Transformers: Fall of Cybertron

phi
Medlem

En väldigt kort, ganska intetsägande och fördomsfull recension i sann aftonbladet-kvalitet.

Låt sån skit stanna på aftonbladet där det hör hemma. Jag förknippar FZ med kvalitet och duktiga recensenter. I det här fallet? Not so much.

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Traveller in time:

Hur Kerstin bemöts i framtiden här på FZ tycker jag ska utgå från vad hon skriver HÄR PÅ FZ. Ha det där Aftonbladet hatet och tidigare artiklar i bakhuvudet om det är svårt att släppa. Men låt det inte på förhand bedöma hennes framtid här och nu.
Kerstin läser era kommentarer, hon sitter nog och tänker på konstruktiv kritik ni ger, men enbart hastigt nedsättande kommentarer är svåra att ta på allvar.

Om ni tycker att hon borde uttrycka sig annorlunda i framtiden, så förklara den önskan. Men former av enbart nedsättande och ibland direkt personliga påhopp kommer inte tolereras, Och det gäller för alla, recensent som medlem som redaktör.

Det är ganska självklart att vad hon gjort förut kommer att dras med hit också. Precis som diverse fel du gjort i livet med kronofogd eller diverse andra exempel så hänger saker med och i vissa fall stannar det kvar. Fått en prick i registret, jamen det ska vi försöka lägga i bakhuvudet för att personen ska trivas och må bättre.

Det också om man gjort något bra, dess värre är mycket hon skrivit på Aftonbladet ganska så dåligt i recensionsväg. Nu är jag inte den bästa skrivaren när det kommer till sådant själv då jag övar fortfarande, men hon borde ha en "så här tycker jag om saker och ting" blogg istället för att skriva om spel thus far.

Jag förstår din tes, och jag har själv punkter som jag skulle vilja se Kerstins texter ha i åtanke i framtiden.
Även så, som jag tidigare uttryckte mig, (även om den sista raden i mitt inlägg fick mig att låta som en politiker i höghatt från tidigt nittonhundra-tal.)
Är det inte oresonligt att bedöma Kerstins arbete på FZ efter det hon gör på FZ.

Och du, liksom jag, som skriver våra egna historier och böcker, Måste ibland vända blad och börja på nytt för att bli bättre, Därför tycker jag att det bästa är att bedöma det vi skriver, inte personen. För det sista blir som att säga att ingen kan bli, eller ska få chansen att bli bättre.
Och då bedömer vi inte personens verk, utan personen själv, något som är svårt att rättfärdiga, speciellt såhär tidigt som vi i Kerstins fall känt henne. Hennes texter kanske känns som en Spelblogg nu, men gör de detsamma om ett halvår? det blir spännande att se.

Men vi behöver inte argumentera mer över hur vi själva tycker, för det har vi båda framfört såhär långt. Och jag ser inte dig som någon motståndare eller någon som har fel, jag håller med på vissa punkter precis som du på några av mina, och det är naturligt och som det ska vara i en diskussion, där det sällan är någon som har helt rätt.

Som alla som skriver eller gör något annat kreativt så blir vi alla bättre ju mer vi övar, och är öppna för kritik, det är så jag förhåller mig, och ser på mig själv. Och du skulle ha läst mina texter för tre år sedan, hu, som om tangentbordet varit av krita tänker jag nu.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Angående min Fable Heroes-recension: att ett litet spel får 85 likes har inte med spelet i sig att göra utan hur jag skrivit om det. Uppskattat av många, hatat av många. Hade jag enbart tagit emot negativ kritik hade jag givetvis funderat över huruvida jag borde fortsätta eller ej. Men så är inte fallet.

Jag läser varenda kommentar här och ber er ha i åtanke att jag är en människa trots allt. Även om jag inte kan göra alla nöjda (för det är helt omöjligt) tar jag tacksamt emot den konstruktiva kritik jag fått och kommer få. Men att t.ex. säga att jag borde recensera The Sims eller att säga att jag är kass hjälper varken mig eller er.

Och så mina Aftonbladet-texter: Tror ni att mina texter publiceras utan att det går igenom ett filter? Filter som i redaktör. Inte bara i AB utan även här. Mina åsikter är givetvis mina egna, lika så mina formuleringar - men de påverkas ju av vem jag har som korr-läsare. Och att jag i AB inte djupare går in på vad jag menar med vissa begrepp har givetvis att göra med att jag inte har plats för det. Jag måste hålla mig till t.ex. 1200 tecken, 3-4 stycken beroende på hur långa de är. Jag har inte hunnit bli varm i kläderna här ännu och jag kommer hitta en stil som passar mig och denna sajt.

Angående Transformers: jag hade kunnat ljuga er rakt upp i det datorskärmsupplysta ansiktet. Istället valde jag att helt och hållet vara ärlig med vad jag har haft för förhållande till serien och hur spelet ändå lyckades underhålla mig. Ni verkar veta vad ni vill ha ut av mig. Lögner är några av dem. Att jag åtminstone kunde ha skrivit hur jag ångrar att jag inte haft mer att göra med Transformers - det hade varit en ren och skär lögn.

Återigen: Jag kommer att skriva recensioner om sådant jag gillar, och sådan jag hatar. Sådant jag har mycket kunskap om, och sådant jag har mindre kunskap om. Men sluta för Guds skull säga att jag hatar Transformers för att jag skriver att fenomenet i sig är töntigt. För det första har det ingenting att göra med själva spelet. För det andra påverkar det inte betyget över huvud taget.

Och till de som vill ge mig en chans att utvecklas här: TACK!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Kerstin, det är inget försvar att det måste gå igenom en annan "Part" för att bli publicerat. Det är ingen här som direkt har mycket övers till den aktuella hemsidan och tidningen. Du är ansvarig för de texter du skriver i slutänden och dina tidigare recensioner ger inte ett gott intryck. Jag personligen tycker det är förundransvärt att någon med sina artiklar i bagage var aktuell för anställning.

Men som sagt så kan man ju hoppas på förändring som läsare. Lycka till inför kommande recension.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Tekopp:

Undrar hur många som skulle anklagat Alex för att vara partisk om hon istället sagt att hon alltid varit ett fan av Transformers?

Jag. Om ett stort Transformers fan recenserat spelet hade jag tagit den recensionen med en STOR saltbit. Precis som jag tog denna recensionen. När personliga känslor för ett varumärke blandas in i en recension blir den sällan sanningsenlig.

Sen att recensenten skriver för AB i normala fall gör inte saken bättre...

Jag tror fortfarande att Alex hade kunnat undvika en hel del av dessa omogna personangrepp i detta kommentarsfält om hon istället haft en mer positiv inställning till Transformers. Huruvida folk skulle vara mer eller mindre kritiska till recensionens sanningsenlighet i sig är irrelevant. Det jag ifrågasätter är attityden vissa av er delar gentemot henne som person.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kerstin, det är inget försvar att det måste gå igenom en annan "Part" för att bli publicerat. Det är ingen här som direkt har mycket övers till den aktuella hemsidan och tidningen. Du är ansvarig för de texter du skriver i slutänden och dina tidigare recensioner ger inte ett gott intryck. Jag personligen tycker det är förundransvärt att någon med sina artiklar i bagage var aktuell för anställning.

Men som sagt så kan man ju hoppas på förändring som läsare. Lycka till inför kommande recension.

Jag skriver att både åsikter och formuleringar är mina egna. Och visst påverkas innehållet ändå av det filter det går igenom. Är det en text med innehåll som inte passar sidan eller som de inte vill stå för publiceras det inte. Förundransvärt för dig = dörrar som öppnas för mig. Jag sticker ut och tänker inte ändra den delen av mitt skrivande. Dvs den som uppskattas och hatas. Men att jag hänger här och läser igenom kommentarerna är förhoppningsvis ett bevis på att jag tar in det ni säger och att jag kommer att anpassa mig efter sidan allt eftersom.

Tack!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Säger ingenting om henne som person, däremot ifrågasätter jag kraftigt hennes kunskaper som spelskribent. Om man skriver på Aftonbladet vars journalistkår är rent ut sagt pinsam tycker inte jag att man platsar på FZ.

Vadå att man inte ska titta på vad personen presterat tidigare? Är väl det som är viktigast!
Tack men nej tack till aftonbladet utanför aftonbladet!
Finns en anledning till att den sidan är blockad i min webläsare!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Fan vilken dålig recension.
Ta inte in AB skribenter...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Jag älskar spelet, och jag förstår fullt och väl att om jag hade fått det på mitt bord så hade jag haft svårt att inte bli glatt fnittrig när Starscream öppnar sin ytliga mun och proklamerar "Dark Energon". Men jag hade nog haft med det som en vinkel av nostalgi på grund av min egna bakgrund med Transformers.

Spelet i sin tur med mekanik och övergripande design hade hyllats på sina höga och krossats på sina låga punkter. Där var recensenten ärlig tycker jag. Och jag håller med om slutbetyget, kanske hade jag gett det tre och en halv, men inte mer.

Hur Kerstin bemöts i framtiden här på FZ tycker jag ska utgå från vad hon skriver HÄR PÅ FZ. Ha det där Aftonbladet hatet och tidigare artiklar i bakhuvudet om det är svårt att släppa. Men låt det inte på förhand bedöma hennes framtid här och nu.
Kerstin läser era kommentarer, hon sitter nog och tänker på konstruktiv kritik ni ger, men enbart hastigt nedsättande kommentarer är svåra att ta på allvar.

Om ni tycker att hon borde uttrycka sig annorlunda i framtiden, så förklara den önskan. Men former av enbart nedsättande och ibland direkt personliga påhopp kommer inte tolereras, Och det gäller för alla, recensent som medlem som redaktör.

Själv säger jag välkommen Kerstin, låt den kommande framtiden bli bakgrunden på vilken uppfattningar formas.

Inte många som har skrivit hastigt nedsättande kommentarer hittills, så du kan vara lugn. Vi har bara bedömt hennes arbete innan och om hon läser detta, desto bättre.

Jag tror att när man recenserar och skriver om spel så måste man ha ett öppet sinne och inse att alla spel, vare sig de heter Heavy Rain eller Transformers, handlar om att leka. Spela spel = Leka en lek. Så på det sättet är alla spel barnsliga och töntiga. De som kommer hit uppskattar alltid ett bra spel, oavsett om det ser töntigt ut eller inte (well, iaf oftast) och hur bra ett spel är som spel är det vi prioriterar mest.

Medlem
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Hondulu:

Varför blir det jämt så jäkla mycket gnäll på recensioner som tjejer skrivit?!
Nästan alltid när en tjej recenserat handlar diskussionen till stor del om hur recensionen är skriven i stället för att handla om själva spelet.

Jag skiter i vad recensenten har mellan benen. Jag bryr mig hur recensionen är skriven och vad den innehåller. PK poäng får du plocka nån annanstans.

Skrivet av Hamsternator:
Skrivet av Mirage:

När personliga känslor för ett varumärke blandas in i en recension blir den sällan sanningsenlig.

Sanningsenlig you say... så en recensent som gillar/ogillar ett spel pga ett varumärke kommer automatiskt ljuga?

Nej, men sannolikheten att det personliga tycket om varumärket påverkar recensionen och dess sanningshalt är stor.

Pinsamt. Väldigt uppenbart att du bara reagerade sådär på grund av att det är en kvinnlig skribent som skrev att hon uppfattade Transformers som "töntigt". Antar att du är Sverigedemokrat också.

Lika uppenbart som du är en kommunist som vill utrota könen.

Ser du, jag kan också snacka skit utan substans!


signatur

I drank what?

Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Traveller in time:

Hur Kerstin bemöts i framtiden här på FZ tycker jag ska utgå från vad hon skriver HÄR PÅ FZ. Ha det där Aftonbladet hatet och tidigare artiklar i bakhuvudet om det är svårt att släppa. Men låt det inte på förhand bedöma hennes framtid här och nu.
Kerstin läser era kommentarer, hon sitter nog och tänker på konstruktiv kritik ni ger, men enbart hastigt nedsättande kommentarer är svåra att ta på allvar.

Om ni tycker att hon borde uttrycka sig annorlunda i framtiden, så förklara den önskan. Men former av enbart nedsättande och ibland direkt personliga påhopp kommer inte tolereras, Och det gäller för alla, recensent som medlem som redaktör.

Det är ganska självklart att vad hon gjort förut kommer att dras med hit också. Precis som diverse fel du gjort i livet med kronofogd eller diverse andra exempel så hänger saker med och i vissa fall stannar det kvar. Fått en prick i registret, jamen det ska vi försöka lägga i bakhuvudet för att personen ska trivas och må bättre.

Det också om man gjort något bra, dess värre är mycket hon skrivit på Aftonbladet ganska så dåligt i recensionsväg. Nu är jag inte den bästa skrivaren när det kommer till sådant själv då jag övar fortfarande, men hon borde ha en "så här tycker jag om saker och ting" blogg istället för att skriva om spel thus far.

Är det inte oresonligt att bedöma Kerstins arbete på FZ efter det hon gör på FZ.

Jag håller inte med. Oavsett vad man tycker om skribentens tidigare arbete så är det självklart något som hänger med, liksom allt annat i livet. Positivt som negativt. En spelskribent lever och dör med sitt förtroendekapital hos läsarna.

Exempel: om jag läst en text jag ogillat av en skribent och skribenten sedan börjar skriva någon annanstans så ökar inte mitt låga förtroende för skribenten bara för att han skriver på ett annat ställe -- att säga att man börjar om från noll är nonsens.

Observera att jag uttalar mig rent generellt nu. Jag har aldrig läst något av Kerstin Alex tidigare och kan därför inte kommentera henne.

Medlem

Härligt, tar mig tillbaka till 80-talet


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

kommer iaf undivka alla hennes recensioner så gott det går framöver, lika mycket som jag försöker undvika allt som har med Alfred holmgren att göra.


signatur

God is dead

Medlem

Oj vilken lång debatt. Har inte orkat läsa igenom hela, men här är mina 5 cent.

Jag är ett fan av Transformers och både köpte mängder av plast-leksaker och tidningar av dessa när jag var ung.

Började läsa recensionen för jag var intresserad höra lite om hur spelet var så möttes jag av en person som tyckte att det var "töntigt" med transformers. Redan där fick jag en ond känsla i magen och den förbättrades inte under resterande del av recensionen.

Att sätta en person som inte gillar denna typ av spel/transformers och redan går in med den inställningen och attityden bäddar för en underlig recension och därtill svar i kommentarsfältet.

Skulle vilja likna det vid att jag som tycker att syslöjd är töntigt att recensera en ny symaskin. Lär ju knappast bli en recension som skulle få rätt utgångspunkt från början.

Medlem

En ny kvinnlig skribent och en ny läsarstorm. Någonting beror det på iallafall.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Traveller in time:

Hur Kerstin bemöts i framtiden här på FZ tycker jag ska utgå från vad hon skriver HÄR PÅ FZ. Ha det där Aftonbladet hatet och tidigare artiklar i bakhuvudet om det är svårt att släppa. Men låt det inte på förhand bedöma hennes framtid här och nu.
Kerstin läser era kommentarer, hon sitter nog och tänker på konstruktiv kritik ni ger, men enbart hastigt nedsättande kommentarer är svåra att ta på allvar.

Om ni tycker att hon borde uttrycka sig annorlunda i framtiden, så förklara den önskan. Men former av enbart nedsättande och ibland direkt personliga påhopp kommer inte tolereras, Och det gäller för alla, recensent som medlem som redaktör.

Det är ganska självklart att vad hon gjort förut kommer att dras med hit också. Precis som diverse fel du gjort i livet med kronofogd eller diverse andra exempel så hänger saker med och i vissa fall stannar det kvar. Fått en prick i registret, jamen det ska vi försöka lägga i bakhuvudet för att personen ska trivas och må bättre.

Det också om man gjort något bra, dess värre är mycket hon skrivit på Aftonbladet ganska så dåligt i recensionsväg. Nu är jag inte den bästa skrivaren när det kommer till sådant själv då jag övar fortfarande, men hon borde ha en "så här tycker jag om saker och ting" blogg istället för att skriva om spel thus far.

Jag förstår din tes, och jag har själv punkter som jag skulle vilja se Kerstins texter ha i åtanke i framtiden.
Även så, som jag tidigare uttryckte mig, (även om den sista raden i mitt inlägg fick mig att låta som en politiker i höghatt från tidigt nittonhundra-tal.)
Är det inte oresonligt att bedöma Kerstins arbete på FZ efter det hon gör på FZ.

Och du, liksom jag, som skriver våra egna historier och böcker, Måste ibland vända blad och börja på nytt för att bli bättre, Därför tycker jag att det bästa är att bedöma det vi skriver, inte personen. För det sista blir som att säga att ingen kan bli, eller ska få chansen att bli bättre.
Och då bedömer vi inte personens verk, utan personen själv, något som är svårt att rättfärdiga, speciellt såhär tidigt som vi i Kerstins fall känt henne. Hennes texter kanske känns som en Spelblogg nu, men gör de detsamma om ett halvår? det blir spännande att se.

Men vi behöver inte argumentera mer över hur vi själva tycker, för det har vi båda framfört såhär långt. Och jag ser inte dig som någon motståndare eller någon som har fel, jag håller med på vissa punkter precis som du på några av mina, och det är naturligt och som det ska vara i en diskussion, där det sällan är någon som har helt rätt.

Som alla som skriver eller gör något annat kreativt så blir vi alla bättre ju mer vi övar, och är öppna för kritik, det är så jag förhåller mig, och ser på mig själv. Och du skulle ha läst mina texter för tre år sedan, hu, som om tangentbordet varit av krita tänker jag nu.

Jag håller verkligen med dig på det flesta punkter. Gillar att konversera med dig för det ger verkligen något.

Vill bara säga jag inte har något emot Kerstin personligen, jag tycker bara att mycket hon skrivit på AB har varit ganska mycket skräp. När jag sedan såg vad andra tyckte och kommenterade om saken (samt hennes motangrepp) så är inte imponerad och det påverkar VERKLIGEN vyn jag får av henne här också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av fiend:

Jag är ett fan av Transformers och både köpte mängder av plast-leksaker och tidningar av dessa när jag var ung.

Började läsa recensionen för jag var intresserad höra lite om hur spelet var så möttes jag av en person som tyckte att det var "töntigt" med transformers. Redan där fick jag en ond känsla i magen och den förbättrades inte under resterande del av recensionen.

Att sätta en person som inte gillar denna typ av spel/transformers och redan går in med den inställningen och attityden bäddar för en underlig recension och därtill svar i kommentarsfältet..

Tyvärr kvarstår ju problemet om man sätter någon som är väldigt förtjust i Transformers. Man får läsa recensionen så här: Gillar man Transformers har man ett betyg på 3/5 av någon som inte gillar det, vilket alltså kan vara en antydan om att man själv kommer att uppskatta det mer. Gillar man likt recensenten inte Transformers har man ett 3/5-spel varken mer eller mindre.

Självklart kan det kritiseras, men recensionen hade lidit av slagsida om man tagit in ett Transformersfan. Och det känns lite långsökt att behöva leta upp neutrala recensenter inför varje nytt spel. Se det som positivt att hon klargör vad hon tycker i stället så att man kan bedöma recensionen i det ljuset. Sen kanske det ligger lite väl mycket fokus vid just den aspekten, men en recension är ju en person åsikter, så man får ta det onda med det goda.

Moderator | Testpilot
Skrivet av båtsman:
Skrivet av fiend:

Jag är ett fan av Transformers och både köpte mängder av plast-leksaker och tidningar av dessa när jag var ung.

Började läsa recensionen för jag var intresserad höra lite om hur spelet var så möttes jag av en person som tyckte att det var "töntigt" med transformers. Redan där fick jag en ond känsla i magen och den förbättrades inte under resterande del av recensionen.

Att sätta en person som inte gillar denna typ av spel/transformers och redan går in med den inställningen och attityden bäddar för en underlig recension och därtill svar i kommentarsfältet..

Tyvärr kvarstår ju problemet om man sätter någon som är väldigt förtjust i Transformers. Man får läsa recensionen så här: Gillar man Transformers har man ett betyg på 3/5 av någon som inte gillar det, vilket alltså kan vara en antydan om att man själv kommer att uppskatta det mer. Gillar man likt recensenten inte Transformers har man ett 3/5-spel varken mer eller mindre.

Självklart kan det kritiseras, men recensionen hade lidit av slagsida om man tagit in ett Transformersfan. Och det känns lite långsökt att behöva leta upp neutrala recensenter inför varje nytt spel. Se det som positivt att hon klargör vad hon tycker i stället så att man kan bedöma recensionen i det ljuset. Sen kanske det ligger lite väl mycket fokus vid just den aspekten, men en recension är ju en person åsikter, så man får ta det onda med det goda.

Problemet funkar ju åt båda hållen. Nu var hennes recension helt okej men jag föredrar ändå någon som är insatt och bryr sig om universumet.

Jag hade inte viljat se Kerstin recensera det nya Batman spelen om hon inte var intresserad av Batman. Den recensionen hade inte varit kul att läsa överhuvudtaget och ÄVEN om spelet är ett bra spel rent spelmässigt så får du inte lika mycket ut av det OM du INTE gillar Batman och detsamma gäller nog det här spelet.

Sedan finns det ju det fanboys som skulle bara säga Transformers spelet är bäst för det gillar det. Men jag är ganska säker på att en sådan person "syns" ganska bra och inte skulle få ett sådant jobb och spela just det spelet heller.

Jag är inte ett inbitet Transformers fan men jag gillar det smått ändå och kan säga att när jag inte gillar recensionen så håller jag verkligen med betyget Kerstin gav.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Problemet funkar ju åt båda hållen. Nu var hennes recension helt okej men jag föredrar ändå någon som är insatt och bryr sig om universumet.

Jag hade inte viljat se Kerstin recensera det nya Batman spelen om hon inte var intresserad av Batman. Den recensionen hade inte varit kul att läsa överhuvudtaget och ÄVEN om spelet är ett bra spel rent spelmässigt så får du inte lika mycket ut av det OM du INTE gillar Batman och detsamma gäller nog det här spelet.

Sedan finns det ju det fanboys som skulle bara säga Transformers spelet är bäst för det gillar det. Men jag är ganska säker på att en sådan person "syns" ganska bra och inte skulle få ett sådant jobb och spela just det spelet heller.

Jag är inte ett inbitet Transformers fan men jag gillar det smått ändå och kan säga att när jag inte gillar recensionen så håller jag verkligen med betyget Kerstin gav.

Precis, det blir alltid någon form av balansgång och en recensent måste kunna skriva om något den tycker bra/illa om utan att enbart hylla/såga på grund av det. Jag har inte spelat spelet så kan inte säga något om betyget, men tycker att det framgick ungefär varför det betyget sattes, även om det låg lite väl mycket fokus på hur töntigt det var (vilket jag kanske kan hålla med om, men det räcker att säga det en gång). Ett intresse för fenomenet kan fördjupa recensionen genom att analysera mer i ljuset av hur det förhåller sig till transformersvärlden, men då kanske det i stället blir ointressant för den som inte är insatt. Spelet lockar antagligen per automatik många transformersfan, jag ser den här recensionen som intressant eftersom den talar om för de icke invigda vad det är för slags spel.

Hej allihop!

Efter att ha suttit här i över en och en halv timme och läst alla kommentarer kring denna recension, samt gått igenom recensentens många tidigare verk då jag inte har något liv(snälla förstå humorn FZ), så vill jag yttra mig för en gång skull.

Jag är varken skribent eller något grammatiskt geni, så ni får stå ut med mina enkla formuleringar och grammatiska felslag.

Jag är inte här för att diskutera objektiviteten kring recensionen, om den ska innehålla personliga åsikter eller ej, eller om den var ”korrekt skriven”(Vilket den absolut var). Detta får framtida bestämmelser och praxis avgöra.

Detta är mer ett statement som speglar min uppfattning av hela processen kring diskussionen av en spelskribent och hennes verk:

Till Kerstin: I början när jag läste dina recensioner blev jag snabbt provocerad av din raka och för mig ”grova” stil, och undrade snabbt vem som hade skrivit denna dynga. Men efter ett par läsningar förstod jag klyschigt nog att du är som Stairway to heaven enligt Ted i HIMYM: ”Complex, and require multiple listens.”

Ändra för fan inte din skribentstil bara för att anpassa dig till oss läsare, det är redan så många skribenter som gör. Vi kan alltid få mainstream recensioner från några av de andra ”praktikanterna” som redan finns på marknaden.

Du är vass, proffsig och rå i din stil och jag förstår varför FZ tog tillfälle i akt och anställde dig. Du må vara underskattad bland vissa läsare, men vi är samtidigt många som ser och uppskattar nya talanger som dig inom mediasfären.

Utsattheten och nakenheten i din roll som journalist blir väldigt tydlig när X antal medlemmar diskuterar din AB bakgrund och om du platsar här eller inte.
All respekt för er skribenter.

FZ: Är besviken på hur forumet behandlat en ny skribent: Sakliga och konstruktiva åsikter samt pointers: fine, men personliga påhopp ”tar” bara energi från debatten och från skribenten i fråga.

Detta är forumbeteende 101 och inget nytt, även om man inte förväntar sig en hög nivå av kritiskt tänkande här.

För att citera The Dog Whisperer Cesar: Tsch!

Jag ser hellre diversifiering(talar inte om kön här) bland skribenterna, med olika kompetenser, skriftspråk och berättarstrukturer, än vanliga standardiserade upplägg.
Nischade, vågade och ärliga personer/skribenter som Kerstin kommer inte på rullande band.

Svara som sagt inte på detta om ni inte har något nytt att tillföra(vi har redan redogjort för det mesta) och klipp heller nu inte ut små meningar ur detta inlägg och sedan kommentera.

Detta går självklart inte ut till er alla här, utan bara till er som känner er träffade.

Nu har min stora skål med tortellini(fetaost, tomater, pesto men ingen keso) som tjejen gjort, kallnat och tappat all dess form.

Så, tillbaka till början:

Välkommen hit till FZ Kerstin Alex!

Jag hoppas verkligen att du kommer att trivas och får en utvecklande tid här med oss!

Keep calm and oppa gangnam style

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

En ny kvinnlig skribent och en ny läsarstorm. Någonting beror det på iallafall.

Skärp dig och väx upp.

Ser du ett enda ord eller ens enstaka lilla antydning på att folk inte gillar recensionen pga att hon är kvinna?

Herregud.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Paddington:

En ny kvinnlig skribent och en ny läsarstorm. Någonting beror det på iallafall.

Skärp dig och väx upp.

Ser du ett enda ord eller ens enstaka lilla antydning på att folk inte gillar recensionen pga att hon är kvinna?

Herregud.

PK folk blir bajsnödiga så fort något en kvinna gör (oavsett vad) attackeras på något som helst sätt.


signatur

I drank what?

Medlem

Med risk att göra saker och ting värre istället för att lugna ner dem. Men Transformers var ursprungligen en tv-serie och samling leksaker för barn i mitten av 80-talet. Är det då så konstigt att en tjej som missade det hela tycker att det, idag, är "töntigt"? Jämför vilken tv-serie för barn som helst 25 år senare och den lär garanterat framstå för många som lite töntig om man saknar personliga anknytningar till den.

Samtidigt vill jag dock ge lite kritik till recensenten. Att kalla en 25 år gammal tv-serie för barn, som man själv inte upplevt när den kom, töntig är ju i bästa fall att sparka in en öppen dörr eller i värsta fall ett förlöjligande av något som många minns med värme. Tyvärr så blev det ju det senare i det här fallet.

Personligen tycker jag att recensenten kunde uttryckt sig annorlunda och lite mer diplomatiskt. T.ex. "transformers är ingenting jag själv är särskilt förtjust i" eller någon snarlik formulering.

Jag såg på Transformers när det begav sig och jag hade gärna sett att recensionen hade gjorts av en person som har lite koll på universumet och kan ge en rättvis bedömning.

Lite konfunderad på hur man kan kalla sig nörd och tycka att en av de mest populäraste och klassiska universumet som finns är töntig.


signatur

It´s not where we´re from, it´s where we´re going....

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Paddington:

En ny kvinnlig skribent och en ny läsarstorm. Någonting beror det på iallafall.

Skärp dig och väx upp.

Ser du ett enda ord eller ens enstaka lilla antydning på att folk inte gillar recensionen pga att hon är kvinna?

Herregud.

Va? Haha, ren slump säger du alltså. Ok, det är noterat.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Paddington:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Paddington:

En ny kvinnlig skribent och en ny läsarstorm. Någonting beror det på iallafall.

Skärp dig och väx upp.

Ser du ett enda ord eller ens enstaka lilla antydning på att folk inte gillar recensionen pga att hon är kvinna?

Herregud.

Va? Haha, ren slump säger du alltså. Ok, det är noterat.

Precis, finns ingenting här som skriver och klagar just för hon är en kvinna. Rolig tillfällighet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur gör egentligen enformigheten när den gör sig påmind?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Traveller in time:

Hur Kerstin bemöts i framtiden här på FZ tycker jag ska utgå från vad hon skriver HÄR PÅ FZ. Ha det där Aftonbladet hatet och tidigare artiklar i bakhuvudet om det är svårt att släppa. Men låt det inte på förhand bedöma hennes framtid här och nu.
Kerstin läser era kommentarer, hon sitter nog och tänker på konstruktiv kritik ni ger, men enbart hastigt nedsättande kommentarer är svåra att ta på allvar.

Om ni tycker att hon borde uttrycka sig annorlunda i framtiden, så förklara den önskan. Men former av enbart nedsättande och ibland direkt personliga påhopp kommer inte tolereras, Och det gäller för alla, recensent som medlem som redaktör.

Det är ganska självklart att vad hon gjort förut kommer att dras med hit också. Precis som diverse fel du gjort i livet med kronofogd eller diverse andra exempel så hänger saker med och i vissa fall stannar det kvar. Fått en prick i registret, jamen det ska vi försöka lägga i bakhuvudet för att personen ska trivas och må bättre.

Det också om man gjort något bra, dess värre är mycket hon skrivit på Aftonbladet ganska så dåligt i recensionsväg. Nu är jag inte den bästa skrivaren när det kommer till sådant själv då jag övar fortfarande, men hon borde ha en "så här tycker jag om saker och ting" blogg istället för att skriva om spel thus far.

Är det inte oresonligt att bedöma Kerstins arbete på FZ efter det hon gör på FZ.

Jag håller inte med. Oavsett vad man tycker om skribentens tidigare arbete så är det självklart något som hänger med, liksom allt annat i livet. Positivt som negativt. En spelskribent lever och dör med sitt förtroendekapital hos läsarna.

Exempel: om jag läst en text jag ogillat av en skribent och skribenten sedan börjar skriva någon annanstans så ökar inte mitt låga förtroende för skribenten bara för att han skriver på ett annat ställe -- att säga att man börjar om från noll är nonsens.

Observera att jag uttalar mig rent generellt nu. Jag har aldrig läst något av Kerstin Alex tidigare och kan därför inte kommentera henne.

Förstår inte vad du vill ha sagt med detta. Du kan ju uppenbart inte kritisera henne eftersom ni jobbar ihop, men vill du att vi ska läsa mellan raderna att du inte gillar henne? oavsett så är det inte rätt sorts kommentar från en skribent. Om något så ska du försvara dina kollegor.

Sen kan jag tycka att vissa blir så här extra kritiska så fort det är en tjej som skriver. Det spelar verkligen ingen roll, förstår inte hur man kan tycka något annat. Däremot kan man kommentera på recensionen i sig. Den här var väl ok, varken bättre eller sämre än de andra som pupliceras här. Läste precis hennes Fable-recension och den var ju ingen vidare...

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till mer än att ge henne en chans. Passa på att läsa http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/recensioner/artic...
som en motvikt till hennes Fable-recension.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Jag tycker att spelat är underhållande. Tycker som många andra att recensenten går in med fel attityd, får känslan nästan att du vill förnedra hela konceptet.

Redaktör
Skrivet av daskedennis:

Om man skriver på Aftonbladet vars journalistkår är rent ut sagt pinsam tycker inte jag att man platsar på FZ.

Det där är fördomar. Man kan tycka vad man vill om tidningen/sajten, hur dess innehåll, rubriker och annat ser ut, men det gör inte dess journalistkår inkompetent. AB kör tabloidstilen (chockrubriker, talstrecks-frossa, stackato-meningar, etc.), och det hör liksom till att man som läsare ser ner på det. Men lik förbannat är AB landets största nyhetssajt, år efter år. Det blir man inte med inkompetenta medarbetare. Det blir man för att skickligt folk producerar sånt som väldigt många vill läsa (oavsett om de erkänner det eller ej) och som ännu fler snackar om samtidigt som de nämner var de sett det.

AB har för övrigt ett par av landets vassare spelskribentpennor i sin stab. Jag är mäkta glad över att ett par av dessa pennor emellanåt plitar för FZ (inte för att de syns på AB, utan för att de skriver oerhört bra).

Hoppsan, det där lät som ett försvarstal för AB. Well, nån gång ska vara den första.


signatur
Skriv svar