"Ingen skillnad mellan grafik och verklighet"

Medlem

Om dom spottar ut mer konsoler så kanske. Fan vi sitter o spelar spel som görs för sjukt gammal hårdvara...

Dissa spel till konsoler, gör till pc. Så lär vi få se det ganska snart iaf.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Aresz:

5år om vi inte hade haft konsollitis?

Varför tror folk att konsolerna håller tillbaka utvecklingen? Det är ju faktiskt inte sant.

Folk "tror" inte det, folk vet att så är fallet eftersom konsolerna är de stora plattformerna till vilka de allra flesta spel anpassas och för att fungera på den föråldrade hårdvaran måste de begränsas och när så få spel pressar PC-grafiken framåt utvecklas den knappt

Medlem

Att det råder stora framsteg inom det grafiska området råder det inget tvivel om. Men utvecklingen är missriktad, det torde göras störe framsteg inom dessa områden istället:

- Gamplay. Spel med djupare inehåll än bara eliminera motståndare på rullband a la guitarr hero. Mer statsning på interaktiv story, socialt gamaplay och sido sysslor som är djupa och väl utvecklade (framförtallt inom MMO).

- AI. Större utveckling av den artificiella inteligensen, visualisera ett spel som Skyrim med fullständigt interaktiva och intelligenta NPC karaktärer som befolkar världen.
Eller tänk ett mil sim spel som Arma2 med motstånare som läser fienden, tar iniativ, improviserar och anpassar sig.

Här välkomnar jag ett lika agressivt utveckling tempo som inom det grafiska området.

Medlem

"Ingen skillnad mellan grafik och verklighet"
Det minns jag med stor tydlighet att jag fick berättat för mig redan inför köpet av mitt Voodoo 2.
Meningslösa uttalanden nedtecknade av meningslösa journalister.

Medlem

Redan på N64 tiden så utlovades Terminator 2 grafik. Så tvivlar på det, och konsolerna kommer att se till att utveckliingen sker långsamt.

Medlem

Tekniskt intressant, men personligen föredrar jag en mer unik grafisk approach i spel. En genomtänkt estetik är oändligt mycket viktigare än ren realism.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tio år känns väldigt nära, fast det är iofs en prioritetsfråga. Själv skulle jag föredra lite mera krut på Story och berättande. Dagens topp-spel är väldigt vackra men det saknas tyvärr en hel del på den berättarmessiga fronten, vilket i sin tur gör att engagemanget och inlevelsen sjunker

Inaktiv
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Aresz:

5år om vi inte hade haft konsollitis?

Varför tror folk att konsolerna håller tillbaka utvecklingen? Det är ju faktiskt inte sant.

Då ställer jag frågan till dig istället, hur tycker du att konsolerna har utvecklat spelandet, och på vilket sätt har dom samtidigt drivit utveckling av grafik och ljud framåt?

Fundera även på hur det hade sett ut om PC hade varit den dominerande plattformen under alla år istället för konsolerna.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Mikaelh:

Eller för den delen Oblivion och Skyrim. Vissa texturer var till och med fulare i Skyrim!

Du menar på allvar att den grafiska skillnaden mellan dessa två är ickeexisterande alt. väldigt liten? Inser du hur lite man bryr sig om vad du skriver om ämnet i fråga när din egen förmåga och insikt att avgöra vad som är grafiska framsteg och inte är så begränsad?

Skillnaden är obetydlig mellan Oblivion och Skyrim om man jämför med skillnaden mellan Morrowind och Oblivion.

Att det är större skillnad mellan Oblivion och Morrowind än Skyrim och Oblivion beror ju på att Morrowind släpptes till den förra konsollgenerationen, medan de två senare är släppta till samma. Fortfarande är dock skillnaden långt ifrån "obetydlig". Den här artikeln borde egentligen sätta lite perspektiv på saken, men om du inte ser den stora skillnaden i framför allt vildmarksmiljöerna och karaktärsdesignen när du själv spelar spelen är det väl tveksamt om något annat kan få dig att lyckas med den bedriften.

Med det sagt så håller jag däremot med om att den tekniska utvecklingen har stagnerat på senare år, det är bara det att jag inte tycker den har stagnerat lika mycket som du tycker. Alls.

Medlem

Skyrim med ENB+Matsos Presets är ju otroligt vackert, fast inte helt realistiskt: http://www.youtube.com/watch?v=Gky-43qu5Aw

Vet inte heller om jag vill ha helt "realistiska" spel, dom får gärna härma saker från verkligheten men man vill nog ha en grafikers touch på det ändå för att få en viss stil och känsla, ett tema så att säga.

Medlem

Vänta vänta.. om grafiken på spelen skulle se ut som verklighet.. och det kan vara skräckis eller nåt sånt och blod.
Och när ett barn spelar spelet eller nån annan... skulle man inte bli lite galen då :l?

Medlem

Mores lag säger att datorns kapacitet fördubblas ungefär vartannat år. Det skulle ge ungefär 32ggr dagens grafikprestanda om 10 år. Borde räcka för fototealism i realtid. Klart jag vill ha! Däremot lär ju produktionskostnaderna skjuta i höjden, så hur många spel får vi se som faktiskt utnytjar de resurserna till max? Tror att spelindustrin kommer att fokusera om till unika upplevelser när man inte längre kan käbbla om vems grafikmotor som är snyggast ( eller mest tungsriven).

Medlem

Om de med "ingen skillnad" menar när datorgrafik uppnår detaljnyanser som ligger över gränsen för vad det mänskliga ögat har förmåga att uppfatta, så visst.

Var det inte någon person från en spelutvecklare som höll en föreläsning om detta förållandevis nyligen? Har tyvärr glömt bort vem det var, men kanske någon annan här kommer ihåg detta och har en länk till YouTube videon av hans föreläsning?

Enligt ovan nämnda föreläsare (och om jag kommer ihåg rätt), så har vi redan rent färgmässigt uppnått gränsen för vad det mänskliga ögat kan uppfatta.

Vad gäller upplösning och ljussättning så kommer det nog ta ett tag (i alla fall vad gäller ljussättningen), men det är bara en tidsfråga.

Animationer naturligvis är också en del i det hela. Kanske kommer animationer i framtiden huvudsakligen vara physics-drivna. D.v.s. man matar bara in de parametrar som behövs och sedan beräknar datorn själv animationen för att gå, hoppa eller att ladda om ett vapen. Detta är redan på god väg i mer avancerade "beteende"-styrda physicsmotorer.

Slutligen så handlar det ju kanske mest om om ren datorkraft, så det är väl inte helt osannolikt att man kan uppnå dessa nivåer inom 10 år.

SE

Medlem

"Det är inte fotorealistiskt men enligt Libreri kan något sådant ligga ett kort decennium in i framtiden."

Ett decennium är alltid 10 år. Det finns inga variabler här (för då är det inte längre ett decennium).

Medlem
Skrivet av Plastsoldat:

"Det är inte fotorealistiskt men enligt Libreri kan något sådant ligga ett kort decennium in i framtiden."

Ett decennium är alltid 10 år. Det finns inga variabler här (för då är det inte längre ett decennium).

De vill nog snarare betona hur kort tid det egentligen är. Byt ut "kort" mot "ynka" so förstår du nog.

Däremot så är det inte helt korrekt utifrån källmaterialet, då personen som citerades inte sa vare sig något om kort eller ynka eller ens decennium, utan bara konstaterade att det skulle ta tio år.

Medlem
Skrivet av snipercat:

Vänta vänta.. om grafiken på spelen skulle se ut som verklighet.. och det kan vara skräckis eller nåt sånt och blod.
Och när ett barn spelar spelet eller nån annan... skulle man inte bli lite galen då :l?

Lika galen som man blir av att se en film.

Medlem

tvekar inte att det kommer vara så men det beror också på hur hårdvarubiten utvecklas

Medlem

"Ingen skillnad mellan aftonbladets rubriker och fz.."

Medlem

Om tio år kanske utvecklingen fortfarande bromsas av nästa generations konsoler så det vore då omöjligt att tänka sig fotorealism i spel inom så kort tid.

Medlem
Skrivet av Redstar:

De lär få bort de döda blickarna först...

Tänkte också på det. Uncanny Valley, där har de nåt att bita i...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley

Medlem

I framtiden springer man omkring själv i spelen genom att sätta på sig en high tech mössa.. Sina stats begränsas till vad din kropp klarar av och hur du ser ut i verkliga världen, Är du jättetjock så fastnar du i många trånga utrymmen och är du jättesnygg får du många beundrare

Medlem

Så vad kommer hända när spelutvecklarna faktisk har denna kraft?

Jag menar de påstår att det inte kan innovera på PS360 utan behöver ännu mer kraft, och det kommer låta så igen på slutet av PS4/720 eran också, VI behöver mer kraft för att innovera, och in kommer PS5/1080 med ännu mera kraft och rince and repeat.

När de står där med en hårdvara som gör grafik man inte kan skilja mellan spel och film/verkliget, vad kommer de skylla på efter en 5-10år när de inte kan "innovera" mer och ny hårdvara är meningslös för det blir inte snyggare ?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv

Det kommer isf bara gå med pro gfxkort som quadro för nvidia ska mjölka så mkt pengar dom kan ur marknaden. Ej spel. Kanske om 20 år.

Medlem

Detta ämne diskuteras då och då bland mina polare.
Vad händer med t ex tv och film när grafiken blir likställd med verklighet? varför anställa riktiga männsikor när man kan datorgenerera t ex en nyhetsuppläsare?

Medlem

Kan man inte försöka göra roliga spel istället för spel som ser realistiska ut? Säger inte att det ena utesluter det andra men man kan ju tycka att om större delen av utvecklingstiden går till den grafiska delen, hur mycket går till gameplay?

Medlem

Sällar mig till den skara som ifrågasätter nyttan med nästa grafiska "leap".

Spelmässigt (vi vill väl fortfarande uppleva det hela som spel, inte verklighet?) så behövs stora förändringar för att det ska bli bättre. Animationer, AI, story etc.. Grafiken är nog det området där det rent tekniskt saknas minst.

Kanske en ny konsolgeneretion ger bättre möjligheter, men jag tror att en helt annan approach behövs i framtiden. Spel som lever och utvecklas längre. Som "binder" spelaren längre till varje titel innan man hoppas till nästa "state-of-the-art-thing of-the-century".

Som det är idag så tankar, eller i bästa fall köper, spelaren en retail, spelar i 10-15 timmar för att hoppa till nästa spel och göra samma sak. Finns ingen anledning för en utvecklare/distributör att underhålla utveckla mer än vad som säljer den första kopian.

Månadskostnader/Prenumerationer och microtransaktioner är branchens kortsiktiga svar på att behålla spelare längre i spelen (och därigenom tjäna mer pengar givetvis). Vem vet vad det blir i framtiden. Men det lär inte bli fotorealistisk grafik som fungerer som keeper.

Huruvida det uppnås inom 10 år eller inte är oväsentligt.

Spelvärlden upplever just nu något som är banbrytande för spelvärlden - Kickstarter-projekten. Förskottsbetalning efter pitch till presumtiva köpare. Det kommer "binda" spelare till spelen av ren lojalitet tror jag. Det kommer också leda till större ödmjukhet och kommunikation med spelarbasen än ett "vanligt" spel (annars får man dåligt rykte, och då är man rökt till nästa projekt).

Nästa utveckling av Kickstarter är investerare som ställer krav (läs: vi) på utvecklingen innan (fram till nu så betalar man för en beskriven produkt). Och slutligen kommer någon tjäna enorma pengar på en framtida "homerun"-titlel och vi, investerarna, kommer ställa krav på avkastning på vår investering. Nästa projekt kommer bli "Kickback"

And the wheel keeps on turning...

Är det någon här som INTE tror att det finns hårdvara som inte kan leverera fotorealism i dagsläget?

Tillgänglighet, tid och konsumenters köpmönster är det enda som styr vad som finns på marknaden. Så länge det köps och konsumeras spel (vilket är all time high, inbilla er inget annat, även om spelbolagen vill låtsas att de lider) så finns det ingen anledning att ändra konceptet mer än i mindre doser. Mjölka, är väl det populära uttrycket.

Kim Libreri kan få rätt, har redan rätt om du frågar mig. Frågan är snarare när fotorealism blir tillgängligt för DIG?

Svaret är givetvis - samma dag som du är beredd att betala för det...

Medlem

Det räcker med att jämföra med 3d industrin idag. Realistiska renderingar har funnits ett bra tag. De effekter som finns där kommer finnas i spel så småningom. Vanliga filmer som vi tittar på är ju verkligheten, om man nu inte tittar på animerat förstås.

Tyvärr så måste jag säga att verkligheten är alldeles för detaljerat för att vi någonsin kommer uppleva den exakta verkligheten i spel, i alla fall under vår livstid. Men på distans så kan man nog få till grafiken otroligt realistiskt. Mycket handlar om reflektioner som inte spel har idag. All material i världen, alla olika sorter reflekterar ljus och sin omgivning vilket spel inte har idag.

Vad sägs om att börja Portal 10 i ett sådant här rum: http://www.vray.us/media/gallery/vray_nikki-Candelero_1.jpg

Eller vad sägs om ta en frukost nere vid stranden när GTA 10 kommer:
http://www.trinity3d.com/media/evermotion/archinteriors_vol10...

12
Skriv svar