Får inget internet. Win7

Medlem
Får inget internet. Win7

Hej.

Är osäker på om det är Mjukvara problem eller hårdvara problem. Men jag gissar på mjukvara.

Så här ligger det till.

Jag har fått i uppgift att fixa min polares dator då den var smockad med virus och skit. Så jag tog bort allt virus och installerade Win 7 på datorn. I datorn från början satt ett "Zonet 10/100 Mbps PCI ZEN3200W" nätverkskort. Jag trycker in sladden i hålet och väntar på att internetet ska starta, men icke. Jag installerade om alla drivrutiner till kortet och hoppades på det bästa, men icke denna gången också. Så jag åker o köper ett billigt nätverkskort och sätter in det, installerar drivrutiner osv, men fortfarande inget Internet. Drar jag ur sladden ur min polares dator och sätter den i min dator har jag Internet direkt. Så det är inget fel med uppkopplingen. Det nya kortet jag köpte var ett; Pci Gigabyte Ethernet Card 10/100/1000 Mbits/s.

Jag har googlat och googlat hela j*vla dagen känns det som och provat på allt jag har hittat men utan resultat.

Någon som känner sig villig att hjälpa mig ?


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

har du installerat moderkortets drivrutiner? Annars vette tusan, ska ju inte strula så


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nej såg nu att jag inte hade gjort det. Gjorde heller inget för drivrutinerna stödjer inte Win 7. Så blir att lägga in XP igen. Men där är saken. Jag la in Win7 på den datorn för att kolla om de funkade då. Jag hade installerat XP på datorn innan med alla drivrutiner osv, men då funkade det heller inte.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Kanske kan hjälpa att kolla vad routern gör när du sätter i sladden till din komis dator (statuslog osv.)

Om routern hittar din kompis dator så kan du ju prova att ställa in en statisk IP och se om det löser problemet.

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Kanske kan hjälpa att kolla vad routern gör när du sätter i sladden till din komis dator (statuslog osv.)

Om routern hittar din kompis dator så kan du ju prova att ställa in en statisk IP och se om det löser problemet.

Var hittar jag statusloggen ?, Jag är inte särskilt bra på sånt här.
Även hjälpa mig med statisk IP hade varit suveränt.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Sa väl lite fel med statuslog men flicken loggen(logs) ligger under är väl oftast status eller liknande. Svårt och säga exakt då olika märken har olika gränssnitt. (loggen kan vara svårtolkad bara så du vet)

Men viktigaste är väl egentligen att bara kolla om routern hittar datorn. Brukar finnas en tabell där man kan se vad för datorer som är inkopplade samt på vilka IP-nummer i routern.

Angående statisk IP så är här en länk som nog hjälper bra:
http://portforward.com/networking/static-win7.htm

Medlem

BTW innan du börjar greja så kolla så att nätverket på datorn är inställd på att erhålla automatisk ip så att det inte är det som krånglar. (Borde dock inte vara det då Windows 7 vad jag vet är inställt på att erhålla automatisk IP när den är nyinstallerad)

Medlem

Testat o manuellt be om en ny ipadress?

Tryck [win+r], skriv "cmd" [enter].

I fönstret som kommer upp skriver du (utan fnuttar) "ipconfig /release" [enter]
sedan "ipconfig /renew" [enter]


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ha, jag har lyckats att få internet att funka. Rebootade hela datorn och installerade alla drivrutiner i lugn o ro. Och nu ta mig fan funkar det. Gissar på att jag missat nån viktig drivrutin eller nån som inte funkat ordentligt. Jag tackar jätte mycket för hjälpen.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Gött att det ordnade sig!

Ibland får man vara glad över att det bara börjar funka trots att man inte har en aning om vad som egentligen krånglade.

1
Skriv svar