Uprising 44 – ett av de sorgligaste WW2-kapitlen i spelform

Robot
Uprising 44 – ett av de sorgligaste WW2-kapitlen i spelform

Warszawaupproret inträffade från augusti till oktober 1944 och är ett av Polens mörkaste ögonblick. I helgen släpptes spelet som baseras på händelserna. FZ visar hur blandningen mellan strategi, action och historielektion ser ut.

#uprising-44


Medlem
Uprising 44 – ett av de sorgligaste WW2-kapitlen i spelform

Detta ska kollas upp, dock det lite halvtorftigt ut, men den historiska aspekten intresserar mig mycket.

Medlem

i shooter läget ser spelet hemskt ut, i strategi läget påminner det om Commandos art-style, det gillar jag.

Medlem

"En rebellgrupp" är definitivt en felaktig term i det här sammanhanget. Polska Hemarmén hade flera förband på plats totalt ca 47,5 tusen soldater samt flygunderstöd från Polska, Brittiska, Amerikanska och Syd-Afrikanska flygvapnen, så att kalla de en rebellgrupp blir lite fel.

Med tanke på att många svenskar inte känner till Warszawaupproret så tycker jag ändå att det är imponerande att du fick med biten om att Stalin inte gav någon hjälp även fast Röda Armén stod några hundra meter bort.

Hursomhelst nog med historia, spelet kommer vara riktigt dåligt som man även kan se på filmerna. Protesteras redan rätt så hårt bland polska gammers om att det här spelet är skamligt dåligt och att spelstudion som utvecklat Uprising 44 inte borde få göra ett spel om Warszawaupproret, just för att de är så dåliga.

Medlem

Varför ska Stalin mannen av stål offra ryssar i onödan för att hjälpa ett annat folk?


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Ser intressant ut. "... fight for the city ..."; är det någon sorts open world shooter med commandos/H&D inspiration?


signatur

Have a good time!

Redaktör
Ponny
Skrivet av polaczek:

"En rebellgrupp" är definitivt en felaktig term i det här sammanhanget. Polska Hemarmén hade flera förband på plats totalt ca 47,5 tusen soldater samt flygunderstöd från Polska, Brittiska, Amerikanska och Syd-Afrikanska flygvapnen, så att kalla de en rebellgrupp blir lite fel.

Med tanke på att många svenskar inte känner till Warszawaupproret så tycker jag ändå att det är imponerande att du fick med biten om att Stalin inte gav någon hjälp även fast Röda Armén stod några hundra meter bort.

Rätt ska vara rätt, särskilt i sådana här sammanhang! Tack, jag har ändrat i texten.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Warzawa uprising! Fick såna rysningar, var i det museum angående om detta i Warzawa. Detta spel kommer väcka känsler och intresse. Något man vill hänga med i historian, plus detta har en märklig historia i andra världskriget. Väldigt intressant! Något man måste testa och hänga med storyn. Wow fick kalla kårar! 5/5 so far!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Är det tillräckligt annorlunda för att motivera ett köp av ytterligare en "pajja en tysk-spel"?

Bra att man ser det från andra ögon än amerikanska/ryska, men känns ändå att det blir samma sak på något sätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som ett kuriosum så kan jag lägga till att den svenska gruppen Sabaton har spelat in en låt om just Warszawaupproret. Peter Stormare är till och med i musikvideon.
http://www.youtube.com/watch?v=01IaKb6DmTw

Tror personligen att ni får ut mer av att kolla på den här musikvideon än av spelet om ni är intresserade av historia.

Det här såg "klassikt" ut. Gillade "underreds"-perspektivet i kontrollerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

äh,, det fanns inte till Steam. Då får det vara så länge ^^
Ser intressant ut i alla fall.

Medlem

Hade det bara innehållit strategiska delen utan shooter-delen hade jag köpt det lätt.
Är så trött på shooters just nu så jag kan spy. Vill ha fler spel som Jagged Alliance, Silent Storm, Fallout Tactics eller Commandos.
"Turn based action strategy" är fantastiskt roliga och mer givande för mig än rena shooters.

Skrivet av Mindrax:

Hade det bara innehållit strategiska delen utan shooter-delen hade jag köpt det lätt.
Är så trött på shooters just nu så jag kan spy. Vill ha fler spel som Jagged Alliance, Silent Storm, Fallout Tactics eller Commandos.
"Turn based action strategy" är fantastiskt roliga och mer givande för mig än rena shooters.

Ja, håller med om dig om det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.

Har ju redan kommit spel om (andra) Irak-kriget, men jo, det är nog kanske för tätt inpå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Av filmerna att döma verkar det totalt värdelöst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som stor historia buff, är denna spel väldigt intressant.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Äntligen någon som tänker lite annorlunda. Folk säger att WWII är uttjatat. Men det är det inte, utan D-Dagen är.

Medlem

Usch. Ser totalt värdelöst. Som fullblodspolack känner jag mig både lite kränkt och lite skamsen haha!

Nejdå, men det hade såklart varit kul om en mer erfaren studio med lite högre budget hade kunnat göra ett filmiskt/dokumentär-aktigt spel om denna händelse i stil med Brothers in Arms eller något.

Medlem

Jätteintressant, tills jag såg filmerna. Det såg tyvärr inget vidare ut.

Medlem

FYFAN VAD BRA! JAG HAR LÄNGTAT EFTER ETT WW2 SPEL VÄRT ATT SPELA!!!!

Medlem

tycker dock att det borde bli ordentligt mycket bättre för att hedra männen, kvinnorna och barnen som kämpade för sitt hem!

Medlem
Skrivet av krythorian:

tycker dock att det borde bli ordentligt mycket bättre för att hedra männen, kvinnorna och barnen som kämpade för sitt hem!

Alla i spelstudion borde få näringsförbud för det här spelet.

Medlem

Ser halvruttet ut och kan ju inte direkt påstå att Warsawa upproret intresserar mig personligen.

Tyvärr är det nog ytterligare ett spel som glorifierar "de allierade" och demoniserar axelmakterna, även om det är totalt rättfärdigat i detta fallet.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.

Har ju redan kommit spel om (andra) Irak-kriget, men jo, det är nog kanske för tätt inpå.

vad har irak kriget med Korea eller balkan överhuvudtaget att göra?


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.

vadå för tät inpå? skare liksom vara ett problem? då måste vi ju även sluta rapportera nyheter om Syrien, inte några filmer om irak kriget, inget alls.


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

Medlem
Skrivet av vashthepirate:
Skrivet av conthox:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.

Har ju redan kommit spel om (andra) Irak-kriget, men jo, det är nog kanske för tätt inpå.

vad har irak kriget med Korea eller balkan överhuvudtaget att göra?

walter_iego skrev att det var för tidigt att göra spel på balkan-kriget på grund av att det var för tätt inpå. Jag nämnde att det redan har gjorts spel på Irak-kriget som är ännu tätare inpå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av vashthepirate:
Skrivet av conthox:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av vashthepirate:

kan inga släppa spel om Korea kriget? kanske lite Balkan krig här på PCn skulle vara nice, utom själva utrottning av flera hundra tusen människor, liksom dom kemiska vapen som användes i Korea, eller etniska rensningen på Balkan som delvis kunde ha förhindrat, men detta är inte rätt forum att snacka om det, men skulle vara intressant att få se något RTS eller FPS om Balkan eller Korea.

Balkan-kriget / krigen är fortfarande för tätt in på, men Korea-kriget finns det spel om:

http://goo.gl/sOVmo

Inte världens roligaste lir, men, OK.

Har ju redan kommit spel om (andra) Irak-kriget, men jo, det är nog kanske för tätt inpå.

vad har irak kriget med Korea eller balkan överhuvudtaget att göra?

walter_iego skrev att det var för tidigt att göra spel på balkan-kriget på grund av att det var för tätt inpå. Jag nämnde att det redan har gjorts spel på Irak-kriget som är ännu tätare inpå.

öhh ännu tätare inpå? iran-irak 1980 talet, Balkan 1990-2000 talets början.
nån fler som sov på historian genom högstadiet?


signatur

En Gång Pc Alltid Pc.

12
Skriv svar