Dungeons & Dragons Online

Medlem
Dungeons & Dragons Online

Det verkar ha uppstått ett ganska stort intresse för DDO efter den senaste expansionen; Eberron Unlimited. Ni som har frågor och funderingar kring spelet är välkomna att skriva i denna tråd. Så skall jag försöka hjälpa till så gott det går.

Lite information om Dungeons & Dragons Online:

• Kostar det något?

NA versionen (North America) erbjuder free to play. Dock inte EU. Men det går fint att ladda ner NA versionen och spela även om man bor I EU. Registrering och nedladdning av klient gör ni på: http://www.ddo.com/playnow/

• Får man tillgång till allt i spelet med F2P versionen?

Inte allt naturligtvis, men överraskande mycket jämfört med andra F2P MMOs på marknaden. Det man missar är möjligheten att spela två av de nya klasserna, viss utrustning och en del drycker och annat som buffar upp din karaktär. Allt eller delar av de grejerna går att köpa från ingame shopen. Självklart kan man också starta en prenumeration och betala månadsvis, och på så sätt se till att man alltid har tillgång till 100% av spelets innehåll.

• Har DDO support för DX10?

Ja spelet har full DX10 support, vilket gör det unikt på F2P marknaden.

• Hur många och vilka klasser finns det?

Det finns 10 klasser: Bard, Barbarian, Cleric, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogues, Sorcerer och Wizard. Men utöver det har spelet en unik egenskap och det är möjligheten till multiclassing.

• Vad är multiclassing?

I DDO har varje karaktär möjlighet att utvecklas och få färdigheter ifrån tre olika klasser. Du kan alltså spela de första levlarna som fighter och sedan välja att utvecklas vidare som cleric. Möjligheterna och kombinationerna är många.

Det finns mycket annat som är värt att nämna om DDO, men det ovan skrivna var bara ett litet smakprov och ni som vi veta mer får antingen fråga här på forumet eller surfa in på DDOs hemsida och läsa deras compendium.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Hur är end-game? för jag har viss erfarenhet av F2P spel och där är end-game allt annat än bra. Tex brukar det inte finnas så mycka raider (eller liknande) och inte heller är PvP så mycket att skryta med, obalanserad och enformig brukar förklara dem flesta F2P spelen.

Är det värt att ladda ner bara för att testa det? eller måste man "nöta" till en viss level för att spelet ska bli roligt?

Medlem

DDO har precis gått över till att bli F2P, efter att ha varit ett prenumerations baserat spel sedan 2006, vilket det för övrigt fortfarande är i EU.

Det går inte att jämföra med övriga F2P spel på marknaden, eftersom DDO är mycket väl utvecklat och har sin egen historia som bygger på rollspel (table games) som funnits ända sedan 1974.

Hela spelet bygger på dungeons, och det finns för 6 resp 12 man. Och som sagt det baseras på ett rollspel vilket tydligt märks i de mycket väl utarbetade dungeons och historierna.

Mycket nöje!


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

kanske blir det att testa då installerade det på min stationära dator men den var nog för dålig/seg för det tog 10-15 att ladda en ny map och datorn vart lätt varmt så att grafikkortet varnade för överhettning.

tror det gäller bara min dator så jag kommer nog installera det på min bärbara som har högre prestanda och borde inte bli lika varm som min stationära.

Medlem

Körde enbart bara betan och då tyckte jag det absolut var för lite rollspelandet och enbart PvE och dungeon runs, vilket är inget för mig

Men enligt snake verkar det ju vara bättre än hur betan var så man kanske kan tanka ner F2P versionen av spelet och testa lite

Medlem

Allt är relativt kompis. Jag menade jämfört med WoW och andra vanliga titlar.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

DDO är riktigt nice, men folk som är nybörjare inom MMORPG så är inte DDO det bästa spelet att börja med, men dom som är vanna vid Balduers gate/ Neverwinter night har en fördel..

DDO är mycket mer advancerat än Wow och dom flesta andra mmorpg på grund av deras system..


signatur

Swedish MMO news site! Updates everyday -> http://mmoart.netai.net/

Medlem

Finns några svenska Guilds som man kan hålla utkik efter?

Medlem
Citat:

? Får man tillgång till allt i spelet med F2P versionen?

Inte allt naturligtvis, men överraskande mycket jämfört med andra F2P MMOs på marknaden. Det man missar är möjligheten att spela två av de nya klasserna, viss utrustning och en del drycker och annat som buffar upp din karaktär. Allt eller delar av de grejerna går att köpa från ingame shopen. Självklart kan man också starta en prenumeration och betala månadsvis, och på så sätt se till att man alltid har tillgång till 100% av spelets innehåll.

Såvitt jag förstått finns det inget F2P content efter level 12(av 20 möjliga). Sedan kan man tvingas köpa lvlup-sigil för att levla också(dessa går dock att få som quest reward, men har man otur så kan det ta ett tag efter att man cappat ut sin nuvarande lvl innan man hittar ett).

Man får lite "gratispoäng" när man lirar, men inte tillräckligt för att köpa något av innehållet över lvl 12. Så om ni tror att detta är F2P med lite microtransactions för xp potions, en ny klass och typ mest fluff... tänk igen, det krävs en hel del pengar för att få tillgång till alla quests.

Inaktiv

Köpte detta för 99kr typ för några månader sen innan det blev f2p. Har patchat ett par timmar nu och ska testa skiten. IQ FiskBoll att man måste skriva in sitt kreditkort fast det följer med 30 dagar gratis.

Förmodligen suger det möglig knäckzebra så man måste spela WoW igen, singleplayer spel släpps det ju så få bra av och dom håller ju runt 1-2 dagar.

Medlem

Går alldeles utmärkt att levla hela vägen som F2P. Levelup-sigilen droppas i instanserna. Var extra noga med att läsa igenom hela listan på droppsen, för av någon anledning verkar de oftast hamna sist i listan.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

Med karaktärer på flera servrar går det också hyfsat enkelt att tjäna ihop poäng till att låsa upp saker, utan kostnad. Sant att sigillen är en fråga om att ha tur, men där skiljer det ju inte sig från resten av spelet.

1
Skriv svar