Xcom: Enemy Unknown
Isometrisk och taktisk utomjordingsslakt – kan det vara något? Firaxis vill göra ett spel som får både gamla och nytillkomna fans att uppskatta kriget mot inkräktarna.
#firaxis, #xcom-enemy-unknown, #xcom
All credit till Firaxis, men vad gäller X-COM revival tror jag mer på Goldhawks "Xenonauts" som ska vara ren "behåll så mycket av orginalet som möjligt med upppiffad grafik" och inte försöker skapa massa "nytänkande" saker som Firaxis gör. Vissa av oss vill ha kvar "time units" och ha fler soldater per uppdrag ..
All credit till Firaxis, men vad gäller X-COM revival tror jag mer på Goldhawks "Xenonauts" som ska vara ren "behåll så mycket av orginalet som möjligt med upppiffad grafik" och inte försöker skapa massa "nytänkande" saker som Firaxis gör. Vissa av oss vill ha kvar "time units" och ha fler soldater per uppdrag ..
Själv så struntar jag helt i sånt. För min del handlar allt om hur kul spelet är att spela.
Jag är väldigt okonservativ när det gäller spel, utan bedömer det för vad det är när jag spelar det. Vill jag spela ett spel som är identiskt med orginalet, så spelar jag orginalet.
All credit till Firaxis, men vad gäller X-COM revival tror jag mer på Goldhawks "Xenonauts" som ska vara ren "behåll så mycket av orginalet som möjligt med upppiffad grafik" och inte försöker skapa massa "nytänkande" saker som Firaxis gör. Vissa av oss vill ha kvar "time units" och ha fler soldater per uppdrag ..
Det här är varför jag tycker synd om utvecklare som ska göra om ett gammalt spel. Hälften av spelarna vill att det ska vara som det var förr fast med snyggare grafik och andra halvan blir sura om där inte är nåt nytt...
...Jools noooo!
( Bra förhandstitt. Blev uppriktigt intresserad vilket jag inte kan påstå att jag varit tidigare. )
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
All credit till Firaxis, men vad gäller X-COM revival tror jag mer på Goldhawks "Xenonauts" som ska vara ren "behåll så mycket av orginalet som möjligt med upppiffad grafik" och inte försöker skapa massa "nytänkande" saker som Firaxis gör. Vissa av oss vill ha kvar "time units" och ha fler soldater per uppdrag ..
Själv så struntar jag helt i sånt. För min del handlar allt om hur kul spelet är att spela.
Jag är väldigt okonservativ när det gäller spel, utan bedömer det för vad det är när jag spelar det. Vill jag spela ett spel som är identiskt med orginalet, så spelar jag orginalet.
Jag kommer med all sannolikhet köpa Firaxis version oxå, dom har gjort så bra grejer tidigare att jag tror spelet blir riktigt bra. MEN! eftersom artikeln till hälften handlade om retro/nostalgi så nämner jag Goldhawk's version som är "sannare" orginalet än vad Firaxis siktar på att vara. Och det är bra att två olika företag gör sina egna versioner, mer valmöjligheter för oss Och firaxis har, mig veterligen, inte sagt att det ska vara en sann remake utan ska vara en "nytolkning" så där är dom ju klara med det, all credit för det. Men jag, _personligen_, skulle älska en ren upppiffning av orginalet än en nytolkning. Men det är ju bara jag och min uppfattning, jag kommer inte kasta dynga på Firaxis för det, som sagt, jag kommer säkert köpa det oxå om inte annat så för att stödja Firaxis
Jonglera med enheter? TU var en sak som gjorde UFO så jäkla skoj och dessutom lärde spelaren varför man inte fyller en backpack med skit samtidigt som man bär en gatlingkanon i nävarna. Helvetes vad bra det spelet är. Och det är riktigt skoj att dom försöker ta det vidare nu även om jag låtsas som jag inte läst vissa saker i "strömlinjeforma" kategorin.
Ooooh the drama!
Citeringsfunktionen verkar inte vilja vara med så
@stoff: Jag håller helt med dig, Xenonauts verkar bli riktigt grymt. För mig är det dock ingen antingen-eller-fråga, jag har köpt Xenonauts via kickstartern och kommer garanterat köpa Xcom: Enemy Unknown så fort pre-order kommer upp.
Det är överlag spännande tider för oss som minns hur djävla bra spel faktiskt kan vara om utvecklarna inte hålls i kedjor av utgivare som slaviskt följer marknadsundersökningarna och hela tiden ska maximera sin vinst. Det räcker liksom inte med att gå med vinst, de ska alltid maximera vinsten genom att fördumma, förenkla och strömlinjeforma tills inget djup finns kvar och spelet tar fyra timmar att spela igenom för att sedan helt falla i glömska.
Go kickstarter!
"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."
Bara jag som inte gillar att spelet är i 3d? jag skulle så gärna i så fall se bara 2.5 d men helst riktig 2d. Det är det enda spelet behöver egentligen.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Jonglera med enheter? TU var en sak som gjorde UFO så jäkla skoj och dessutom lärde spelaren varför man inte fyller en backpack med skit samtidigt som man bär en gatlingkanon i nävarna. Helvetes vad bra det spelet är. Och det är riktigt skoj att dom försöker ta det vidare nu även om jag låtsas som jag inte läst vissa saker i "strömlinjeforma" kategorin.
Håller med UFO original var ju så sjukt bra. Det är fortfarande sjukt bra än idag även fast grafiken är ganska dålig i dagens mått. X-Com terror from the deep var i princip lika bra det, men jag föredrog ändå mer att vara på land än under vatten.
Bara jag som inte gillar att spelet är i 3d? jag skulle så gärna i så fall se bara 2.5 d men helst riktig 2d. Det är det enda spelet behöver egentligen.
Kolla in Xenonauts
Jag har kollat in det och det ser verkligen intressant ut Hoppas det inte tar allt för lång tid innan det kommer Och när det väl kommer så kommer inte min sambo se mig på ett tag
Det här med permadeath väckte mitt intresse för spelet faktiskt. Ska ge det en chans någon gång efter det har släppts
Utan permadeath på gubbarna skulle man knappast kunnat kallat det X-Com. En av det viktigaste sakerna med första spelet.
En fråga: Det nämns sparpunkter i förhandstitten, vad menas med det? Kan man inte bara hoppa in i options och spara som på första spelet?
Jools & Joop
Ja vad ska man säga, hoppas de får till det. Många timmar gick åt till att spela detta, och extremt många reloads för att hålla sina soldater vid liv på banor med chryssalids/ethereals.
Ironiskt nog så slutade jag faktiskt spela spelet då mina savegames blev korrupta vid den sista hissen i spelet, just under den sista kammaren vid en omspelning. Jag antar att det blev litet för mycket av den varan.
Det här med permadeath väckte mitt intresse för spelet faktiskt. Ska ge det en chans någon gång efter det har släppts
Utan permadeath på gubbarna skulle man knappast kunnat kallat det X-Com. En av det viktigaste sakerna med första spelet.
En fråga: Det nämns sparpunkter i förhandstitten, vad menas med det? Kan man inte bara hoppa in i options och spara som på första spelet?
Det är förmodligen bara checkpoints ute på uppdragen och i basen lär det vara autosave varje gång man gör något
Game long and prosper
Det här med permadeath väckte mitt intresse för spelet faktiskt. Ska ge det en chans någon gång efter det har släppts
Utan permadeath på gubbarna skulle man knappast kunnat kallat det X-Com. En av det viktigaste sakerna med första spelet.
En fråga: Det nämns sparpunkter i förhandstitten, vad menas med det? Kan man inte bara hoppa in i options och spara som på första spelet?
Det är förmodligen bara checkpoints ute på uppdragen och i basen lär det vara autosave varje gång man gör något
Game long and prosper
För övrigt så är Ufo Aftermath gratis hos GMG i två timmar till:
http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/strategy/ufo-a...