Nvidia: mobilers grafikkort slår Xbox 360:n 2014

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av xermalk:
Skrivet av Ellakk:

superawesome! hur fett som helst, lös nu batteritiden å gör det lätt att koppla en ps3-dosa till telefonen + gör vettiga spel så behövs ingen tegelsten i vardagsrummet längre.

Det är redan enkelt (om du har en android enhet dvs), https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dancingpixe...

*** Caution: This app is not for the faint-hearted!! ***
Please read all instructions carefully.
Not all devices are supported, therefore it is strongly recommended that you try the 'Sixaxis Compatibility Checker' (available for free in the Android Market) before purchasing this app

det här såg alldeles för jobbigt ut bara det. så nej tack=)

Pff, det är enbart för att sony hav varit lite sneaky med sin handkontroll, samt för att verifiera att ens bluetooth enhet upfyller alla standarder för att fungera med en ps3 handkontroll.

Man måste para ihop ps3 kontrollen via pc genom att ange ens androids bluetooth adress.

klarar du dig ps3 kontroll via bluetooth så är de andra plug and play på android.

"To make the platform even better for gaming, Android 3.1 adds support for most PC joysticks and gamepads that are connected over USB or Bluetooth HID.

For example, users can connect PlayStation®3 and Xbox 360® game controllers over USB (but not Bluetooth), Logitech Dual Action™ gamepads and flight sticks, or a car racing controller. Game controllers that use proprietary networking or pairing are not supported by default, but in general, the platform supports most PC-connectible joysticks and gamepads.
"

http://developer.android.com/sdk/android-3.1-highlights.html

Medlem

Att använda stillbilder som ovan är meningslöst såvida du inte är ute efter att prata något så subjektivt som estetik.

Pratar vi prestanda så bör du inkludera bildupplösning, field of view, framerate, view distance mm.

Här är några upplösningar för populära spel på konsol:

X-box360:
MW2 1024x600
MW3 1024x600
Battlefield 3 1280x704
BlackOps 1040x608
Crysis = 1152x720

PS3:
MW2 1024x600
Battlefield 3 = 1280x704
BlackOps 960x944
Crysis = 1024x720

Hur som helst....
Kanske grafen visar rätt och konsolernas grafiska prestanda var bättre än en PC i knappt 4 månader i mitten av förra decenniet? Vad är det, 7 år sedan?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. Det man bryr sig om är hur bra grafiken är. Xbox renderar i låga upplösningar, skalar upp bilden och lägger på AA. Slutprodukten är ofta väldigt bra på de flesta HDTV.

Om du däremot sätter dig för en datorskärm och spelar i 1024*600 kommer det se ut som skräp. Skärmarna skalar inte om bilden bra och det gör inte heller grafikkorten. Utan då måste man rendera bilden i högre upplösning. Och högre upplösning ger inte alltid så mycket mer även om det kostar. För att ta ett konkret exempel: om något spel levererade perfekt fotorealistisk grafik men i VHS-kvalitet (dvs. att allt ser ut som att titta på en gammal VHS) skulle det vara det vara ett tveklöst grafiskt mästerverk, även om det är i låg upplösning.

Sedan har du andra saker som att hög upplösning är mest relevant framför en skärm man sitter nära. Sättet som man spelar konsolspel på gör att man måste upp i över 50" på normalt tittavstånd i soffan för att upplösningarna ska börja bli lika relevanta som på PC.

Poängen är att konsoler har vissa förutsättningar som gör (förutom optimering) att man kan få en *upplevelse* av bra grafik utifrån långt lägre prestanda än en PC kan. Att man sitter i soffan istället för en skärm gör sitt t.ex.

Alltså är det nog något så subjektivt som estetik vi ska prata. För det är det vi slutkonsumenter bryr oss om.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. ...

Den här tråden handlar om grafisk prestanda, inte om estetik. Se artikeln ovan.

Jag tycker du skall tala för dig själv och inte alla slutkonsumenter.

Att prata prestanda är något objektivt, mätbart. Estetik är subjektivt och inget är mer rätt eller fel än någonting annat. Jag gillar rött, du blått, sedan då? Vi kommer ingen vart med det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Inte förvånande, mobilutvecklingen är ju den som går snabbast framåt. Konsol står stilla iaf i ett år till och på Pc sker de sedvanliga årliga minimala förändringarna som kräver massiva investeringar. Får hoppas mobilerna får bättre batterier.
Sen kan man ju diskutera mobilspelen i sig, då de i sin tur körs med ännu lägre upplösning och liknande än konsolspel, eller Pc för den delen. Men det är väl kul att utvecklingen går framåt, mindre och strömsnåla kretsar tycks ju vara framtiden, iaf om man vågar se bortom "gamer PC hemmabygge" fronten, där nVidia satsar på nya storleksrekord ^^

Medlem

Jag har läst någonstans att man håller på och utvecklar nytt mobilbatteri som du laddar upp på någon minut sen är den fulladdad.
Har för mig att det var på www.prisjakt.nu/pryl eller nåt

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Grimmy-:

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. ...

Den här tråden handlar om grafisk prestanda, inte om estetik. Se artikeln ovan.

Jag tycker du skall tala för dig själv och inte alla slutkonsumenter.

Att prata prestanda är något objektivt, mätbart. Estetik är subjektivt och inget är mer rätt eller fel än någonting annat. Jag gillar rött, du blått, sedan då? Vi kommer ingen vart med det.

Översätter vi prestandan till ren uträkning så presterar konsolerna följande

PS3
Cell = 204 GFLOPS
RSX = ~1800 GFLOPS
Totalt = ~2000 GFLOPS

Xbox 360
Xenon = 115 GFLOPS
Xenos = 937 GFLOPS
Totalt = 1052 GFLOPS

PC årsmodell 2007
Intel Quad Q6600 = 38.40 GFLOPS at 2.40GHz
Geforce 8800GTX = 518.43 GFLOPS
Totalt = 556.83 GFLOPS

Modern PC
Intel Core i7-3960X = 120 GFLOPS
Geforce GTX 680 = 3090 GFLOPS
Totalt = 3210 GFLOPS

Att konsolerna inte klarar höga upplösningar beror på att minnet är en rejäl flaskhals. 256MB för PS3 och 512MB för Xbox 360, och pga detta så måste konsolerna köra på lägre upplösning för att sedan skala upp det till 720 eller 1080p. Men då minnet i sig inte spelar roll vid beräkningar så ser vi att både PS3 och 360 fortfarande har stor potential, speciellt med tanke på att du idag kan få tag på dom för drygt 2000kr.

Medlem

Tybalt:

Absolut handlar tråden om prestanda. Av den enkla anledningen kommer inte mobiler nödvändigtvis få lika bra grafik även om de har samma prestanda. Det är inte samma sak att rendera grafik på en mobil och en hdtv utan det ställer olika krav.

Rent principielt sett finns det inget som säger att det i de bilderna som presenteras skulle tyda på bättre hårdvara (med högre prestanda) på de första än den sista bilden. Men de flesta håller nog med om att grafiken är bättre.

Visst kan jag inte tala för alla slutkonsumenter. Det finns ju entusiaster som bry sig om prestanda snarare än grafiken, men dessa är nog i minoritet.

Även subjektiva variabler kan ha hög överenstämmelse. Det går ju inte att mäta hur avancerad grafik är utan bara hur mycket datorkraft den behöver. Jag kan utan problem programmera en streckgubbe på en vit bakgrund som får det kraftfullaste grafikkortet att gå på knäna. Om man lanserar en plattform där enbart sådana spel finns men som har hög prestanda kommer få slutkonsumenter bry sig, det tror jag nog även du kan hålla med om.

Det som är intressant ur slutkonsumentsynpunkt (de flesta) är hur avancerad grafik man får. De senaste åren har man inte fått så mycket mer från PC *trots* stor prestandaskillnad. En del säger att det beror på att konsolerna har hållit utvecklingen tillbaka. Det är mycket troligt.

Problemet kvarstår dock: vad ska man med prestanda till om man inte kan använda den till något? Det man har fått ut av den mycket högre prestandan på PC har i princip bara varit upplösning som har *behövts* för att det ska fungera att spela på en datorskärm istället för i soffan (det behövs högre DPI helt enkelt).

Jag har haft PC hela tiden samtidigt som Xbox 360. Det är först nu som det ens är lönt att överväga att spela på PC istället för Xbox för man får så pass liten skillnad i grafik. Det är rätt dåligt med tanke på att jag jag hunnit uppgradera grafikkort flera gånger och ökat prestandan rejält. Men man får inget för det.

Jag tycker Bojkott sammanfattar det väl. Enligt den uträkningen så har PS3 mycket högre potential än Xbox 360. Trots detta kan man inte påstå att det är några stora skillnader i grafiken mellan konsolerna. Man får ungefär samma i båda fallen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Grimmy-:

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. ...

Den här tråden handlar om grafisk prestanda, inte om estetik. Se artikeln ovan.

Jag tycker du skall tala för dig själv och inte alla slutkonsumenter.

Att prata prestanda är något objektivt, mätbart. Estetik är subjektivt och inget är mer rätt eller fel än någonting annat. Jag gillar rött, du blått, sedan då? Vi kommer ingen vart med det.

Översätter vi prestandan till ren uträkning så presterar konsolerna följande

PS3
Cell = 204 GFLOPS
RSX = ~1800 GFLOPS
Totalt = ~2000 GFLOPS

Xbox 360
Xenon = 115 GFLOPS
Xenos = 937 GFLOPS
Totalt = 1052 GFLOPS

PC årsmodell 2007
Intel Quad Q6600 = 38.40 GFLOPS at 2.40GHz
Geforce 8800GTX = 518.43 GFLOPS
Totalt = 556.83 GFLOPS

Modern PC
Intel Core i7-3960X = 120 GFLOPS
Geforce GTX 680 = 3090 GFLOPS
Totalt = 3210 GFLOPS

Att konsolerna inte klarar höga upplösningar beror på att minnet är en rejäl flaskhals. 256MB för PS3 och 512MB för Xbox 360, och pga detta så måste konsolerna köra på lägre upplösning för att sedan skala upp det till 720 eller 1080p. Men då minnet i sig inte spelar roll vid beräkningar så ser vi att både PS3 och 360 fortfarande har stor potential, speciellt med tanke på att du idag kan få tag på dom för drygt 2000kr.

Glöm dock inte att 360/PS3's respektive processor inte har stöd för out-of-order execution eller ens branch prediction för den delen.

Ytterliggare mos på berget är att dom bara är bra på floting-point operationer, vilket innebär att tex en Q6600 hade ätit dom till frukost på precis allt annat. Det är ju där fördelen med konsoll ligger, att dom kan plöja genom en hög av floating-point operationer väldigt snabbt, men är värdelös på generell användning.

Så i ren beräkningprestanda så går det inte ens att göra en sådan här jämförelse. Det är som att jämföra äpplen med krutonger.

Sist jag kollade dock så låg RSX på 400 Gflops medans Xenos ligger på 240, vart har du fått siffrorna ifrån?

Medlem
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Grimmy-:

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. ...

Den här tråden handlar om grafisk prestanda, inte om estetik. Se artikeln ovan.

Jag tycker du skall tala för dig själv och inte alla slutkonsumenter.

Att prata prestanda är något objektivt, mätbart. Estetik är subjektivt och inget är mer rätt eller fel än någonting annat. Jag gillar rött, du blått, sedan då? Vi kommer ingen vart med det.

Översätter vi prestandan till ren uträkning så presterar konsolerna följande

PS3
Cell = 204 GFLOPS
RSX = ~1800 GFLOPS
Totalt = ~2000 GFLOPS

Xbox 360
Xenon = 115 GFLOPS
Xenos = 937 GFLOPS
Totalt = 1052 GFLOPS

PC årsmodell 2007
Intel Quad Q6600 = 38.40 GFLOPS at 2.40GHz
Geforce 8800GTX = 518.43 GFLOPS
Totalt = 556.83 GFLOPS

Modern PC
Intel Core i7-3960X = 120 GFLOPS
Geforce GTX 680 = 3090 GFLOPS
Totalt = 3210 GFLOPS

Att konsolerna inte klarar höga upplösningar beror på att minnet är en rejäl flaskhals. 256MB för PS3 och 512MB för Xbox 360, och pga detta så måste konsolerna köra på lägre upplösning för att sedan skala upp det till 720 eller 1080p. Men då minnet i sig inte spelar roll vid beräkningar så ser vi att både PS3 och 360 fortfarande har stor potential, speciellt med tanke på att du idag kan få tag på dom för drygt 2000kr.

Glöm dock inte att 360/PS3's respektive processor inte har stöd för out-of-order execution eller ens branch prediction för den delen.

Ytterliggare mos på berget är att dom bara är bra på floting-point operationer, vilket innebär att tex en Q6600 hade ätit dom till frukost på precis allt annat. Det är ju där fördelen med konsoll ligger, att dom kan plöja genom en hög av floating-point operationer väldigt snabbt, men är värdelös på generell användning.

Så i ren beräkningprestanda så går det inte ens att göra en sådan här jämförelse. Det är som att jämföra äpplen med krutonger.

Sist jag kollade dock så låg RSX på 400 Gflops medans Xenos ligger på 240, vart har du fått siffrorna ifrån?

Att en Q6600 har bättre all-around prestanda kan jag hålla med om, men då har den ju dessutom det som uppgift, medan Cell i PS3 bara har en uppgift, och den utför den riktigt bra.

Och hur jag kom fram till 1.8 TFLOPS var följande uträkning

RSX har

27 FLOPS x 24 pixel-shader pipes x 5 ALU per pipeline = 3240

10 FLOPS x 8 vertex pipes x 5 ALU per pipeline = 400

(3240 + 400) x 500,000,000 (500MHz) = 1.82 triljoner aka 1.82 TFLOPS

Sen var det väldigt mycket skriverier om just detta när PS3 lanserades, då det på den tiden rörde sig om väldigt mycket prestanda.

Här är ett exempel
http://ps3.ign.com/articles/614/614682p1.html

Citat:

GPU: RSX @550MHz

1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

Nu vet jag inte varför jag får 1.82, medan de officiella siffrorna säger 1.8, men å andra sidan så var klockfrekvensen 500MHz och inte 550MHz, förmodligen för att få ner energiförbrukningen.

Jag vet inte varför detta ens spelar roll. Jag anser att jämförelsen mellan en konsol och en PC är som att jämföra äpplen och päron. Både konsoler och PC har sina fördelar och nackdelar. Konsolers fördel är att det är lättare att optimera spelen och dom är billigare och lite mer framtidssäkra, och dom är skapta för enbart spel, och fördelen med PC är att du har så mycket större valmöjligheter, och du kan göra mer än att bara spela.

Det viktigaste är spelen, sen vilken hårdvara man spelar på är mindre viktigt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Grimmy-:

Tybalt: Fast ingen slutkonsument bryr sig om prestandan. ...

Den här tråden handlar om grafisk prestanda, inte om estetik. Se artikeln ovan.

Jag tycker du skall tala för dig själv och inte alla slutkonsumenter.

Att prata prestanda är något objektivt, mätbart. Estetik är subjektivt och inget är mer rätt eller fel än någonting annat. Jag gillar rött, du blått, sedan då? Vi kommer ingen vart med det.

Översätter vi prestandan till ren uträkning så presterar konsolerna följande

PS3
Cell = 204 GFLOPS
RSX = ~1800 GFLOPS
Totalt = ~2000 GFLOPS

Xbox 360
Xenon = 115 GFLOPS
Xenos = 937 GFLOPS
Totalt = 1052 GFLOPS

PC årsmodell 2007
Intel Quad Q6600 = 38.40 GFLOPS at 2.40GHz
Geforce 8800GTX = 518.43 GFLOPS
Totalt = 556.83 GFLOPS

Modern PC
Intel Core i7-3960X = 120 GFLOPS
Geforce GTX 680 = 3090 GFLOPS
Totalt = 3210 GFLOPS

Att konsolerna inte klarar höga upplösningar beror på att minnet är en rejäl flaskhals. 256MB för PS3 och 512MB för Xbox 360, och pga detta så måste konsolerna köra på lägre upplösning för att sedan skala upp det till 720 eller 1080p. Men då minnet i sig inte spelar roll vid beräkningar så ser vi att både PS3 och 360 fortfarande har stor potential, speciellt med tanke på att du idag kan få tag på dom för drygt 2000kr.

Du må ha rätt förutom i siffrorna.
Har du hittat på dom själv?

http://www.ps3focus.com/archives/104
Läs och lär.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Typh00n:

Glöm dock inte att 360/PS3's respektive processor inte har stöd för out-of-order execution eller ens branch prediction för den delen.

Ytterliggare mos på berget är att dom bara är bra på floting-point operationer, vilket innebär att tex en Q6600 hade ätit dom till frukost på precis allt annat. Det är ju där fördelen med konsoll ligger, att dom kan plöja genom en hög av floating-point operationer väldigt snabbt, men är värdelös på generell användning.

Så i ren beräkningprestanda så går det inte ens att göra en sådan här jämförelse. Det är som att jämföra äpplen med krutonger.

Sist jag kollade dock så låg RSX på 400 Gflops medans Xenos ligger på 240, vart har du fått siffrorna ifrån?

Att en Q6600 har bättre all-around prestanda kan jag hålla med om, men då har den ju dessutom det som uppgift, medan Cell i PS3 bara har en uppgift, och den utför den riktigt bra.

Och hur jag kom fram till 1.8 TFLOPS var följande uträkning

RSX har

27 FLOPS x 24 pixel-shader pipes x 5 ALU per pipeline = 3240

10 FLOPS x 8 vertex pipes x 5 ALU per pipeline = 400

(3240 + 400) x 500,000,000 (500MHz) = 1.82 triljoner aka 1.82 TFLOPS

Sen var det väldigt mycket skriverier om just detta när PS3 lanserades, då det på den tiden rörde sig om väldigt mycket prestanda.

Här är ett exempel
http://ps3.ign.com/articles/614/614682p1.html

Citat:

GPU: RSX @550MHz

1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

Nu vet jag inte varför jag får 1.82, medan de officiella siffrorna säger 1.8, men å andra sidan så var klockfrekvensen 500MHz och inte 550MHz, förmodligen för att få ner energiförbrukningen.

Jag vet inte varför detta ens spelar roll. Jag anser att jämförelsen mellan en konsol och en PC är som att jämföra äpplen och päron. Både konsoler och PC har sina fördelar och nackdelar. Konsolers fördel är att det är lättare att optimera spelen och dom är billigare och lite mer framtidssäkra, och dom är skapta för enbart spel, och fördelen med PC är att du har så mycket större valmöjligheter, och du kan göra mer än att bara spela.

Det viktigaste är spelen, sen vilken hårdvara man spelar på är mindre viktigt.

Ja där har du problemet, det där var bara spekulationer innan PS3 faktiskt hade släppts.

RSX ligger på 400Gflops och Cell på runt 100 vid optimala förhållanden(med alla 8 SPE:er igång, som inte ens är aktiverad på retail exemplar. Räknar inte med PPE.) medans Xbox Xenos ligger på 240 och CPUn på något mindre. Och då talar vi fortfarande om floating-point.

Uträkningen du har gjort stämmer inte då det bara är slumpmässiga tal som inte går att räkna ihop, dessutom teoretiska. Så officiella är dom inte Beräkningsmässigt är konsollerna rent ut sagt dåliga jämfört med vad som har gått att få tag på de senaste 3-4 åren.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Folk jämför automatiskt Xbox 360 och PS3 med dagens datorer, och glömmer helt och hållet bort vilken hårdvara som var aktuell för PC för över 6år sedan. Jag skulle vilja se den dator som 2005 klarade av att driva den här grafiken

Tänk på att spelen kom senare, förr hade man inte utvecklat så bra algoritmer för att retopologisera modeller samt trix med normalmaps. Anledningen att ps3'an och xbox 360n klarar av att visa dom spelen så bra är att utvecklarna kan fokusera på att optimera på ett helt annat sätt när dom vet vilken hårdvaran är.

Det är samma problem med android som med pc, varje utvecklare sparar någonstans så utvecklare tvingas skriva massa konstig optimering för vissa chipset som bara för köra på dom för på andra så kraschar det osv.

Skulle pc speltillverkarna optimera för en plattform, ex ett etablerat chipset med processor och ett grafikkort typ gtx 580 så skulle ni få se på grejjer som skulle få er att skita på er. Många speltillverkare utnyttjar inte ens grafikkort som gtx 580 till fullo för att så få har sådana kort så det är pengar i sjön.

Jag säger inte att pc / android är dåligt, men ex har android har fortfarande en nästan halv sekunds försening av ljud, även på bra mobiler, detta pga av så olika ljudkretsar att google inte vet i vilken ända dom ska börja optimera, särskilt som tillverkarna bloatar skiten ur sina varianter av os'et.

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av elmackonr1:

kul att se en så snabb utvecklingkurva för telefoner!

Javisst! Inte alltför länge sen man satt och spelade Snake och undrade var mobilspelandet skulle sluta.

Ellerhur!
Jag har även sett det på nära håll då jag sitter i verkstad om dagarna och pillar med alla dessa fina telefoner! Ska bli kul att se hur Samsung har utformat sin Galaxy S3 när dom visar upp den

Medlem
Skrivet av elmackonr1:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av elmackonr1:

kul att se en så snabb utvecklingkurva för telefoner!

Javisst! Inte alltför länge sen man satt och spelade Snake och undrade var mobilspelandet skulle sluta.

Ellerhur!
Jag har även sett det på nära håll då jag sitter i verkstad om dagarna och pillar med alla dessa fina telefoner! Ska bli kul att se hur Samsung har utformat sin Galaxy S3 när dom visar upp den

Bara tio år sen man spelade snes emulator på mobilen. Fortfarande har det inte hänt speciellt mycket sen dess. Förutom att vanliga noobs har skaffat sig en smart telefon. Suck

Medlem

Måste bara tacka Typh00n, Bojkott och Grimmy för intressanta balanserade inlägg!

Även om ni inte kanske håller med varandra fullt ut så har ni berikat tråden och gjort en oinsatt lite klokare. Fortsätt på det goda spåret med bra och konkreta argument utan personliga påhopp.

Medlem
Skrivet av lang:
Skrivet av elmackonr1:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av elmackonr1:

kul att se en så snabb utvecklingkurva för telefoner!

Javisst! Inte alltför länge sen man satt och spelade Snake och undrade var mobilspelandet skulle sluta.

Ellerhur!
Jag har även sett det på nära håll då jag sitter i verkstad om dagarna och pillar med alla dessa fina telefoner! Ska bli kul att se hur Samsung har utformat sin Galaxy S3 när dom visar upp den

Bara tio år sen man spelade snes emulator på mobilen. Fortfarande har det inte hänt speciellt mycket sen dess. Förutom att vanliga noobs har skaffat sig en smart telefon. Suck

Kan ju bero på att man inte fokuserat på att utveckla kraftfulla telefoner förrän apple släppte sin iphone 2007, då började den starkare utvecklingen komma igång. De knappa 5 åren som har gått där man har fokuserat på att utveckla starka telefoner är inte särskilt lång tid jämfört med hur långt man har kommit.

Att säga att folk som köper smartphones är så kallade "vanliga noobs", det är ju som att skjuta sig själv i foten, va fan ska folk göra? Utveckla egna telefoner som inte är smartphones? Kom igen...suck...

Medlem

Processorerna i PS3 och Xbox 360 kanske kan mata ut många flyttalsberäkningar. Det är trevligt om du vill vika protein eller beräkna galaxrörelser, mindre användbart i spel. Speciellt då dagens spel har problem att utnyttja mer än två trådar effektivt. Dessutom saknar konsolerna minne till både grafik och system. Visst kräver operativsystemet lite men jag hade dubbelt så mycket ram i min rigg vid xbox 360s release.

Konsolers styrka har alltid legat i optimering och inte i hårdvara då spelen kan skapas för just en typ av system och att de kan serietillverkas billigt. Även om de säljs till förlust så är det fortfarande 2-4 gånger billigare att tillverka än motsvarande PC.

Och till Bojkott. Om vi ska svamla om att koppla ihop flera konsoler kan vi liga gärna dra in superdatorer så som Deep Blue och senare. SLI/Crossfire var en reel möjlighet vid xbox 360s release och även om det inte var optimalt så fungerade det väl i väldigt många spel. Dessutom tror jag inte att Xbox 360 ens utpresterade en topprigg utan SLI/Crossfire när det kommer till faktiskt spelprestanda. Xbox 360 kostade ca 5k att tillverka vid release för Microsoft, vi pratar inte om en monsterdator.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar