The Secret World
Gonna hate. Faktum är att spelet är både intelligent och välgjort. Men det lär inte vara kul för alla. De som inte gillar puzzel och använda hjärnan lär ledsna relativt snabbt. Dela för att många av skämten och referenserna kräver allmänbildning och puzzlen kan ibland vara så pass kluriga att man måste kolla upp morsekod etc för lösning. Än så länge har jag inte stött på ett enda fel med spelet men då är jag iofs långt från endgame.
Ps garderoben med kläder man kan köpa är verkligen asome. Varje rollspelares dröm...
"imponerande röstskådespelare" Vettefan, lät som de läste från ett papper utan någon som helst inlevelse.
Striderna? Gillade du dom? Känns som det kommer vara saken som sänker spelvärdet något enormt, då det var DÖtrist.
du har spelat en beta i 40 minuter,, sluta trolla nu för fan,du vet ju inget om spelet, efter 40 minuter hade man knappt fått slåss,
Tycker jag läser överallt att storyn är bra men striderna stela och tråkiga. Har väntat flera år på detta så jag ska definitivt prova innan jag dömer. Gillar skarpt att man inte får all information serverad vad gäller uppdrag i spelet. Personligen tycker jag att det blir roligare då. Tack för recensionen!
striderna är inte tråkiga så du vet,, många tror nog att bara för att kombos är låsta till 1-7 så betyder det att man spammar 1 och 2 och står still,, men det är helt upp till en själv,vill man spela så och dö konstant så får man göra det..men det pekar mer på inkompetens av spelaren än att strids-systemet skulle vara dåligt..
av vad jag sett så går de flesta abilities utföras samtidigt som man rör sig(om inte alla, jag har ännu inte hittat ngn ability jag måste stå still för att använda) vilket ger ett väldigt bra flyt i det hela,(inte helt olikt guild wars 2 imo),, sedan att man har 500+ abilities att para ihop precis som man vill så blir det väldigt flexibelt,
efter första spelområdet så kommer man till slut till ett nöjesfält i the savage coast och där börjar striderna lysa ännu mer..
funcom är dessutom väldigt duktiga på att göra bra "dungeons" med intressanta spelmekaniker och av vad jag hört av bekanta som spelar så är detta lir inget undantag.. (jag har själv inte testat ngn "dungeon" ännu då jag finner spelvärlden så rolig och uppfriskande från allt annat jag spelat tidigare)
dessutom så har jag läst rykten om att det kommer komma ngn slags 10 manna raid med pusselelement,, kan bli riktigt intressant
Atmosfären questerna o storyn är grym, men ibland undrar man om dem verkligen spelar sina spel. Vissa designval är heeelt idiotiska. 525 skills ja, men du kan bara ha med dig och använda dig av 7 aktiva skills och endast använda 2 vapen i en strid vilket innebär att du har ungefär 50 aktiva skills att fördela över 7 slots. Varför bara 7 slots? Blir det roligare då? Snacka om att dumma ner o göra ett spel mycket tråkigare än vad det behöver vara. Det där med att questloggen bara kan ha 6 aktiva quest plus 3 pausade är också helt idiotiskt. Att det skulle hjälpa en att fokusera på enstaka quester är skitsnack. Man fokuserar ALLTID på en quest åt gången, så tillvida det inte finns flera quester som har samma mål. Det en mycket begränsad questlog gör är att styra ditt val av vad du kan göra, istället för att låta din lokala position i världen avgöra. Du kan mao. inte göra avstickare från den quest du har i questloggen och prioritera det som är närmast. Istället måste du först göra klart den quest du håller på med och sedan springa tillbaka om du vill göra den quest du för tillfället befinner dig vid. Detta skapar givetvis mycket mer spring. Utvecklarna vet om att man ibland vill pausa en quest o sticka iväg på en sidoquest varför det finns möjlighet att pausa 3 quester. 9 quester i en questlog är dock på tok för lite. Varför ha någon begränsning överhuvudtaget? Begränsningar ger alltid dig mindre val och mer spring.
Han nämnde ju fördelen att det skapar mer fokus på varje quest för spelaren och varför man inte ska kunna ha alla skills samtidigt är för att en spelare inte ska kunna vara allt samtidigt.
Atmosfären questerna o storyn är grym, men ibland undrar man om dem verkligen spelar sina spel. Vissa designval är heeelt idiotiska. 525 skills ja, men du kan bara ha med dig och använda dig av 7 aktiva skills och endast använda 2 vapen i en strid vilket innebär att du har ungefär 50 aktiva skills att fördela över 7 slots. Varför bara 7 slots? Blir det roligare då? Snacka om att dumma ner o göra ett spel mycket tråkigare än vad det behöver vara. Det där med att questloggen bara kan ha 6 aktiva quest plus 3 pausade är också helt idiotiskt. Att det skulle hjälpa en att fokusera på enstaka quester är skitsnack. Man fokuserar ALLTID på en quest åt gången, så tillvida det inte finns flera quester som har samma mål. Det en mycket begränsad questlog gör är att styra ditt val av vad du kan göra, istället för att låta din lokala position i världen avgöra. Du kan mao. inte göra avstickare från den quest du har i questloggen och prioritera det som är närmast. Istället måste du först göra klart den quest du håller på med och sedan springa tillbaka om du vill göra den quest du för tillfället befinner dig vid. Detta skapar givetvis mycket mer spring. Utvecklarna vet om att man ibland vill pausa en quest o sticka iväg på en sidoquest varför det finns möjlighet att pausa 3 quester. 9 quester i en questlog är dock på tok för lite. Varför ha någon begränsning överhuvudtaget? Begränsningar ger alltid dig mindre val och mer spring.
tycker du man ska ha 250 aktiva skillslots på skärmen med 200 passiva skills och sen weaponswap mellan 10 olika vapen? hur tänker du igentligen:-/
begränsningen med 7 passiva och 7 aktiva skills är alldeles utmärkt,
questdelen är oxå bra, kanske kunde man haft möjlighet att ha ngn mer quest,osäker på det risken är att questernba förlorar sin innebörd och att allt blir väldigt rörigt, särskilt med tanke på att det är en del gåtor,lösenord och pussel mm att hålla reda på,.
ser snyggt ut men för min del när jag kollar på folk som streamar spelet så får jag Age of Conan som jag tyckte va bra när det kom ut men som hade det massiva springandet hit och dit!
Men när du skapar din gubbe första gången jäkligt nice med hur du kan få din karaktär att se ut!
finns inga som helst likheter med age of conan och the secret world vad jag märkt,,
förutom att dom använder samma grafikmotor och har samma utvecklare
jag spelade age of conan från release fram tills nyligen,
håller med om grafik och char-creation..
Verkar som att om man inte gillar detta spelet så är man ointelligent och inte fattar spelet.
Visst man måste googla i vissa quests JÄTTEKUL !!!
Stridssystemet är fortfarande sämst.
Sen tramset med att klä upp sin char och köpa kläder/pets/titles osv ur deras Vanity store för riktiga pengar är så jävla tramsigt. Varför ska det kosta pengar utöver inköpskostnad och månadsavgift för att få tillgång till allt i spelet.
Väldigt komiskt med alla fanboys som downvotear dom som har en kritisk hållning till spelet.
så man får bara rösta "ja" annars är man en fanboy menar du?,,
tror oftast det handlar om att man antingen håller med eller inte håller med,,
visst är glass gott på sommaren:-)
Verkar som att om man inte gillar detta spelet så är man ointelligent och inte fattar spelet.
Sen tramset med att klä upp sin char och köpa kläder/pets/titles osv ur deras Vanity store för riktiga pengar är så jävla tramsigt. Varför ska det kosta pengar utöver inköpskostnad och månadsavgift för att få tillgång till allt i spelet.
De quests man måste googla för är valfria och inte nödvändiga för att få tillräckligt med XP/Gear heller.
Och Item Store är som DLC, de tar betalt för det för annars skulle de inte kunnat göra det då det kostar mer än de är villiga att lägga på gratis material(de har massiva mängder kläder i spelet redan och kommer släppa mer som säljs i butiker inom spelet för spelvaluta) och det ger dem möjlighet att lägga extra fokus på kläder och liknande för dem som verkligen bryr sig om sådant.
1: tror inte att ngn skrivit att man är ointelligent om man inte gillar spelet,isf har jag missat det.
,dock så håller nog många med om att detta sticker ut från andra mmo`s bla genom dom gåtor,pussel mm som kräver mer tankeverksamhet än ditt standard mmo där du tex samlar på dig varenda quest inom synhåll,, sen springer till dom färgade områdena,dödar och plockar upp allt för att sen springa tillbaks och klicka på alla gubbar med lysande symboler över huvudena..
det är mer att andra spel är ointelligenta i jämförelse, inte dom som spelar dom, vi har ju iaf nästan alla spelat dom andra spelen oxå.
2: hur många andra spel har du inte använt dig av tex google,eller andra tillägg som hjälper dig på traven, men nu så är det helt plötsligt ngt fel ?
3: trams? tycka vad man vill,, är det ngt som igentligen är trams, så är det det med att köpa en pc för dyra pengar för att spela på när man kan föda en hel familj i somalia eller annat krigshärjat land i afrika för dom pengarna..
du behöver inte köpa extra saker för dina pengar i tsw för att spela spelet,(det finns fullt med social stuff i spelet som kostar inga riktiga pengar alls och mer kommer komma)
, likaså som du inte behöver köpa vapenpaketet i battlefield lr ngt annat av dom mängder av spel som har liknande saker därute
Han nämnde ju fördelen att det skapar mer fokus på varje quest för spelaren och varför man inte ska kunna ha alla skills samtidigt är för att en spelare inte ska kunna vara allt samtidigt.
Mmm... och jag nämnde nackdelen. Varför inte bara ha en enda quest i questloggen om det nu påverkar folks förmåga att fokusera på en enda quest?
För mig är questloggen bara ett hjälpmedel och har inget att göra med min fokusering på en specifik quest. Något som däremot har med min fokusering på en quest att göra är hur fängslande story questen har. Jag vill ändå ha möjlighet att plocka upp quester jag springer på under vägen men om den questen jag håller på med för tillfället är fängslande så gör jag den först.
Du kan alltid slutföra den quest du håller på med först innan du börjar med någon annan oavsett antalet quester i din questlog. Antalet quester i en questlog ska inte ha någon som helst betydelse i detta avseende, så alla antydningar till att så är fallet är enligt mig ren bs. En begränsad questlog gör däremot att ditt val av quest-prioritering blir betydligt mindre, och du tvingas även att springa mycket mer fram och tillbaka för att hämta upp quester. Vilket går stick i stäv med hur nästan varje quest slutar. Känns som Funcom gjort questerna och EA gjort questloggen.
Begränsningen av antalet vapen du kan använda i en strid (2) är tillräckligt för att ingen ska kunna göra "allt". En enda quickbar med 7 slots är däremot bara korkat.
tycker du man ska ha 250 aktiva skillslots på skärmen med 200 passiva skills och sen weaponswap mellan 10 olika vapen? hur tänker du igentligen:-/
questdelen är oxå bra, kanske kunde man haft möjlighet att ha ngn mer quest,osäker på det risken är att questernba förlorar sin innebörd och att allt blir väldigt rörigt, särskilt med tanke på att det är en del gåtor,lösenord och pussel mm att hålla reda på,.
Om du tänkt till lite själv istället för att skriva korkade spekulationer om hur jag tänker, så kanske du insett att sådana här spel redan har en begränsande faktor när det gäller hur många skills du kan använda, och det är tid. Det går bara att klämma in ett visst antal skills under en viss tidsrymd. Hur många och vilka beror på skillsens återanvändnings och aktiveringstider. Det är mycket möjligt att du klarar dig jättebra på 7 skills, men det en begränsning med en enda quickbar på 7 skills gör, är att den även begränsar din möjlighet till alternativa rotationer. Du tycker uppenbarligen att detta är bra. Varför är det bra? Att du inte kan byta vapen i strid och är begränsad till 2 vapen känns däremot som en vettig begränsning, och den är tillräcklig för att undvika att folk ska kunna kunna göra ”allt” i en och samma strid. Det ger dig runt 50 aktiva skills att leka med av vilka du troligen aldrig skulle använda mer än hälften i en strid.
Jag har dock en känsla av att om spelet hade haft t.ex. en 6-slot eller 8-slot quickbar så hade du tyckt att just det antalet varit utmärkt. Men för all del, förklara gärna varför just 7 är det ulitmata.
Om detta vorit ett konsollspel hade jag haft förståelse för det men nu är detta ett PC-spel.
Agående questloggen se ovan.
Vill bara betona att jag för övrigt tycker SPELET ÄR RIKTIGT BRA. Men dessa designval förtar tyvärr en del av upplevelsen för mig, och jag har hittills inte sett en enda vettig förklaring till varför detta skulle vara bra designval.
Väldigt komiskt med alla fanboys som downvotear dom som har en kritisk hållning till spelet.
lol du blev downvotad
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT
De flesta som sågar TSW verkar ha störst fokus på striderna och då har man nog missat poängen lite, spelets tyngd ligger på story, pussel och mysterier.
Jag tycker striderna är bättre än i de flesta MMO's jag har spelat, det börjar dock inte att bli intressant förrens man har låst inre ringen av grundegenskaper för ett par skillträd och verkligen kan börja pussla ihop något personligt.
Det finns över 500 attacker och egenskaper att leka med och det handlar om frihet att bygga personliga stridsstilar mer än något annat. 7 aktiva och 7 passiva skills känns inte alls begränsande för mig, tvärtom gör det det enklare att ha koll på vad man gör och eftersom man själv väljer mekaniken bakom sina attacker så blir det mycket intressantare att mosa monster än i ett traditionellt MMO.
Spelet är inte för alla och förhoppningsvis kommer svårighetsgraden att resultera i en mognare spelarbas när de som inte uppskattar tankenötter lessnar på att slå upp alla lösningar på YouTube.
Trots min vacklande ekonomi så fick jag ett ryck och köpte spelet igår och det ångrar jag inte. Upplägget är klassiskt, du väljer sida och slåss för den, så långt ser det ut som vilket äventyrs-MMORPG som helst. Den intressanta biten i det hela är uppdragen som rent utav suger luften ur mig. Något mer genialiskt än pussel och problemlösning alá singelplayer får man leta efter och detta är någonting som hitintills verkar vara en betydande del av uppdragen(även om jag höll på att få en mindre hjärnblödning när jag var tvungen att lära mig morsekod).
Som det ser ut nu så tror jag på detta, vilket jag inte har gjort sedan EVE online.
Hoppas på en trevlig recension!
Kvadratich, Praktich , Gut.
Väntar fortfarande på att se lite mer av spelet och reaktioner från personer som spelar det.
Följt spelet i 3 år och spelat 2/4 "öppna" beta testen, världen och storyn är superb, tycker dem som gjort rösterna är riktigt bra oxo (mycket bättre än Swtor) tycke combaten var lite tråkig och animationerna var rätt dåliga då jag testade.
Vet att dem försöker fixa detta, allt i allo ett bra spel tycker jag, mycket anurlunda än dem mmo's som kommit ut senaste 5 åren.
Tycker jag läser överallt att storyn är bra men striderna stela och tråkiga. Har väntat flera år på detta så jag ska definitivt prova innan jag dömer. Gillar skarpt att man inte får all information serverad vad gäller uppdrag i spelet. Personligen tycker jag att det blir roligare då. Tack för recensionen!
striderna är inte tråkiga så du vet,, många tror nog att bara för att kombos är låsta till 1-7 så betyder det att man spammar 1 och 2 och står still,, men det är helt upp till en själv,vill man spela så och dö konstant så får man göra det..men det pekar mer på inkompetens av spelaren än att strids-systemet skulle vara dåligt..
av vad jag sett så går de flesta abilities utföras samtidigt som man rör sig(om inte alla, jag har ännu inte hittat ngn ability jag måste stå still för att använda) vilket ger ett väldigt bra flyt i det hela,(inte helt olikt guild wars 2 imo),, sedan att man har 500+ abilities att para ihop precis som man vill så blir det väldigt flexibelt,
efter första spelområdet så kommer man till slut till ett nöjesfält i the savage coast och där börjar striderna lysa ännu mer..
funcom är dessutom väldigt duktiga på att göra bra "dungeons" med intressanta spelmekaniker och av vad jag hört av bekanta som spelar så är detta lir inget undantag.. (jag har själv inte testat ngn "dungeon" ännu då jag finner spelvärlden så rolig och uppfriskande från allt annat jag spelat tidigare)
dessutom så har jag läst rykten om att det kommer komma ngn slags 10 manna raid med pusselelement,, kan bli riktigt intressant
Föredrar när man har färre skills faktiskt. Spelade mycket Guild Wars innan så jag är van. Ja det verkar som många av dem som säger att striderna är dåliga inte spelat så värst länge, alltid bäst att testa själv och se om man gillar det. Gillar att man som du säger kan röra sig samtidigt som man använder skills. Ser främst fram emot den djupa storyn i vilket fall som helst.
”Halvt nerdödad.”
lol du blev downvotad
Oh, the irony.
... jag fattar inte vem downvotar den här citations linjen ?
Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT
Om du tänkt till lite själv istället för att skriva korkade spekulationer om hur jag tänker, så kanske du insett att sådana här spel redan har en begränsande faktor när det gäller hur många skills du kan använda, och det är tid. Det går bara att klämma in ett visst antal skills under en viss tidsrymd. Hur många och vilka beror på skillsens återanvändnings och aktiveringstider. Det är mycket möjligt att du klarar dig jättebra på 7 skills, men det en begränsning med en enda quickbar på 7 skills gör, är att den även begränsar din möjlighet till alternativa rotationer. Du tycker uppenbarligen att detta är bra. Varför är det bra? Att du inte kan byta vapen i strid och är begränsad till 2 vapen känns däremot som en vettig begränsning, och den är tillräcklig för att undvika att folk ska kunna kunna göra ”allt” i en och samma strid. Det ger dig runt 50 aktiva skills att leka med av vilka du troligen aldrig skulle använda mer än hälften i en strid.
Jag har dock en känsla av att om spelet hade haft t.ex. en 6-slot eller 8-slot quickbar så hade du tyckt att just det antalet varit utmärkt. Men för all del, förklara gärna varför just 7 är det ulitmata.
Om detta vorit ett konsollspel hade jag haft förståelse för det men nu är detta ett PC-spel.
Agående questloggen se ovan.
Vill bara betona att jag för övrigt tycker SPELET ÄR RIKTIGT BRA. Men dessa designval förtar tyvärr en del av upplevelsen för mig, och jag har hittills inte sett en enda vettig förklaring till varför detta skulle vara bra designval.
jag tycker det funkar som det är,, 6 lr 8,, 1 mer eller mindre spela roll lixom, det är bra som det är man har varken för mycket eller för lite abilities att utnyttja.. har man åtkomst till för många abilities samtidigt så tar det bort en del av det roliga med att komma upp med sin egen build + man får tillgång till för många heals och samtidigt dps abilities.. i ett sånt här spel där man kan lära sig allt så funkar det inte imo
skriver jag korkade spekulationer?,,, du skrev följande " du kan bara ha med dig och använda dig av 7 aktiva skills och endast använda 2 vapen i en strid vilket innebär att du har ungefär 50 aktiva skills att fördela över 7 slots. Varför bara 7 slots? Blir det roligare då? Snacka om att dumma ner o göra ett spel mycket tråkigare än vad det behöver vara"
enligt det så uppfattar jag det som att du vill ha allt och lite till samtidigt,, du säger till mig och andra att komma med exempel o förklaringar samtidigt som du själv bara skriver att blabla det fördummar osv,kom med ngn egen förklaring istället innan du säger åt andra,
varför fördummar det att bara ha 7 aktiva och 7 passiva,varför skulle allt bli bättre med 10 15 eller 20 ??, .. skål
Jag har redan förklarat varför. Det finns andra begränsnigar. Något du inte tycks förstå. Det fördummar och gör det tråkigare för du ges i stort sett inga alternativ i en fight. Detta är MYCKET MYCKET mer begränsande än att ha klassiska klasser. Att ge dig färre alternativ än andra spel i samma genre är knappast att föra utvecklingen framåt. Funcom basunerar dessutom stolt "vi har inga klasser", "bygg din unika karaktär som du vill", att dem sedan låser dina möjligheter att göra / vara det du vill med en skillbar på endast 7 slots. Det säger dem aldrig något om. Tyvärr ett mycket dåligt designval.
Till recensenten: Du sade att det flöt på bra på din burk, vad har du för burk om man får fråga så man kan jämföra lite så jag vet var man ligger. Tack för recensionen, får se om det blir köp, alldeles för mycket att spela så man får ont om tid till annnat och får beslutsångest på vad man ska lägga tiden på?
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)
Jag är inte recensenten men jag kör under Windows 7 64bit, med en dubbelkärnig Athlon 64 2.5GHz, 4GB RAM och ett Radeon HD 5750 (Med endast 512MB VRAM).
Det flyter på hur bra som helst med grafikinställningar nånstans mellan medel och hög i DX11-läge, grafikmotorn är väl optimerad och verkar dra hela det visuella lasset.
Jag har egentligen en ganska kass dator men jag kan faktiskt maxa allt utom texturkvalitet och view distance utan att det blir ospelbart.
Jag har redan förklarat varför. Det finns andra begränsnigar. Något du inte tycks förstå. Det fördummar och gör det tråkigare för du ges i stort sett inga alternativ i en fight. Detta är MYCKET MYCKET mer begränsande än att ha klassiska klasser. Att ge dig färre alternativ än andra spel i samma genre är knappast att föra utvecklingen framåt. Funcom basunerar dessutom stolt "vi har inga klasser", "bygg din unika karaktär som du vill", att dem sedan låser dina möjligheter att göra / vara det du vill med en skillbar på endast 7 slots. Det säger dem aldrig något om. Tyvärr ett mycket dåligt designval.
Har faktiskt inte stött på en enda spelare med samma skillsetup (Eller utseende) som jag varken i någon av betorna eller sen det öppnades för preorderspelare, det är helt unikt för ett MMO.
Stridssystemet har varit kristallklart och välkänt från början för alla som har följt spelets utveckling, det är inte alls så att Funcom skulle hålla tyst om några begränsningar. Såvitt jag vet gillar de flesta spelare systemet.
Det låter lite som att du bara har räknat antalet slots utan att kolla hur abilities funkar under huven, 14 slots är mer än tillräckligt, skulle faktiskt klara mig bra med bara 4 eller 5 aktiva eftersom mekaniken i kombination med de passiva är så mångsidig.
Dessutom kan man ju spara en mängd olika setups och byta både vapen, skills och gear on the fly med hotkeys om man vill. Sen finns en drös med andra attacker och buffs i form av klickbara items som inte kräver några slots.