Ändra FOV i Metro: Last Light inom kort

Robot
Ändra FOV i Metro: Last Light inom kort

Utvecklarna varnar för konsekvenserna men i nästa uppdateringar vidgas vyerna i Moskvas tunnelbana.

#metro-last-light, #4a-games


Medlem
Ändra FOV i Metro: Last Light inom kort

En av anledningarna varför jag inte tyckte så värst mycket om Far Cry 3. FoV var låst när animationer och sådant spelades upp.

Inaktiv

Oavsett anledningen till avsaknaden av FOV-inställning så blir det inget köp. Jag vill kunna ställa in det som jag vill, utan konsekvenser som dessa.

Deras vidriga inställning till DLC är förstås också en av anledningarna.

Medlem

Hmm.. Låter som att man får skippa PC-versionen av detta då det, även om FOV implementeras, inte kommer representera spelet på ett bra sätt. Får bli på kryssboxen istället då.

Medlem

Spelet är sedan länge förbokat och det måste vara bra mkt sämre än ettan för att jag ska bli besviken.

Inaktiv

Bra att dom lyssnar på sina fans/kunder.

Inaktiv

Dålig motor i spelet kanske, då många andra spel har funktionen att ändra FOV precis när som helst utan konsekvenser.

Medlem

Source motorn har separat FOV för viewmodeln (vapnet och händerna alltså) det är ju smart för då slipper man alla såna här problem

Medlem

Det är ju bara dålig planering. Tråkigt.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

Bra att dom lyssnar på sina fans/kunder.

Hade de lyssnat på sina fans/kunder så hade funktionen funnits där vid release, utan att ha sönder spelet på köpet.

Medlem

Kanske är bara jag, men jag har inget emot Metro LL's FOV. Och då är jag någon som nästan alltid spelar med 110 i FOV i alla spel där detta är en möjlighet. Jag tror att en ändrad FOV skulle förstöra mycket vad gäller själva känslan i Metro LL, det måste få kännas lite trångt. Jag brukar själv väldigt, väldigt lätt få huvudvärk när FOVn är låg men Metro LL's FOV är över denna gräns (för mig i alla fall) och det känns inte jobbigt att spela flera timmar utan paus.

Inaktiv
Skrivet av Glaset:
Skrivet av Aresz:

Bra att dom lyssnar på sina fans/kunder.

Hade de lyssnat på sina fans/kunder så hade funktionen funnits där vid release, utan att ha sönder spelet på köpet.

Jo det har du rätt i, och dom har en del annat att fixa också, som rangersvårighetsgrad för alla.

Medlem

Samma problem i BF3, ibland svävar armarna i luften, åtminstone i 5760x1080, har fått sänka FOVen där

Medlem

Det är ganska uppenbart att det här spelet inte var tänkt för pc-spelare. Snarare mer utvecklat för konsol (vilket de säkert hade planerat från början). Tycker de åtminstone kan ge oss möjligheten å modifiera spelet.

Har ingen betydelse för mig hur andra ställer in sin fov bara jag mf har VALMÖJLIGHETEN att få ställa in hur högt vi vill ha.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Electrix:

Hmm.. Låter som att man får skippa PC-versionen av detta då det, även om FOV implementeras, inte kommer representera spelet på ett bra sätt. Får bli på kryssboxen istället då.

De är väl bara att koppla upp datorn till din tv så kan du lika gärna sitta där med orginal fov och bättre grafik. fov blir ju bara ett problem när man sitter nära.

Själv så avaktar jag med köp, detta dlc tjaffs börjar gå mig på nerverna. Är inte så speciellt sugen på att prova spelet heller, det första spelet duger gott och väl.


signatur

My gun's bigger than yours.

Medlem

Det är väldigt synd att fov:n är så pass låg och att spelet inte fungerar korrekt om man höjer den. Jag blir ganska lätt illamående vid låg fov, men för mig brukar det räcka med att putta bort skärmen till kanten av skrivbordet. Så detta blir ett köp!

Medlem

Jao.. Om man hade brytt sig om pc-spelarna från början, när spelarna gång på gång försökt säga hur PC-spelen ska vara utförda så hade det funnits FOV inställning från första början.

Men nej, konsollerna skulle göra för stort inflytande och påverkan.

Medlem

Hur mycket kommer detta att kosta då? 50kr?

Medlem
Skrivet av Oskmos:

Source motorn har separat FOV för viewmodeln (vapnet och händerna alltså) det är ju smart för då slipper man alla såna här problem

Mycket riktigt. Och det är inte sjukt svårimplementerat, heller. Men 4A Games väljer att uppfinna ett problem istället...

Medlem

Blir inget köp tack vare DLC skandalen av ren och skär princip, sätter vi inte ner foten snart så kommer utgivare snart ta betalt för varje gång du startar spelet...


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag har aldrig tänkt på FOV, så jag har svårt att förstå vad problemet är. Jag har alltid utgått att spelet ska spelas på viset utvecklaren har designat spelet. Ända gången jag tänker på FOV inställningar är när jag läser sånna här nyheter och hör om det på diverse spelkanaler på YT. Är det verkligen ett sånt stort problem? Hur spelar ni Metroid Prime?

Medlem

Alltså.. nu tror jag nog att många drar förutfattade meningar här. Av alla ni som klagar på FOV i just Metro LL (Inte andra spel, men just denna spel) - Har ni spelat spelet på en 16:10 alternativt 16:9 skärm? PC versionen då.
Jag kan ärligt talat säga, åter igen, att FOVn i spelet inte är något problem. Den är tillräcklig hög för att inte ge huvudvärk och tillräckligt låg för att man ska känna den klaustrofobiska känslan som Metro LL försöker åstadkomma.

Medlem

Om spelet inte är gjort för 90 i FOV eller mer: släpp då inte spelet till PC!

För er som inte riktigt förstår grejen med FOV: titta på denna film

Kortfattat så är cirka 60 i FOV bra för en TV-skärm medan cirka 90 är bra för en datorskärm.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Jag har aldrig tänkt på FOV, så jag har svårt att förstå vad problemet är. Jag har alltid utgått att spelet ska spelas på viset utvecklaren har designat spelet. Ända gången jag tänker på FOV inställningar är när jag läser sånna här nyheter och hör om det på diverse spelkanaler på YT. Är det verkligen ett sånt stort problem? Hur spelar ni Metroid Prime?

Grattis, men jag stör mig oerhört mycket om inte FOVen är minst 85, får anstränga ögonen och det känns bara konstigt. Metroid Prime är ju ett konsolspel, vilket betyder att man antagligen sitter längre bort och spelar vilket i sin tur betyder att FOVen inte spelar lika stor roll.

Det är även på detta vis man kan se om utvecklarna har brytt sig ett piss om PC, går FOVen inte att ändra och är defaultad på 55-60, så är det bara en ren port.

Medlem
Skrivet av TwiZtah:
Skrivet av Pholiage:

Jag har aldrig tänkt på FOV, så jag har svårt att förstå vad problemet är. Jag har alltid utgått att spelet ska spelas på viset utvecklaren har designat spelet. Ända gången jag tänker på FOV inställningar är när jag läser sånna här nyheter och hör om det på diverse spelkanaler på YT. Är det verkligen ett sånt stort problem? Hur spelar ni Metroid Prime?

Grattis, men jag stör mig oerhört mycket om inte FOVen är minst 85, får anstränga ögonen och det känns bara konstigt. Metroid Prime är ju ett konsolspel, vilket betyder att man antagligen sitter längre bort och spelar vilket i sin tur betyder att FOVen inte spelar lika stor roll.

Det är även på detta vis man kan se om utvecklarna har brytt sig ett piss om PC, går FOVen inte att ändra och är defaultad på 55-60, så är det bara en ren port.

Efter att ha kollat på YT klippet och att du föredrar 85 FOV så blir jag bara mer förvirrad. Ända jag kunde dra slutsatsen till är att det är för många mullvadar som spelar PC spel. Jag har en 24" skärm att spela vid och jag ser hela skärmen utan problem. Folk hade nog inte gnällt så mycket på FOV om de inte satt framför en 30"+ skärm och lutar sig över skrivbordet. Klart att man inte ser hela bilden då. Men det är nog därför jag inte har något problem med FOV inställningar. Samma som framgick i klippet. Man ska sitta tillräckligt långt ifrån skärmen för att få in 60¤ FOV. Men för folk som sitter hemma på sin 30" eller Triplescreen setup förstår jag varför de får ont i huvudet när det skelar på ögonen som kameleont för att se hela bilden.

Medlem

Vad alla är så kinkiga över FOV'n.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av TwiZtah:
Skrivet av Pholiage:

Jag har aldrig tänkt på FOV, så jag har svårt att förstå vad problemet är. Jag har alltid utgått att spelet ska spelas på viset utvecklaren har designat spelet. Ända gången jag tänker på FOV inställningar är när jag läser sånna här nyheter och hör om det på diverse spelkanaler på YT. Är det verkligen ett sånt stort problem? Hur spelar ni Metroid Prime?

Grattis, men jag stör mig oerhört mycket om inte FOVen är minst 85, får anstränga ögonen och det känns bara konstigt. Metroid Prime är ju ett konsolspel, vilket betyder att man antagligen sitter längre bort och spelar vilket i sin tur betyder att FOVen inte spelar lika stor roll.

Det är även på detta vis man kan se om utvecklarna har brytt sig ett piss om PC, går FOVen inte att ändra och är defaultad på 55-60, så är det bara en ren port.

Efter att ha kollat på YT klippet och att du föredrar 85 FOV så blir jag bara mer förvirrad. Ända jag kunde dra slutsatsen till är att det är för många mullvadar som spelar PC spel. Jag har en 24" skärm att spela vid och jag ser hela skärmen utan problem. Folk hade nog inte gnällt så mycket på FOV om de inte satt framför en 30"+ skärm och lutar sig över skrivbordet. Klart att man inte ser hela bilden då. Men det är nog därför jag inte har något problem med FOV inställningar. Samma som framgick i klippet. Man ska sitta tillräckligt långt ifrån skärmen för att få in 60¤ FOV. Men för folk som sitter hemma på sin 30" eller Triplescreen setup förstår jag varför de får ont i huvudet när det skelar på ögonen som kameleont för att se hela bilden.

Sitter på en 24 tums ungefär en halvmeter eller lite mer ifrån skärmen. Jag brukade inte störa mig på FOV innan jag upptäckte inställningar i spel och prövade, och vilken jävla skillnad det är.

Medlem
Skrivet av Javas:

Blir inget köp tack vare DLC skandalen av ren och skär princip, sätter vi inte ner foten snart så kommer utgivare snart ta betalt för varje gång du startar spelet...

Jag köper på Steam rea istället för att kompensera för ranger mode som dlc.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Vad alla är så kinkiga över FOV'n.

För att det är vetenskapligt bevisat att du kan få ont i ögonen, huvudet.
Överbelastning för att ögat är van vid att se mer än den fårgöra.
Du skulle aldrig köpa en träpall som datorstol right? Du vill ha hlg komfort och mindre ryggont.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Vad alla är så kinkiga över FOV'n.

För att det är:
1. En princip sak.
2. Det finns folk (inklusive mig själv) som får huvudvärk, blir matta eller till och med illamående av låg FoV.

Tycker nog inte att ordet "kinkiga" passar in så bra, har själv längtat efter Last Light men klarar inte av att spela det längre än typ 20-30 minuter.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

12
Skriv svar