Fans kräver bättre slut i Mass Effect 3

Medlem
Skrivet av Woffen:

Inte spelat klart det än. Hade väl kommit längre om jag inte lagt ner ett antal timmar på MP. Väl inte en av de bästa men har kul som fasen med min level 19 human engineer.

Stöter ni på en Blakkwolfe så är det jag

Level 19 engineer?
Nu ska jag ställa den förmodligen dummaste frågan i tråden. Jag lyckades bli lvl 50 i 3:an och reflekterade aldrig över hur vida mina lvls från 2:an följde med eller inte.

Nu till frågan; Följer lvls med min karaktär via save filen från 2-3 eller har jag bara spelat 3:an mer än jag märkte av?

Inaktiv

liten liten spoiler men vill ni ha något vettigare slut, läs.

Shepard kommer att sätta sig ner en liten stund i vid slutet. Ta och tryck på Esc där och stäng ner spelet. Så får ni ett någorlunda bra slut utan att bli totalt besviken.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag spelade ut spelet idag och fick höra efter jag spelade ut det av min kompis som sa att många ville byta slut. Jag förstår inte riktigt varför folk blev så irriterade, jag tyckte det var ett helt ok slut. Tyckte det var bättre än i tvåan där det bara var en kass bossfight :/

Jag håller med Wichax, tycker ettan var riktigt bra, förutom allt bilåkande men själva storyn och stämningen var bättre. Synd att dom gick över till mera shooter, trots att tvåan och trean är längre än ettan tycker jag ettan känns längre.

Medlem

Spoiler-varning!

Nu har jag visserligen inte spelat Mass Effect 3, utan bara de två tidigare titlarna i trilogin. Men jag har däremot sett de olika sluten på Youtube, och jag tycker väl ändå att

Shepards död var nödvändig för att avsluta historien om legenden

på ett någorlunda klichéfritt sätt. Det finns mycket att klaga på ang. Mass Effect 3,

men slutet är verkligen inget att fokusera på. Vad vill folk ha, ett lyckligt sagoslut där Shepard gifter sig med Tali?

Snälla...


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av wichax:

Hade inte spelat någon roll hur det än slutade, med all hype som byggts upp så var det självklart att alla skulle blivit besvikna.

Jag är mer besviken att de inte följde Mass Effect 1 fotspåren istället för att göra 2 och 3 till hjärndöda shooters. Älskar ME1, 2 och 3 är också väldigt bra men inte i närheten av hur 1 var.

Jag förväntade inte mig det bästa slutet någonsin i världshistorien, men det här har ingenting med hur slutet var jämfört med hypen. Det här har med att slutet var ett riktigt kasst och dåligt skrivet slut.

Det är som att skriva ett slut till en tv-serie som lyckats, doomed to suck.

Medlem

Slutet är i klass med Deus Ex: Revolution. Sämst jämfört med resten av spelet.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av ToRcH:
Skrivet av Woffen:

Inte spelat klart det än. Hade väl kommit längre om jag inte lagt ner ett antal timmar på MP. Väl inte en av de bästa men har kul som fasen med min level 19 human engineer.

Stöter ni på en Blakkwolfe så är det jag

Level 19 engineer?
Nu ska jag ställa den förmodligen dummaste frågan i tråden. Jag lyckades bli lvl 50 i 3:an och reflekterade aldrig över hur vida mina lvls från 2:an följde med eller inte.

Nu till frågan; Följer lvls med min karaktär via save filen från 2-3 eller har jag bara spelat 3:an mer än jag märkte av?

Maxlevel i multiplayer är 20 och du kan ha fyra karaktär av varje klass (human male, female plus två andra raser). Varje karaktär i en klass delar level. Från början har du bara human male/female av varje klass men kan låsa upp två raser till på varje klass. Du börjar med basvapen men kan låsa upp fler + mods. För att låsa upp saker/raser och få engångs consumables/bonusar måste man köpa packs (5000/20000/50000 recruit/veteran/spectre) för credits (eller bioware points på pc. Ms points på krysslådan?). Bättre pack, bättre grejer. 2 unlocks per pack. Credits får du av att klara delmål i multiplayer. Osv (orka skriva mer, haha).

Kör för övrigt med en för tillfället level 36 infiltrator i singleplayer. Och ja, levels och alignment följer med men inte credits.

Medlem

the created will always fight the creator (typ vad ungen sa).. Jaha men vem fan är durå unge? :P. Är du skaparen av hela universum eller är du också skapad? Ganska pungit slut. lol order out of chaos bs

Medlem

Behöver ett nytt slut. Slutet var så jävla dåligt.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Deus Ex Machina

suger. Trodde alla visste om det, men tydligen inte Bioware, och dom är ändå några av de väldigt få spelstudior som har heltidsanställda författare.

Att man är besviken är en extrem underdrift. Allt var så bra, utom dom där sista 10 minuterna som krashade allting som hänt från början av ME1 till den punkten. Så väldigt inkompetent gjort.

Medlem

Har inte spelat, bojkottar spelet som många andra, har heller dock aldrig spelat något tidigare spel.

Är storyn sabbad ska man göra om, göra rätt, precis så som Bungie borde ha gjort med katastrofen Halo: Reach.

Medlem

Jag blir tvungen att kommentera.

Jag tog bort allt syntetiskt liv och när Joker hoppar ut ur Normandy följs han tätt av sin flickvän EDI.

wtf? Nej, det här spelet var allmänt dåligt skrivet enligt min åsikt. Har för mig att det är samma författare som skrev boken som fick så mycket skit. Originalförfattaren Drew Karpyshyn var det i alla fall inte som skrev i det här spelet. Kanske därför allting blev så lågstandard?

Medlem

Känns som om dessa slut riktigt cementerar att Bioware var väldigt inspirerade av en viss annan sci-fi-setting med ME-spelen.

Inaktiv
Skrivet av Boomer:

Vad vill folk ha, ett lyckligt sagoslut...

Igen vill ha ett disney slut men slutet av ME3 gjorde nästan all möda meningslös. Sen så hade ju slutet fler hål än en schweizisk ost.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Nnh... mitt huvudsakliga problem med sluten var att

faktumet att Mass Relays går sönder i ALLA sluten totalt undergräver allt jag gjort i hela spelet. Okej, så jag har jobbat arslet av mig för att gräva ner gamla stridsyxor, få raser att släppa hudratals år gammalt groll och visat hela galaxen att man KAN åstadkomma vad som helst bara man står sida vid sida, och de höll med! Helt monumentalt! Alla raserna man jobbade med i en enda sammansvetsad grupp, tänk hur det måste påverka ME-universumet efter spelets slut! ..... Fel. Oavsett vad du väljer i slutet av spelet kvaddas alla relays. Nu är jag optimist och tänker inte ens gå in på vad Arrival lärde oss om vad som kan hända när en relay sprängs, men även om varje system INTE disintegreras av smällen betyder det att Alla raser är strandsatta på den planet de för närvarande står på. För evigt. Utan nån sorts möjlighet att komma i kontakt med någon annan av raserna. Det är som om alla raserna i spelet skickas hem till sina rum med permanent utegångsförbud efter spelets slut. Allt jobb du lagt ner på att sammansvetsa galaxen omintengörs av att alla raser slits isär och isoleras i alla fall, permanent. Oavsett slutet du väljer så har All långvägs-transport och kommunikation blivit omöjlig, och Relays går ju inte direkt att bygga upp igen heller. Förutom den detaljen har jag inga större problem med sluten men det är en rätt stor detalj så i nuläget känns det mest som man får tre sorters pungsparkar men iaf friheten att välja färg på skon som utdelar kicken.

Det känns som om sensmoralen i hela spelet har varit "Står man tillsammans kan man klara vad som helst" men att det ändrades i absolut sista sekunden till "Synthetics och Organics måste lära sig existera tillsammans".

Medlem

Instämmer i vad många skrivit - ett helt fantastiskt spel fram till slutet. Alltför många obesvarade frågor och allmänt tråkigt slut oavsett hur man väljer att avsluta det.

Medlem

Synd på en så lovande start med ME1. Skippade att förboka ME3 då jag hade mina aningar efter att ha lirat igenom ME2. Slutet i ME2 var riktigt riktigt dåligt, trodde slutbossen var ett skämt först.

Man kan väl bara konstatera att de satte fel personer på ME projektet. Blir väl lätt så när man är mer intresserad av att håva in pengar än att leverera en bra historia.

Medlem

Sanslöst bra spel, som trist nog inte får slutet med sig på den kvalitetsvågen - nu är det väl inte riktigt så dåligt som många försöker få fram (kan förstå besvikelsen), avsaknad av information är ju klassiskt i Hollywood-esque slut, men det finns en del saker som känns riktigt out of place.

Oavsett vilka följeslagare man väljer för sista uppdraget dyker alla upp i London, men i det slutet jag valde (Paragon - valde att förstöra Reapers därefter) är alla ombord på Normandy (även de som var med när laserstrålen från Reapern tog död på hela Hammer squad) och är på väg i ett FTL-hopp någonstans?! Vilket betyder att de stack iväg av någon outgrundlig anledning fortare än kvickt så fort man tagit sig in i Citadellet? (Lär ju tagit en liten stund för alla ens följeslagare att ta sig från London till Normandy och därifrån.) Och jag håller med tidigare talare om att det känns tråkigt att ha jobbat så mycket för interplanetär förbrödring när alla länkar (Mass Relays - kan dock köpa att de inte förstör hela system eftersom denna förstöringsmekanism kanske slukar all energi för att skicka ut anti-Reaperpulsen? El dyl.) bryts. Trist, med tanke på hur bra resten av spelet är.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Spoiler-varning!

Nu har jag visserligen inte spelat Mass Effect 3, utan bara de två tidigare titlarna i trilogin. Men jag har däremot sett de olika sluten på Youtube, och jag tycker väl ändå att

Shepards död var nödvändig för att avsluta historien om legenden

på ett någorlunda klichéfritt sätt. Det finns mycket att klaga på ang. Mass Effect 3,

men slutet är verkligen inget att fokusera på. Vad vill folk ha, ett lyckligt sagoslut där Shepard gifter sig med Tali?

Snälla...

Ännu en gång så tror jag folk missförstår varför så många är arga på slutet.

Det är inte att Shepard dör, det är sällan något problem i RPG spel, tillochmed i trilogier. Jag hade sett det som en heroisk död om Shepard tog livet av sig för det bästa för galaxen. Det är varför man dör. Slutet är komplett omotiverat och meningslöst att ens uppoffring inte har någon riktig mening. Och värst av allt är att man upp tills slutet har stått emot alla odds, alltid sagt "There are other ways!" om man är paragon, så kommer The God Child (Catalyst) och ger en ett antal sanningar, sanningar som är komplett dumma i huvudet för alla är omedelbart motbevisade i samma spel och man klagar inte emot, utan bara går med på det.

Har du inte spelat klart Mass Effect 3 så är det bäst att faktiskt ta och göra det. Eller läsa/se en video av slutet så förstår man kanske bättra varför det är ett sådant ramaskri runt detta.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Det var synd att man inte fick fatta beslut angående alla dom War Resources man samlat in. Tex som i ME2 där man fick fatta stora beslut på slutet, om att skicka vem vart och göra vad och så vidare. I ME3 finns inget sånt, vilket var en enorm besvikelse.

Slutet i sig lämnar massor av frågor obesvarade och skapar dessutom en miljon nya frågor, vilket är jävligt irriterande.

Jag har dock inget problem med att det skulle vara "mörkt" på något sätt. Tvärtom, hade nog blivit besviken om det hade varit ett Disney-slut på serien...

Bra spel trots dom dåliga animationerna och den urusla CGIn.

... och är inte spelet lite kort...? ... eller är det bara tiden som går fort.....?

Medlem

Fullständigt avtänd efter demot och det verkar inte som storyn är något att se fram emot heller så det blir att hoppa över detta. RIP Bioware.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tja, can't say they didn't warn us.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120203/mass-effect-3-slut...

Förrutom just att vi skulle bli glada sättet dom gjort det på... Yeah, right.

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av maxlar93:

Hur gör jag det?
Är ny på att lägga in post's på FZ

Med *[spoiler]* taggar (utan stjärnor).

Och för att kommentera det du postade först.
Det pratades i spelet om att vara olika slut, men alla var i slutändan samma saker, samma cutscene med minimala ändringar mellan varje. Det kändes som ingen riktigt skillnad mellan valen man gjorde.

tack

Medlem

Jag gillar bittra slut, alla sagor måste inte sluta glatt. Däremot gillar jag inte total ologiska och osammanhängande slut =/


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag förstår inte vad de tänkte när de skrev slutet, inte i närheten av samma klass som resten av spelet. Jag har inga problem med allt utom den absolut sista biten. Mer deus ex än mass effect.

Fast tycker nog inte de ska göra ett annat slut bara för att fansen ber om det. Tycker de ska göra en grym filmtrilogi på serien istället och att den får ett bättre slut. Ett hollywood alut är ju bra mycket bättre än det vi fick

Jag störde mig också på att man inte kan låse upp "hela" slutet om man inte kört multiplayer och fått högre readiness. Visst nu handlar det ju bara om ett extra filmklipp på någon sekund men ändå. Jag la massor med tid på att göra precis allt för att få bästa slutet!

Medlem

Kommer nog inte att hända.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Slutet vakar inte vara ett slut?


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Tyckte det inte var något fel med slutet jag fick, visst var det inte perfekt men va fan gör det. Jag var ju inte perfekt i rollen heller, lyckades utrota en hel civilisation när jag inte tänkte mig för efter en av reaperstriderna...ops...
Största problemet med spelet är att det är så fruktansvärt hackigt i alla filmsekvenser. Herre Jävlar va dåligt gjort det är. Som tur är funkar övriga spelet felfritt utan större buggar...vissa fiender har ibland en tendens till att "sväva iväg" litegrann...oftast i en ganska tuff eldstrid så jag tänker inte klaga så högt...
Sen kan man väl ifrågasätta hur folk går...nu kanske buttpluggs är inne 2157 (eller vilket år det nu är) men ...ja.

Jag skulle definitivt ge spelet full pott, men pga filmsekvenserna så är inte spelet färdigt och därför ger jag det 3/5. (förhoppningen med ett lågt betyg är att jag får bli en karaktär i nästa bioware-spel som vissa andra har blivit...ign host host....)

...sen det här med DLC..........................

Medlem

Läste precis det här, ett alternativt slut som en kille skrev och postade på Deviantart. Läs inte om du inte har klarat spelet än/bryr dig om det.
http://arkis.deviantart.com/art/Mass-Effect-3-Alternate-Endin...

Detta är vad jag nästan ville sitta och skrika på min skärm att Shepard skulle göra när jag stod där. Inga lyckliga sagoslut, inga "Hurra du har räddat galaxen" stunder, utan bara ett vettigt och motiverat alternativ som faktiskt stämmer överens med allt jag har gjort upp tills dess.

Även om miljoner skulle förlora livet i det som följer så skulle jag vara glad, för dem kämpade då för de dem tror på, inte något som en skitunge A.I tror på.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Precis klarat det...
Stog en bit i slutet, kände inte att något val var min "väg" att gå...
Aja. Gg, spelet var under all kritik på storyn.
Skrapade mer på ytan av vilka reapers va / vilka som gjorde de. Men inget konkret.
Tråkigt


signatur

Jag har ätit pannkaka!

123
Skriv svar