Bioware-grundarna lämnar företaget

Robot
Bioware-grundarna lämnar företaget

Biowares två grundare meddelar att de slutar – båda lämnar spelbranschen, kanske för gott.

#nyhetstips, #bioware, #baldurs-gate, #star-wars-knights-of-the-old-republic, #neverwinter-nights, #mass-effect


Medlem
Bioware-grundarna lämnar företaget

Attans. Hoppades på att dom skulle lämna och starta upp nytt utan EAs klor i dom.

Medlem

SWTOR killed BioWare

Medlem

De flydde EA med sin heder i behåll. Requiescat In Pace BioWare, vi kommer sakna er.

Medlem

=(


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Tråkigt för BioWare, de senaste 12 månaderna har varit tuffa.

Medlem

EA dödar all kreativitet.
Från och med nu så blir det "mainstream", "linear" och "accessible"-spel för hela slanten för nya EA-BioWare och deras nya målgrupp; IQ befriade WoW-ungar.

Det är så man vill spy.

Medlem

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Nu när du säger det


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Hahahahaha! Kvällens bästa kommentar, aldrig tänkt på det tidigare, men det är ju faktiskt sant!

Medlem

Dom borde hoppa på obsidian tåget!
Problemet är väll att dom har någon none compeat clause i sina kontrakt ...

Medlem

Tyvärr blir det så här ibland.
Mitt hopp står med på Obsidian nu och mina förhoppningar är höga på dem.
Vill ha ett nytt spel som t.ex Baldurs Gate 3 eller nåt

Medlem

Ja vad säger man? Tråkigt. Jag vet att Greg Zeschuks flyttade nyligen men då gick han ut och sa att det inte var något i stil med att han skulle lämna företaget.

Då kan man ju fråga varför det här hände? Kan ha att göra med EA, svårt att säga.... det är en jävla förlust iaf, det är ett som är säkert.

Medlem

R.I.P Bioware.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Haha, klockrent!

Medlem

Det kan mycket väl vara pga EA men det kommer nog att dröja innan vi får reda på det. Lämnar man sitt livsverk så vill man nog att det ska leva kvar så länge som möjligt och då håller man masken så att inte forna kollegor drabbas negativt.
Personligen tror jag inte att det är en slump att de hoppar av, spelen har inte riktigt känts som Bioware sedan EA tog över rodret.

Medlem

Hoppas dom hoppar på Obsidian o hjälper till med det spelet istället då

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Skulle det vara negativt? Fattar faktiskt inte det roliga i det..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Ytterligare ett par herrar av världsklass som avslutar sin karriär. Det är inte fören de slutar som man faktiskt inser hur mycket spelglädje de har skänkt oss. Tack!


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Skulle det vara negativt? Fattar faktiskt inte det roliga i det..

Snarare ett roligt påpekande... Behöver varken vara positivt eller negativt utan kan helt enkelt vara ett roligt sammanträffande?

Sedan har han ju rätt.. Han är sjukt lik Anders Borg på den bilden Samma frisyr har han också. Allt som saknar är ringen i örat och ett par hornbågade glasögon sedan har vi kanske Borgs dubbelgångare

Medlem

Man undrar vad som verkligen ligger bakom. Men jag kan inte säga att det var oväntat. Bioware är inte längre Bioware som jag minns dem och efter övergången till EA och den senaste tidens magplask så förstår jag att grundarna lämnar skutan innan den går fullständigt på grund.

De båda doktorerna skall däremot ha ett hjärtigt tack för alla glada stunder som jag haft med deras skapelser.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Dröjer nog inte länge innan varumärket Bioware är borta även det...

Bioware vandrar samma sorgliga stig som så många andra EA uppköpta studios före dom.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

phi
Medlem

Knappast någon slump att dom lämnar BioWare, det är ju bara att läsa mellan raderna i deras avsked. Känns som att deras tack till EA är väldigt krystat och något som dom bara skriver för att det förväntas av dom.

Men vad vet jag egentligen, jag är ingen textanalytiker.

Medlem

I det ena brevet nämns massa saker! Retake Omega kommer innan årets slut. Casey Hudson och teamet jobbar på ett nytt projekt inom ME unverisumet. Han jobbar också med BioWare för att skapa ett helt nytt IP och universum.

Medlem

BioWare stavas det ju!

Medlem

Såg en speljournalist som skrev på Twitter att det inte var så förvånande att det kom nu. Det är fem år sedan EA köpte BioWare och just den tidslängden var ganska standard när det gällde kontrakt enligt han.

Medlem

Social entreprenörskap lät riktigt spännande. Intervjua ölbryggare på nätet lät väl sisådär men ska bli kul att se hur den showen utvecklas. Blir alltid imponerad av människor som sadlar om och testar nya gränser.

Inaktiv

Kan vara EA, kan mycket väl vara EA.
Kan också vara att dom är trötta på gaming och att dom vill göra något annat efter alla dessa år.

Svenska PCGamer hade en artikel om Bioware i förr förra numret där Bioware berättar om hur allt startade, intressant läsning. Dom var ju läkare/läkarstudenter som gjorde mjukvara för läkemedel (eller liknande), och därav namnet Bioware. Dock blev dom duktiga på annat och började utveckla spel. Ganska intressant historia.

Medlem

Tråkigt att höra, dom fick väl nog efter att EA har lyckats förstöra hela BioWare för dom...riktigt tragiskt


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Han till vänster ser ju ut som Anders Borg.

Korrektion: Anders Borg ser ut som Ray Muzyka.

Trist att de slutar, men de har ju faktiskt hållit på rätt många år nu så man kan ju inte klandra dem för att vilja prova på någonting annat.

Synd bara på BioWare som märke, känns inte som att det är samma sak när dessa två lämnar företaget men det har väl vartit på gång ett tag antar jag.

SE

12
Skriv svar