Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Robot
Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Sony avslöjar att man kan kyssa sina sparfiler och inköp på PSN adjö.

#sony


Medlem
Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir det borde man ändå inte behöva köpa igen....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Inaktiv

Sparfiler är ju tråkigt, men det är ju en sak som man kan förstå att det blir problem med.

Lite drygt med spelen dock, så allt man har köpt (har inte köpt något själv) finns alltså att köpa igen? Samma spel, samma pris, fast man får betala en gång till eftersom man varit en sådan jävligt dålig kund o köpt både en PS3 och en PS4?

Moderator | Testpilot

Om man inte kan överföra borde man väl kunna få det gratis istället för att köpa det igen? UH, så jobbigt.. Nu vet jag ju inte vad det är man handlar men tänk om man handlat säg massa DL spel säg.. Crash så måste du handla... UH


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vad var det som inte var guld och gröna skogar? Allt jag hört har varit otroligt positivt. Eller menar ni det här med savefiler från PS3? Ingen big deal.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Men... varför skulle utvecklare spendera pengar och tid för att porta ett spel som sedan folk kan ladda ner gratis, igen? Det är ett helt nytt system...

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir de borde man ändå få behålla....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Spel portas inte gratis. Spelet du köpte var för PS3, inte PS4. Du betalade för kostnaden att utveckla/porta spelet till PS3, betyder inte att du förtjänar att få det igen gratis...

Redaktör
Ponny

Jag känner: WUTWUTWUT! Vill inte köpa samma spel på nytt.

Tycker för övrig att jag ska kunna stoppa in mina PS3, PS2 och PS1-skivor i min PS4. Men, nej, så blir det inte heller. Äh, förstår att det kanske är knivigt att få till det med tekniken, men jag hade blivit salig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hazz:
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir de borde man ändå få behålla....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Spel portas inte gratis. Spelet du köpte var för PS3, inte PS4. Du betalade för kostnaden att utveckla/porta spelet till PS3, betyder inte att du förtjänar att få det igen gratis...

Precis, man skickar ju inte arga hotbrev till Nintendo för att man inte fick Zelda gratis till Virtual Console, trots att man ägt det i 25 år. Visst skulle det vara trevligt, men det är ju inget man kan kräva.

Inaktiv

aj då , tur då att jag köpte ps3 helt nyligen då och har bara köpt 3 spel på psn.
Nu blir det inga mer psn köp för varje gång en ny generation kommer så lämnar man in den maskin man har i inbyte och så blir det denna gång också ,

så tur att man inte köpt mer psn spel , man får istället ladda ner gratisspelen man får från psn + och köpa spel som släpps på skiva.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Hazz:
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir de borde man ändå få behålla....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Spel portas inte gratis. Spelet du köpte var för PS3, inte PS4. Du betalade för kostnaden att utveckla/porta spelet till PS3, betyder inte att du förtjänar att få det igen gratis...

Precis, man skickar ju inte arga hotbrev till Nintendo för att man inte fick Zelda gratis till Virtual Console, trots att man ägt det i 25 år. Visst skulle det vara trevligt, men det är ju inget man kan kräva.

Det är ju bisarrt att behöva slänga i princip alla mina gamla spel för att betala och skaffa deras nya generation. Speciellt då det redan finns på molnet och jag är stensäker på att en ps4 kan köra en ps3-emulator som troligen fungerar bättre än en ps3.
Och sedan som det nämns så kostar det självklart pengar att göra denna emulator, men troligen kan det försummas om man tar med hur mycket lättare det kommer att gå för de flesta ägare att gå över till nästa generation.

Jag har svårt att förstå det från en konsuments synvinkel likväl som från en företagares syn.

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir det borde man ändå inte behöva köpa igen....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Jag tror knappast detta är något unikt för just playstation, och varför skrota din PS3a bara för att det kommer en ny?

Medlem
Skrivet av trancenote:
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir det borde man ändå inte behöva köpa igen....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Jag tror knappast detta är något unikt för just playstation, och varför skrota din PS3a bara för att det kommer en ny?

Det är någonting unikt för konsoler, tyvärr. Om PC-spel inte fungerar längre så är de säkerligen över 10 år gamla och då finns det alltid sätt att komma runt problemen. Med konsol får man snällt sitta ner och ta emot vad som erbjuds.

Medlem

Hade det inte varit enklare att skriva att PS4 inte är bakåtkompatibel med PS3 istället för att skriva att PSN-köp och sparfiler inte fungerar?

Medlem

De gick ju ut med information om att PS4 ska bli helt bakåtkompatibel (inte till en början, men att den skulle bli det) så att inte låta ens PSN köp vara tillgängliga på PS4 låter som en kick i bollarna.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

lustigt hur de första PS3orna var bakåtkompatibla men att de plötsligt tog bort det när de gjort lite nyare versioner.. ^^

Kommer nog inte skaffa en PS4 på ett bra tag eller någonsin? och jag har endå haft PS1, PS2 & PS3..

Sony gör inget för lojala kunder så det finns ingen anleding för mig att stödja dem heller..

Vi får se om jag på något sätt blir övertygad om att jag behöver en PS4, jag är högst skeptisk, spelar mest på PC och den jag har nu klarar det mesta jag vill spela och att något ytterst fantastiskt spel blir exclusivt till PS4an känns föga troligt, kanske bara för några månader..

gimmick controller roar mig heller inte så där kan de inte fiska in mig heller.. ne Sony, ni får sälja er bra billigt och ha mkt värde för de pengarna om det ska bli nån affär.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Väntat då det är ny hårdvara i ps4, men när de portar spel borde man väll kunna ladda ner dem gratis från psn. De spel man köpt på psn borde ju vara bundna till ens konto.

Medlem

Jo för man vill juh köpa en helt ny konsol för att spela gamla spel på. Öh. Tar för givet att vill man göra det så sparar man sin gamla PS3a.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Du får behålla dina spel hur mycket du vill. Herregud.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Sån tur att jag inte har en PS3:a utan tänkte vänta till PS4 kom för att lämna Xbox 360:n, förväntar mig fullt ut att ingenting som jag har köpt på Xbox Live kommer funka på "Xbox 720"


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Det finns inte en chans att PS4 kan emulera PS3 i mjukvara, möjligen några små indie-spel men ingen fullstor titel. PS3an är alldeles för komplex.
Möjligen om dom slänger in en PS3-cpu också så som dom gjorde i början på PS3an för att kunna köra PS2-spel. Men det lär inte hända då det blir för dyrt. Snarare så portar de spelen.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Vad var det som inte var guld och gröna skogar? Allt jag hört har varit otroligt positivt. Eller menar ni det här med savefiler från PS3? Ingen big deal.

Vad dillar du om, allt du har hört har varit otroligt positivt,
det här med att man inte kan få med sina psn spel till ps4 är väl inte otroligt positivt ?


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Hazz:

Men... varför skulle utvecklare spendera pengar och tid för att porta ett spel som sedan folk kan ladda ner gratis, igen? Det är ett helt nytt system...

En bra service till sina kunder kanske ?

Tack för att ni lagt ner tusentals kronor på psn köp, nu när ni köper ps4 då kan ni kan ladda ner spelen igen och fortsätta att ha kul för spelen ni köpt.
Mycke nöje.

Men istället får folk höra att nej vi lägger inte ner en cent på att göra en emulator så att ni köra era psn spel på ps4.

Ni får fortsätta spela era spel på ps3, hoppas ni blir nöjda.
Mycke nöje.

Det är ju helt fel, tycker iaf jag.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Du får behålla dina spel hur mycket du vill. Herregud.

Jag kanske ska specificera att jag menar att många titlar tillgängliga på PS3 skulle vara enkla att överföra till PS4 och kommer säkerligen att krängas på nytt där i samma utformning.

Innerst inne tror jag att du förstod det, vilket leder mig till att tro att du bara larvar dig. Det man håller på med nu är att dubbeldippa så att det bara skriker om det och jag tycker inte att man som konsument bara ska lägga sig ner platt och acceptera det. Om man inte tydligt visar att man inte vill behöva betala för samma spel flera gånger så kommer det att fortsätta i evighet.

Sony är bara ett av många företag som håller på så här men nu råkar det vara så att det här är en plattform jag äger och som jag har investerat pengar i och därför bryr jag mig (och förmodligen många andra) om huruvida jag har tillgång till mina tidigare inköpta Playstation-spel även på PS4.

Det är inte en rättighet att inte behöva betala flera gånger men det är någonting vi som konsumenter borde lobba för.

Medlem

Gud så dumt! Jag tänker behålla min PS3:a så slipper jag köpa samma spel TVÅ gånger.

Medlem
Skrivet av Hazz:
Skrivet av Fuskobot:

Sparfiler ok, men psn-köp? Jag kan förstå att spel behöver portas/emuleras, men de som blir de borde man ändå få behålla....
Aja, en mindre anledning att stanna på playstation.

Spel portas inte gratis. Spelet du köpte var för PS3, inte PS4. Du betalade för kostnaden att utveckla/porta spelet till PS3, betyder inte att du förtjänar att få det igen gratis...

Fast om jag köpt en PS1 classic tillexempel så funkar ju det på min PS3, min Vita och min PSP. Vad förändras med PS4an?

Medlem

Det e ju inte helt omöjligt att det kommer att bli så....

Medlem
Skrivet av Phobos:

Jo för man vill juh köpa en helt ny konsol för att spela gamla spel på. Öh. Tar för givet att vill man göra det så sparar man sin gamla PS3a.

Problemet med att resonera som du gör är att PS3 och 360 inte är direkt kända för att hålla i mer än några år. I synnerhet de första utgåvorna dör och har dött som flugor (inklusive mitt PS3 60GB och många andras i min bekantskapskrets).

Jag köpte PS3 60GB för att vara framtidssäker och ha en backup i fall mitt PS2 skulle dö men som det är nu funkar både PS1 och PS2 och vi får se hur länge mitt PS3 Slim orkar med...

Medlem
Skrivet av Arizato:

Fast om jag köpt en PS1 classic tillexempel så funkar ju det på min PS3, min Vita och min PSP. Vad förändras med PS4an?

Det är mycket möjligt att dina PS1-spel kommer att fungera även på PS4. Det är möjligt att PS2-spel också kommer att kunna mjukvaruemuleras.

PS3-hårdvaran är dock för annorlunda för att vara kompatibel med PS4 och för kraftfull för att spelen ska kunna emuleras enkelt.

Skriv svar