Deus Ex: Invisible War

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Andyrew:
Skrivet av anon_98854:

Jag skulle säga att Invisible War summerar ganska väl varför många av oss gamla PC-rävar hatar konsolanpassningen av våra favoritspel så hjärtligt.

IW har i princip allt: taskig programmering (knappt spelbart på dåtidens riggar), universal ammunition, mindre rollspel, fördummat och självklart: supertöntig box art för att impa på P12or som haft den dåliga smaken att köpa en Xbox. Summa summarum: de smartare, duktigare mer dedikerade spelarna ser sina mästerverk grusas sönder för att tilltala en publik som är lat, håglös och omogen - helt enkelt för att de senare är fler till antalet.

Ja, man blir faktiskt bitter.

Det är så tröttsamt med elitistiska gamers som tror sig vara ÅH-SÅ-MYCKET bättre än gemene man. Det är nästan tragiskt att se dessa ubermensch grina på VARENDA franchise.

75% av kommentarerna på FZ hatar antingen på konsoller, franchises eller publishers, oavsett om det är bf, cod, diablo, assassins creed, deus ex, starcraft, warcraft, EA, Ubi, Blizzard, Activision eller vad som.

Trist att läsa allt whine där ni deklarerar er själva som guds gåva till spel där ni alltid har en felfri analys passande på varje spel/spelutvecklare/publisher på hur man BORDE ha gjort för att folk skulle bli nöjda.

Lugn och fin nu. Problemet här är att spelutvecklare förstör fungerande koncept, avstår från innovation och fördummar sina skapelser av rädsla för att skrämma bort spelare som är oengagerade. Inte dåliga (även om det hänger ihop) men oengagerade. Åh, kräver det här spelet att jag tänker? Fattar jag inte historien om jag väljer att spela tio minuter i stöpet medan jag sitter och pratar med en kompis i telefon? Blir referenserna för svåra och främmande för mig som är femton år gammal och ointresserad av allt vad politik och historia heter? Buh, kräver det här spelet att jag faktiskt får jobba och slita för att få nya balla uppgraderingar?

Jag förstår mycket väl att det är Homo Economicus som styr spelutvecklarna och att det gäller att profitmaximera. Jag ser dock ingen anledning till att jag som älskar spel ska sluta göra min röst hörd. Jag kritiserar girighet, jag kritiserar karaktärsmord på fantastiska spelvärldar och roliga spel för att tillfredställa den som är lat och kass.
Deus Ex-serien borde aldrig ha släppts till konsoler. Det hade sannolikt varit en bättre spelserie om utvecklarna inte hade behövt anpassa teknik och kontroller till dessa format samt anpassa historia och gameplay för en publik som inte vill behöva investera lika mycket tid och tankekraft i spelet (nej, alla konsolspelare är inte lata eller dumma men jag vågar hävda att fler sådana spelare väljer konsol).
Som jämförelse så skulle jag vilja hävda att Heavy Rain, som är ett riktigt grymt spel, inte hade fungerat till PC då spelets gameplay bygger på PS3:ans handkontroll.

Och for the record: Jag spelar inte bara på PC utan äger även en PS3, en PS Vita samt en Xbox 360 och jag köper flitigt spel även till dessa format. Vissa spel fungerar dock inte vidare bra på andra format än PC, främst FPS och strategititlar och jag önskar innerligt att utgivare kunde ge fan i att förstöra spelen för att locka till sig skitungarna som vrålar könsord på Xbox Live-chatten.

Fast du för ju någots sorts konstigt cirkelresonemang här, allt kanske inte ska passa en helt enkelt? CoD/BF är kanske till för den breda massan, medans exempelvis Dark Souls, Journey är exempel på kreativa, svåra spel som kräver att man skall tänka till. BF har alltid varit till för den stora massan och har inte heller varit ett oerhört komplicerat spel utan det var väldigt lättillgängligt.

Vidare är det intressant att man är "lat" och "dum" om man inte vill ha en übersvår upplevelse, låt folk spela casual om det är det dem vill. Jag anser inte att det är brist på hardcore spel, det finns flertalet sådana men eftersom det finns en större marknad för casual spel så är det rätt logiskt att den är den största.
Att du återigen placerar in folk i fack, där alla andra än du är i det "dumma" och "lata" facket är tröttsamt att läsa.

Ja, det är sant vissa spel passar på vissa platformar. Exempelvis Dota 2 skulle jag aldrig kunna tänka mig på konsol, Dead island exempelvis funkar perfekt på konsol så jag är inte främmande för det.
Att marknaden styr spelutvecklingen är inte heller något nytt men det är på gott och ont. Spelmarknaden mellan 05-13 har ju haft en superboom om man jämför med innan. Utbudet är extremt stort och man kan verkligen välja och vraka.

Och återigen HAR du rätt medans spelutvecklarna har fel? Gamers är verkligen en extremt whinig målgrupp då de i princip alltid har bättre koll på hur själv spelet skulle utvecklas än utvecklarna själva?

Klaga i all sin ära, vissa saker är kassa. Simcity-debaclet är ett exempel på berättigat klagomål. Men att överskölja alla utvecklare med skit och alla uppföljare(!) ger bara rätt tröttsam läsning, det är min åsikt.

Känsligt ämne här på FZ märker jag!

ZF
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av bionicman:

Fattar inte poängen ärligt talat

Det märks! Att någon ogillar elitistiska åsikter är inte att likställa med att denne tycker att de borde censueras. Att dra in yttrandefrihet är i sammanhanget rätt löjligt och framför allt onödigt.

Vidare håller jag med Andyrew, men det är inte en företeelse som är unik för FZ utan sker på alla spelsidor jag besöker regelbundet. Att Mjauv kallar de som föredrar Deus Ex för "smartare" och "duktigare" är precis sådant Andyrew syftar på. Det är ett såväl orättvist som naivt och trångsynt påstående, där man enbart utgår från sig själv och inte inser att det finns gott om "smarta" och "duktiga" människor som helt enkelt inte delar smak.

Med det sagt tyckte jag att Invisible War var ett ruttet spel när det begav sig, främst eftersom jag inte alls fann att det byggde vidare på originalets styrkor.

detta är inget unikt för spelande utan nått typiskt för mindre grupper som känner sig åsidosatta. typiskt postinlägg under debattsidor om feminiskonspirationer och liknande. "vi medlemmar i xx har sett sanningen som den korkade majoriteten missar, våra åsikter förtrycks inte för att de är ute och cyklande utan för att vi har rätt, att våra åsikter kritiseras bevisar därför att vi har rätt och konspirationen finns."

på tal om cirkelresonemang som nån var inne på.

Skrivet av TryNotDo:

Dom har skärpt till sig med Human Revolution dock, som är ett riktigt kul spel. Men det är ju svårt att jämföra med "rose tinted goggles" Deus Ex oirginalet förstås Det är långt ifrån lika mycket "konsolitis-fail" som Invisible War, som var horribelt på den punkten kan jag säga iaf.

( Nu klagar jag på att folk klagar på folk som klagar.. Det är ju förstås en level värre egentligen )

går alltid ta saker ett steg längre.

Skrivet av anon_98854:

Jag förstår mycket väl att det är Homo Economicus som styr spelutvecklarna och att det gäller att profitmaximera. Jag ser dock ingen anledning till att jag som älskar spel ska sluta göra min röst hörd. Jag kritiserar girighet, jag kritiserar karaktärsmord på fantastiska spelvärldar och roliga spel för att tillfredställa den som är lat och kass.
Deus Ex-serien borde aldrig ha släppts till konsoler. Det hade sannolikt varit en bättre spelserie om utvecklarna inte hade behövt anpassa teknik och kontroller till dessa format samt anpassa historia och gameplay för en publik som inte vill behöva investera lika mycket tid och tankekraft i spelet (nej, alla konsolspelare är inte lata eller dumma men jag vågar hävda att fler sådana spelare väljer konsol).
Som jämförelse så skulle jag vilja hävda att Heavy Rain, som är ett riktigt grymt spel, inte hade fungerat till PC då spelets gameplay bygger på PS3:ans handkontroll.

fortfarande en tankevurpa även om du verkat fatta den ekonomiska principen iaf, det har inget att göra med formaten de släpps på utan vad köparen tros vilja ha på just de spelet. om taktiskt smygarspel x av utgivaren förväxlas med P12-shooter x eller vad nu marknadsföraren tror är anledningen till att föregångaren inte sålde som förväntat så är det orsaken, inget annat.

dina exempel är också bakvända. vill du ha kompromisslös utmaning utan förklaringar finns tex Ico för frånvarande pusselhjälp, Skuggan av Kolossen för frånvarande lättvunna belöningar. och Megamanspelen blir ju ständigt lättare som alla vet.

Heavy Rain åas.. jag har svårt att se ett mer lämpat PC-spel. i princip allt skulle tjäna på att styras med peka klicka i bästa MI-stil kombinerat med geströrelser med samma musinmatning.

Skrivet av mrpijey:

Det är rätt så intressant med de spel och företag du listar upp... har du någonsin tänkt på VARFÖR trådarna fylls av klagomål? Dessa spel och företag - en gång stilbildande och utmanade på marknaden har idag reducerats till enkla, simpla och bångstyriga spel och företag som hellre sätter aktieägare och 8-åringar på främsta plats än innovation och kvalitet.... där du har drakoniska DRM-system, förenklade spel som är anpassad för hårdvara släppt 2005-2006, där köparen, och spelaren, behandlas som en tjuv och en idiot, och där företagen endast är ute efter att smörja aktieägarna så de släpper en tekniskt sett identisk "uppföljare" med samma material och stil. Där de stora äter upp de små och sedan lägger ner de innovativa och konstnärliga krafterna så att de på enklast sätt kan klämma ut nästa 600kr-spel som ändå var billig att producera då det baserades stort sett på föregående spel.

Folk klagar för att de har nåt att klaga på, de som klagar är de som har något missnöje att uttrycka.

DRM beror på att ni inte betalar för spelen, fördumningen på att allting alltid förenklas och konsumentanpassas.

eller är det även norm här att gnälla på att Windows 8 inte återgår till konsollinmatningen på den gamla goda tiden innan alla hemska menyer infördes till förtret för den renrasiga aspergermänniskan med långtidsminne?

Medlem

Vilket spel är det som blivit mest fördummat genom tiderna egentligen? Vad säger ni?

Medlem
Skrivet av ZF:

DRM beror på att ni inte betalar för spelen, fördumningen på att allting alltid förenklas och konsumentanpassas.

Allvarligt? Trollar du eller tror du verkligen på det där? Historien har gång på gång visat att folk är villiga att betala OM DE SLIPPER en massa krångel. Tror du att Ubisofts "aktivera endast 5 gånger"-skydd är för att stävja kopieringen? Eller EAs EA Pass (som de nu tagit bort) är för att motverka kopiering? Ha, nej du, det är för att tvinga BETALANDE konsumenter att BETALA MERA än vad spelet är värt. Företagen lägger ner enorma resurser på att utveckla dessa konsumentfientliga skydd medans communityn tar bort dem bara några dagar senare efter release. Och de knäckta spelen har oftast fungerat bättre och snabbare efter att diverse skydd tagits bort...

Sedan har flera undersökningar visat att de som kopierar är också flitiga betalare, i och med att tillverkarna slutade göra demos eller shareware så är det få som vill köpa grisen i säcken för många hundralappar, istället tar de ner en kopia och testar. Gillar de inte spelet så kastar de spelet, och många betalar för en full kopia. Långt ifrån alla ja, men bara för att man kopierar betyder det ju inte att det är en förlust för spelföretaget. Jag själv har rekommenderat många spel till bekanta som jag "testat" och sedan köpt när priset varit mer normalt, t.ex via Steam-reor eller Green Man Gaming.

Allvarligt, lägg ner snacket om att DRM idag är för att vi inte betalar... många tillverkare har också börjat ta bort alla skydd osv för det har visat sig att problemen med skydded och all badwill har gjort större skador på företaget än vad lite kopiering har gjort. Folk har kopierat i alla tider och det har knappast hindrat någon marknad att blomstra. Musikbranschen går som aldrig förr, biobranschen rullar på som ett godståg i turbo, filmbranschen lever loppan och spelmarknaden växer så det knakar. Trots all kopiering.

Spelföretagen skulle dock tjäna mera pengar om de slutade att se alla kunder som tjuvar och hjärndöda idioter och slutade med att kasta pengar i sjön på att utveckla skydd som aldrig, ALDRIG fungerar.

Nu var detta väldigt OT då tråden handlade om Deus Ex: IW... men rätt ska vara rätt. Du har dock helt rätt att fördumningen beror på att det ska konsumentanpassas, helst till minsta gemensamma nämnare vilket oftast är småbarn som varken har tålamod eller ork att sätta sig in i ett spel. Borta är tiden där man fick läsa och testa sig fram i spel, idag ska det bara vara att toktrycka på X och se på QT-events medans du sitter nedsjunken i soffan, dreglandes som om du vore begåvningsskadad zombie.

Köpte förresten tre spel idag som jag "testat" tidigare... Anno 1404, Anno 2070 och Metro 2033. Bra spel utan en massa störinga kopieringsskydd. Och bra pris också. Så visst betalar vi för oss.

Inaktiv
Skrivet av Andyrew:

Fast du för ju någots sorts konstigt cirkelresonemang här, allt kanske inte ska passa en helt enkelt? CoD/BF är kanske till för den breda massan, medans exempelvis Dark Souls, Journey är exempel på kreativa, svåra spel som kräver att man skall tänka till. BF har alltid varit till för den stora massan och har inte heller varit ett oerhört komplicerat spel utan det var väldigt lättillgängligt.

Vidare är det intressant att man är "lat" och "dum" om man inte vill ha en übersvår upplevelse, låt folk spela casual om det är det dem vill. Jag anser inte att det är brist på hardcore spel, det finns flertalet sådana men eftersom det finns en större marknad för casual spel så är det rätt logiskt att den är den största.
Att du återigen placerar in folk i fack, där alla andra än du är i det "dumma" och "lata" facket är tröttsamt att läsa.

Ja, det är sant vissa spel passar på vissa platformar. Exempelvis Dota 2 skulle jag aldrig kunna tänka mig på konsol, Dead island exempelvis funkar perfekt på konsol så jag är inte främmande för det.
Att marknaden styr spelutvecklingen är inte heller något nytt men det är på gott och ont. Spelmarknaden mellan 05-13 har ju haft en superboom om man jämför med innan. Utbudet är extremt stort och man kan verkligen välja och vraka.

Och återigen HAR du rätt medans spelutvecklarna har fel? Gamers är verkligen en extremt whinig målgrupp då de i princip alltid har bättre koll på hur själv spelet skulle utvecklas än utvecklarna själva?

Klaga i all sin ära, vissa saker är kassa. Simcity-debaclet är ett exempel på berättigat klagomål. Men att överskölja alla utvecklare med skit och alla uppföljare(!) ger bara rätt tröttsam läsning, det är min åsikt.

Känsligt ämne här på FZ märker jag!

Jag talar inte om vartenda spel som gjorts under senare år, jag talar om vissa specifika titlar (och genrer) som försämrats rejält för att locka fler köpare. De börjar oftast på PC och när utvecklarna sedan gör uppföljare som ska släppas till konsol så måste man anpassa sig vilket innebär försämring. Crysis är ett exempel. Deus Ex är ett annat. Spel som hade varit bättre om de stannat på PC kort och gott.

Ja, jag vet faktiskt bättre än spelutvecklare vad jag, personligen, föredrar för spelupplevelser. Sedan så tror jag inte det i första hand är konstnärliga meningsskiljaktigheter mellan mig och spelutvecklare som min frustration bottnar i utan de senares önskan om att locka fler spelare och därför släpper sina alster till fler format vilket innebär att dessa måste anpassas till fler format vilket innebär försämringar av spelen. Att anpassa FPS och RPG till handkontroller ger sämre spelupplevelser. Att anpassa spel till folk som är oengagerade innebär sämre spelupplevelser.

Och för att förtydliga: det handlar alltså inte om spelare som är "sämre" än jag på spelen, det kan man anpassa i svårighetsgrad med lättare fiender etc. Folk som är oengagerade är desto svårare att arbeta med. Hela grejen med regen health, checkpoint-sparande istället för manuellt dito etc. handlar om att den som inte orkar bry sig ska kunna skutta in och köra en stund utan att denne får en sämre upplevelse (genom att exempelvis behöva göra en "budget" över sin hälsa i spelen, hålla koll på medpacks etc) vilket så klart drabbar de av oss som väljer att investera mer tid och inlevelse i spelen eftersom dessa försimplas.

Med det sagt: även jag gillar sådana spel ibland men när fantastiska spel får ruttna uppföljare för att blidka fler, då blir man - med all rätt - förbannad.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Kaleid:

Det är konstigt att JC Denton försvann (man spelar inte som han i 2an och när man väl möter honom så har han en helt annan röstskådis, en som är mycket sämre..precis som Tracer Tong). Minns typ inte ett dugg vad Alex Denton säger varken som man eller kvinna (valbart).

Samma röstskådis!
Fun fact: Alex Denton kan man kolla på i slutet av första!

Ok, då mindes jag fel, men ändå så låter han som något helt annat...vilket inte är så konstigt eftersom Helios blir en del av honom. Hur som helst så kickade JCD ass medans de två nya Alex var inte mer än mediokra.

Medlem

Det som är lite intressant är ju att Ion Storm med Deus Ex
pekade åt ett håll medan övriga spelindustrin hade heeelt andra planer vilket blev väldigt tydligt med DX:IW som blev hårt drabbad av MS iver att lansera Xbox.

HR va bra men inte i närheten originalet pga att Eidos inte hade modet och kunskap att gå sin egen väg, att säga F*** you till hela spel industrin och kasta ut cutscenes, dlc och annat trams som tillhör dagens konsol-anpassade casual vänliga spelmarknad.

Tror tyvärr inte vi kommer få se en värdig uppföljare till DX i dags läget då spelindustrin helt enkelt inte anser sig vara kompatibel med spel riktad mot lite mer engagerade gamers.

*disclaimer* har inget emot casual spelare, det som irriterar mig är den arroganta attityden många spelföretag visar gentemot hardcore fansen av de spelserier man nu försöker stöpa om för att passa casual marknaden *disclaimer*

Folk tycker helt enkelt inte om när deras gamla favorit spel de växt upp med blir fördummade till oigenkännlighet bara för att spelindustrin har gått och sålt sin själ :/


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

ZF
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Allvarligt? Trollar du eller tror du verkligen på det där? Historien har gång på gång visat att folk är villiga att betala OM DE SLIPPER en massa krångel. Tror du att Ubisofts "aktivera endast 5 gånger"-skydd är för att stävja kopieringen? Eller EAs EA Pass (som de nu tagit bort) är för att motverka kopiering? Ha, nej du, det är för att tvinga BETALANDE konsumenter att BETALA MERA än vad spelet är värt. Företagen lägger ner enorma resurser på att utveckla dessa konsumentfientliga skydd medans communityn tar bort dem bara några dagar senare efter release. Och de knäckta spelen har oftast fungerat bättre och snabbare efter att diverse skydd tagits bort...

Sedan har flera undersökningar visat att de som kopierar är också flitiga betalare, i och med att tillverkarna slutade göra demos eller shareware så är det få som vill köpa grisen i säcken för många hundralappar, istället tar de ner en kopia och testar. Gillar de inte spelet så kastar de spelet, och många betalar för en full kopia. Långt ifrån alla ja, men bara för att man kopierar betyder det ju inte att det är en förlust för spelföretaget. Jag själv har rekommenderat många spel till bekanta som jag "testat" och sedan köpt när priset varit mer normalt, t.ex via Steam-reor eller Green Man Gaming.

Allvarligt, lägg ner snacket om att DRM idag är för att vi inte betalar... många tillverkare har också börjat ta bort alla skydd osv för det har visat sig att problemen med skydded och all badwill har gjort större skador på företaget än vad lite kopiering har gjort. Folk har kopierat i alla tider och det har knappast hindrat någon marknad att blomstra. Musikbranschen går som aldrig förr, biobranschen rullar på som ett godståg i turbo, filmbranschen lever loppan och spelmarknaden växer så det knakar. Trots all kopiering.

Spelföretagen skulle dock tjäna mera pengar om de slutade att se alla kunder som tjuvar och hjärndöda idioter och slutade med att kasta pengar i sjön på att utveckla skydd som aldrig, ALDRIG fungerar.

exakt hur "betalar nån mer än nånting är värt" då? jag är galet sugen på att höra det övertygande resonemanget runt vad det kommer bottna i... *

och med undersökningar bevisas av uppenbara orsaker liksom statistik oftast i än högre grad vadsomhelst mot verklighetens faktiska resultat, i just historien. alltså:

om ett jämförelsevis otroligt långsamt och krångligt sätt att sprida kopior (trots oftast lättknäckta "DRM") gjorde två företags maskiner allt mer ointressanta för spelutvecklare som allt mer förflyttade fokus till säkrare mark så är det ganska rimligt att dra slutsatsen att snabbfilen av samma sak inte direkt är positivt för spelbranchen idag.

Skrivet av mrpijey:

Nu var detta väldigt OT då tråden handlade om Deus Ex: IW... men rätt ska vara rätt. Du har dock helt rätt att fördumningen beror på att det ska konsumentanpassas, helst till minsta gemensamma nämnare vilket oftast är småbarn som varken har tålamod eller ork att sätta sig in i ett spel. Borta är tiden där man fick läsa och testa sig fram i spel, idag ska det bara vara att toktrycka på X och se på QT-events medans du sitter nedsjunken i soffan, dreglandes som om du vore begåvningsskadad zombie.

kanske kan alla krångliga piratskydd ses som en bonus istället, allt som hindrar noobsen att spela borde ju vara behjälpligt för saken.

Skrivet av mrpijey:

Köpte förresten tre spel idag som jag "testat" tidigare... Anno 1404, Anno 2070 och Metro 2033. Bra spel utan en massa störinga kopieringsskydd. Och bra pris också. Så visst betalar vi för oss.

ok, uppfattat. spelen ifråga är alltså värda 99kr 64kr samt 46kr. förutsatt att du inte missade CDONs rea för det första, då blir det 29kr istället där.

att gratissnyltande under några år då raskt rättfärdigas med ett köp när produkten har nått ett bottenpris av ointresse just pga sånt* är naturligtvis inget problem alls, alla i ledet innan dig kommer säkert uppskatta dessa procent av 30 kr två år efter släpp lika mycket som procent av 300kr när du var sugen på att prova lite.

Medlem
Skrivet av ZF:

kanske kan alla krångliga piratskydd ses som en bonus istället, allt som hindrar noobsen att spela borde ju vara behjälpligt för saken.

Piratskydd har snarare hindrat hederliga köpare mer än "noobs" från att spela!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Appropå fördummning i spel

System Shock -> System Shock 2 -> Bioshock -> Bioshock Infinite

ZF
Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av ZF:

kanske kan alla krångliga piratskydd ses som en bonus istället, allt som hindrar noobsen att spela borde ju vara behjälpligt för saken.

Piratskydd har snarare hindrat hederliga köpare mer än "noobs" från att spela!

var ju det som var poängen. hederliga köpare är noobs som inte orkar med krånglet och spelar då snart saker som funkar medan eliten som vill ha krångel och utmaningar får ha sitt ifred och bjuds dessutom på helt gratis intellektuella utmaningar. (flytta fil till mappen mapp och klicka filen fix.exe) alla blir nöjda.

ivf, plattformar är inte vad som orsakar fördumning, det erkänns av branschen att den gärna dummar ner sig även på elitens inpinkade arenor. ni är kanske inte viktiga eller många nog helt enkelt. det ligger ju lite i elitens natur.

Medlem

Det här var en intressant tråd att läsa igenom. Själv graderar jag Deus Ex-spelen såhär:
1. Deus Ex
2. Invisible War
3. Human Revolution
Invisible War var inte så farligt bara man hade justerat FOV och lite fler saker, såklart inte samma komplexitet som första spelet... Vad jag minns iaf, det var många år sedan.

12
Skriv svar