Dota 2 slår Steam-rekord

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av sarg:
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Dota/Dota 2 har både högre lärningskurva och skill cap, vilket gör som du hört att det är svårare att komma in i och bemästra än LoL (det är därför så många LoL-spelare som testat Dota 2 har svårt för det och går tillbaka till LoL innan dom lagt ner tillräckligt mycket tid på att "komma in" i spelet). Tutorialen som är på gång till Dota 2 lär nog hjälpa detta problemet med lärningskurvan.

http://www.dota2wiki.com/wiki/User:Pigbuster/Hero_Difficulty här har någon sammanställt en relativ lista över hur svåra karaktärer är att spela. Vissa är helt enkelt bättre för nybörjare än andra. Kan noteras att majoriteten inte är för "Beginners".

Skrivet av Sickness666:

LoL är mycket mer balanserat och snowballar inte lika grovt.

Det är inte helt sant, dock. Även om det snowballar mer tidigt iom kraftfulla skills så jämnas det ut mer i lategame än i LoL. Ifall man förlorar en fight late game i LoL så kan man förlora matchen fastän man haft ett övertag hela gamet för att det inte existerar Buyback. Det är helt enkelt mer "volatile". Och mer passivt, för den delen.

Skrivet av mrFluffy:

Vet faktiskt inte varför folk hänger upp sig på deny hela tiden? Det är olika spel, ja? Är lol mer simpelt än dota tex? Jag vet inte det faktiskt, bara för att man har mer items/skills i dota än i lol så behöver inte spelet bli svårare. Kolla på ett spel som quake 1 och jämnför det med cs. Quake 1 mycket mer simpelt, men eftersom spelet är extremet mycket snabbare och krävs mycket mer rörlighet så kräver nog spelet mer "skills".

Vad gäller mana så finns det champions som du knappt kan använda skillsen mer än 3 gånger innan du är oom.

Gällande runsystemet så tycker jag det är bra för det ger variation och du kan spela ett annan meta än vad din motsåndare tror att du ska spela.

Vad gäller skillsen kan jag nog inte kommentera då det är två olika spel. Och det är väl skönt och bra att det är just två olika spel? Hade lol varit för likt dota så hade nog folk gapat om att det är en rip off av dota istället.

LoL är mer simpelt än Dota 2, ja. LoL är inte snabbare än Dota 2 och kräver inte bättre rörlighet och positionering heller, så ditt hypotetiska argument faller platt.

Visst, det finns dyra skills i LoL, men mana regen i spelet är också mycket högre, så det är inte samma effekt.

Runor gör inte att du spelar ett annat meta. Karaktärer i LoL är tyvärr duvhålade in i roller i spelet iom att dom antingen är AP/AD och därför inte kan anpassa sig till andra roller. Därför är det lätt att förutse lanes och roller, och därmed är metan mycket mer simpel. I Dota 2 så kan en support lätt bygga sig som en carry (även om detta extrema exempelt inte är särskilt smart från ett tävlingsperspektiv), och en karaktär som Gyrocopter (eller "Corki") kan börja i en supportroll och sen late game gå över till en semi-carry när han fått tillräckligt med items pga Herons stora damage potential i team fights late game.

Skrivet av Kuci:

För att tillägga så tycker jag att ability power är väldigt bra i LoL om man jämför med Dota-casters. Du kan ju också picka champions som kan gå antingen AD eller AP.

Du kan ju inte bygga auto-attack som en AP-karaktär (hybrider som Jax är ett sällsynt undantag) dock, så din frihet att bygga hur du vill är mycket mindre. Jämförelsevis så är Dota 2 mycket mer öppet med hur karaktärer kan byggas iom tre olika primary stats (Intelligence, Agility och Strength) vilka ger Damage beroende på vilket stat som är Primary för din karaktär. En Int hero kan bygga damage genom att köpa Int gear och samtidigt få en stor mana pool så att han kan använda sina skills också.

Auto-attack i Dota 2 är mycket mer viktigt för damage output än i LoL då Magic Immunity (i form av Black King Bar — BKB,) existerar, särskilt late game. Det är då magic users faller av, men dom är oftast mer kraftfulla tidigt/mid game. Det är en av de större skillnaderna egentligen — i LoL så kan du vara AP carry till late game, i Dota 2 behöver du högerklick damage i Late game också (generellt sett, det finns undantag — exempelvis när folk inte har KBK, men magic damage är lättare att countra pga att ett sådant föremål existerar så det är mindre pålitligt).

Edit: Under denna veckan, och just nu, håller Eastern qualifiers (asiatiska lag) till en av de två sista platserna till The International 3 (största årliga Dota 2-turneringen, 2 miljoner dollar prispott för tillfället som ökar hela tiden — var 1.6 ursprungligen). Ifall det är någon som är nyfiken på hur högre level game av Dota 2 kan se ut så kan ni titta in på http://www.twitch.tv/beyondthesummit där gruppspel i form av GSL-formatet (för er bekanta med SC2) är på gång.

Förra veckan sändes Western qualifiers till samma turnering här http://www.twitch.tv/thegdstudio. Kan se alla matcher i Videos-fliken, och finalen mellan Mousesports och DD är överst. Sista gamet (http://www.twitch.tv/thegdstudio/c/2307625) är rekommenderat.

Hela ditt inlägg faller då du inte spelat lol tillräckligt. Du vet inte ungefär lika mycket om lol som jag vet om dota 2 dvs ingenting. Supports kan byggas in till semi carrys late game, många supports faktiskt. Antar att du om du nu har spelat lol inte spelat rankade matcher där folk faktiskt bygger defensive items och där faller ap carrys också late game. Då måste du förlita dig på en ad carrys auto attack och positionering. Det finns ap champs som byggs som adc.

Det finns så många champs som kan byggas både ap och ad samt göra nästan alla roller så du har ingen aning om det faktiskt.

Skulle vara kul och se den statestik som säger att folk som testar dota 2 tycker det är för svårt och går tillbaka till lol. Men det är väl någon påhittad statestik som förs av dota 2 fanboys som dig

Det ska tilläggas att jag inte på något sätt ogillar dota 2 eller dess spelare, men ofta har folk fel när de skriver skit om lol.

Jag spelade LoL i ett år, vilket dock var ett par år sedan nu så det är möjligt att saker och ting utvecklats sedan dess. Men i grund och botten så var det jag skrev korrekt. Och det är klart att med tillräckligt mycket cash så kan det mesta byggas till semi-carries, även supports. Men innan late late game så stämmer det inte. Det exemplet jag gav (Gyro) var dock inte late late game, utan en naturlig progression iom skills set. Den spelas oftast som carry, men kan spelas som support initiellt. Hur många "hardcarries" i LoL brukar spelas som support, liksom? Eller ens *kan* spelas som support i tävlingssammanhang utan att vara ineffektiv jämfört med någon champ som anses vara support.

I grund och botten är champs i LoL duvhålade i olika roller, även om vissa små variationer existerar. Det är inte sant till lika stor grad i Dota då en karaktär kan spelas i flera olika roller (om än det finns undantag, främst hardcarries som inte sätts iandra roller än sådana dom är bäst i — Anti-Mage exempelvis). Att många champs kan "byggas både ap och ad" som du säger betyder ju ganska lite då rollen oftast fortfarande är densamma i slutändan.

Och du nämner defensive items. I LoL så bygger folk "tanks" som i princip inte gör annat än att absorbera stryk. I Dota så anses det vara ineffektivt. Du vinner inte genom att endast ta stryk. (Jag baserar dock detta på hur det var sist jag spelade, det kanske inte är så längre, men jag tvivlar på det).

Fråga LoL-spelare som har prövat på Dota 2 och lyssna på vad dom säger om saken. Jag baserade det påståendet endast på min egen erfarenhet utifrån vad vänner och bekanta som spelar LoL har sagt om sin Dota 2-upplevelse. Vad jag har hört från andra så verkar det samma stämma. Anekdotiskt, visst, men eftersom det inte finns någon statistik att tillgå så får det duga för tillfället.

"Det är inte kul för det är för svårt och jag har ingen aning vafan som händer, eller vad hjältarna gör och det är en massa småsaker man ska behöva ha koll på. Och det är fult jämfört med LoL." — parafraserat om vad min lillebror och hans kompisar hade att säga om deras Dota2-upplevelse.

Har DU prövat på att spela Dota 2? Om ja, vad tyckte du om det? Vad tycker du var annorlunda och bättre/sämre jämfört med LoL? Du verkade ju inte hålla med mig, så hade varit intressant att höra då du inte nämnde något speciellt mer än att försöka påpeka att jag hade fel angående nuvarande metat i LoL.

----

Appråpå diskussion av Active items som uppkommit på sida 2 så bör det väl påpekas att de Actives som existerar i LoL i stort sett är låg impact/hög cooldown med ett fåtal möjliga undantag. Ett av de större än 2.5 invul då man samtidigt inte kan göra något själv. Det är i princip bara för att dodga något farligt. I slutändan ganska tamt då du inte kan göra något annat under tiden.

Det finns i princip inga stora Actives i LoL som påverkar på ett stort sätt som en Blink Dagger (14 sec cooldown Flash), Shadow Blade (12 sec duration invisibility, +20% movement speed, +150 dmg på attack som bryter invis, 18 sec cooldown), Black King Bar (10-5 sec immun emot de flesta skills och items, kan agera under tiden, 80-55 sec cooldown), Heaven's Halberd (4.5/3 sec disarm, 30 sec cd), Scythe of Vyse (3.5 sec disable, kan bara röra sig segt, 35 sec cd), Orchid Malevolence (5 sec silence, tar +30% damage under tiden, 18 sec cd), Ghost Scepter (4 sec immunity mot auto attacks, men tar extra skada från magic — billigt sätt för en squishy support att överleva när en carry börjar slå på en) eller Force Staff (rör sig 600 range framåt igenom det mesta, 20 sec cd, kan användas på andra och sig själv) och så vidare.

Saker och ting har så mycket större impact i Dota än i LoL som nämns mer är ett spel med passives och ett fåtal Actives som gör småsaker.

Man kan ju åtminstone förstå varför LoL-spelare har fått för sig att Dota 2 är mycket farligare och mer "snowballigt" än LoL iaf, när dom ser och hör vad items och skills kan göra. Det är dock ingen negativ sak, enligt mig.

När jag i efterhand (sedan jag slutade spela LoL och endast spelat Dota 2) så blir jag alltid frustrerad de fåtal gånger jag varit nyfiken och tittat på en LoL-stream över hur passivt och segt gameplay är (både laning och "nu rör vi oss som 5 resten av matchen, och till sist fightas under motståndarens torn), tråkig laning och harass, förutsägbart gameplay, lite kills, hög förlåtelse för misstag etc. För att inte tala om Deny-mekaniken. LoL hade varit mer intressant under laning phase ifall man behövt koncentrera sig på sina egna creeps också.

Men smaken är väl som baken.

Medlem

Du snackar om hourglass som ett dåligt item, det är ett core item på många champs som kan använda abilitys när den är på. Också ett extremt bra item för en ap caster att använda som vill initiera fighten, eller använda mot assasins så deras initiering blir värdelös.

Det där med att röra sig som 5 resten av matchen är inte alls sant, du kanske borde kolla på lite LCS. Där tycker jag väl att det rör sig mer om split pushing än att samlas som 5 och zerga.

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

Det har med skills att göra. Man får fundera på om det är värt att ganka Faceless Void t,ex om han hinner "rewinda" nog med dmg tills han får support. Bara mer att ta i beräkning vid towerdives osv

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Helt värdelöst, du kan inte beräkna dodge. Det har bara med tur att göra, rng har inget i pvp-spel att göra.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Helt värdelöst, du kan inte beräkna dodge. Det har bara med tur att göra, rng har inget i pvp-spel att göra.

Exakt, du kan inte beräkna det, vilket är vad som gör det så bra. Vill man vara säker på att träffa måste man göra en investering. Vill man ha dodge måste man också göra en investering (med ett par undantag).

Har du ens spelat DotA?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Helt värdelöst, du kan inte beräkna dodge. Det har bara med tur att göra, rng har inget i pvp-spel att göra.

Exakt, du kan inte beräkna det, vilket är vad som gör det så bra. Vill man vara säker på att träffa måste man göra en investering. Vill man ha dodge måste man också göra en investering (med ett par undantag).

Har du ens spelat DotA?

Nej, men har spelat spel som har dodge.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Helt värdelöst, du kan inte beräkna dodge. Det har bara med tur att göra, rng har inget i pvp-spel att göra.

Exakt, du kan inte beräkna det, vilket är vad som gör det så bra. Vill man vara säker på att träffa måste man göra en investering. Vill man ha dodge måste man också göra en investering (med ett par undantag).

Har du ens spelat DotA?

Nej, men har spelat spel som har dodge.

Då kan du inte heller säga att det inte passar in... Jisses.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Det kan jag väl, jag vet vad det är. Rng har inget i pvp att göra. Så du menar att tex gubbe 1 attackerar gubbe 2, gubbe 2 har dodge och tar 0 skada i 10 sek pga rng. Om det är något som har med skills att göra då är du ute och cyklar. Däremot om det fanns en skill du trycker på och du tar 0 skada i tex två sekunder, det är något du kan beräkna både frå din och motståndarens sida.

Jag har spelat wow arena väldigt mycket och där lärde jag mig att hata dodge och crit. Dodge och crit = tur, så försök inte intala mig något annat.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Helt värdelöst, du kan inte beräkna dodge. Det har bara med tur att göra, rng har inget i pvp-spel att göra.

Exakt, du kan inte beräkna det, vilket är vad som gör det så bra. Vill man vara säker på att träffa måste man göra en investering. Vill man ha dodge måste man också göra en investering (med ett par undantag).

Har du ens spelat DotA?

Nej, men har spelat spel som har dodge.

Då kan du inte heller säga att det inte passar in... Jisses.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du snackar om hourglass som ett dåligt item, det är ett core item på många champs som kan använda abilitys när den är på. Också ett extremt bra item för en ap caster att använda som vill initiera fighten, eller använda mot assasins så deras initiering blir värdelös.

Det där med att röra sig som 5 resten av matchen är inte alls sant, du kanske borde kolla på lite LCS. Där tycker jag väl att det rör sig mer om split pushing än att samlas som 5 och zerga.

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

Jag påstod inte att det var ett dåligt item. Jag påstod att det var ett low impact item, såsom alla andra Actives i LoL. Den har sina funktioner, men dom har inte särskilt stor taktisk bredd eftersom du är disablad under tiden den används. Jämför med Ghost Scepter eller BKB i Dota, de föremålen som ger immunitet mot auto attacks eller magi. Du kan fortfarande agera (dock till mindre grad medan Ghost Scepter är aktiverad) och dom är inte några av de dyraste sakerna i spelet som ett hourglass är. Även om du vill initiera en fight så vill du ju inte vara värdelös i ett par sekunder. Man vill aldrig vara värdelös och inte kunna agera. Därför ogillar jag hourglass (i jämförelse med liknande funktioner som hittas i Dota items).

Splitpushing eller springa som 5? Väldigt bredd grad av taktik. Det påminner mig. Teleport scrolls. Det föremålet gör Dota så mycket mer aktivt och oförlåtligt. Ifall du dyker någon under ett torn och folk kan teleportera in på tornet för att hjälpa, så tänker du efter innan du gör något sådant. TP scrolls gör misstag mer oförlåtligt, medan LoL verkar ha ett designmål om att göra saker "lätt" och "förlåtligt" (jag minns inte exakt vad Pendragon, eller vem det var, skrev i forumtråden som tog upp deras designfilosofi — det var väl där han sa att "ifall spelaren behöver ha koll på mycket så tar det ifrån det roliga" eller något liknande dumt).

För att RNG gör saker oförutsägbart, och därmed mer riskfyllt och spännande. Det finns mängder av RNG (dock pseudo-RNG, vilket ogillas av många) i Dota i form av skills och items. Chaos Knights första skill är en stun som har duration och skada i ett intervall, exempelvis:

Stun Duration: 1-2/1-3/1-4/2-4
Damage: 1-200/50-225/75-250/100-275

Lone Druids summon har en 35% chans att roota i ett par sekunder vid en attack, osv.

Och ganska intressant att du uttalar dig om Dota 2 och dess "dodge som är så dåligt" när du inte ens spelat det. Att du har prövat ett annat spel med RNG är ju inte ens i närheten av samma sak. Någon har inte testat COD bara för att man spelat Quake.

Medlem
Skrivet av sarg:
Skrivet av mrFluffy:

Du snackar om hourglass som ett dåligt item, det är ett core item på många champs som kan använda abilitys när den är på. Också ett extremt bra item för en ap caster att använda som vill initiera fighten, eller använda mot assasins så deras initiering blir värdelös.

Det där med att röra sig som 5 resten av matchen är inte alls sant, du kanske borde kolla på lite LCS. Där tycker jag väl att det rör sig mer om split pushing än att samlas som 5 och zerga.

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

Jag påstod inte att det var ett dåligt item. Jag påstod att det var ett low impact item, såsom alla andra Actives i LoL. Den har sina funktioner, men dom har inte särskilt stor taktisk bredd eftersom du är disablad under tiden den används. Jämför med Ghost Scepter eller BKB i Dota, de föremålen som ger immunitet mot auto attacks eller magi. Du kan fortfarande agera (dock till mindre grad medan Ghost Scepter är aktiverad) och dom är inte några av de dyraste sakerna i spelet som ett hourglass är. Även om du vill initiera en fight så vill du ju inte vara värdelös i ett par sekunder. Man vill aldrig vara värdelös och inte kunna agera. Därför ogillar jag hourglass (i jämförelse med liknande funktioner som hittas i Dota items).

Splitpushing eller springa som 5? Väldigt bredd grad av taktik. Det påminner mig. Teleport scrolls. Det föremålet gör Dota så mycket mer aktivt och oförlåtligt. Ifall du dyker någon under ett torn och folk kan teleportera in på tornet för att hjälpa, så tänker du efter innan du gör något sådant. TP scrolls gör misstag mer oförlåtligt, medan LoL verkar ha ett designmål om att göra saker "lätt" och "förlåtligt" (jag minns inte exakt vad Pendragon, eller vem det var, skrev i forumtråden som tog upp deras designfilosofi — det var väl där han sa att "ifall spelaren behöver ha koll på mycket så tar det ifrån det roliga" eller något liknande dumt).

För att RNG gör saker oförutsägbart, och därmed mer riskfyllt och spännande. Det finns mängder av RNG (dock pseudo-RNG, vilket ogillas av många) i Dota i form av skills och items. Chaos Knights första skill är en stun som har duration och skada i ett intervall, exempelvis:

Stun Duration: 1-2/1-3/1-4/2-4
Damage: 1-200/50-225/75-250/100-275

Lone Druids summon har en 35% chans att roota i ett par sekunder vid en attack, osv.

Och ganska intressant att du uttalar dig om Dota 2 och dess "dodge som är så dåligt" när du inte ens spelat det. Att du har prövat ett annat spel med RNG är ju inte ens i närheten av samma sak. Någon har inte testat COD bara för att man spelat Quake.

Du har ju inte en aning om vad du snackar om, ingen stor taktisk bredd på hourglass. Det är ofta det itemet som avgör en team fight i lol när någon har det.

Tycker fortfarande att det är för mycket tur du tar upp, och det hör inte hemma i en pvp värld. Chans på root? Vad fan är det, du har tur att du dödar någon. Jag tycker även att man ska ta bort chans på slow items i lol, antingen ska det vara på konstant eller en acitvate.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tycker fortfarande att det är för mycket tur du tar upp, och det hör inte hemma i en pvp värld. Chans på root? Vad fan är det, du har tur att du dödar någon. Jag tycker även att man ska ta bort chans på slow items i lol, antingen ska det vara på konstant eller en acitvate.

Tur har alltid och kommer alltid höra hemma i en PvP-värld, på många olika sätt.

Ja, chans på root är en del utav den hjältens arkitektur. Nej, man har inte tur att man dödar någon.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du har ju inte en aning om vad du snackar om, ingen stor taktisk bredd på hourglass. Det är ofta det itemet som avgör en team fight i lol när någon har det.

Tycker fortfarande att det är för mycket tur du tar upp, och det hör inte hemma i en pvp värld. Chans på root? Vad fan är det, du har tur att du dödar någon. Jag tycker även att man ska ta bort chans på slow items i lol, antingen ska det vara på konstant eller en acitvate.

Jag jämförde den taktiska bredden av Hourglass med item Actives i Dota 2. Jämförelsevis är den väldigt låg. Överlag har item Actives i Lol ingen taktisk bredd. Det var min poäng.

Nu låter du bara orealistisk och naiv. Du kan inte eliminera all tur. Slump är involverat i det mesta aspekter även av PvP. Du blir gankad i bottom lane men din enda escape skill råkar vara på cooldown. Sån otur! Fast din flash kommer av cooldown 1 sekund senare, en sån tur att du kan använda den för att smita iväg! Du kan säkert själv komma på fler instanser där "tur" spelar roll.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Faceless void dodgar ej, det är backtrack helt annan sak än Dodge/evasion.

exempelvis är att PA (phantom assasin) köper du evasion(butterfly) så stackar dom ej, pga hon har en inbyggt evasion och tar den som har högst värde.

Void har inte evasion utan är en unik spell till honom, dvs han kan ha butterfly och backtrack.

sen kan man ju säga backtrack och evasion är nästan samma sak, dock kan du ej dodga spells, men du kan backtracka dom.

Bara en sak jag ville poängtera, chance on hits och RNG faktorer är lite charm i det hela ibland hatar man det ibland gillar man det.

Medlem

Kan tilläggas att många "slumpmässiga" saker i Dota 2 i självaste verket är pseudo-RNG, alltså inte riktig RNG. Det innebär helt enkelt att det slumpmässiga är mer konsistent och därför lättare att förutsätta. När något inte sker så ökar chansen att det sker med en konstant till dess att det sker och sen resettas det. Ett bra exempel är Bash:

"The important gameplay and balance effect of PRD is that effects based on it rarely occur many times in a row, or go a long time without happening. In the case of Bash, a bash will occur very nearly every four attacks, will rarely occur twice in a row, and will always happen within 12 attacks. This makes the game far less luck based and adds a great deal of consistency to many probability based abilities in Dota 2."

Lär väl göra en viss tur-ogillande person gladare.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte ta upp det här igen, men borde de inte ta bort dodge i dota 2? Bara det är ju extremt lamt, alltså att rng bestämmer när du ska dö och inte dina skills. Det finns crit i lol som jag tycker ska bort, det hör inte hemma i ett pvp spel.

De borde verkligen INTE ta bort "dodge", det vore superdumt.

Varför inte?

För att det är en bra del av spelet. Investeringarna man måste göra för att öka/minska den är något som ökar komplexiteten och det taktiska på ett bra sätt.

Faceless void dodgar ej, det är backtrack helt annan sak än Dodge/evasion.

exempelvis är att PA (phantom assasin) köper du evasion(butterfly) så stackar dom ej, pga hon har en inbyggt evasion och tar den som har högst värde.

Void har inte evasion utan är en unik spell till honom, dvs han kan ha butterfly och backtrack.

sen kan man ju säga backtrack och evasion är nästan samma sak, dock kan du ej dodga spells, men du kan backtracka dom.

Bara en sak jag ville poängtera, chance on hits och RNG faktorer är lite charm i det hela ibland hatar man det ibland gillar man det.

Ingen aning om varför du riktar detta mot mig dock....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

123
Skriv svar