Låst FOV i Metro: Last Light

Inaktiv

Metro Last Lights FOV är som standard endast 62.5 vilket är skandalöst lågt!

Medlem

Angående FOV så borde fler utvecklare kolla på hur Epic gjorde med UT 2004. Här kan man ändra inställningen så mycket att det är helt ospelbart och tack vare denna ökade FOV så känns det som spelet går ännu snabbare. Numera kan jag inte köra ens 100 FOV utan att det känns som spelet går i slow motion.

Så här kan det se ut när utvecklare låter spelarna själva göra bedömningen av hur mycket de vill se av spelet.

Medlem

Det är väldigt trist att FoV är så liten för oss som gillar att ha högre, men det ger dock en speciell upplevelse när det är mindre som den nu är och när det är ändå singleplayer i ett spel som ooosar atmosfär så kan jag inte mer än att inte låta denna småsak hålla mig ifrån att köpa spelet för att uppleva kanske det grymmaste singleplayer horror fps spelet på länge.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Angående FOV så borde fler utvecklare kolla på hur Epic gjorde med UT 2004. Här kan man ändra inställningen så mycket att det är helt ospelbart och tack vare denna ökade FOV så känns det som spelet går ännu snabbare. Numera kan jag inte köra ens 100 FOV utan att det känns som spelet går i slow motion.

En video som visar när en utvecklare låter spelarna själva göra bedömningen av hur mycket de vill se av spelet.

https://www.youtube.com/embed/JAvjiacwvj8

Varför ska spelet gå snabbt för?

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av PcGamer:

Angående FOV så borde fler utvecklare kolla på hur Epic gjorde med UT 2004. Här kan man ändra inställningen så mycket att det är helt ospelbart och tack vare denna ökade FOV så känns det som spelet går ännu snabbare. Numera kan jag inte köra ens 100 FOV utan att det känns som spelet går i slow motion.

En video som visar när en utvecklare låter spelarna själva göra bedömningen av hur mycket de vill se av spelet.

https://www.youtube.com/embed/JAvjiacwvj8

Varför ska spelet gå snabbt för?

Anledningen till att man ökar FOV i UT 2004 är att man ser mer av ens omgivning vilket är en strategisk fördel. Med ökad FOV blir det som ett tunnelseende, allting krymps och detta leder till illusionen att det går snabbare än vad det i själva verket gör. När man spelat ett tag med en ökad FOV så är en återgång till en lägre FOV som fartblindhet när man kör bil.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

AAAAAAHAHAHAHAHHAHAHAHA!!! HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHHHAHAHAHAH!!! AAAAAAAAAHAHAHHAHAHAHAHHAHHAHHAHAH!!!!!!!!
*vilar fingarna*
AHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAH!!1!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Hur är det med de som blir åksjuka när de åker bil? Ska även de "anpassa sig eller gtfo"? Bara för att jag själv inte har några som helst problem med att spela ett spel med lägre FOV (inga medicinska iaf) så innebär inte det att det inte finns de som mår riktigt dåligt när spelen på en PC har en alltför låg FOV. Så för att förstå "gnället" rekommenderar jag att du läser på lite om vad lägre FOV kan ge för problem för vissa människor.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Skrivet av Lofberg:
Skrivet av Aresz:

samt ingen FOV?

Ingen? INGEN? Ja nej då förstår jag verkligen varför folk är upprörda.

Det fantastiska med människan är ju hur otroligt anpassningsbara vi är. Efter bakterier, och andra enklare en- och flercelliga organismer på jorden, är vi säkert en av de allra mest anpassningsbara. Det har vi varit sen vår födelse, och det är mycket tack vare detta som vi idag kan se oss som den ledande arten på jorden (for now). Om vi har kunnat anpassa oss efter så allvarliga saker som klimatförändringar, pandemier och krig, då tror jag även att vi är fullt kapabla till att anpassa oss till en så fullkomligt banal sak som en för liten 'FOV' i ett tv-spel. Och kom igen, att folk kräks av det? Jisses, ni har då inte sett mycket i era liv.

Jag spelar lika många delar på PC som på konsol, och jag kommer garanterat skaffa Last Light, enbart pga hur jävla bra det första spelet var. Då orkar jag faktiskt inte hänga mig på småsaker. Men det är ju bara jag det...

Wow just wow.
Skulle du äta skit om du blev serverad?
Du kan ju alltid anpassa dig.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Jävla gnällande på FOV. Det har inte funnits någon FOV slider på gamla spel, inte eller var det något gnällande om att man mådde illa...

Det är dåligt att det inte går att ändra men men...

Sen kan man ha 3st vapen du som dillade om att man kunde ha 2st.

Jag tror att äldre spel helt enkelt har högre FOV än nya releaser.
Jag blir inte direkt illamående av låg sådan, men höjer när det finns möjlighet.

Medlem

För mig som fortfarande spelar ut2004 samt med 3 skärmar (surround) kan inte spela utan att FOV är satt på 150. Gäller i princip samtliga spel.

FOV på 150 som visas över 3 skärmar (3x 1y) motsvarar 1 skärm med FOV på 110.
Att bli låst på något runt FOV 90 är som att springa runt med stjärnkikare och peta någon i röven med det.

Inaktiv
Skrivet av Lofberg:
Skrivet av Aresz:

samt ingen FOV?

Ingen? INGEN? Ja nej då förstår jag verkligen varför folk är upprörda.

Det fantastiska med människan är ju hur otroligt anpassningsbara vi är. Efter bakterier, och andra enklare en- och flercelliga organismer på jorden, är vi säkert en av de allra mest anpassningsbara. Det har vi varit sen vår födelse, och det är mycket tack vare detta som vi idag kan se oss som den ledande arten på jorden (for now). Om vi har kunnat anpassa oss efter så allvarliga saker som klimatförändringar, pandemier och krig, då tror jag även att vi är fullt kapabla till att anpassa oss till en så fullkomligt banal sak som en för liten 'FOV' i ett tv-spel. Och kom igen, att folk kräks av det? Jisses, ni har då inte sett mycket i era liv.

Jag spelar lika många delar på PC som på konsol, och jag kommer garanterat skaffa Last Light, enbart pga hur jävla bra det första spelet var. Då orkar jag faktiskt inte hänga mig på småsaker. Men det är ju bara jag det...

Du missuppfattade allt med vilje?

Givetvis förstår du att jag menade att det inte fanns någon inställning för att justera FOV?

Du kanske bara ville gnälla lite? Ja gisses, kanske bara är du som hänger upp dig på småsaker? Eller är det bara jag? Du har nog inte sett mycket i ditt liv om du klagar på någon som klagar.

(Förtydligande: inlägget är skrivet med viss ironi. Sen är det roligt att människans utveckling, hur fantastiskt den än må vara, ska förhindra kunder att klaga på en produkt?)

Medlem
Skrivet av Landstream:
Skrivet av roob:

John Carmack hade löst det här problemet 1997 med Quake II, som hade default fov 90. Genom att trycka på § och skriva till exempel "fov 120" så hade man sedan en fov på 120.

1997. Genius.

Om jag inte missminner mej gick det att ändra FOV i Quake (1), när det nu släpptes. Oavsett är det något som fanns i gamla spel och borde finnas i nya. Märkligt att utvecklarna inte fick med det i en uppföljare men kanske var billigare å utveckla med en fast FOV. Hoppas de förlorar nog med konsumenter för att inte ta sådana genvägar igen.

Ja det gick att ändra i Quake1 (1995) och default va 90.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

För mig som fortfarande spelar ut2004 samt med 3 skärmar (surround) kan inte spela utan att FOV är satt på 150. Gäller i princip samtliga spel.

FOV på 150 som visas över 3 skärmar (3x 1y) motsvarar 1 skärm med FOV på 110.
Att bli låst på något runt FOV 90 är som att springa runt med stjärnkikare och peta någon i röven med det.

Är det inte typ 65, eller liknande, på många spel? Call of Duty 4/WaW har i alla fall det som default, IIrc, men med möjlighet att höja i config. Naturligtvis betyder det ju inte att alla spel måste ha samma som CoD, men jag tog dessa två som exempel i alla fall.

Medlem
Skrivet av zhrooms:
Skrivet av Thane:

Går att redigera .ini filerna. Sånt har vi PC-spelare gjort i åratal.

Nej, precis det som inte går då dom tagit bort fov kommandot i configen, och även om du lägger till den från Metro 2033 så funkar det inte, med andra ord FOV är hard codat i motorn.

http://www.dsogaming.com/news/metro-last-light-fov-locked-dx9...

Lies

Medlem
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av zhrooms:
Skrivet av Thane:

Går att redigera .ini filerna. Sånt har vi PC-spelare gjort i åratal.

Nej, precis det som inte går då dom tagit bort fov kommandot i configen, och även om du lägger till den från Metro 2033 så funkar det inte, med andra ord FOV är hard codat i motorn.

http://www.dsogaming.com/news/metro-last-light-fov-locked-dx9...

Lies

Finns det någon text där som säger att det fungerar? Det är ju denna artikel som FZ länkat till.

Medlem

Fattar inte att folk inte ser hur illa det är, som att leva livet tittandes genom en toalettrulle! Det känns ju inte naturligt överhuvudtaget att kolla på ens?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Fattar inte att folk inte ser hur illa det är, som att leva livet tittandes genom en toalettrulle! Det känns ju inte naturligt överhuvudtaget att kolla på ens?

Hur naturligt det känns beror ju på hur nära bilden du sitter och hur stor bilden är.

För varje avstånd så finns det ett naturligt och "korrekt" FOV-värde. När synintrycken inte matchar det som hjärnan förväntar sig så är det uppenbarligen många som blir åksjuka.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Herp derp. Kommentarer som dessa får mig att fråga varför tummen ner försvann

Medlem
Skrivet av dotque:

Fattar inte att folk inte ser hur illa det är, som att leva livet tittandes genom en toalettrulle! Det känns ju inte naturligt överhuvudtaget att kolla på ens?

Det har nog att göra med hur många spel man spelat där det gick att ändra FOV. Har man inte spelat annat än XBOX med låg FOV på en TV med dålig skärpa så är det svårt att förstå problemet.

Medlem

Jaha där ser man. Stackars alla som förbokat skiten och redan pröjsat. Som sagt. Sluta förboka.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av dotque:

Fattar inte att folk inte ser hur illa det är, som att leva livet tittandes genom en toalettrulle! Det känns ju inte naturligt överhuvudtaget att kolla på ens?

Bra beskrivning! Själv blir jag verkligen åksjuk av för låg fov. Jag njöt verkligen i Blood Dragon där man kan dra upp den till typ 100-110 (om jag minns korrekt).


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av =FFM=FH:

För mig som fortfarande spelar ut2004 samt med 3 skärmar (surround) kan inte spela utan att FOV är satt på 150. Gäller i princip samtliga spel.

FOV på 150 som visas över 3 skärmar (3x 1y) motsvarar 1 skärm med FOV på 110.
Att bli låst på något runt FOV 90 är som att springa runt med stjärnkikare och peta någon i röven med det.

Är det inte typ 65, eller liknande, på många spel? Call of Duty 4/WaW har i alla fall det som default, IIrc, men med möjlighet att höja i config. Naturligtvis betyder det ju inte att alla spel måste ha samma som CoD, men jag tog dessa två som exempel i alla fall.

Olika spel implementerar fov på olika sätt, även UT3 kan ha fov på 150 MEN det klipper top och botten så du ser inte ner och upp, och det bli ändå som om det vore lägre fov.

Medlem

Riktigt irriterande med FOV:en för sådana som mig som blir åksjuka men tycker spelet för övrigt är rätt kul och väldigt snyggt, trodde inte jag skulle gilla det. Ranger Mode gör spelet så mycket bättre dessutom.

Medlem

Att inte inkludera en FOV inställning är dåligt. Vissa blir verkligen sjuka av det och att säga "Anpassa eller gtfo" är ett enormt dåligt sätt att se på saken. Jämnföra det med åksjuka kan man göra men du kan ju ta piller mot det. Därför ska också en möjlighet att ändra FOV i spel vara inkluderat i alla första persons vy spel.

Medlem

Åter igen; tusan vad jag hatar när spelutvecklare tänker först på konsoller och sedan bajsar ner PC spelare...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

AAAAAAHAHAHAHAHHAHAHAHA!!! HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHHHAHAHAHAH!!! AAAAAAAAAHAHAHHAHAHAHAHHAHHAHHAHAH!!!!!!!!
*vilar fingarna*
AHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAH!!1!

textbokexempel på anpassning, du blev trött och vilade lite, mer sånt.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Hur är det med de som blir åksjuka när de åker bil? Ska även de "anpassa sig eller gtfo"? Bara för att jag själv inte har några som helst problem med att spela ett spel med lägre FOV (inga medicinska iaf) så innebär inte det att det inte finns de som mår riktigt dåligt när spelen på en PC har en alltför låg FOV. Så för att förstå "gnället" rekommenderar jag att du läser på lite om vad lägre FOV kan ge för problem för vissa människor.

blir man mindre illamående av att gnälla på fz forumet? försök göra lite skillnad istället, ring janne j, maila miljöpartiet eller vadsomhelst.

Skrivet av dotque:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Skrivet av Lofberg:
Skrivet av Aresz:

samt ingen FOV?

Ingen? INGEN? Ja nej då förstår jag verkligen varför folk är upprörda.

Det fantastiska med människan är ju hur otroligt anpassningsbara vi är. Efter bakterier, och andra enklare en- och flercelliga organismer på jorden, är vi säkert en av de allra mest anpassningsbara. Det har vi varit sen vår födelse, och det är mycket tack vare detta som vi idag kan se oss som den ledande arten på jorden (for now). Om vi har kunnat anpassa oss efter så allvarliga saker som klimatförändringar, pandemier och krig, då tror jag även att vi är fullt kapabla till att anpassa oss till en så fullkomligt banal sak som en för liten 'FOV' i ett tv-spel. Och kom igen, att folk kräks av det? Jisses, ni har då inte sett mycket i era liv.

Jag spelar lika många delar på PC som på konsol, och jag kommer garanterat skaffa Last Light, enbart pga hur jävla bra det första spelet var. Då orkar jag faktiskt inte hänga mig på småsaker. Men det är ju bara jag det...

Wow just wow.
Skulle du äta skit om du blev serverad?
Du kan ju alltid anpassa dig.

nope, im gtfo, gillar inte bajs, tror jag iaf, har aldrig ätit det.

Skrivet av Cane:
Skrivet av Ellakk:

Har aldrig fattat gnället på låst fov, det är väl bara att anpassa sej eller gtfo.

Herp derp. Kommentarer som dessa får mig att fråga varför tummen ner försvann

som dessa? menar du inte att kommentarer som DIN ellakk, nu kan man ju lätt förledas att tro att det är din och min som borde tummas ner, jag blev alldeles förvirrad, herpesderpes


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Enda spelet jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om att FOV inte går att ändra. Det är ju trots allt också så det är tänkt att skaparna vill det ska se ut, med original FOV.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av golom:
Skrivet av Landstream:
Skrivet av roob:

John Carmack hade löst det här problemet 1997 med Quake II, som hade default fov 90. Genom att trycka på § och skriva till exempel "fov 120" så hade man sedan en fov på 120.

1997. Genius.

Om jag inte missminner mej gick det att ändra FOV i Quake (1), när det nu släpptes. Oavsett är det något som fanns i gamla spel och borde finnas i nya. Märkligt att utvecklarna inte fick med det i en uppföljare men kanske var billigare å utveckla med en fast FOV. Hoppas de förlorar nog med konsumenter för att inte ta sådana genvägar igen.

Ja det gick att ändra i Quake1 (1995) och default va 90.

Ja, där ser man. Till och med när han skapade det första 3D FPS:et visste han vad han höll på med.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av PcGamer:

Angående FOV så borde fler utvecklare kolla på hur Epic gjorde med UT 2004. Här kan man ändra inställningen så mycket att det är helt ospelbart och tack vare denna ökade FOV så känns det som spelet går ännu snabbare. Numera kan jag inte köra ens 100 FOV utan att det känns som spelet går i slow motion.

En video som visar när en utvecklare låter spelarna själva göra bedömningen av hur mycket de vill se av spelet.

https://www.youtube.com/embed/JAvjiacwvj8

Varför ska spelet gå snabbt för?

Anledningen till att man ökar FOV i UT 2004 är att man ser mer av ens omgivning vilket är en strategisk fördel. Med ökad FOV blir det som ett tunnelseende, allting krymps och detta leder till illusionen att det går snabbare än vad det i själva verket gör. När man spelat ett tag med en ökad FOV så är en återgång till en lägre FOV som fartblindhet när man kör bil.

ja det är helt sant att det blir lite som fartblindhet, men när det gäller ett sur horror spel ser jag inte nackdelen med att det är segt eftersom lets face it spelar du singleplayer så är det troligtvis "känslan" du vill ha ut av det, atmosfär, rädsla,hopplöshet etc + om man har högre fov och allt uppfattas snabbare, för att det blir såkallat fisheye effect också, så blir detaljer mindre tydliga och man förlorar inlevelse på det också.

Medlem
Skrivet av dotque:

Wow just wow.
Skulle du äta skit om du blev serverad?
Du kan ju alltid anpassa dig.

Givetvis skulle jag inte äta bajs. Det låter ju skitäckligt. Däremot skulle jag, om jag beställde in en fin köttbit, så klart föredra att ha den serverad med silverbestick, snarare än en enda rostig skruv som bestick. Men vore detta den första måltiden på flera dagar, så skulle jag ganska enkelt kunna anpassa mig till de kanske lite trista förhållandena som råder. Allt handlar om hur man relaterar till något. Jag förstår visst att vissa blir besvikna när något inte faller dem i smaken. Men jag tror att längtar man tillräckligt mycket efter ett spel, så kan man nog bortse från en del skönhetsfläckar. Det är ju inte direkt som att första spelet var fläckfritt..men många gillade det ändå. Däribland jag.

Skriv svar