"Konsoler går samma öde till mötes som dinosaurierna"

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Har Playstation 3. Står mest och dammar pga bristen på innovativa spel. Det är där i problemet med dagens konsoler ligger tycker jag personligen. Antingen är det uppföljare eller nya spel som slaviskt följer samma mall. Jag lägger mitt hopp till kickstarter(med en viss skeptism).

Du får gärna förklara vad du menar med innovativa spel. Jag äger en PS3 och tycker att det kommer fler innovativa spel än på länge:

Sound Shapes
Journey
Rain
Dyad
The Unfinished Swan
Papo & Yo
PixelJunk 4am (kanske inte räknas som spel)

Detta är bara några av de nya/kommande PS3-exklusiva spelen - det lär väl finnas en del icke exklusiva spel med lite innovation också.

Medlem

Hoppas han har rätt och Konsolutvecklarna skiter i f2p.
Så kanske utvecklingen slutar hämmas av konsolerna.

Medlem

Sådana uttalanden kanske kan vänta tills det finns ett enda dugligt F2P-spel på marknaden? Oftast är det ju bara gratis att starta spelet..

Medlem

Föredrar Buy 2 play men förnekar inte att f2p kan fungera om det görs på rätt sätt. så länge det är balanserat och inte pay 2 win ser jag principiellt inget fel med f2p.

Konsoller tror jag finns för att stanna (än så länge) och om de klarar att verkligen bli husets "media-hub" så tror jag att de kommer klara sig än längre. "förhoppningsvis" arkiveras DVD/Blueray spelare långt före konsolerna.
Tror även det skulle välkomnas med integrerandet av en onlinetjänst så som Steam/Origin. Fast egentligen så kan man redan köpa de flesta spel via Xbox Live. Så där fattas väll bara mer Hårddiskutrymme till kommande generation

Medlem

Oavsett åsikt behöver tråden inte fyllas med barnsliga tramsinlägg som förstör gällande diskussion. Dessa kommer att raderas eftersom de dels är OT men även eftersom de är helt meningslösa.

Jag tror heller inte att jag är den enda som är trött på klichékommentarerna "CoD är för småungar" eller "konsoller är bara för barn".

Jag har hyvlat bort alla inlägg som inte bidrar till diskussionen (t.ex. konsoll vs PC som gärna tas i annan tråd). Ber om ursäkt till er som ej meddelats via PM om raderade inlägg.


signatur

Have a good time!

Medlem

Men, fcuk f2p. Låt mig betala en femhundring och låt mig vara sen. F2P är bara spel med 90% av innehållet låst. DLC från capcom e generösare.

Medlem

För F2P spel är ju de populäraste spelen av alla just nu. FIFA, NHL och CoD-serien säljer ingenting längre. Vilket skitsnack.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag ser inget bra i F2P spel, det kommer tillslut att bli fallet för konsoler samt andra format, Det kommer kommer med säkerhet stoppa den snabba evulotionen av spel, liksom Napoleon satsade på en stor sak men som var hans fall.

Mvh
H.E. Renardrusé

VS
Medlem

Free to play spel anser jag försämrar spelupplevelsen avsevärt om inte totalt i de flesta fall. Först och främst så är det väldigt få större spel som är gratis utan de har bara gömt kostnaderna inuti ett spel demo. Det free to play spel oftast gör är att fördela spelarbasen vilket bara leder till problem som ni säkert själv förstår. Vidare så tar transaktioner, tvingade (”spel” delar av spelet) eller frivilliga (kosmetik), ut en ur upplevelsen och bemötandet av en spelare som har betalat för kosmetiska innefattar ingen respekt eller ”wow” känsla utan bara ett snabbt suck att de har tillgång till mer pengar att spendera i spelet. Ett motargument emot det jag har sagt ovan är oftast att man kan grinda ihop till att låsa upp olika delar av spelet men i många fall så är detta just ett stort grind, exempel vis spela samma content i 50h för att låsa upp 2h av ny content? Det är även värt att påpeka att det nästan alltid är dyrare att köpa lite content här och där istället för att exempelvis köpa ett spel för fullpris vilket tar bort ideen av ett free to play spel.
Naturligtvis finns undantag men detta var mer generellt.

Sammanfattningsvis så vill jag kunna köpa ett spel och sedan ha tillgång till att skaffa allt i spelet utan att någon annan spelare ska kunna skaffa grejer via sin plånbok istället för att spela spelet, dvs ingen fördelning i spelarbasen.

Angående konsol debatten så tycker jag att de borde ha gått i konkurs då konsoler har sedan början av 2000 försämrat marknaden.
Som utvecklare och utgivare så tjänar du oftast betydligt mindre på vart exemplar sålt konsol spel relativt till ett PC spel, utan att räkna med utvecklingskostnader och SDK till var plattform, tack vara avgifterna som konsol skaparna tar ut.
Vidare tar diverse konsol avgifter bort indie och nyskapande spel från marknaden.
Konsol skapande företag har fullständig kontroll över marknaden, dvs de kan stoppa spel de inte vill ha på sin plattform, vilket stryper visa typer av spel från marknaden.
Med låsningar i hårdvaran samt skillnaden mellan plattformarna exempelvis 360 vs Wii så låser man utvecklingen av olika typer av spel till olika plattformar.
Vidare så förstår jag inte riktigt varför konsoler är så pass populära som de är. Du kan lika lätt som att installera en 360 koppla in en HTPC med en gamepad och installera Steam exempelvis och sen behöver du bara starta / ladda ner spelet utan skiva eller någonting och du har nu ett alldeles utmärkt spelsystem som oftast har högre fps och bättre grafik och mer inställningar osv och har du koll på komponenter så kostar det lika mycket / mindre också, samtidigt som du får ett ofantligt mycket större spelbibliotek och andra programvaror.

Sammanfattningsvis HTPC >= Konsol.

I framtiden skulle det inte överraska mig ifall något företag som sysslar med färdiga datorer börjar lansera Linux baserade HTPCs inklusive gamepads med spelbiblioteksprogramvara installerad och redo att används. Detta skulle undvika alla avgifter samtidigt som det skulle ge det bästa utav alla världar.

Mvh
Hobbyutvekclare samt erfaren spelare sedan många år tillbaka.

P.S Ber om ursäkt att det blev lite långt men debatten här rörde upp lite känslor

KoP
Medlem

Karln har rökt jazztobak.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Så en free-to-play-förespråkare hävdar att konsolerna kommer dö ut om de inte omfamnar free-to-play? Vilket struntprat, tendentiös källa är tendentiös värre.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Inlägget är anmält, sånt här skitsnack vill vi inte se på FZ.

Får ursäkta mitt vulgulära och barnsliga utbrott men står fortfarande kvar vid min åsikt. Formulerar mig mer sofistikerat nästa gång jag yttrar något.

Medlem

Att FZ inte vill att man ska kalla konsolspel som något för P12:or har nog att göra med att man inte vill skrämma bort konsolspelare från sajten, som redan har en stämpel som en utpräglad PC-sida. Att då många PC-spelare hänger här är en sak, men om de också går till hårt (och, får erkännas, fult) angrepp mot konsoler så gynnar det knappast sidans utveckling.

Hoppas att FZ är lika hårda mot alla andra former av inte helt rumsrena kommentarer.

Medlem

Jag har slutat att ladda ner spel olagligt och sånt även film och musik

Skrivet av Rasmus96:
Skrivet av Sebastian Lind:

Så en free-to-play-förespråkare hävdar att konsolerna kommer dö ut om de inte omfamnar free-to-play? Vilket struntprat, tendentiös källa är tendentiös värre.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Inlägget är anmält, sånt här skitsnack vill vi inte se på FZ.

Får ursäkta mitt vulgulära och barnsliga utbrott men står fortfarande kvar vid min åsikt. Formulerar mig mer sofistikerat nästa gång jag yttrar något.

Absolut, du är mer än välkommen att argumentera varför du tycker att "konsoler bara är för CoD-spelande tolvåringar" om du faktiskt har några vettiga belägg för det. Det är en sak att argumentera och diskutera, och en annan att bara häva ur sig provocerande kommentarer.

Skrivet av Banjo:

Att FZ inte vill att man ska kalla konsolspel som något för P12:or har nog att göra med att man inte vill skrämma bort konsolspelare från sajten, som redan har en stämpel som en utpräglad PC-sida. Att då många PC-spelare hänger här är en sak, men om de också går till hårt (och, får erkännas, fult) angrepp mot konsoler så gynnar det knappast sidans utveckling.

Hoppas att FZ är lika hårda mot alla andra former av inte helt rumsrena kommentarer.

Ja, klart. Vi skulle reagera på precis samma sätt om det vore motsatsen (eller något helt annat, för den delen). Att det blivit sådana motsättningar mellan pc- och konsol-spelare är väldigt tråkigt. Personligen förstår jag inte varför man inte skulle kunna spela både och, eller varför det tycks finnas tendenser (från båda håll) att det format man själv spelar på är det "rätta" och allt annat är skräp. Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med alla spelplattformar (oavsett pc, mac, olika konsoler, bärbart, smartphones osv) och den dagen FZ-communityn kan diskutera detta på ett normalt och sansat sätt utan krigsretorik vore jag en glad skribent.

Vi är trots allt alla här på FZ för att vi gillar spel, så det vore ju fan om vi inte ens kunde samsas tillsammans då. Känns som att det finns tillräckligt mycket tjafs i världen ändå, utan att FZ-communityn behöver vara en del av det också.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Rasmus96:
Skrivet av Sebastian Lind:

Så en free-to-play-förespråkare hävdar att konsolerna kommer dö ut om de inte omfamnar free-to-play? Vilket struntprat, tendentiös källa är tendentiös värre.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Inlägget är anmält, sånt här skitsnack vill vi inte se på FZ.

Får ursäkta mitt vulgulära och barnsliga utbrott men står fortfarande kvar vid min åsikt. Formulerar mig mer sofistikerat nästa gång jag yttrar något.

Absolut, du är mer än välkommen att argumentera varför du tycker att "konsoler bara är för CoD-spelande tolvåringar" om du faktiskt har några vettiga belägg för det. Det är en sak att argumentera och diskutera, och en annan att bara häva ur sig provocerande kommentarer.

Skrivet av Banjo:

Att FZ inte vill att man ska kalla konsolspel som något för P12:or har nog att göra med att man inte vill skrämma bort konsolspelare från sajten, som redan har en stämpel som en utpräglad PC-sida. Att då många PC-spelare hänger här är en sak, men om de också går till hårt (och, får erkännas, fult) angrepp mot konsoler så gynnar det knappast sidans utveckling.

Hoppas att FZ är lika hårda mot alla andra former av inte helt rumsrena kommentarer.

Ja, klart. Vi skulle reagera på precis samma sätt om det vore motsatsen (eller något helt annat, för den delen). Att det blivit sådana motsättningar mellan pc- och konsol-spelare är väldigt tråkigt. Personligen förstår jag inte varför man inte skulle kunna spela både och, eller varför det tycks finnas tendenser (från båda håll) att det format man själv spelar på är det "rätta" och allt annat är skräp. Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med alla spelplattformar (oavsett pc, mac, olika konsoler, bärbart, smartphones osv) och den dagen FZ-communityn kan diskutera detta på ett normalt och sansat sätt utan krigsretorik vore jag en glad skribent.

Vi är trots allt alla här på FZ för att vi gillar spel, så det vore ju fan om vi inte ens kunde samsas tillsammans då. Känns som att det finns tillräckligt mycket tjafs i världen ändå, utan att FZ-communityn behöver vara en del av det också.

Gamers kommer alltid vara agressiva, konsol krig kommer att fortsätta precis som för tio års sedan och idag ("nintendon't" någon ? ) . Sen så är det ju lite roligt att diskutera, bara man har lite självinsikt och inte ser det allt för allvarligt

Medlem

F2P är en plåga. Hoppas F2P dör ute före konsolerna gör det.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Korrekt.

Skrivet av Rasmus96:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Rasmus96:
Skrivet av Sebastian Lind:

Så en free-to-play-förespråkare hävdar att konsolerna kommer dö ut om de inte omfamnar free-to-play? Vilket struntprat, tendentiös källa är tendentiös värre.

Skrivet av Rasmus96:

PC är för gamers. Konsoler är för P12or med COD fetish.

Inlägget är anmält, sånt här skitsnack vill vi inte se på FZ.

Får ursäkta mitt vulgulära och barnsliga utbrott men står fortfarande kvar vid min åsikt. Formulerar mig mer sofistikerat nästa gång jag yttrar något.

Absolut, du är mer än välkommen att argumentera varför du tycker att "konsoler bara är för CoD-spelande tolvåringar" om du faktiskt har några vettiga belägg för det. Det är en sak att argumentera och diskutera, och en annan att bara häva ur sig provocerande kommentarer.

Skrivet av Banjo:

Att FZ inte vill att man ska kalla konsolspel som något för P12:or har nog att göra med att man inte vill skrämma bort konsolspelare från sajten, som redan har en stämpel som en utpräglad PC-sida. Att då många PC-spelare hänger här är en sak, men om de också går till hårt (och, får erkännas, fult) angrepp mot konsoler så gynnar det knappast sidans utveckling.

Hoppas att FZ är lika hårda mot alla andra former av inte helt rumsrena kommentarer.

Ja, klart. Vi skulle reagera på precis samma sätt om det vore motsatsen (eller något helt annat, för den delen). Att det blivit sådana motsättningar mellan pc- och konsol-spelare är väldigt tråkigt. Personligen förstår jag inte varför man inte skulle kunna spela både och, eller varför det tycks finnas tendenser (från båda håll) att det format man själv spelar på är det "rätta" och allt annat är skräp. Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med alla spelplattformar (oavsett pc, mac, olika konsoler, bärbart, smartphones osv) och den dagen FZ-communityn kan diskutera detta på ett normalt och sansat sätt utan krigsretorik vore jag en glad skribent.

Vi är trots allt alla här på FZ för att vi gillar spel, så det vore ju fan om vi inte ens kunde samsas tillsammans då. Känns som att det finns tillräckligt mycket tjafs i världen ändå, utan att FZ-communityn behöver vara en del av det också.

Gamers kommer alltid vara agressiva, konsol krig kommer att fortsätta precis som för tio års sedan och idag ("nintendon't" någon ? ) . Sen så är det ju lite roligt att diskutera, bara man har lite självinsikt och inte ser det allt för allvarligt

Fast just självinsikt är väl precis det som alla konsolkrigsförespråkare saknar?

Jag tror absolut inte att gamers alltid kommer vara aggressiva, det är åtminstone inte den spelvärld jag vill vara en del av. Anledningen till alla tramsiga konsolkrig mm är sannolikt att spelbranschen främst har en ung publik, med många småungar och tonårs-kids som inte riktigt hunnit växa upp än. Och så kommer det givetvis förbli, så länge inte folk börjar protestera och försöker lyfta nivån. Förhoppningsvis höjs nivån också automatiskt med tiden i takt med att de som spelar blir äldre, men det skadar knappast att försöka ge en liten skjuts på traven.

Jag tror också att det vore gynnsamt även för yngre att försöka se saker ur flera olika synvinklar och förstå att bara för att man tycker om A behöver man inte per automatik hata B, samt sluta vara så himla kvicka med att dela in folk i olika läger. På en sajt som är uppbyggd kring att folk ska kunna ha diskussioner med varandra funkar det inte med folk som går in och kläcker ur sig något uppseendeväckande utan argument eller tanke på hur inlägget uppfattas.

Medlem

F2P borde gå i graven.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Aja, ingen ide att fortsätta men vill bara avsluta med att säga att konsolerna har för mig stoppat utvecklingen av spel till PC. Hälften av spelen som släpps är dåliga konsolportningar full med dessa dlc's och skinpacks för 50 kr styck utan kreativitet och konstnärlig kärna. Som konsument har man rätt att kräva en fungerande produkt som kan användas på de sätt man ska kunna använda ett spel.
Independent spelen är förtryckta av de stora varumärkena och allt utan de välkänd titel säljer dåligt. Utvecklarna förstår det och prioriterar att göra stora varumärken till konsol för att nå ut till en yngre publik utan tanke på de som sitter med en PC och viljan att spela ett bra spel som överraskar med atmosfär och story. Konsoler har fördummat spelindustrin och förstört för pc användare. Om jag köper ett spel så måste väll jag ha rätt till att i alla fall välja vilken upplösning jag vill spela det i.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

F2P borde gå i graven.

Håller med dig till 110%

Medlem

Jahapp, så en marknad som ökat markant, till och med explosionsartat denna generation ska självdö pga f2p?
En marknad där såväl onlinespelande kan kosta och DLC säljas i massor, men ändå bara växa?
Seriöst, internet är ju bara en fluga så f2p kan ju inte ha någon framtid (obvious sarkasm).

F2P är ett bra sätt att få folk att betala, du kan inte pirata ett f2p sel på samma sätt som vanliga, alltså lämpar de sig bra till marknader där folk piratar mycket. De får lätt publicitet och stora användarsiffror initialt tack vare att de är gratis, problemet kommer väl sen med "pay 2 win" same att behålla kunderna, hitta balansen.
Men det gäller för alla spel med MP komponent iaf. Har svårt att se ett F2P Half Life eller Bioshock, spel med tung fokus på SP. Spela första banan gratis, 100kr att låsa upp nästa?
Ytterligare 20 kr för varje vapen/skill du vill använda?
Låter inte så kul... :/

Medlem

Samma öde som dinosaurierna? Så konsoler som vi känner igen dom kommer att dö ut, samtidigt som en liten del av konsolerna lever vidare, utvecklar vingar och tar luften i anspråk! Fett! Antar att det blir Nintendo som står för den utvecklingen, Microsoft och Sony kommer 1-2 år efter med externa vingar och snyltar på originalitet.

On-topic?? Hmm... Nä jag tror att det är skitsnack, F2P kommer att ha sin del av marknaden, men det kommer alltid att finnas efterfrågan på en engångstransaktion som ger dig hela upplevelsen.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Jag betalar f'n så mycket hellre en månadskostnad/DLC till ett riktigt tok bra spel än att stödja spel med "coin shop/donationer".

Började lira Tribes Ascend betan och gillade spelet skarpt. Så kom själva spelet ut och man kunde köpa dubbel exp och allt var de var. Vips så var spelet totalt ointressant då andra spelare var 10-tals ranks ifrån en efter bara nån dag.

GJ F2P!!

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Samma öde som dinosaurierna? Så konsoler som vi känner igen dom kommer att dö ut, samtidigt som en liten del av konsolerna lever vidare, utvecklar vingar och tar luften i anspråk! Fett! Antar att det blir Nintendo som står för den utvecklingen, Microsoft och Sony kommer 1-2 år efter med externa vingar och snyltar på originalitet.

On-topic?? Hmm... Nä jag tror att det är skitsnack, F2P kommer att ha sin del av marknaden, men det kommer alltid att finnas efterfrågan på en engångstransaktion som ger dig hela upplevelsen.

Du gjorde min dag med "och utvecklar vingar" delen, men åter till topic så tror jag att F2P kommer fungera bra till MMO'n men inte till andra spel, för i MMO'n kan man tänka sig betala 20 kr för en tophat, skulle du betala 20kr för en tophat i ett FPS? Antagligen inte eftersom man nästan aldrig ser gubben i det ändå det är ju bara dom andra som ser det. Därför blir oftast F2P FPS spel P2W medans F2P fungerar till MMO.

ELF
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Jahapp, så en marknad som ökat markant, till och med explosionsartat denna generation ska självdö pga f2p?
En marknad där såväl onlinespelande kan kosta och DLC säljas i massor, men ändå bara växa?
Seriöst, internet är ju bara en fluga så f2p kan ju inte ha någon framtid (obvious sarkasm).

F2P är ett bra sätt att få folk att betala, du kan inte pirata ett f2p sel på samma sätt som vanliga, alltså lämpar de sig bra till marknader där folk piratar mycket. De får lätt publicitet och stora användarsiffror initialt tack vare att de är gratis, problemet kommer väl sen med "pay 2 win" same att behålla kunderna, hitta balansen.
Men det gäller för alla spel med MP komponent iaf. Har svårt att se ett F2P Half Life eller Bioshock, spel med tung fokus på SP. Spela första banan gratis, 100kr att låsa upp nästa?
Ytterligare 20 kr för varje vapen/skill du vill använda?
Låter inte så kul... :/

Mm, det är en bra modell för multiplayerspel där man kanske vill kunna ha andra estetiska saker så som hattar i hattspelet TF2. Det kan vara kläder till sin karaktär eller nytt kjolpaket till bilen. Men när det blir P2W, då känns det lite fel.
Jag är lite emot F2P, men å andra sidan så ser jag fram emot att kunna spela gratis och inte behöva lägga ut ett smack utan att behöva pirata ett spel... SO MUCH WIN ;p

Kan dock nämna att jag har pungat ut med en del på spelet All Points Bulletin.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Off-topic : Nexon har alltid failat bakom deras spel och deras användarskydd men alltid varit väldigt beroende framkallande spel. Så alla extra funktioner i spelen tjärnar dem in så j*vla mycket pengar på. F2P är rätt men då ska man ha ett skydd för att kunna spela. 80% av alla hög levelade i deras mest populära spelet MapleStory blev hackade och de skyller på att man inte har ett tillräckligt bra anti virus program eller att man inte har uppdaterat det. Jadu vad ska man säga egentligen...


signatur

"All that's left of proud Tristram, are ghosts and ashes."

Medlem

Konsoler är dock det ultimata hårdvaru-DRM:et. Det vill inte MS, Sony eller Nintendo tappa. Dom vill ha in licens-pengar för försäljning av spel och sedan extra pengar för patchar osv, det finns ju dessutom en miljon "nyttiga idioter" ute i spel-communitys som skriker i högan sky om folk talar negativt om deras varumärke också. Dom tror och är lurade.. Tja, vi har ju tom sådana här på FZ, så det är väl inget man skall skratta åt....

Spelkonsoler kommer säkerligen att dö ut till slut, men inte tror jag det är på grund av FTP-spel....Dom kommer implodera av företagens outtömliga girighet så småningom. ( Jag vill fortfarande tro att människor kan lära sig saker, och hoppas vi kan spela vidare på våra egna plattformar till slut, utan at vara styrda av girighet! )

Personligen vill jag bara ha bra spel! Releasedrama/ vilket format som får ditten eller datten bonus, DLC per format vid släpp - Det slipper jag mer än gärna... Man kan ju alltid drömma


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Banjo:

Att FZ inte vill att man ska kalla konsolspel som något för P12:or har nog att göra med att man inte vill skrämma bort konsolspelare från sajten, som redan har en stämpel som en utpräglad PC-sida. Att då många PC-spelare hänger här är en sak, men om de också går till hårt (och, får erkännas, fult) angrepp mot konsoler så gynnar det knappast sidans utveckling.

Hoppas att FZ är lika hårda mot alla andra former av inte helt rumsrena kommentarer.

Ja, klart. Vi skulle reagera på precis samma sätt om det vore motsatsen (eller något helt annat, för den delen). Att det blivit sådana motsättningar mellan pc- och konsol-spelare är väldigt tråkigt. Personligen förstår jag inte varför man inte skulle kunna spela både och, eller varför det tycks finnas tendenser (från båda håll) att det format man själv spelar på är det "rätta" och allt annat är skräp. Det finns naturligtvis fördelar och nackdelar med alla spelplattformar (oavsett pc, mac, olika konsoler, bärbart, smartphones osv) och den dagen FZ-communityn kan diskutera detta på ett normalt och sansat sätt utan krigsretorik vore jag en glad skribent.

Vi är trots allt alla här på FZ för att vi gillar spel, så det vore ju fan om vi inte ens kunde samsas tillsammans då. Känns som att det finns tillräckligt mycket tjafs i världen ändå, utan att FZ-communityn behöver vara en del av det också.

Finns en ENKEL förklaring till varför PC-spelare ogillar konsoler....
De hämmar utvecklingen då deras teknik är uråldrig.
Visst.....många har fått bla. DX9-grafien att nå nya höjder.....men detta har påverkat PC-spelens utveckling med med dåliga konsolportar.....grafik som är tillbakahållen (med tanke på PC-hårdvarans kapacitet i jämförelse med konsoler) och iom portningarna oftast väldigt dåligt PC-stöd överlag.
Sedan att konsolversionerna av spel oftast är ngt dyrare än PC-versionerna gör inte saken bättre.

Att sedan mkt av konsolsystemet påverkar rent spelmässigt då (vad jag märkt via portar) saker som autoaim och mkt annat spelarstöd sabbar PC-versionerna då de portat tycker jag visar mer på att pga konsolernas hårdvara så MÅSTE spelaren få hjälp i snabbare spel för att hårdvaran begränsar. Således känns det inte "äkta" att spela om du förstår vad jag menar....

Det är iaf mina åsikter

Medlem

Tror inte koreanens uttalande stämmer på västvärlden men kan mycket väl stämma i Asien där det i många länder knappast finns något fungerande rättsligt skydd för designers/utvecklare. Och det gäller ju då inte bara tv-spel utan även kläder, film etc.

Personligen tror jag att det kan finnas en god marknad för mindre utvecklare att lyckas via portaler som Xbox Arcade där man som indieutvecklare kan knacka fram rätt trevliga skapelser som når marknaden direkt utan att ha en kostsam marknadsavdelning i bakgrunden.

Tror inte F2P är vägen att gå om man ska få in pengar i alla fall. Se bara Spotify - deras gratistjänst (m reklamintäkter) står för 20% av omsättningen medans 10% av deras användare betalar och står för 80% av omsättningen....

Medlem

är väl snarare så att konolmarknaden växer? casuals köper inte värstingdatorer dom nöjer sig med en laptop och en konsol till tvn


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar