FZ Play – Historien om Diablo!

Medlem
Skrivet av vgarde:

Vad är detta för speljournalistik? Är fragzone.se en reklamkanal för Diablo III? Tänker på nyheter och artiklar med namn som 'Låt dina vänner prova Diablo III med Starter Edition', 'Filmtajm: det här är Diablo III', 'Förladda Diablo 3!', 'Tävla och vinn Diablo 3!', 'Diablo 3 – FZ:s gameplay-guide till Helvetet'. Alla publicerade de senaste två dygnen.

Är inte det absurdt? Har inte speljournalistiken någon integretet? Fz.se känns som en gigantisk marknadsföringskanal för blizzard/activision, inte en enda vettig skildring av diablo 3, bara massor av artiklar med en subtext av 'KÖP KÖP KÖP'.

Skärpning!

Då har du missat FZ:s "marknadsföring" månaderna innan BF3 skulle släppas! Men det kan Tompa från FZ intyga hur det var!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Den kritiken kan appliceras på spelbranschen överlag.

Förstår inte vad spelbranschen i överlag har med eran rapportering att göra. Tycker bara att en sådan stor sida som ni borde ha högre ambitioner med eran bevakning av större spelsläpp än att bara skriva nyheter som är identiska i marknadsföringsvärde (och innehåll typ) som blizzards egna mail om Diablo III.

Activision sitter väl och kliar sig på magen i belåtelse över att ni gör deras jobb åt dom.

Och ja, jag vet hur det var med BF3. Rapporteringen känns i det avseendet nästan like korrupt. Kan inte komma på någon annan typ av journalistik inom något fält som basunerar ut släpp av relaterade produkter såsom spelbranschen.

Skulle man se en bilsida skriva fem artiklar inom två dygn i stil med 'NU kommer volvo V70! Hur har du förbrett dig?', 'Historien om volvo V70!', 'Så förbreder ni er inför nya volvo V70 släppet!'.

Det är som en parodi..

Medlem

ALLTSÅ TAGGAAAAAAAAAAAAAAA, Diablo3!! 12 års väntan är över!!!! OMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFGOMFG

1. Installern ligger redo inför installering. Ryktades om att det gick at tinstallera 17.00?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av vgarde:
Skrivet av Tompa:

Den kritiken kan appliceras på spelbranschen överlag.

Förstår inte vad spelbranschen i överlag har med eran rapportering att göra. Tycker bara att en sådan stor sida som ni borde ha högre ambitioner med eran bevakning av större spelsläpp än att bara skriva nyheter som är identiska i marknadsföringsvärde (och innehåll typ) som blizzards egna mail om Diablo III.

Activision sitter väl och kliar sig på magen i belåtelse över att ni gör deras jobb åt dom.

Och ja, jag vet hur det var med BF3. Rapporteringen känns i det avseendet nästan like korrupt. Kan inte komma på någon annan typ av journalistik inom något fält som basunerar ut släpp av relaterade produkter såsom spelbranschen.

Skulle man se en bilsida skriva fem artiklar inom två dygn i stil med 'NU kommer volvo V70! Hur har du förbrett dig?', 'Historien om volvo V70!', 'Så förbreder ni er inför nya volvo V70 släppet!'.

Det är som en parodi..

Tittar man rapporteringen av BF3 jämfört med Diablo 3 så är det ingenting. Klart att FZ måste ha in reklampengar för sin verksamhet. Och det fanns gott om BF3 reklam på deras hemsida. Månad ut och månad in. Plus att DICE är ju svenska utvecklare och det är klart att de fick "extra" uppmärksamhet. Samma uppmärksamhet hade säkert också Diablo 3 fått om spelet hade utvecklats av ett svenskt företag...

Jag tycker däremot inte att FZ har verkligen basunerat ut detta spel. Att det kommer så många artiklar nu innan spelet kommer ut är det inga konstigheter. Väldigt mycket information som finns här hittar man dock på Diablo3.com eller på diii.net. Följer man dessa sidor så är FZ:s rapportering bara en upprepning eller som senaste filmen en plagiat av originalet dock översatt till svenska om med lite annorlunda video...

Medlem

Tybalt!? Vart har du fått tag på den ölen!?!?


signatur

Niet.

Redaktör
Skrivet av vgarde:
Skrivet av Tompa:

Den kritiken kan appliceras på spelbranschen överlag.

Förstår inte vad spelbranschen i överlag har med eran rapportering att göra. Tycker bara att en sådan stor sida som ni borde ha högre ambitioner med eran bevakning av större spelsläpp än att bara skriva nyheter som är identiska i marknadsföringsvärde (och innehåll typ) som blizzards egna mail om Diablo III.

Activision sitter väl och kliar sig på magen i belåtelse över att ni gör deras jobb åt dom.

Och ja, jag vet hur det var med BF3. Rapporteringen känns i det avseendet nästan like korrupt. Kan inte komma på någon annan typ av journalistik inom något fält som basunerar ut släpp av relaterade produkter såsom spelbranschen.

Skulle man se en bilsida skriva fem artiklar inom två dygn i stil med 'NU kommer volvo V70! Hur har du förbrett dig?', 'Historien om volvo V70!', 'Så förbreder ni er inför nya volvo V70 släppet!'.

Det är som en parodi..

Det är läsarintresset som styr hur mycket vi skriver. Intresset för ett visst spel är extremt koncentrerat till releasen, och för storspel måste vi se till att täcka dem extra mycket då, annars går läsarna vidare. Att skriva kritiskt för sakens skull känns inte motiverat, och att inte skriva alls är att gräva vår egen grav. Vi har som sagt även skrivit texter med aningen mer kritisk udd, och i recensionerna berättar vi vad vi tycker. Och för storspel blir det nästan alltid debatt om vad vi tycker, oavsett vilket betyg vi sätter – ju större spel, desto fler läsare och desto fler åsikter.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av vgarde:

Vad är detta för speljournalistik? Är fragzone.se en reklamkanal för Diablo III? Tänker på nyheter och artiklar med namn som 'Låt dina vänner prova Diablo III med Starter Edition', 'Filmtajm: det här är Diablo III', 'Förladda Diablo 3!', 'Tävla och vinn Diablo 3!', 'Diablo 3 – FZ:s gameplay-guide till Helvetet'. Alla publicerade de senaste två dygnen.

Är inte det absurdt? Har inte speljournalistiken någon integretet? Fz.se känns som en gigantisk marknadsföringskanal för blizzard/activision, inte en enda vettig skildring av diablo 3, bara massor av artiklar med en subtext av 'KÖP KÖP KÖP'.

Skärpning!

Du menar alltså att en spelnyhetssajt inte ska skriva om spelnyheter helst om heta spel som folk kanske väntat på i 12 år? Hm, ganska onödigt att ens skriva något om Starcraft, Duke Nukem eller vad som helst överhuvudtaget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Det är läsarintresset som styr hur mycket vi skriver. Intresset för ett visst spel är extremt koncentrerat till releasen, och för storspel måste vi se till att täcka dem extra mycket då, annars går läsarna vidare.

Tror inte att läsare går in på fz.se med tanken 'NU ska jag läsa om Diablo III! Men jaha.. inga nyheter här om diablo III... nu går jag vidare'. Ifall det är den tanken man har går man istället in på någon av de dedikerade diablo 3 sidorna direkt.

Skrivet av Tompa:

Att skriva kritiskt för sakens skull känns inte motiverat, och att inte skriva alls är att gräva vår egen grav.

Att skriva kritiskt är alltid av relevans, och mediernas ansvar. Man kan inte rapportera om en bransch och dess produkter med en 'OMG! OMG!'-anda. Tror att folk går in på eran sida för att läsa om spel, inte om ett eller några fåtal stora spel.

Relaterad artikel som är intressant: http://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/03/22/mass-effect...

Medlem

Var så himla glad över min CE men fick detta i mailboxen nyss. Känns tungt väntat på d3 i år så blir man blåst.

Hej,
 
Ni har sedan en tid tillbaka en order liggande på ”Diablo III Collector's Edition” liggandes hos oss. Vi har just fått det extremt tråkiga beskedet från vår leverantör att dessa ej kommer att kunna levereras. Vi beklagar detta å det djupaste, men det ligger utanför vår kontroll, det har brustit ordentligt i leverantörsledet av denna produkt. Som kompensation ger vi dig ett tillgodo på 200kr som kan användas till vad som helst hos oss här på Ginza, hoppas ni hittar något annat passande och vi beklagar det inträffade ännu en gång.

Medlem

Grymt bra jobbat fz! Längtar så

Medlem

Var goda att ge oss en funktion som visar vilken som gett vad tummen upp.
Finner det högst suspekt hur klagomål alltid får tummen ner och Fz folk tummen upp.

Skrivet av daemonhorde:

Var så himla glad över min CE men fick detta i mailboxen nyss. Känns tungt väntat på d3 i år så blir man blåst.

Hej,

Ni har sedan en tid tillbaka en order liggande på ”Diablo III Collector's Edition” liggandes hos oss. Vi har just fått det extremt tråkiga beskedet från vår leverantör att dessa ej kommer att kunna levereras. Vi beklagar detta å det djupaste, men det ligger utanför vår kontroll, det har brustit ordentligt i leverantörsledet av denna produkt. Som kompensation ger vi dig ett tillgodo på 200kr som kan användas till vad som helst hos oss här på Ginza, hoppas ni hittar något annat passande och vi beklagar det inträffade ännu en gång.

Kräv mer pengar ... 200 kr för en major f***up som inte går att fixa på något vis i världen.

Medlem
Skrivet av vgarde:
Skrivet av Tompa:

Det är läsarintresset som styr hur mycket vi skriver. Intresset för ett visst spel är extremt koncentrerat till releasen, och för storspel måste vi se till att täcka dem extra mycket då, annars går läsarna vidare.

Tror inte att läsare går in på fz.se med tanken 'NU ska jag läsa om Diablo III! Men jaha.. inga nyheter här om diablo III... nu går jag vidare'. Ifall det är den tanken man har går man istället in på någon av de dedikerade diablo 3 sidorna direkt.

Skrivet av Tompa:

Att skriva kritiskt för sakens skull känns inte motiverat, och att inte skriva alls är att gräva vår egen grav.

Att skriva kritiskt är alltid av relevans, och mediernas ansvar. Man kan inte rapportera om en bransch och dess produkter med en 'OMG! OMG!'-anda. Tror att folk går in på eran sida för att läsa om spel, inte om ett eller några fåtal stora spel.

Relaterad artikel som är intressant: http://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/03/22/mass-effect...

Jag gjorde det precis, och skulle det inte varit någon d3 artikel så hade jag stänkt ner fz idag.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Theade:

Tybalt!? Vart har du fått tag på den ölen!?!?

Det är bara en bild jag såg på nätet tyvärr.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag gjorde det precis, och skulle det inte varit någon d3 artikel så hade jag stänkt ner fz idag.

Så efter d3 kollar du inte fz mer lr ^^
Kollar fz för att hitta saker jag annars hade missat. Nu blir jag bara söndermald av dålig d3 hype.
Don't get me wrong, har haft D3CE bokad sedan 2010.

Medlem

Jag är glad att jag övergått till att köpa spel digitalt. Då slipper man förseningar och att det är slut på plastskivor.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Öl i rätt tema.
[Stor bild]

Haha, har du fin öl!?

Medlem
Skrivet av N4kame0:
Skrivet av mrFluffy:

Jag gjorde det precis, och skulle det inte varit någon d3 artikel så hade jag stänkt ner fz idag.

Så efter d3 kollar du inte fz mer lr ^^
Kollar fz för att hitta saker jag annars hade missat. Nu blir jag bara söndermald av dålig d3 hype.
Don't get me wrong, har haft D3CE bokad sedan 2010.

Som jag skrev, "idag".

Men jag förstår inte vad problemet är, man måste ju inte läsa de artiklarna som handlar om d3, bf 3 cod eller de populära spelen.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av vgarde:

Vad är detta för speljournalistik? Är fragzone.se en reklamkanal för Diablo III? Tänker på nyheter och artiklar med namn som 'Låt dina vänner prova Diablo III med Starter Edition', 'Filmtajm: det här är Diablo III', 'Förladda Diablo 3!', 'Tävla och vinn Diablo 3!', 'Diablo 3 – FZ:s gameplay-guide till Helvetet'. Alla publicerade de senaste två dygnen.

Är inte det absurdt? Har inte speljournalistiken någon integretet? Fz.se känns som en gigantisk marknadsföringskanal för blizzard/activision, inte en enda vettig skildring av diablo 3, bara massor av artiklar med en subtext av 'KÖP KÖP KÖP'.

Skärpning!

Så du menar att när årtiondets mest efterlängtade spelsläpp är på väg att hända så ska en av Sveriges största spelsiter bara skriva 1-3 artiklar om det? Folk på FZ är fäl antagligen lika spända inför släppet som oss andra, förutom dig och några andra grin-Ollar. Det är lite som att tjura över att hockey-VM får så mycket utrymme i medierna just nu, istället för FBC Kalmarsund senaste resultat i Innebandy.

Det kanske inte fanns något intressant att säga om ditt eget favorit spel för stunden, live with it, och låt oss andra ha roligt.

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Manley:

Installern låses tydligen upp 17.01..
Jag ska sitta här tills dess..

Måste eventuellt göra ett litet avbrott för att hämta barnen på dagis..

Tack för att jag fick lite mer att göra tills dess..

Barnen är på dagis och du sitter hemma framför datorn och får tiden att gå? Inte ok

För att du säger det?
Känner du till hela storyn som ligger bakom det faktum att mina barn är på dagis medans jag är hemma..?

Om du får gissa en gång, vad tror du är orsaken..?

Medlem

Går VÄLDIGT segt att installera från skivan....

Medlem
Skrivet av Manley:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Manley:

Installern låses tydligen upp 17.01..
Jag ska sitta här tills dess..

Måste eventuellt göra ett litet avbrott för att hämta barnen på dagis..

Tack för att jag fick lite mer att göra tills dess..

Barnen är på dagis och du sitter hemma framför datorn och får tiden att gå? Inte ok

För att du säger det?
Känner du till hela storyn som ligger bakom det faktum att mina barn är på dagis medans jag är hemma..?

Om du får gissa en gång, vad tror du är orsaken..?

Mycket noga förberedelser inför release tippar jag på!

Medlem

fet musik...som 1an...gillar det

Medlem

Fan att man ska jobba till 19:30 imorgon


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Mycket noga förberedelser inför release tippar jag på!

Den var bra, men inte helt sann..

Inte långt kvar nu, anyhow..

Medlem

Jaha, inte fasiken blir det någe D3 i natt inte. Posten har fett misslyckats med sitt uppdrag trots att de haft fyra dygn på sig (skickades i torsdags). Alternativt så har någon anställd "lånat" försändelsen >_<

Medlem

Installerat Diablo III *Check*
Sovit *Check* Duschat *Check*
Rena kläder *Check*
Pizza och Dryck Redo *Check*

Allt är redo för att slakta lite elakingar!
20 minuter kvar till release

Medlem

15 minuter kvar nu. Håll i hatten!

Medlem

Gah vad tiden går sakta! :<

Medlem
Skrivet av deezel:

Jaha, inte fasiken blir det någe D3 i natt inte. Posten har fett misslyckats med sitt uppdrag trots att de haft fyra dygn på sig (skickades i torsdags). Alternativt så har någon anställd "lånat" försändelsen >_<

Samma här.. mitt D3 finns just nu på postens företagscentral i årsta... *suck* Webhallen du också?

Medlem

Server is busy...

Att man aldrig ger sig...

123
Skriv svar