Starcraft II: MLG-chefen vill få slut på koreansk dominans

Robot
Starcraft II: MLG-chefen vill få slut på koreansk dominans

"Det är inte spännande om koreanerna är ljusår framför alla andra", säger Sundance DiGiovanni.

#starcraft-ii-2


Medlem
Starcraft II: MLG-chefen vill få slut på koreansk dominans

Vad är det för fel med ett vanligt, hederlig mästerskap som det redan finns i andra sporter: EM för Europa, AM för America, ett för Asien och så vidare. Sedan ett VM där alla kan vara med.

Behöver man krångla till det mer?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Medlem

fattar inte detta det är som säga när brasillien och andra fotbollsländer inte fick vara med i VM för dom är överlägsna på sin tid.

Det kommer att jämnas ut med tiden ju, jag förstår hans tankesätt, men vi har faktist mindre kända forigners som slagit koreaner och kända namn.

Just nu om man tittar på statsen, så är det faktist så att vissa forgigners kan slå andra om dom har rätt setup, ex naniwa kan slå alla PvP och PvT men strular med PvZ, Thorzain är relativt jämn emot alla men vekast emot TvZ osv it goes on and on. samma gäller koreanerna alla har sin akilles häl.

Om ni kollar lan events deras win ratio och titta vad dom möter jag kan säga alltid vem som vinner innan matchen beroende på spelare och deras matchup och har 90% rätt av gamesen om inte mer.

dock kan jag hålla med koreanerna har fler spelare, men bättre? skulle inte hålla med dom som är i toppen av forigners kan slå alla koreanerna sålänge dom får rätt matchup samma gäller koreanerna.

Sen att zerg är lite broken atm gör inte det lättare, och nej kom inte och säg det är balanserat det är lite off just nu inte mycket bara småtweaks som behövs. men tror inte det kommer någon fix utan det fixas vid Hots för där kommer komma nya komplikationer.

Roligaste matchupen imo är ZvZ eller TvP utan problem.

Medlem
Skrivet av papaz1:

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Förutom det faktum att det inte finns samma möjlighet att försörja sig på spelandet här som där. Det är svårt att hinna med ett heltidsjobb för att sedan sitta i 10 timmar per dag - det blir inte så många timmar över för mat, sömn och andra saker som man kan tänkas behöva...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vi har ju esport SM och dreamhack i Sverige. Det är bara suit up och l2p helt enkelt. Kommer väl bli ännu tuffare konkurens nu när KeSPA spelarna börjar satsa på sc2.

Kanske behövs annan slags träning då jag har förstått att nerver på stor scen / tävling brukar vara stor faktor om man vinner eller förlorar.

Medlem

Börja med att slänga ihop alla under samma tak. NA Diamond motsvarar Guld i EU ex. Om man drabbas av olika spelstilar i högre grad så slipper vi spelare som Naniwa och Idra, vilkas främsta kvalité är att börja lipa över att folk spelar "fel" när matchen inte går längre än 15 min.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

phi
Medlem

Så länge e-sport inte tas på allvar och som ett seriöst "karriärsval" med fasta löner för spelarna i samtliga organisationer så kommer det inte att hända särskilt mycket för oss i väst. Koreanerna har en helt annat syn på e-sport som gör det fullt möjligt att leva på spelandet även om du inte ligger i absoluta toppen.

Självklart är det inga större löner vi pratar om och du skulle med lätthet tjäna mer på att stå och flippa burgare på mcdonalds men möjligheten att kunna leva på att spela och utvecklas som spelare hade gjort att vi hade haft fler och bättre spelare idagsläget. Det är varför koreanerna är bättre spelare.

Medlem

Det är pengar och status som är problemet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Larvigt att klaga på att dom är för bra.
Är lite som att säga att spanien eller brasilien inte får vara med på fotbolls vm för det är kultur att spela fotboll där och dom är för bra. Och samma liknelse går att dra till massor av sporter.

Alla utanför korea har samma timmar på ett dygn och har samma möjlighet att träna hårt.
Är lite trött på "han van men han är ju korean så det räknas inte" snacket.

Medlem
Skrivet av zOlid:

Alla utanför korea har samma timmar på ett dygn och har samma möjlighet att träna hårt.
Är lite trött på "han van men han är ju korean så det räknas inte" snacket.

Har du missat det som skrivits ovan?

Det är fortfarande så att många i sydkorea kan spela spel på heltid och få betalt för det, vilket man inte kan i samma utsträckning "utanför korea".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Så länge det är olika spelare som vinner de olika turneringarna (och vi har en viss kontinuitet i toppskiktet) så ser inte jag det som ett jättestort problem. Kollar vi de största tävlingarna hittils i år är det 16 st borträknat GSL (där istortsett hela startfältet är koreaner) varav 6 st har en topp 2 placering av "foreigners" (eller europeer i det här fallet). Det är helt ok resultat som fortfarande öppnar upp för vinster hos andra än koreaner.

Sedan är det som så många säger så att resten kommer komma i fatt om de ges möjligheten. Sc2 är fortfarande ett relativt ungt spel och många av de som är i "eliten" i non-korea scenen är relativt gamla i gemet. Tror inte att rävar som idra och incontrol kommer att vinna speciellt mycket mer, det behövs en injektion från annat håll med en annan syn på spelet. Stephano och NaNiwa kom exempelvis från wc3 scenen och har gjort väldigt bra resultat.

För den gode Sundance är det ju däremot ett helt annat problem eftersom inga amerikaner verkar vara på uppgång. Det blir väldigt mycket svårare för honom att sälja biljetter till sina event om det inte finns ett inhemskt dragplåster. Så den scenen behöver absolut förnyas, trist bara att de är så fast i sina xbox därborta....

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av zOlid:

Alla utanför korea har samma timmar på ett dygn och har samma möjlighet att träna hårt.
Är lite trött på "han van men han är ju korean så det räknas inte" snacket.

Har du missat det som skrivits ovan?

Det är fortfarande så att många i sydkorea kan spela spel på heltid och få betalt för det, vilket man inte kan i samma utsträckning "utanför korea".

Hört talas om sverok? har du inte va? problemet är att orginisationerna använder inte pengarna till detta utan fifflar åt sig åt egna grejjer, sverok används ej legalt utav alla orginisationer.

Finns gott om svenska orginisationer som skulle kunna snappa semi spelare och betala dom en liten hacka i månaden, tror ni överskattar sydkorea lite väl mycket, med lön innan du kommer till en viss nivå.

Medlem

Jag skulle också vilja påstå att det är även en bit utav kulturskillnader. I princip varje spel för att bli riktigt riktigt bra på det, LoL, Dota 1/2, CS, SC2 etc. Så krävs det essentiellt väldigt mycket grind. Du behöver spela oerhörda mängder. Ser man sedan på t.ex. MMO-spelen ifrån Korea så innehåller de stora mängder grind. Jag får iaf en koppling därvid. Kombinerat med spelkulturen i Sydkorea och förmågan att kunna leva på det så tja. Jag är inte chockad att de fortfarande dominerar SC2. Gillar dock att de försöker skapa variation, alltid bra

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Hört talas om sverok? har du inte va? problemet är att orginisationerna använder inte pengarna till detta utan fifflar åt sig åt egna grejjer, sverok används ej legalt utav alla orginisationer.

Finns gott om svenska orginisationer som skulle kunna snappa semi spelare och betala dom en liten hacka i månaden, tror ni överskattar sydkorea lite väl mycket, med lön innan du kommer till en viss nivå.

Visst är det bra med organistationer som stöttar spelar och visst finns det spelare även i Sverige som får både sponsorpengar och stöd för att spela. Men det är ändå inte på samma sätt där nere.

Hur stor är lönen/stödet som man kan få för att spela? Hur bra måste man vara för att få stödet? Vilka andra kriterier finns?

Även om man inte skall överskatta koreanerna och deras möjligheter, så är det likväl inte samma möjligheter här som där. Om man ser på att dom är 48 miljoner och så är dessutom situationen i landet annorlundaså är det inte konstigt att många satsar på en spelkarriär framför mer traditionella yrken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av conthox:
Skrivet av zOlid:

Alla utanför korea har samma timmar på ett dygn och har samma möjlighet att träna hårt.
Är lite trött på "han van men han är ju korean så det räknas inte" snacket.

Har du missat det som skrivits ovan?

Det är fortfarande så att många i sydkorea kan spela spel på heltid och få betalt för det, vilket man inte kan i samma utsträckning "utanför korea".

Hört talas om sverok? har du inte va? problemet är att orginisationerna använder inte pengarna till detta utan fifflar åt sig åt egna grejjer, sverok används ej legalt utav alla orginisationer.

Finns gott om svenska orginisationer som skulle kunna snappa semi spelare och betala dom en liten hacka i månaden, tror ni överskattar sydkorea lite väl mycket, med lön innan du kommer till en viss nivå.

Menar du att Sverok skulle starta sig ett e-sportstall? Deras uppdrag är att samla, hjälpa och stödja ungdomsföreningar. De har dock inga möjligheter att bränna pengar hur de vill. De har vissa regler att följa. Så ungdomsföreningar kan få ekonomiskt stöd till viss del av Sverok. De kan dock inte lägga heltidslöner på ett e-sportstall.

Eller menar du att någon ungdomsförening skulle starta eget stall? Där spelarna lever på bidrag från kommunernas främjande av ungdomsföreningar tillsammans med bidrag från Sverok? Det är inga jättestora pengar vi pratar om. Verkligen inte så mycket att en spelare kan träna Stacraft 2 på heltid.

Medlem

Jag tror nog fler än koreaner kan bli bra på sc2 om även dom får heltidslön för att spela ett spel 24/7

zsm
Medlem

Orka bry sig om nationalitet inom gaming.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av papaz1:

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Förutom det faktum att det inte finns samma möjlighet att försörja sig på spelandet här som där. Det är svårt att hinna med ett heltidsjobb för att sedan sitta i 10 timmar per dag - det blir inte så många timmar över för mat, sömn och andra saker som man kan tänkas behöva...

Många spelare I Korea får inte lön från sina lag vilket man oftast får i EU/NE.
Skillnaden i nivå handlar alltså inte om pengar.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Menar du att Sverok skulle starta sig ett e-sportstall? Deras uppdrag är att samla, hjälpa och stödja ungdomsföreningar. De har dock inga möjligheter att bränna pengar hur de vill. De har vissa regler att följa. Så ungdomsföreningar kan få ekonomiskt stöd till viss del av Sverok. De kan dock inte lägga heltidslöner på ett e-sportstall.

Eller menar du att någon ungdomsförening skulle starta eget stall? Där spelarna lever på bidrag från kommunernas främjande av ungdomsföreningar tillsammans med bidrag från Sverok? Det är inga jättestora pengar vi pratar om. Verkligen inte så mycket att en spelare kan träna Stacraft 2 på heltid.

Det var inte bara Sverok som jag avsåg. Givetsvis skall dom inte stå för hela kakan. Som du skriver i andra stycket så skulle man kunna tänka sig att dom tillsammans med kommuner/regioner, sponsorer med flera samarbetar för att finnansiera. Om det går vägen, kan man ta det ett steg längre, om/när e-sport blir allmänt accepterat som just en sport och får tävlingsspelare kan spela på samma villkor som andra som utövar någon sport. Alltså att "idrottare" inom e-sporter får samma stöd som idrottare inom andra sporter. Om eller när detta kommer ske är däremot en svår fråga då det i dagsläget ser hyffsat mörkt ut när det gäller att få politiker med flera att se e-sport som ett alternativ till exempelvis höjdhopp.

Även om det inte är jättemycket pengar, så kan det nog tillsammas med sponsorer vara tillräckligt att spela på heltid för. Visst, man kanske inte har råd med mer än en etta med kokvrå och en BMW ligger långt borta, men det är en start och om man verkligen vill satsa inom e-sporten så är det i alla fall ett alternativ till att inte spela alls.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Asiater är väl bättre på det för att dom spelar det mer? Jag till exempel spelar någong gång ibland och då förlorar jag alla matcher...

Medlem
Skrivet av krythorian:

Asiater är väl bättre på det för att dom spelar det mer? Jag till exempel spelar någong gång ibland och då förlorar jag alla matcher...

Asien med 3,9 miljarder människor:


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Många spelade bw. De hade också erfarenheten från bw vad funkar och inte när det kommer till träning. Många bra spelare på liten yta/ladder -> spelet utvecklas snabbare och de blir bättre snabbare. Och sen träningsmängden då.

Sverige var liknandei cs. Alla och hans mamma spelade vilket resulterade i en jävla massa bra spelare och att Sverige blev lika dominanta i cs som korea är i sc2.

Medlem

Hela poängen med MLG chefens uttalande är ju just att han vill titta närmare på NA scenen t.ex. för att få fram bättre spelare. Inte att snacka skit om sydkoreanerna och att deras prestationer inte skulle räknas. Läsförståelsen är som vanligt ganska dålig. Sen så finns det betydligt fler icke-koreaner som spelar SC2 framgångsrikt jämnfört med Broodwar speciellt då SC2 scenen faktiskt inte är speciellt stor i Korea ännu då BW fortfarande håller greppet även om det lär försvinna nu när KeSPA lägger ner OSL Broodwar.

Kollar man på GSL nu så har Naniwa tagit sig till Ro8 Code S (kvartsfinal) 2 gånger i rad och Thorzain och SaSe krigar i Code A för att ta sig uppåt. För att bara nämna några av de mer kända svenska spelarna.

Men han har helt rätt, fortsätter koreanernas dominans så kommer intresset i EU/NA dala vilket varken koreanerna eller EU/NA vill, så ett större utbyte mellan spelarhusen är en bra sak och det händer just nu. Koreaner flyttar till spelarhus i USA och flera av våra spelare flyttar till korea för att satsa på heltid.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

langa hit med mer lanstöd i spel så ska vi allt få fart på lantävlingarna igen


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av papaz1:

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Förutom det faktum att det inte finns samma möjlighet att försörja sig på spelandet här som där. Det är svårt att hinna med ett heltidsjobb för att sedan sitta i 10 timmar per dag - det blir inte så många timmar över för mat, sömn och andra saker som man kan tänkas behöva...

Det var tråkigt. Så resonemanget ditt är då att om exempelvis jag vill börja tävla i motorcross så ska den högsta ligan bara för att jag började spel regleras om till 50 kubiks maskiner, man får inte hoppa och underlaget skall inte vara speciellt löst på banan eftersom jag inte har tid att träna upp mig? Eller säga åt USA att lämna lite utrustning hemma och "ta det lite lugnt" när det far ut och krigar i u-länder?

Förutom ambition och nedlagd träningstid är det väl sedan gammalt känt att asiatiskt folk generellt sett är snabbare är västerlänningen i såväl huvud som kropp och allt detta kombinerat med den koreanska synen på datorspel gör att de är dominerande. Simple as that.

Medlem
Skrivet av sCaz:
Skrivet av conthox:
Skrivet av papaz1:

Finns inget som hindrar andra än koreaner att spela och bli bra på Starcraft.

Är så trött på hela den diskussionen på Teamliquid och andra sajter.

Det enda som hindrar västerlänningar är lathet. Vi spenderar tid på forum och klagar på balans, koreanerna sitter tillsammans under samma tak och tränar 10 timmar om dagen.

Förutom det faktum att det inte finns samma möjlighet att försörja sig på spelandet här som där. Det är svårt att hinna med ett heltidsjobb för att sedan sitta i 10 timmar per dag - det blir inte så många timmar över för mat, sömn och andra saker som man kan tänkas behöva...

Det var tråkigt. Så resonemanget ditt är då att om exempelvis jag vill börja tävla i motorcross så ska den högsta ligan bara för att jag började spel regleras om till 50 kubiks maskiner, man får inte hoppa och underlaget skall inte vara speciellt löst på banan eftersom jag inte har tid att träna upp mig? Eller säga åt USA att lämna lite utrustning hemma och "ta det lite lugnt" när det far ut och krigar i u-länder?

Förutom ambition och nedlagd träningstid är det väl sedan gammalt känt att asiatiskt folk generellt sett är snabbare är västerlänningen i såväl huvud som kropp och allt detta kombinerat med den koreanska synen på datorspel gör att de är dominerande. Simple as that.

Haha du tror på allvar att dom har fysiska fördeler framför västerlänningar?

Medlem

Starcraft i Korea är som pingis i Kina..

Medlem
Skrivet av sCaz:

Så resonemanget ditt är då att om exempelvis jag vill börja tävla i motorcross så ska den högsta ligan bara för att jag började spel regleras om till 50 kubiks maskiner, man får inte hoppa och underlaget skall inte vara speciellt löst på banan eftersom jag inte har tid att träna upp mig? Eller säga åt USA att lämna lite utrustning hemma och "ta det lite lugnt" när det far ut och krigar i u-länder?

Var någonstans sa jag att man skulle få några slags fördelar om man inte var Korean? Var någonstans sa jag att man skulle säga åt Koreanerna att "ta det lite lungt"? Jag vet inte var du fick den sned-tolkningen någonstans ifrån. Jag sa att det inte finns samma möjlighet att träna professionellt här som de gör där, inget annat. Dette mest på grund av att dom har en annan syn på e-sport, vilket du själv skrev också.

Skrivet av sCaz:

Förutom ambition och nedlagd träningstid är det väl sedan gammalt känt att asiatiskt folk generellt sett är snabbare är västerlänningen i såväl huvud som kropp.

Det där var en fördom som jag inte vet om jag skall skratta åt eller bara ruska på huvudet...

Läs gärna mina inlägg igen, så ser du att jag inte påstod att man på något sett skulle ge icke-Koreaner något slags handikapp när dom möter Koreaner. Jag försökte ge min syn på det hela och ett förslag på hur man kan öka e-sportandet i Sverige.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

six
Medlem

Patetiskt att klaga på ras och nationalitet när det handlar om att man vill se bra matcher. Blir inte på nått sätt mer spännande för mig att se Thorzain mot DRG bara för att en av dom är svensk...

Bara för att koreaner generelt är lite bättre så vet man inte vem som vinner för det, korean mot korean är ju inget ovanligt att se.

12
Skriv svar