"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

Medlem

påminner om battlefield 2142 fast på cods vis.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Inaktiv
Skrivet av asdfg:

Nexiuz

Synd bara att spelet är så kasst att utvecklarna måste försöka rädda det genom att slänga in en massa gimmicks som tyvärr bara förstör spelet ännu mer.

Inaktiv
Skrivet av Juel91:

Jag skulle nog säga att man är inte korkad om man gillar dom nya CoD spelen men man är korkad om man tycker dom är bra spel.

Om man gillar spelen så bör man ju rimligtvis tycka att spelen är bra också?

Alltså tycker du att man är korkad om man överhuvudtaget spelar CoD.

Inaktiv

CoD 2 var guld värt när man lirade i clan. Har ej rört serien efter 2an.

Medlem

Wow... Vad är det? Tre eller fyra piss-citat av någon idiot som reklamerar för spelet, och varje citat kräver en egen nyhet...

Medlem

såhär är det väl alltid i alla spelgenrer de som går bra ska efterliknas till de märker att det inte funkar. Knäcker dom bara en riktigt bra FPS idé så ska de nog få pengar att göra den.. å när den är gjord och blir populärast är det så alla nya projekt ska se ut. Trist men så är det överallt.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Att ens Call of Duty säljer är en gåta...

Vadå gåta? Folk köper antagligen spelen och spelar dessa?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

Men får att kunna spela spelet, så måste man ju köpa det.

Köper man inte spelet, så måste det antingen vara:

- Piratkopierat och därmed en förlorad inkomst som inte genererar något tillbaka

- eller så måste det finnas en annan inkomstkälla än själva spelet i sig som t ex mikrotransaktioner eller andra ingame-köp, vilket inte finns i CS/TF, eller?

Huvudpoängen är att för att få pengar och kunna utveckla ett spel så måste man göra något som genererar pengar tillbaka. Om det inte kommer tillbaka pengar i form av köpta spel eller på annat sätt, så blir det inga nya spel, så enkelt är det.

Då kan man spontant fråga sig: har många spelare som klagar på dåliga spel skjutit sig själva i foten när dom har piratkopierat ett spel just på grund av att spelet inte är så bra som dom hade velat?

Om dom istället hade köpt spelet, t ex när det gått ned lite i pris så hade man i alla fall stött utvecklare som vågar tänka utanför "CoD-boxen" och göra något annorlunda. Nu köper ingen spelen utan laddar ned dom istället och då är det ingen utvecklare som vågar göra något annat än det som dom vet säljer och därmed genererar pengar - CoD och BF.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Crysis 2 släpptes nästan samtidigt som Homefront, ett spel som enligt THQ sålde riktigt bra. Det är nog rätt få konsumenter som köper två FPS med bara någon veckas mellanrum (även om Crysis 2 var ett mycket bättre spel än Homefront på alla upptänkliga vis så marknadsfördes Homefront riktigt bra).

I övrigt ställer jag mig väldgit skeptisk till påståendet av det enkla skälet att om FPS nu säljer så dåligt - varför släpps det då så många FPS-spel? Bara i år har vi The Darkness 2, Gotham City Impostors, Syndicate, Nexuiz, I Am Alive, Blacklight Retribution, Tribes, Sniper 2, Borderlands 2, Alien Colonial Marines, Far Cry 3, Medal of honor, Bioshock Infinite, Hawken och Halo 4. Samt Call of Duty då.

Argumentet om att FPS inte säljer är som argumentet om att det inte lönar sig att släppa spel till PC pga. piratkopiering. Utgivare har hävdat år ut och år in att det är lönlöst och en förlustaffär etc men likt förbaskat så fortsätter spelen att släppas.

Inaktiv

Steve ellis har en poäng.
Kvalitet har ju uppenbarligen inget att göra med försäljningen. Det är hype och gamla spårbeteenden som säljer spel idag.

De senaste 2-3 Cod spelen har ju varit skit ur synvinkeln om kvalitet, enormt buggiga och drösvis med fuskare.
Battlefield 3 buggigt som fan.
Duke nukem och Rage, enormt mycket hype, men inga topspel.

Att Indie titlar och f2p spel istället gör enorma vinster och framgångar verkar dock gå många utvecklare förbi.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

TF2 har över en miljon spelare, vilket det har haft bra många år.. vilket gör det till ett av de bästa FPS spelen ute just nu,
Tänk bara på alla hattar å skit folk köper via Steam också, dragit in flertal miljoner på det.

Se bara CoD, ingen spelar något CoDspel förutom CoD4 och det nuvarande spelet som är ute.. finns anledningar till det.

För att vara rättvis så spelas alla CoD från 4:an och uppåt ganska konstant.
Det är inget "Proffsen spelar CoD4 och nabsen spelar det som kom ut senast och när ett nytt kommer dör det gamla herp derp ^^"

Ganska konstant?.. hmh...

Knappt 1/10 av vad det brukade vara.. Jag vet inte hur det ligger till på både konsol och pc, men på konsol så blir det extremt långa playersökande ibland

Har en polare jag brukar va hos under helgerna, som spelar mycket CoD, har sätt han lirat Cod4, 6 och 8 och han värkar inte has några problem. Testade även lira BO med honom en gång och vi hade inga problem att hitta matcher.
Han lirar på 360:n btw.
Kan förstå om ingen lirar på PC


signatur

Rwa?

Medlem

Planetside är väl det FPS jag har haft roligast med men det kanske inte räknas eftersom det är ett MMOFPS , ser fram emot Planetside 2!

Medlem

Jag spenderar alltid pengar i free2play FPS av någon anledning hehe. Team Fortress 2, Tribes Ascend, Battlefield play4free (innan bf3 kom), BF Heroes osv. Så att folk inte köper FPS som inte är BF eller COD är sanning med modifikation


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Annanaz:

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.

Jag håller med, det vore skoj om vi kunde få tillbaka lite mer mångfald i FPS-genren. Framförallt saknar jag de snabba pc-centrerade FPS-titlarna av Quake-stuk. Jag gillar visserligen dagens lite långsammare spel med, men det vore som sagt kul med variation.

Personligen önskar jag för riktigt långsamma spel.

Var ingen dator spelare på tiden Quake kom (kom liksom 1 år efter jag föddes ) så har aldrig riktigt fått uppleva dessa "snabba fps".
Har dock spelat en hel del Unreal Tournament, om nu det räknas in i kategorin?

Hursomhelst föredrar jag långsamma spel, gäller i princip varenda genre, gillar att få använda hjärnan och tänka lite strategiskt, ist för snabba reflexer.
Och snälla misstolka inte det, jag har inget emot "fast phased spel" i sig (även fast det kanske låter så, beroende på hur man läser föregående mening)

Men jag gillar verkligen att spela Men of war: AS och sitta och bygga upp en försvars linje eller planera en "ambush" och noggrant placera ut minor, taggtråd, vart och hur mina enheter ska stå etc för att på bästa sätt utnyttja de resurser jag innehaver och slå ut så många fiende enheter som möjligt, samtidigt som jag slösar så få av mina enheter som möjligt.

Vete tusan om jag skulle vilja påstå att långsamma FPS är bäst ifall du vill använda hjärnan, haha. Men ja, jag skulle klassa UT som ett hyfsat snabbt FPS, och det var underbart.

Gamla Rainbow spelen. Där e de hjärngympa-fps på hög nivå. I övrigt tror jag definitivt man kan tjäna pengar på skjutar spel om man på allvar försöker göra något eget och gör det bra. Dom flesta spelen som kommit ut på sistone har ju bara försökt härma CoD. (Homefront t.ex.) Jag köpte Crysis 2 btw. Tyckte det var kasst...

KoP
Medlem

Ge mig fler långsamma fps i skõna miljõer med en släng utforskande och lite pussel, formulär Half-Life.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Steve ellis har en poäng.
Kvalitet har ju uppenbarligen inget att göra med försäljningen. Det är hype och gamla spårbeteenden som säljer spel idag.

De senaste 2-3 Cod spelen har ju varit skit ur synvinkeln om kvalitet, enormt buggiga och drösvis med fuskare.
Battlefield 3 buggigt som fan.
Duke nukem och Rage, enormt mycket hype, men inga topspel.

Att Indie titlar och f2p spel istället gör enorma vinster och framgångar verkar dock gå många utvecklare förbi.

Duke Nukem sålde skit med... Men jag vet inte. Fan om Cod inte kom ut varje år, om inte dom gamla fanns, då skulle man inte basha dom nya så mycket. Dom är vad dom är... Hatet beror nog mer på att dom inte riktigt når upp till MW1 standard än att dom faktiskt är dåliga. Sen tycker iofs jag att dom är dåliga för jag har tröttnat något så inihelvete;)

Medlem

Ge mig ett nytt FPS som är som Rainbow Six: Rogue Spear eller Ghost Recon 1 så kommer jag börja spela denna genren igen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

All cod reklam är bra cod reklam. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: vad spelar det för roll om allt som görs hädanefter är cod och giganterna förbjuder beg marknaden? Man kan lätt backa till att spela den uppsjö av fantastiska titlar som redan finns. Dom som vill spela cod kan fortsätta köpa dom spelen och vi andra kan kan spela nåt annat existerande som är riktigt bra istället. Spela Day of Defeat, Killing Floor eller Killzone eller nåt annat bra liksom. Det finns ju massor. Problem solved.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Jozo:

..men det görs knappt ett enda spel i den kategorin längre...

Nej, och det finns en anledning till det..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Pansarknekt

Det handlar om marknadsandelar som man dessutom plockar med marknadsföring. Hur mycket ett spel säljer är ingen indikation på hur bra det är, utan hur mycket utgivaren satsat på sin titel.
Själv tycker jag att det fattas taktiska fps som R6 och Ghost Recon ala det första idag. Det var nervkittlande spel där man inte sprang runt som en olympisk 100meterskutare(ex BF3) hela tiden för att hålla sin kills per minute uppe. BF3 är egentligen bara ett nytt Quake fast med krigskulisser som påminner om de senaste krig världen fått utså.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Det tråkiga är att det finns en massa roliga ideer som skulle göra sig bra som 1st person utforskar/fps

RAMA kräver definitivt ett värdigt spel. Med interiörerna från ME serien så visar de att de skulle klara av att måla upp ett episkt skepp.

Första Världskriget. Förutom Iron Storm (som ju faktiskt var ett alternativt universum spel) så är det inte gjort vad jag vet.

Interstate serien kräver definitivt remakes


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey

Problemet är väl inte att spel inte säljer, för de gör det ju, problemet är ju att de måste sälja så fruktansvärt mycket mer nu för att gå med vinst jämfört med tidigare. Teamen och med det budgetarna har ju bara vuxit och vuxit de senaste tio åren så försäljningssiffror som förut innebar rejält plus i kassan är numera inte tillräckligt.

Sen så kvittar det ju om 500 000 spelar ett FPS om det "bara" är de 500 000 som köpt det. Krasst så får ju företagen bara in pengar på sålda kopior och inte för att folk fortsätter spela det. Om något så kostar ju det ju dem bara pengar att hålla spelet uppdaterat, onlineservrar igång, etc etc etc. För att antalet spelare ska ge dem pengar så behövs det ju en månadsavgift eller något annat sätt som DLC. Sen innebär ju många spelare ofta att de säljer fler spel, men det behöver inte vara så.

Så jag tycker han har rätt i det han säger. Sen kan man tycka vad man vill om kvaliteten på de FPS som säljs. Det är vi som köpare som bestämmer vilken kvalitet spel måste hålla för att de ska sälja. Och framförallt är det vi som bestämmer vilken typ av FPS som vi vill ha. Det finns gott om alternativ, men så länge vi köper COD eller BF så är det ju den typen som kommer dominera marknaden.

Själv är jag fullt nöjd med att spela gamla goda Quake (Live) och Unreal Tournament 2004. Så behövs inte mycket nytt för min del

Medlem

gör bra spel så köps det, inget mer med det. alldeles för mkt oseriös skit och budgetproduktioner som släpps ju, inte fan vill man pröjsa 500 för ett 5 timmar långt skitäventyr


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av GuldlocK:

Bästa skjutspel jag har spelat genom tiderna var ändå half Life serierna 1-2 och alla de spel som kom i mellan som blue shift osv hoppas hoppas verkligen på half Life 3 inte dröjer allt för länge nu

jag spelade ju half life lite kort och jag förstår inte riktigt hur man kunde få ut denna underbara Mod som heter CS ur ett så tråkigt spel som half life hehe.
Nä jag jar inte spelat half life bara demot och det var ju inte multiplayer så det var inget för mig.

Men frågan är snackar vi FPS Multiplayer eller FPS Singleplayer i denna tråden.

För enligt mig så är det ljusår mellan dessa två grenar även om de råkar vara i samma spel.

jag syftade på singelplayer delen ja har du bara spelet demot så har du missat en massa..

det jag gillar med spelen är att man inte bara ska döda utan tänka o.s.v exempelvis gå tillbaka just på half Life och aktivera en knapp är ju en sådan liten del men jag gillar själva tänkandet när man inte bara ska döda och då finns det inget bättre spel..

mitt första om man ens kan kalla det fps spel var ju Blood 3D från 97 om jag mins rätt det var riktigt kul spel det där

dmn
Medlem

Tribes Ascend - bästa FPS:et 2012.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Ztreek:

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

Men får att kunna spela spelet, så måste man ju köpa det.

Köper man inte spelet, så måste det antingen vara:

- Piratkopierat och därmed en förlorad inkomst som inte genererar något tillbaka

- eller så måste det finnas en annan inkomstkälla än själva spelet i sig som t ex mikrotransaktioner eller andra ingame-köp, vilket inte finns i CS/TF, eller?

Huvudpoängen är att för att få pengar och kunna utveckla ett spel så måste man göra något som genererar pengar tillbaka. Om det inte kommer tillbaka pengar i form av köpta spel eller på annat sätt, så blir det inga nya spel, så enkelt är det.

Då kan man spontant fråga sig: har många spelare som klagar på dåliga spel skjutit sig själva i foten när dom har piratkopierat ett spel just på grund av att spelet inte är så bra som dom hade velat?

Om dom istället hade köpt spelet, t ex när det gått ned lite i pris så hade man i alla fall stött utvecklare som vågar tänka utanför "CoD-boxen" och göra något annorlunda. Nu köper ingen spelen utan laddar ned dom istället och då är det ingen utvecklare som vågar göra något annat än det som dom vet säljer och därmed genererar pengar - CoD och BF.

Du missförstod mig där, jag tycker bara att för att du säljer ett spel, gör inte spelet till ett bra spel alls, spelet kan vara hur skit som helst..

Vem som helst kan köpa ett spel, men inte vem som helst har orken eller intresset att köra ett dåligt spel, har du släppt ett bra spel som folk fortfarande kör efter mer än 5 år så har du gjort ett riktigt bra spel och du ska vara stolt över det.

Jag tycker inte att CoD är ett bra spel.
Om CoD var ett riktigt bra spel skulle det kunna mätta marknaden med ett spel var 5 år och ändå tjäna jävlans massor av pengar.

Fast alla här vet ju att sedan CoD4 har resten av spelen varit 'expansioner' ingen rejäl upgradering, nya banor, nya vapen, nya perks, nya killstreaks, har MP utvecklas alls förutom det? nej jag tror inte det.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det senaste fps spel som jag köpte var.. Borderlands....
men.. i Cod serien.. hm, Cod2 kanske?

och COD?, det är ett spel för folk som inte vet bättre, sorry, men måste säga det, Mainstream folk, och korkade personer.
är det överflödigt att använda hjärnan nowadays eller?. börjar se ut som det.
Yes, I said it.

uhm,, så du tycker alltså det är okey om jag säger att dom som tycker som du är mentalt efterblivna och behöver ha vuxenblöja eller????? eller kanske såhär: det är bara prostituerade och sprutnåls-narkomaner som säger så som du säger,..

yes u said it " use ur brain"

Medlem

Mitt senaste FPS: Tribes Ascend.
Det är gratis (free to play), så jag har inte köpt det, om det nu skulle vara relevant till topic

Medlem

Right. Kanske dem ska försöka efterlikna CoD och göra ett eget spel. Har inte funnits några bra AAA FPS spel på flera år nu.

Tror det skulle sälja bra ifall någon åter utvecklade ett spel som liknade gammla Battlefield. Det är efterlängtat som fan och det behövs-


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Du missförstod mig där, jag tycker bara att för att du säljer ett spel, gör inte spelet till ett bra spel alls, spelet kan vara hur skit som helst..

Vem som helst kan köpa ett spel, men inte vem som helst har orken eller intresset att köra ett dåligt spel, har du släppt ett bra spel som folk fortfarande kör efter mer än 5 år så har du gjort ett riktigt bra spel och du ska vara stolt över det.

Jovisst är det så, men sedan så spelar det ingen roll om spelet är bra eller inte så länge det säljer. 1 miljon sålda ex av ett bra spel genererar inte mer pengar än 1 mil ex av ett dåligt spel. (Huruvida köparna kommer köpa nästa spel i serien eller inte är en annan sak, i en del fall så gör dom tydligen det även om spelet anses vara dåligt.)

Samma sak med uppföljare som är mer som expansioner. Folk kan sitta och klaga hur länge och mycket som helst, så länge det finns 300 000 där ute som ändå köper det bara för att ha det senaste så kommer "expansionerna" komma.

Vad kan man göra då? Jo, köpa de spel som man spelar istället för att ladda ned, på så sätt kanske de spelen säljer så bra så att utvecklarna vågar satsa på annat än just "expansioner" och uppföljare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar