport spel. Alla som inte gilla action fick action spel osv. Då skulle alla spel få betyg som detta Det skulle vart awesome! =D haha eller? Jag skulle isf gett tex sims spelen en etta i betyg för jag tycker dom blir enformiga efter ett par timmar. Och jag skulle ge "nya" COD spel en etta för jag tycker inte dom är nya utan gamla. så fortsätt att sätta folk på spel som dom hatar så får vi som verkligen älskar dessa spelen höra en massa åsikter om spelen vi älskar som vi nog inte ens visste fanns

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Framöver ser jag fram emot att se FZ sänka betyget på spel där män framställs stereotypiskt.
Ser jag en välpumpad man som kastar sig ut i actionfyllda scener borde det ge avdrag i betyget.

Någonstans misstänker jag att du är intelligent nog att inse att det inte är det som diskuteras i denna tråd.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med. Tror jag tillochmed har träffat fler som gillar små bröst än större.

Snarare tror jag att stora bröst återspeglas i media så mycket då kvinnor själv identifierar sin könsroll i just dessa. Det är primärfokus från det att de börjar komma tills det att de hänger till knäna. Det är ju något du själv verkar fokusera på?

Fisse, snälla bespar mig dina kommenterar om vilken storlek på bröst du föredrar.

Om det var allt du lyckades få ut från mitt inlägg så tycker jag genuint synd om dig.
Sen att du stör dig på att jag råkade flukta en av de saker jag tycker är fint på en kvinna gör dig riktigt sorglig , stackare.

Själv fann jag ingenting i ditt inlägg som ens var värt att kommentera, orkade knappt läsa vidare efter hur manlig du var i din "Pasar Skytte pluton".

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Medlem
Skrivet av Javas:

Det var en lite för kort recension imo, man hann inte få en bild av hur spelet är innan texten tog slut. Snälla FZ, gör längre recensioner än så här :/
Fick inget intryck av gameplay, kontroller, buggar osv, bara att spelet är jäkligt översexuellt

Det är en sak som jag ev. kan hålla med om, den var rätt kort, och jag har förstått att den har en begränsad längd. Hur kommer egentligen det sig? Jag gillade recensionen, och hade inget problem med det som fick plats osv, men varför ha en begränsning överhuvudtaget? Är det för att det inte är någon jätterelease?

MFZ
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Javas:

Det var en lite för kort recension imo, man hann inte få en bild av hur spelet är innan texten tog slut. Snälla FZ, gör längre recensioner än så här :/
Fick inget intryck av gameplay, kontroller, buggar osv, bara att spelet är jäkligt översexuellt

Det är en sak som jag ev. kan hålla med om, den var rätt kort, och jag har förstått att den har en begränsad längd. Hur kommer egentligen det sig? Jag gillade recensionen, och hade inget problem med det som fick plats osv, men varför ha en begränsning överhuvudtaget? Är det för att det inte är någon jätterelease?

jag tyckte mig läsa att längden hade med ersättningen att göra, så detta var väl en billig recension kan man misstänka.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

så stora bröst och inte följa klädmodet får spel att få dåliga betyg numera? verkar som det inte bara är spelen som blir sämre med åren....

Medlem
Skrivet av Sille:

så stora bröst och inte följa klädmodet får spel att få dåliga betyg numera? verkar som det inte bara är spelen som blir sämre med åren....

Vad skönt att höra att du förstår resonemanget kring det här

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av hjulen_:

Tack för att någon äntligen belyser genusperspektivet. Det händer inte ofta på spelsajter, fz har nu vuxit mycket i mina ögon. Fortsätt så!

Jag som tjej är så himla trött på alla dessa spel där de kvinnliga karaktärerna ständigt sexualiseras och objektifieras. Och jag håller inte med om att karaktärerna i ett spel är skitsamma. Snarare tycker jag att de är väldigt viktiga.

Karaktären är den man styr, interagerar och identifierar sig med. Porrifierandet av de kvinnliga karaktärerna (med gigantiska bröst, alldeles för smal midja och sexiga kläder) bidrar till att dessa sjuka kroppsliga ideal reproduceras. Och är det inte utseendet som är stört så är det passiviteten. Ashley i RE4 kan inte ens klättra ned för en stege, kan inte heller försvara sig och det enda föremål hon kan hantera är en ficklampa.

Fan, kan det inte finnas en enda jävla kvinnlig karaktär som INTE är antingen ett våp eller ett sexobjekt!?

Och jag vill tillägga att standarden på era kommentarer visar på att sånt här MÅSTE lyftas upp. Det märks tydligt att de flesta av er bör skaffa en grundläggande genusanalys. Måste också säga att det är grymt modigt av Linda som vågar ta upp detta när målgruppen verkar vara ett gäng pubertala snubbar som lägger diskussionen på högstadienivå.

Jag är personligen enormt tacksam för att det äntligen tillkommit en smart kvinnlig recensent i detta hav av snubbar. Som dessutom lyfter upp viktiga frågor!

Och en sista sak, sen när blev feminist ett skällsord?
Haha

Gå och lägg dig. Hade några tjejer i min Pansar Skytte pluton när jag gjorde lumpen, det var tråkigt att bära deras packning :'(

F.ö så är långt ifrån alla tjejer som är sexiga porrskådisar. En vältränad tjej är för övrigt inte sjukt utan väldigt hälsosamt. Vad som är mer oroande är alla tjockisar.

Anledningen till att det inte finns så många rambotjejer är väl för att det inte existerar så många i verkliga livet. Det skapar en udda stämning i många fall.

Men jag är ju bara pubertal så jag tycker du kan upplysa mig med din enorma genuskunskap.
Du är säkert av den mindre intelligenta skaran som är övertygad om att kvinnor och män är fysiskt identiska och det ända som separerar oss är uppfostran.

Eller så trycker du bara detta för att det passar din egna agenda?
En annan intressant iaktagelse jag gjort är att det är främst kvinnor som hänger upp sig på bröststorlek. Män över lag verkar inte bry sig särskilt mycket. Själv tycker jag lagom är bäst, liksom de flesta jag konverserat om detta med. Tror jag tillochmed har träffat fler som gillar små bröst än större.

Snarare tror jag att stora bröst återspeglas i media så mycket då kvinnor själv identifierar sin könsroll i just dessa. Det är primärfokus från det att de börjar komma tills det att de hänger till knäna. Det är ju något du själv verkar fokusera på?

Fisse, snälla bespar mig dina kommenterar om vilken storlek på bröst du föredrar.

Om det var allt du lyckades få ut från mitt inlägg så tycker jag genuint synd om dig.
Sen att du stör dig på att jag råkade flukta en av de saker jag tycker är fint på en kvinna gör dig riktigt sorglig , stackare.

Det är nog snarare så att hon inte fann något i ditt inlägg av värde, vilket inte jag heller gör - men jag kommenterar ändå eftersom jag är snäll. När du läste hjulen_s inlägg förstod du, uppenbarligen, inte vad hon menade eller vad hon störde sig på. Det är alltså INTE vältränade tjejer som är problemet. En tjej med feta bröst, sexiga kläder och smal midja är inte detsamma som en vältränad tjej. Problemet är alltså att kvinnliga karaktärer ofta har en sexuell framtoning där fokus ligger på att kåta små spelnördar (som utvecklarna tror att vi är) ska bli mer intresserade av spelet, och inte att utseendet ska ha någon form av funktion i själva spelet.

Hade dessa actionhjältinnor däremot varit vältränade (återigen, minimal midja och stor röv + gigantiska bröst är genetiskt betingat och har inte mycket med träning att göra) och klädda för de uppdrag dem utför tvivlar jag starkt på att hjulen_ hade klagat. Att du helt och hållet missar detta och hela poängen med hennes inlägg får knappast HENNE att framstå som sorglig. Stackare.

Skrivet av Sille:

så stora bröst och inte följa klädmodet får spel att få dåliga betyg numera? verkar som det inte bara är spelen som blir sämre med åren....

Härligt att du greppat det här med logisk analys och slutledningsförmåga.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Jag sa ju at jag tog i, till det extremaste, men vart drar mnan gränsen då? Ett sådant spel skulle antagligen klassas som olagligt på något sätt, men om man ändå sätter en moralisk standard (vet sedan tidigare att just ordet "moral" väcker långt större anstöt än feminism i detta forum), sak man inte kunna recensera ett spel utifrån vad man anser är anstötligt eller fel? De flesta killar här tar knappast anstöt av bröst extra large, knappt jag heller. Däremot gillar jag inte när kvinnor i spelvärlden uppmålas som försvarslösa våp. Varken i film eller spel.

Jag stör mig på alla er som hittar på ursäkter för att detta skulle vara OK. Kom igen nu, var ärliga mot er själva, tycker ni att kvinnor i spel framställt lika (mentalt) starka som männen gör? Ok, vissa rabblar ett fåtal spel (går typ att räkna på en hand), men finns det någon som kan säga att det finns lika många starka kvinnor som män (typ huvudkaraktär) som män? Såklart inte..själv känner jag bara till en, Lara Croft. Jag stör mig inte på att hon ser ut som vilken tonårs fantasi som, helst, spelet riktar sig nog mest mot unga grabbar trots allt, men hon har ju iallafall både hjärna och kickassability.
Jag själv kan hantera att kvinnor i spel objektifieras like mycket som vilken reklampelare som helst, det samma händer även för män, men varför göra dem så svaga och ointelligenta på snudd till efterblivenhet? Ja visst är den generella kvinnan fysiskt svagare än den generella mannen, men skulle dom vara mentalt svagare för det?
En 12 åring med en pistol kan skjuta ihjäl vem som helst, oavsett kön...det kräver inga muskler, det krävs bara ett vapen.Några här har gett ett femtal exempel på "starka kvinnor i spel", ok, vad kul, jag misstänker att jag kan ge 5000 på starka snubbar i spel också.
Fine, sel är fiction, men om nu en kvinna vill ge sin syn på saken, varför detta agg? Det finns sakliga argument, som att recensionen inte tog med det många vill se/läsa om mest, man som det ser ut så verkar de flesta inte klara av att en kvinna ger sin syn på en fördumming och objektifiering av kvinnor i spel. Att blanda in begrepp som Politiskt Korrekt känns ju bara så barnsligt.

@North, varför skulle inte ett sådant spel recenseras överhuvud taget? Är du moraltant eller? Det kanske har ett jävligt välpolerat multiplayer? Jag undrar, när är det OK får någon att sätta

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Jag sa ju at jag tog i, till det extremaste, men vart drar mnan gränsen då? Ett sådant spel skulle antagligen klassas som olagligt på något sätt, men om man ändå sätter en moralisk standard (vet sedan tidigare att just ordet "moral" väcker långt större anstöt än feminism i detta forum), sak man inte kunna recensera ett spel utifrån vad man anser är anstötligt eller fel? De flesta killar här tar knappast anstöt av bröst extra large, knappt jag heller. Däremot gillar jag inte när kvinnor i spelvärlden uppmålas som försvarslösa våp. Varken i film eller spel.

Jag stör mig på alla er som hittar på ursäkter för att detta skulle vara OK. Kom igen nu, var ärliga mot er själva, tycker ni att kvinnor i spel framställt lika (mentalt) starka som männen gör? Ok, vissa rabblar ett fåtal spel (går typ att räkna på en hand), men finns det någon som kan säga att det finns lika många starka kvinnor som män (typ huvudkaraktär) som män? Såklart inte..själv känner jag bara till en, Lara Croft. Jag stör mig inte på att hon ser ut som vilken tonårs fantasi som, helst, spelet riktar sig nog mest mot unga grabbar trots allt, men hon har ju iallafall både hjärna och kickassability.
Jag själv kan hantera att kvinnor i spel objektifieras like mycket som vilken reklampelare som helst, det samma händer även för män, men varför göra dem så svaga och ointelligenta på snudd till efterblivenhet? Ja visst är den generella kvinnan fysiskt svagare än den generella mannen, men skulle dom vara mentalt svagare för det?
En 12 åring med en pistol kan skjuta ihjäl vem som helst, oavsett kön...det kräver inga muskler, det krävs bara ett vapen.Några här har gett ett femtal exempel på "starka kvinnor i spel", ok, vad kul, jag misstänker att jag kan ge 5000 på starka snubbar i spel också.
Fine, sel är fiction, men om nu en kvinna vill ge sin syn på saken, varför detta agg? Det finns sakliga argument, som att recensionen inte tog med det många vill se/läsa om mest, man som det ser ut så verkar de flesta inte klara av att en kvinna ger sin syn på en fördumming och objektifiering av kvinnor i spel. Att blanda in begrepp som Politiskt Korrekt känns ju bara så barnsligt.

@North, varför skulle inte ett sådant spel recenseras överhuvud taget? Är du moraltant eller? Det kanske har ett jävligt välpolerat multiplayer? Jag undrar, när är det OK får någon att sätta

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Jag sa ju at jag tog i, till det extremaste, men vart drar mnan gränsen då? Ett sådant spel skulle antagligen klassas som olagligt på något sätt, men om man ändå sätter en moralisk standard (vet sedan tidigare att just ordet "moral" väcker långt större anstöt än feminism i detta forum), sak man inte kunna recensera ett spel utifrån vad man anser är anstötligt eller fel? De flesta killar här tar knappast anstöt av bröst extra large, knappt jag heller. Däremot gillar jag inte när kvinnor i spelvärlden uppmålas som försvarslösa våp. Varken i film eller spel.

Jag stör mig på alla er som hittar på ursäkter för att detta skulle vara OK. Kom igen nu, var ärliga mot er själva, tycker ni att kvinnor i spel framställt lika (mentalt) starka som männen gör? Ok, vissa rabblar ett fåtal spel (går typ att räkna på en hand), men finns det någon som kan säga att det finns lika många starka kvinnor som män (typ huvudkaraktär) som män? Såklart inte..själv känner jag bara till en, Lara Croft. Jag stör mig inte på att hon ser ut som vilken tonårs fantasi som, helst, spelet riktar sig nog mest mot unga grabbar trots allt, men hon har ju iallafall både hjärna och kickassability.
Jag själv kan hantera att kvinnor i spel objektifieras like mycket som vilken reklampelare som helst, det samma händer även för män, men varför göra dem så svaga och ointelligenta på snudd till efterblivenhet? Ja visst är den generella kvinnan fysiskt svagare än den generella mannen, men skulle dom vara mentalt svagare för det?
En 12 åring med en pistol kan skjuta ihjäl vem som helst, oavsett kön...det kräver inga muskler, det krävs bara ett vapen.Några här har gett ett femtal exempel på "starka kvinnor i spel", ok, vad kul, jag misstänker att jag kan ge 5000 på starka snubbar i spel också.
Fine, sel är fiction, men om nu en kvinna vill ge sin syn på saken, varför detta agg? Det finns sakliga argument, som att recensionen inte tog med det många vill se/läsa om mest, man som det ser ut så verkar de flesta inte klara av att en kvinna ger sin syn på en fördumming och objektifiering av kvinnor i spel. Att blanda in begrepp som Politiskt Korrekt känns ju bara så barnsligt.

@North, varför skulle inte ett sådant spel recenseras överhuvud taget? Är du moraltant eller? Det kanske har ett jävligt välpolerat multiplayer? Jag undrar, när är det OK får någon att sätta

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Jag sa ju at jag tog i, till det extremaste, men vart drar mnan gränsen då? Ett sådant spel skulle antagligen klassas som olagligt på något sätt, men om man ändå sätter en moralisk standard (vet sedan tidigare att just ordet "moral" väcker långt större anstöt än feminism i detta forum), sak man inte kunna recensera ett spel utifrån vad man anser är anstötligt eller fel? De flesta killar här tar knappast anstöt av bröst extra large, knappt jag heller. Däremot gillar jag inte när kvinnor i spelvärlden uppmålas som försvarslösa våp. Varken i film eller spel.

Jag stör mig på alla er som hittar på ursäkter för att detta skulle vara OK. Kom igen nu, var ärliga mot er själva, tycker ni att kvinnor i spel framställt lika (mentalt) starka som männen gör? Ok, vissa rabblar ett fåtal spel (går typ att räkna på en hand), men finns det någon som kan säga att det finns lika många starka kvinnor som män (typ huvudkaraktär) som män? Såklart inte..själv känner jag bara till en, Lara Croft. Jag stör mig inte på att hon ser ut som vilken tonårs fantasi som, helst, spelet riktar sig nog mest mot unga grabbar trots allt, men hon har ju iallafall både hjärna och kickassability.
Jag själv kan hantera att kvinnor i spel objektifieras like mycket som vilken reklampelare som helst, det samma händer även för män, men varför göra dem så svaga och ointelligenta på snudd till efterblivenhet? Ja visst är den generella kvinnan fysiskt svagare än den generella mannen, men skulle dom vara mentalt svagare för det?
En 12 åring med en pistol kan skjuta ihjäl vem som helst, oavsett kön...det kräver inga muskler, det krävs bara ett vapen.Några här har gett ett femtal exempel på "starka kvinnor i spel", ok, vad kul, jag misstänker att jag kan ge 5000 på starka snubbar i spel också.
Fine, sel är fiction, men om nu en kvinna vill ge sin syn på saken, varför detta agg? Det finns sakliga argument, som att recensionen inte tog med det många vill se/läsa om mest, man som det ser ut så verkar de flesta inte klara av att en kvinna ger sin syn på en fördumming och objektifiering av kvinnor i spel. Att blanda in begrepp som Politiskt Korrekt känns ju bara så barnsligt.

@North, varför skulle inte ett sådant spel recenseras överhuvud taget? Är du moraltant eller? Det kanske har ett jävligt välpolerat multiplayer? Jag undrar, när är det OK får någon att sätta

Medlem
Skrivet av North:
Skrivet av Ender:
Skrivet av North:
Skrivet av amenallvarligt:

Och sa jag att ni borde skaffa er ETT LIV?

Om du skrollar upp lite så ser du att du gjorde det direkt efter ditt första givande (host) inlägg i debatten. Skall du registrera ett nytt konto när du lugnat ned dig?

OT: Låt säga att det görs ett spel där man skall bygga ett pälsuppfödarimperium och det blir otroligt bra som affärsstrategispel men då jag är antikapitalist och mot pälsdjursuppfödning så ger jag spelet två stycken minus. Det stämmer ju inte med mina personliga värderingar. Är det en bra recension på en spelsida eller hör den hemma på en politisk blogg?

Om vi ska leka med exempel så kan vi ju ta ett pedofilvåldäktsspel (tar i ordentligt direkt) istället. Bör man även där enbart reflektera och recensera gameplay? Något säger mig att de flesta skulle tycka det var helt ok om en recensent använte ord som osmakligt, vidrigt och avskyvärt då.

Alltså nu tar du i så du missar målet. Jag utgår ifrån att ett sådant spel inte skulle recenseras överhuvudtaget. Anser att min jämförelse står sig.

Jag sa ju at jag tog i, till det extremaste, men vart drar mnan gränsen då? Ett sådant spel skulle antagligen klassas som olagligt på något sätt, men om man ändå sätter en moralisk standard (vet sedan tidigare att just ordet "moral" väcker långt större anstöt än feminism i detta forum), sak man inte kunna recensera ett spel utifrån vad man anser är anstötligt eller fel? De flesta killar här tar knappast anstöt av bröst extra large, knappt jag heller. Däremot gillar jag inte när kvinnor i spelvärlden uppmålas som försvarslösa våp. Varken i film eller spel.

Jag stör mig på alla er som hittar på ursäkter för att detta skulle vara OK. Kom igen nu, var ärliga mot er själva, tycker ni att kvinnor i spel framställt lika (mentalt) starka som männen gör? Ok, vissa rabblar ett fåtal spel (går typ att räkna på en hand), men finns det någon som kan säga att det finns lika många starka kvinnor som män (typ huvudkaraktär) som män? Såklart inte..själv känner jag bara till en, Lara Croft. Jag stör mig inte på att hon ser ut som vilken tonårs fantasi som, helst, spelet riktar sig nog mest mot unga grabbar trots allt, men hon har ju iallafall både hjärna och kickassability.
Jag själv kan hantera att kvinnor i spel objektifieras like mycket som vilken reklampelare som helst, det samma händer även för män, men varför göra dem så svaga och ointelligenta på snudd till efterblivenhet? Ja visst är den generella kvinnan fysiskt svagare än den generella mannen, men skulle dom vara mentalt svagare för det?
En 12 åring med en pistol kan skjuta ihjäl vem som helst, oavsett kön...det kräver inga muskler, det krävs bara ett vapen.Några här har gett ett femtal exempel på "starka kvinnor i spel", ok, vad kul, jag misstänker att jag kan ge 5000 på starka snubbar i spel också.
Fine, sel är fiction, men om nu en kvinna vill ge sin syn på saken, varför detta agg? Det finns sakliga argument, som att recensionen inte tog med det många vill se/läsa om mest, man som det ser ut så verkar de flesta inte klara av att en kvinna ger sin syn på en fördumming och objektifiering av kvinnor i spel. Att blanda in begrepp som Politiskt Korrekt känns ju bara så barnsligt.

@North, varför skulle inte ett sådant spel recenseras överhuvud taget? Är du moraltant eller? Det kanske har ett jävligt välpolerat multiplayer? Jag undrar, när är det OK får någon att sätta

Medlem

hmm, ok, måste ha kommit åt en knapp där som postade x3?

Medlem

Och nu kom jag av mig också...plåstret på mitt vänstra långfinger alstrar mer stavefel än jag orkar kontra vid den här tidpunkten. Själv glädjer jag mig åt att det inte bara är män som recenserar spel här på FZ, hur fan skulle vi få reda på vad den kvinnliga community tycker om dom inte fick göra sig hörda?
Visst, spelvärlden är stereotyp, men måste den vara det? Är det någon som spelat Bf3 som tyckt att det känns ocoolt för att karaktären man valt inte har ett rött pannaband och 40 kilo extra muskler (tänk Rambo)?

Jag stör mig rejält på er som snackar om genusperspektiv, PK och feminism. Recensionen handlar inte om något av detta i min mening. Nu har Linda recenserat spelet, och samtidigt gett sin syn på den väldigt vanliga sexismen i spelvärlden. Hennes åsikt är knappast unik, jag misstänker att de flesta kvinnliga spelrecensenterna skulle säga samma sak, och även en held del män.
Om ingen tillåts öppna käften så kommer det förbli jäkligt tyst när fördomar och förutfattade meningar tillåsts härja fritt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tybalt:

Framöver ser jag fram emot att se FZ sänka betyget på spel där män framställs stereotypiskt.
Ser jag en välpumpad man som kastar sig ut i actionfyllda scener borde det ge avdrag i betyget.

Någonstans misstänker jag att du är intelligent nog att inse att det inte är det som diskuteras i denna tråd.

Någonstans misstänker jag att du är intelligent nog att inse att det var en kommentar till recensionen och inte vad just du vill diskutera.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Detta var nog den fånigaste mest PK-ängsliga recension jag sett i mitt liv.

Istället för att bygga recensionen på det här spelets egna meriter så klagar Linda Grip på spelbranschens allmänna inställning till vilken sorts kvinnor som gör att spelen säljer bättre. Hon klagar dessutom på brist på "realistiska" kläder i ett spel som handlar om zombies och demoner vilket är ungefär lika intelligent som att klaga på Skyrim för att man kan slå ner kvinnor och stjäla deras kläder - som om det vore det värsta som man gör i det spelet.

Men bäst av allt är att PK-människorna åter klagar på Resident Evil-serien. Förra gången var det ju enorma problem med "kolonialsynen" då det fanns primitiva svarta stammar. Nu är det alltså åter till att gnälla på "kvinnosynen" Tänk så fint det är att ha en teoretisk påhittad hyperauktoritär fantasibild som inte bara står modell för riktiga världen utan dessutom även TV-spel helst skall tvingas lyda.

Politisk Korrekthet när den är som bäst, social kontroll som skall tvingas på alla överallt!

Medlem

Jag som var helt säker på att köpa detta men nu börjar jag bli tveksam. Jag menar, vem kan ens tänka tanken att sätta i ett spel i konsolen där en kvinna bär en läderbody med endast ett byxben?!

Medlem

Skulle fortfarande vilja veta om spelet recenserades med Circle Pad Pro eller inte... känns ganska relevant då spelet utvecklats med denna add-on i åtanke. Men verkar va svårt att få svar på nån fråga här bland allt bitchande. /QQ

Medlem
Skrivet av Mordeus:

Skulle fortfarande vilja veta om spelet recenserades med Circle Pad Pro eller inte... känns ganska relevant då spelet utvecklats med denna add-on i åtanke. Men verkar va svårt att få svar på nån fråga här bland allt bitchande. /QQ

Nej CPP recenserades inte. Jag köpte dock bundlen och har lirat både med och utan CPP. Den funkar finfint, går att kalibrera och ändra inställningar och enligt mig funkar den felfritt. Dock blir upplevelsen väldigt annorlunda då du kan gå-skjuta när du spelar med CPP och måste stå stilla utan. Om man vill ha det lite mer hardcore skulle jag föreslå att spela utan, men om man lirar t ex Raid-mode tycker jag att CPP är att föredra. Den gör även 3DS'n mycket skönare att hålla i, särskilt om man har stora labbar som jag.

Medlem

Hur Soulcalibur V kan få en fyra i betyg och RE:R endast en 2a övergår mitt förstånd.
Soulcalibur V har väl minst sagt lika "sunkig kvinnosyn" som RE:R? Eller så lär man sig att ta det för vad det är, ett spel i det här fallet, alltså ingenting att göra med verkligheten. Eller tror du att det står en massa zombies utanför din dörr? Shit vilket helvette till samhälle vi skulle leva i om det var fallet.

Genusperspektiv har ingenting i en spel recension att göra, om du vill diskutera det Linda så tycker jag att du reggar dig på flashback och skapar en tråd där :).
Och varför tar du inte upp den "sunkiga synen" på män i spelet? Man ska väl bara objektiv när man recenserar ett spel?

Nä detta var en av de sämre recensionerna på FZ.

Medlem

Tråkigt att den kvinnliga recensenten inriktar sig så mycket på genusfrågor i recensionen. Det är inte för recensioner av den här kvaliteten som jag kommer till FZ. Gör om, gör rätt.

Medlem

En gång för alla, en recension är inte på något sätt objektiv. Den återspeglar den specifika recensentens tankar och uppfattningar. At Soul Calibur V fått ett högt betyg beror således på att FZ har flera olika skribenter, som var och en har varsin uppsättning kriterier för vad som är ett bra spel.
Det som framträder av recensionen av Resident Evil Revelations är också det skribentens personliga tankar. För alla som inte förstår vad skribenten talar om, så visar denna illustration det på ett språk som jag tror de flesta kan förstå sig på. http://www.buzzfeed.com/jpmoore/how-to-tell-if-your-video-gam...

Medlem

Att låta en feminist recensera spel är en dålig idé. Värdelös recensent, värdelös recension!

Skriv svar