Amnesia ger utvecklarna pengarna tillbaka – tio gånger om

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Flygplanet:
Skrivet av North:

Bra. Slå bara hål på PC-lönsamhetsmyten.

Att ett enda spel är lönsamt betyder inte att branschen är lönsam.

PC branschen är lönsam, bara man gör rätt spel, eller portar det rätt.

Skyrim, Diablo III, Battlefield 3, Amnesia, Minecraft.

JÄTTEBRA spel, säljer JÄTTEBRA.

plus Batman spelen. Bra spel och portning.

oh, Sleeping Dog, riktigt bra spel, jättebra port, säljer relativt bra

Inaktiv

Bra spel säljer, hoppas de går in i Activision, Blizzard, EA och Ubisoft urmjölkade hjärnor!

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av North:

Bra. Slå bara hål på PC-lönsamhetsmyten.

Du kan inte jämföra en indietitel som Amnesia med AAA-titlarna här ute i världen. De krigar på helt olika vilkor.

Tja fortsätter de i samma stil kommer de nog göra det inom en inte alltför snar framtid. Den som är stor idag behöver inte vara det imorgon, företag som inte inser att nöjda kunder är betalande kunder kommer nog inte klara sig på lång sikt.

Medlem

Bra spel säljer. Punkt!

Medlem

Jo, som sagt... bra spel och ok priser så säljer spelen.

Medlem

Önskar att publishers skulle kunna se spelvärlden på samma sätt som indieutvecklare. Vi hade nog fått en hel del roligare och mer kreativa, välutvecklade spel.

Skulle kunna säga att pengar är det enda dom ser, men...jag vet inte. De tycks avsky pengar, då de flesta tycks ruinera precis vad vi vill betala för. Istället ger de oss något vi vägrar betala för... Hmm..

Lite kluven på den biten..

Medlem

Jag tror faktiskt att många piratar pga att man inte vill "riskera" att betala 500-700kr för ett spel som kanske inte är roligt överhuvudtaget. Mer demos så man får prova på spelen och avgöra hur det känns. Ev. sänka priserna på spelen så det blir attraktivare att införskaffa. Förstår att löner o dylikt kostar för företagen. Lätt att vara förstå-sig-på:are när man inte eg. har någon större insikt i branschen och hur det fungerar.

Ett företag som Ubisoft som har en fantasi-siffra på antalet studios gör det ju inte konstigt att dom ska ha sina pengar. Frågan är ju om det är värt det egentligen? Vore det inte mer praktiskt om de jobbade på olika spel? Allt ligger ju under Ubisoft ändå så?

Men men. Nog ranting nu.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Smärre irritation: Ni nämnde utgifterna i dollar men intäkterna i kronor.

För övrigt tror jag att det finns en marknad för indie i 3D. Det är ju fan bara Frictional som gör det typ?
Indie marknaden passar perfekt för artistiska indie "moodpieces". Vill se mer där och tack Frictional! Tänk typ ett Bioshock med mindre flash mer baserat på "exploration" och kanske lite RPG element.

Zeno Clash är ett annat jättebra exempel... MER SÅNT! Mer Zeno Clash och Penumbra/Amnesia!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Gillar vi, kör på bara!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Folk har respekt för indieutvecklare som levererar på PC - både spel och supportmässigt. Har jobbat lite åt några själv och flera har nu kunnat börja jobba på heltid med sina spel för att försäljningen blivit relativt konstant.


signatur
Medlem

Grattis, får man väl säga först.

Angående piratandet:
Det är ju inte indie-spel som ligger värst till här får man väl tro.

* Gemene man har fått nån sorts robin hood mentalitet. Dvs, betala till indiestudios för "det är dom värda" samtidigt som man laddar ner ett Ubisoft/EA-spel för "dom tjänar ju så mycket ändå".

* Detta spel verkar kosta runt 14 euro, samma sak där, det är mer AAA titlar som verkar bli piratade.

* Utvecklingskostnaden på hela detta spel, räcker nog inte ens för att driva runt en stor studio som Ubisoft i en vecka, fan skulle knappt tro att $360 000 täcker löner och drift för _en_ dag för ubisoft

Slutsats? Indiespel is the shit, om man lyckas med ett bra koncept som säljer.
Telefonspel är väl utmärkt exempel, kostar en bråkdel att ta fram gentemot AAA titlarna, kan säljas billigt och i mängder.

Helt enkelt, det största problemet idag har ju dom stora studiosarna som måste konkurrera på dom stora platformarna med spel där konsumenterna förväntar sig att grafik / story / gameplay ska vara i toppform. Om spelet inte är 9+/10 så skiter folk i att köpa det, trots att det ändå kostat hundratals miljoner att ta fram..

Vad göra? Ingen aning
Satt jag själv som investerare idag skulle jag ha grymt svårt att våga satsa några hundra mill och ett antal år på ett nytt helt okänt varumärke

Medlem

Skoj, Amnesia är bland det mysigaste jag spelat

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Säger detta igen, sagt det många gånger..

Gör man bra PC spel eller ev en bra portning så säljer man bra, gör man kassa portningar så blir det piratkopierat. always have, always will be.

Witcher 2 säger hallå.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Bardy73:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av North:

Bra. Slå bara hål på PC-lönsamhetsmyten.

Du kan inte jämföra en indietitel som Amnesia med AAA-titlarna här ute i världen. De krigar på helt olika vilkor.

Egentligen inte, det gäller samma sak för indiespel som för trippel A spelen, gör du ett tillräckligt bra spel så kommer folk att köpa det, så enkelt är det.

Gör bolaget ett tillräckligt bra spel så behövs inget kopieringsskydd, de bolag som skyller på piratkopieringen när deras spel säljer dåligt är oftast dom som har släppt sämst spel eller jobbigaste kopieringsskydden (ubisoft) som ställer till med problem för dom som faktiskt köpt spelet.

Försäljningssiffrorna är helt värdelösa om det vore en AAA-titel.

Varför började du med den där debatten igen för? Du är helt ute och cyklar, man laddar inte ner för att spela dåliga spel. "A one-time internet connection is required on first lunch" gäller för ubisoft's spel. Sluta hata något bara för att hitta en anledning till att ladda ner och spela roliga spel.

Skömt, jag kan fortfarande inte spela mitt settlers flera år efter köp, inte bara för att jag måste vara konstant online, men också även för att deras onlinetjänst inte längre erkänner min cdkey

Du har också rätt till att ett dåligt spel inte leder till fler piratnedladdningar, men du glömmer ju helt bort att ett bra spel får fler köpare just på grund av att piraterna faktiskt köper spelet så småningom.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ztreek:

Säger detta igen, sagt det många gånger..

Gör man bra PC spel eller ev en bra portning så säljer man bra, gör man kassa portningar så blir det piratkopierat. always have, always will be.

Witcher 2 säger hallå.

Förstår inte riktigt vad du menar? TW2 har ju sålt mycket bra, och CD Projekt har ju själva valt att släppa det på GOG som huvudplattform för digital distribution, och GOG håller sig förstås undan DRM.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Du behöver antingen finansiella muskler för att kunna slåss på en väldigt hög nivå eller göra smarta mindre projekt med liten risk. Mellansegmentet fasas ut mer och mer med utvecklingen.

Skyrim, Diablo 3, Battlefield 3 = Storproduktioner, bland de största inom respektive genre.

Amnesia, Minecraft = Indie.

Jag förutspår att en stor andel spelstudios kommer att få problem i framtiden och det kommer släppas färre AAA titlar och väldigt mycket fler mindre Indie titlar. Kanske inte mycket av förutsägelse egentligen då det är så redan idag.

Så är det inte alls. Mittensegmentet behöver bara hitta sin egen grej och göra det bra. Titta till exempel på Svenska Paradox (en mellanstor spelstudio och utgivare med 30-40 anställda). De har gjort vinst i många år och har 15% vinstmarginal samt 70+ miljoner i kassan enl. allabolag.

Anledningen är att de även publicerar och ger stöd till små studior och lovande indie titlar (såsom Magicka) samt att den spelutveckling de gör själva har en egen niche som de i princip ensamma dominerar (Historisk grand strategy).

Det mittensegment som bara försöker kopiera dussin AAA titlar men gör det sämmre och med mindre budget kommer självklart misslyckas men det ser jag över huvud taget inte som en förlust.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ztreek:

Säger detta igen, sagt det många gånger..

Gör man bra PC spel eller ev en bra portning så säljer man bra, gör man kassa portningar så blir det piratkopierat. always have, always will be.

Witcher 2 säger hallå.

Och CD Projekt förstår att det finns de som laddar ner för de är giriga och de som laddar ner för att testa och sedan köper deras spel. De förstår även att det i det långa loppet inte är värt att använda sig DRM, de tänker bra mycket mer långsiktigt än många andra utgivare. Stödjer mer än gärna ett företag som insett detta och som inte behandlar sina kunder som kriminella.

Medlem

Roligt att se!

Medlem

Varning för långt inlägg och jag ber om ursäkt för Wall of text. ^^

Självklart är det jobbigt för företag, stora som små om de arbetat i flera år och sen får se att deras spel ligger uppe på piratbukten med tiotusentals nedladdningar. Så man förstår att de står på barrikaderna och skanderar stöld etc.
De har arbetat med stor press från finansiärer och sig själva att generera mycket pengar i flera år och nu ser de kanske skeppet sjunka under deras fötter, de ser vänner som varslas och får sparken etc. Alla trodde på den här idén när de började, det skulle bli världens bästa spel. När man har mycket press på sig eller står på ruinens brant så blir man ofta desperat. Det är då man går ut och slår på stora djungeltrumman.
Alla titlar kan givetvis inte sälja som smör och de som säljer halvdåligt påverkas ju mest.

Sen kan man verkligen förstå gamers också.

En liknelse, bra eller dålig får ni avgöra själva.
Om man ser ett par snygga tröjor som man vill köpa i affären och skulle vilja köpa nån av dom, men bara har råd med en.
Då testar man alla tröjor och tar den man gillar bäst.
Eller hur? Om man köper tröjorna online har man 14 dagars returrätt.
Inte säger de i butiken det kostar 500:- att testa tröjan och du måste behålla den! Take it or leave it, no refund!

De flesta spel går dock inte att testa idag och vem vill köpa grisen i säcken? Framförallt om kanske spelet fått betyg mellan 5 till 7 av 10?

Jag säger inte att det därför är okej att springa och ladda ner alla spel och testa tills man hittar ett man vill köpa.

Men....

Det finns flera saker spelföretagen kan göra för att minska risken för piratkopiering och sätta sig själva i bästa möjliga position för att tjäna pengar.
Men det misslyckas det tycker jag väldigt ofta med. Mycket pga. av att de inte lyssnar på sina kunder.
Här är min lista som alla spel som släpps borde försöka efterleva.

1. PC-demo med en cliffhanger.
Om man får testa spelet så behöver man inte ladda ner en piratkopierad version! Demon har försvunnit mer och mer. För 5, 10, 15, 20 år sedan fanns det demon på nästan alla spel. Varje skiva man fick med PC Gamer t.ex. var fullslamrad med demos och varje seriöst spel släppte ett demo!
Man fick testa och kunde då ta ett beslut om man ville köpa spelet.
Cliffhanger! Gör demot bra! Visa det bästa ni kan erbjuda och sluta gärna demot med ett abrupt klipp som får en att rusa ut och köpa det.

2. CO-OP, om man skall göra ett single-playerspel gör gärna det, men när man spelat det en gång eller varvat kanske man vill lira igenom det med en vän och då behöver man vara online. Med lite smart tänk så spelar man på era servrar och då måste man ändå registrera key etc.

3. Släpp spelet på en fungerande plattform som Steam, inte koda en egen crappy som man får krupp på!

4. Lägg gärna till Multi-player! Oavsett om det inte finns några andra karaktärer än huvudpersonen, gör monstrena spelbara då. Men multi-player är lättaste sättet att få in pengar då man återigen måste vara onlline och regga spelet mot era servrar.

5. Ingen DRM! Om spelet crackas (vilket det oftast gör) tar ändå crackers bort DRM och allat annat skit som står om kopieringsskydd. Det drabbar bara dom som betalar, vilket gör att de INTE blir sugna på att köpa fler av era produkter.

6. Släpp en beta även på singleplayer! Låt kunderna berätta vad som är bra och dåligt på 1-2 levels och lyssna och ändra sen efter vad majoritetens och människor med bra konstruktiv kritik tycker. Så att spelmekaniken fungerar, ni får hjälp att rota ut buggar, glitchar etc.

7. Sätt kunden först! Titta på GW2, två dagar efter att spelet släpptes officiellt slutade de att sälja det för att försäkra sig om kvalitén för de spelare som redan hade köpt spelet.
De stoppade spelförsäljning i 10 dagar! Precis efter launch!
Inte rädda för att förlora miljoner utan helt säkra på att folk kommer tillbaka om de gör sitt bästa och lyssnar på folket.

8. Låt gamers vara med i produktionen! Vanligt folk som är duktiga på att spela, men kanske inte har ingenjörsutbildning eller är grymma kodare eller sjukt duktiga designers. När ni söker folk till era företag så är alltid jobbannonserna utformade så att ni vill ha folk med flera års utvecklingserfarenhet av tidigare speldesign, skall gärna ha 1-2 högskoleutbildningar etc.
De kanske också gamear mycket, men de gamers som inte jobbar (bra eller dåligt) utan dedikerar sina liv åt att spela (12-15 timmar om dagen) kanske har bra inputs som ni kan ta del av för att göra era spel bättre.

9. Låt folk välja vilken nivå de vill spela på från början och gör alltid hellre spelet för svårt än för lätt! Ingen kommer gilla och komma ihåg ett spel där man är odödlig och i princip kan springa igenom hela spelet på ett par timmar.

10. Släpp inte en ofärdig produkt! Spelar ingen roll om ni har dead-line! Betala böter till era investerare hellre än att släppa en för tidig buggig version och patcha i efterhand. Lär er av era misstag, har ni satt för kort dead-line innan, ge er själva mer tid!
Investerarna vill alltid ha pengar, men det är ju bara att fråga dem om de vill optimera sin avkastning eller släppa spelet nu, få askassa recensioner och inte sälja nånting=inga pengar tillbaka!

Det var bara några saker jag kom på nu, finns säkert massa mer.
Återigen, ledsen för långt inlägg. ^^

Medlem

Frictional Games har skapat ett spel som är 10 gånger bättre än något annat AAA titlel i samma genre, och dem gjorde det med 1/10 av budgeten.

Dem har också skapat något minst lika värdefullt, ett gott ryckte och en engaerad community. Något som i längden är värt mycket mer än dem miljontals dollar utgivare idag spenderar på reklam för att promota sina fantasi- och passionslösa titlar folk oftast glömmer bort en månad efter spelen släpps.

Men kanske viktigast av allt Frictional Games har skapat något utöver det vanliga som kommer leva vidare i våra minnen. Något som är värt mer än vilket generic fps spel som helst och som aldrig kan ersättas av något rpg/mmo spel utan djup, story och utmaning oavsätt hur många timmar vi lägger ner på det.

Vissa kanske vill påstå att dem valt den svåra vägen men enligt min menig var det nog den enda vägen dem kunde ha valt för att kunna uppnå det dem gjort idag, och för det är jag tacksam för. Och så länge Frictional Games fortsätter skapa och utveckla intressanta spel med samma entusiasm och passion kommer jag och många andra att fortsätta köpa deras spel.

I den här tråden fick jag lära mig att ett minimalt litet indie-lir som varit oerhört framgångsrikt (sett till sina förutsättningar) innebär att pc är världsbäst och att det visst går att tjäna pengar på pc-spel. Samt att att AAA-utvecklarna tydligen sitter med en pengabinge av Joakim von Anka-snitt efter alla pengar de tjänat på pc de senaste åren. Minst sagt... intressanta resonemang.

Medlem

Det här spelet är ett utmärkt exempel på att en liten, men effektiv, studio kan gå med vinst. Det enda som krävs är talang, hjärta och kreativitet. Spelet är för övrigt fantastiskt!

Medlem
Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Bardy73:
Skrivet av DAoG:
Skrivet av North:

Bra. Slå bara hål på PC-lönsamhetsmyten.

Du kan inte jämföra en indietitel som Amnesia med AAA-titlarna här ute i världen. De krigar på helt olika vilkor.

Egentligen inte, det gäller samma sak för indiespel som för trippel A spelen, gör du ett tillräckligt bra spel så kommer folk att köpa det, så enkelt är det.

Gör bolaget ett tillräckligt bra spel så behövs inget kopieringsskydd, de bolag som skyller på piratkopieringen när deras spel säljer dåligt är oftast dom som har släppt sämst spel eller jobbigaste kopieringsskydden (ubisoft) som ställer till med problem för dom som faktiskt köpt spelet.

Försäljningssiffrorna är helt värdelösa om det vore en AAA-titel.

Varför började du med den där debatten igen för? Du är helt ute och cyklar, man laddar inte ner för att spela dåliga spel. "A one-time internet connection is required on first lunch" gäller för ubisoft's spel. Sluta hata något bara för att hitta en anledning till att ladda ner och spela roliga spel.

Skömt, jag kan fortfarande inte spela mitt settlers flera år efter köp, inte bara för att jag måste vara konstant online, men också även för att deras onlinetjänst inte längre erkänner min cdkey

Du har också rätt till att ett dåligt spel inte leder till fler piratnedladdningar, men du glömmer ju helt bort att ett bra spel får fler köpare just på grund av att piraterna faktiskt köper spelet så småningom.

Ta kontakt med utgivaren så löser det sig säkert.
Jag skulle vilja se siffror på hur många pirater som köper sina spel efter de har laddat ner dem, procentuellt går det nog att räkna på fingrarna. Är inte själv helt oskyldig, dock hör piratandet av spel till det förflutna.

Medlem

Det är ju med spel som med många andra produkter man ska sälja "lite av ett lotteri" hittar man rätt så funkar det så är det med allt!

" men du glömmer ju helt bort att ett bra spel får fler köpare just på grund av att piraterna faktiskt köper spelet så småningom. Jag är ungdom eller stackars fattig student och vill inte riskera 4-700kr på att köpa ett dåligt spel"

Detta är ju några av de vanligaste lögner som ska urschäkta pirat laddning. Men vi andra ska tydligen chansa... Patetisk! Nåja det är kul när det går bra även om det inte är AAA spel


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

12
Skriv svar