Microsoft: "Bakåtsträvande med bakåtkompabilitet"

Medlem

Tacka vet jag pc inga problem att slå igång någon klassiker från 90-talet tack vare gog.com samt moddare.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Är den här Xbox one som vi fått sett här, den riktiga modellen som släpps sen? för utsende mässigt så ser den ut som ett skämt eller nått som skulle kommit från Acer design avdelning.

Tycker den är sjukt snygg och passar bra in på mediahyllan, ihop med förstärkare, högtalare, skivspelare, och TV.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Sen jag köpte Wii U så har jag spelat många gamla Wii-spel i väntan på nya spel till Wii U, vilket har gjort enheten använd. Jag gjorde samma sak med PS3 när den kom. Då plöjde man igenom många PS2-spel.

Ingen livsviktig funktion direkt, men helt klart bra när det är speltorka. Men med tanke på att det inte ens har kommit några emulatorer till vare sig PS3 eller Xbox 360 så är det ju inte så konstigt heller. Mer lönsamt för dom att sälja spelen på nytt som "Classics".

Medlem
Skrivet av Ducci:

igentligen så är det ju bara att göra en emulator som kan köra xbox spelen, det tog ett par hoppy snickrare 1 år att göra en wii emulator så MS team borde fixa en xbox emulator på ett par månader.
om viljan och ambitionen fanns

Aldrig i livet att det hade funkat. Den hårdvaran finns inte ens till pc. Att förvänta sig att xboxone skulle kunna emulera xbix360 är helt orealistiskt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sen jag köpte Wii U så har jag spelat många gamla Wii-spel i väntan på nya spel till Wii U, vilket har gjort enheten använd. Jag gjorde samma sak med PS3 när den kom. Då plöjde man igenom många PS2-spel.

Ingen livsviktig funktion direkt, men helt klart bra när det är speltorka. Men med tanke på att det inte ens har kommit några emulatorer till vare sig PS3 eller Xbox 360 så är det ju inte så konstigt heller. Mer lönsamt för dom att sälja spelen på nytt som "Classics".

jag har den där 120gig ps3an men jag kan inte spela ps2 spel på skiva :(. Men ps1 går super bra :). Förutom Legend of mana och alla andra usa spel jag har :(.

Har du den där legendariska 60gigaren :)?

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Brandter:

Jag förstår inte denna diskussion över huvudtaget, seriöst, hur många konsoller har haft bakåtkompabilitet? PS2? Wii? Första nintendo DS?

Detta dök upp när PS3:an skulle släppas, innan dess var det långt ifrån en självklarhet. Nintendos första konsol som hade det var Wii, vet inte hur det är med Xboxen men det är bara fånigt! Ta NES, SNES, N64, Sega etc, kunde man spela förra generationens spel på dem? Nix! Och börja inte prata om tillbehör som klarar av det då dessa inte är officiella ifrån tillverkarna, bortsett ifrån Super GameBoy.

Sega hade bakåtkompatibilitet redan med sin Mega Drive, med den OFFICIELLA master system konvertern så satt jag och spelade Phantasy Star på min Mega Drive.

Indeed, även om det var The Lucky Dime Caper i mitt fall ^^ Minns hur man såg fram emot att åka till pappa för att kunna spela det ^^

Medlem

Det är sånt här som gör konsolspel väldigt tråkigt. Tänk alla bra spel som t.ex. Red Dead Redemption som inte kommer gå att spela om bara ett fåtal år.

Hur kommer det funkar för Xbox's Halo-serie? Om de släpper ett nytt spel så får de se till att det inte är en uppföljare eftersom det är omöjligt för nya spelare att spela de gamla spelen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sen jag köpte Wii U så har jag spelat många gamla Wii-spel i väntan på nya spel till Wii U, vilket har gjort enheten använd. Jag gjorde samma sak med PS3 när den kom. Då plöjde man igenom många PS2-spel.

Ingen livsviktig funktion direkt, men helt klart bra när det är speltorka. Men med tanke på att det inte ens har kommit några emulatorer till vare sig PS3 eller Xbox 360 så är det ju inte så konstigt heller. Mer lönsamt för dom att sälja spelen på nytt som "Classics".

Vad snackar du om? Det finns visst emulatorer till PS3 och 360. Själv har jag NES, SNES, GBA, PS1, Megadrive på båda och även Dreamcast och N64 bara på 360. Samt några till jag inte minns på raka arm.

Dessutom har du de officiella från MS:
XBLA Game Room och Xbox 1-emulatorn (den som gör 360 bakåtkompatibel med första Xboxen)

och de officiella från Sony:
PS1-emulatorn (alla PS3) och PS2-emulatorn (lite olika beroende på vilken PS3 du har, men alla har en mjukvaruemulator som används för att spela de PS2 classics som säljs på PSN)

Btw, gällande själva nyheten: "Precis som Sony gått tillbaka till mer datororienterad hårdvara"
huh? PC-orienterad hårdvara menar ni väl? Alla konsoler är ju datorer!

För övrigt tycker jag bakåtkompatibilitet är livsviktigt, särskilt eftersom varken Sony eller MS tycks kunna bygga hållbar hårdvara längre. Tror knappast vi kommer se många fungerande 360s om 30-40 år, ska folk inte få spela sina gamla favoriter då?!?

Medlem

Jag är lite förvånad över röstningen faktiskt. För mig är bakåtkompatibilitet hur viktigt som helst. Såg också någon som nämnde I-landsproblem och visst, det kanske det är. Men om man ska vara petig så är varken tidigare xboxet eller den nya xbox one relativt små. Men det är skitsamma, för det som är hur viktigt som helst för spelare är tillgänglighet, vilket det fokuserar jättemycket på, fast via TV. Varför kan de inte göra detsamma med spelen?


signatur

Tokyo, Japan reporting in!

Medlem
Skrivet av slarron:
Skrivet av Bojkott:

Sen jag köpte Wii U så har jag spelat många gamla Wii-spel i väntan på nya spel till Wii U, vilket har gjort enheten använd. Jag gjorde samma sak med PS3 när den kom. Då plöjde man igenom många PS2-spel.

Ingen livsviktig funktion direkt, men helt klart bra när det är speltorka. Men med tanke på att det inte ens har kommit några emulatorer till vare sig PS3 eller Xbox 360 så är det ju inte så konstigt heller. Mer lönsamt för dom att sälja spelen på nytt som "Classics".

jag har den där 120gig ps3an men jag kan inte spela ps2 spel på skiva :(. Men ps1 går super bra :). Förutom Legend of mana och alla andra usa spel jag har :(.

Har du den där legendariska 60gigaren :)?

Hade i alla fall Fick YLOD för ett tag sen följt av att den dog helt och hållet :\

Skrivet av fzusr:
Skrivet av Bojkott:

Sen jag köpte Wii U så har jag spelat många gamla Wii-spel i väntan på nya spel till Wii U, vilket har gjort enheten använd. Jag gjorde samma sak med PS3 när den kom. Då plöjde man igenom många PS2-spel.

Ingen livsviktig funktion direkt, men helt klart bra när det är speltorka. Men med tanke på att det inte ens har kommit några emulatorer till vare sig PS3 eller Xbox 360 så är det ju inte så konstigt heller. Mer lönsamt för dom att sälja spelen på nytt som "Classics".

Vad snackar du om? Det finns visst emulatorer till PS3 och 360. Själv har jag NES, SNES, GBA, PS1, Megadrive på båda och även Dreamcast och N64 bara på 360. Samt några till jag inte minns på raka arm.

Dessutom har du de officiella från MS:
XBLA Game Room och Xbox 1-emulatorn (den som gör 360 bakåtkompatibel med första Xboxen)

och de officiella från Sony:
PS1-emulatorn (alla PS3) och PS2-emulatorn (lite olika beroende på vilken PS3 du har, men alla har en mjukvaruemulator som används för att spela de PS2 classics som säljs på PSN)

Btw, gällande själva nyheten: "Precis som Sony gått tillbaka till mer datororienterad hårdvara"
huh? PC-orienterad hårdvara menar ni väl? Alla konsoler är ju datorer!

För övrigt tycker jag bakåtkompatibilitet är livsviktigt, särskilt eftersom varken Sony eller MS tycks kunna bygga hållbar hårdvara längre. Tror knappast vi kommer se många fungerande 360s om 30-40 år, ska folk inte få spela sina gamla favoriter då?!?

Det jag menade var ju så klart PS3 och Xbox 360 emulatorer till PC. Skillnaderna i arkitekturerna är för stora för att en x86-baserad dator ska palla att emulera dessa konsoler med bra resultat. PS4 och Xbox One emulatorer kan däremot bli lättare att skapa tack vare arkitekturen.

Medlem
Skrivet av papaz1:

"All in one" var alltså snarare "All other BUT Microsoft products".

Håller helt med. Känns som att dom marknadsför den som "det enda du kommer behöva i tv hyllan" och kan ändå inte spela ett par månader gamla spel. Inget avgörande om den kommer sälja eller ej kanske men tycker ändå det är konstigt

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det jag menade var ju så klart PS3 och Xbox 360 emulatorer till PC. Skillnaderna i arkitekturerna är för stora för att en x86-baserad dator ska palla att emulera dessa konsoler med bra resultat. PS4 och Xbox One emulatorer kan däremot bli lättare att skapa tack vare arkitekturen.

Ah juste, ja det har du alldeles rätt i.
Hoppas det blir något av med sådana emulatorer denna gången bara. Första Xboxen försökte man ju emulera och det verkade lätt men sen blev det visst inget av med det, tror det hade att göra med att Xbox 1-an inte fick så många bra spel och de som var bra fanns ändå portade till PC.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Brandter:

Jag förstår inte denna diskussion över huvudtaget, seriöst, hur många konsoller har haft bakåtkompabilitet? PS2? Wii? Första nintendo DS?

Detta dök upp när PS3:an skulle släppas, innan dess var det långt ifrån en självklarhet. Nintendos första konsol som hade det var Wii, vet inte hur det är med Xboxen men det är bara fånigt! Ta NES, SNES, N64, Sega etc, kunde man spela förra generationens spel på dem? Nix! Och börja inte prata om tillbehör som klarar av det då dessa inte är officiella ifrån tillverkarna, bortsett ifrån Super GameBoy.

Förvisso inte, och det är lite för mycket fokus på bakåtkompatibilitet. Men så långt tillbaka så var det dessutom olika lagrings medier som hindrade de mesta av bakåtkompatibiliteten, tekniken tillät inte lika mycket.

Dessutom hade inte alla lika mycket prylar med sladdar hit och dit så 2 konsoler var inte mycket. Nu har du xbox 360, ps3... (wii u?) kommande xbox one, ps4, högtalarsystem, förstärkara, digital boxar o fan hans moster som alla har kablar liggandes och skapar ett trevligt dammråttebo bakom tv-bänken.

Jag tror helt enkelt att folk förväntar sig mer i en tid då tekniken är och sägs vara så bra att kunna spara en del utrymme så man inte sparkar en konsol av misstag när man försöker spela lite "kinect fotboll" för att man har för lite utrymme hemma

Jag ser det som en bonus, finns det inte är det ingen big deal, finns det kan det vara smidigt. Ta PS1 kompablitet på Ps3, det fungerar utmärkt men om jag vill ha mina filer från mitt minneskort måste jag köpa ett tillbehör, och det är en självklarhet.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Tacka vet jag pc inga problem att slå igång någon klassiker från 90-talet tack vare gog.com samt moddare.

Ja, har nog spelat fler äldre spel den senaste tiden än jag spelat nya. Dagens spel håller inte måttet, på tok för enkla och alltför mycket fokus på att de ska vara som filmer (syftar på AAA spelen, inte på spel från utvecklare som är oberoende av en utgivare).

Medlem

Det är ju ganska populärt att pumpa ut remakes nuförtiden. Utan bakåtkompabilitet lär ju betydligt fler köpa sina favoritspel när dom säljs igen.

Kanske en liten del att dom kallar det "bakåtsträvande", som dom inte går ut offentligt med.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv
Skrivet av Brandter:

Jag förstår inte denna diskussion över huvudtaget, seriöst, hur många konsoller har haft bakåtkompabilitet? PS2? Wii? Första nintendo DS?

Detta dök upp när PS3:an skulle släppas, innan dess var det långt ifrån en självklarhet. Nintendos första konsol som hade det var Wii, vet inte hur det är med Xboxen men det är bara fånigt! Ta NES, SNES, N64, Sega etc, kunde man spela förra generationens spel på dem? Nix! Och börja inte prata om tillbehör som klarar av det då dessa inte är officiella ifrån tillverkarna, bortsett ifrån Super GameBoy.

Nu kanske jag är ute och cyklar här, men har inte både sega och ninteno haft bakåtkompabilitet på vissa av sina bit-produkter sedan 20 år eller något sådant?

Medlem

"Om du är bakåtkompatibel är du bakåtsträvande"
- sa de och släppte Call of Duty nummer 323 i serien, ännu en kopia på ett uråldrat spel..

Hur tänkte de nu?

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

"Om du är bakåtkompatibel är du bakåtsträvande"
- sa de och släppte Call of Duty nummer 323 i serien, ännu en kopia på ett uråldrat spel..

Hur tänkte de nu?

Fast dom spelen är ju inte bakåtkompatibla. Det går ju inte att starta CoD 43 och joina ett spel som någon med CoD 19 har startat. Måste ju spela mot samma version.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är ju för fan dem gamla spelen som är något att ha

Space invaders, pacman, donkey kong, missile command, attic attac, underwurlde, Sonic, Virtua fighter, Killer Instinct N64 Arcade, Wing commander, Delta Force 2, quake, Quake 3, Unreal Tournament, Police quest, lessure suit larry, ta bara remaken dem gjorde = VÄRDELÖS!

Turok, Perfect Dark, Tekken, Metal Gear

Nej inget slår dem, sorry, ni kan överösa oss med grafik med värdelös handling och mkt action, men det håller inte i längden.

BF4 står inte för battlefield, det står för BUTTFUCK!
och vill ni bli röfvknullade en 4e gång, so go ahead!

Och att inte tillåta folk spela sina redan köpta spel på en maskin med den ultimata tekniken som skulle kunna lira den avstängd i princip, är som att tala om för folk att ni är fan idioter ni går på vad som helst, köp gärna spelet en, två, tre ggr till olka maskiner

HEIL TPB!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Kan vi släppa det här nu, hade de haft bakåtkompitalitet hade de i princip behövt bygga in en hel 360 i den nya lådan så som PS3 gjorde i början alternativt gjort som Nintendo och köra på liknande hårdvara som får mindre uppdateringar mellan konsolcyclerna.

Bytet till x86 är det bästa som hänt spelvärlden på länge och kommer göra det betydligt enklare för utvecklare världen över att faktiskt utveckla spelen. Om det saknas bakåtkompitalitet för att ha den egenskapen så är det något jag kan leva med.

Inaktiv
Skrivet av Deep Throat:

Det är ju för fan dem gamla spelen som är något att ha

Space invaders, pacman, donkey kong, missile command, attic attac, underwurlde, Sonic, Virtua fighter, Killer Instinct N64 Arcade, Wing commander, Delta Force 2, quake, Quake 3, Unreal Tournament, Police quest, lessure suit larry, ta bara remaken dem gjorde = VÄRDELÖS!

Turok, Perfect Dark, Tekken, Metal Gear

Nej inget slår dem, sorry, ni kan överösa oss med grafik med värdelös handling och mkt action, men det håller inte i längden.

BF4 står inte för battlefield, det står för BUTTFUCK!
och vill ni bli röfvknullade en 4e gång, so go ahead!

Och att inte tillåta folk spela sina redan köpta spel på en maskin med den ultimata tekniken som skulle kunna lira den avstängd i princip, är som att tala om för folk att ni är fan idioter ni går på vad som helst, köp gärna spelet en, två, tre ggr till olka maskiner

HEIL TPB!

okej lek du med Pacman 2013.

Nu ska vi inte överdriva så att allt som blev gjort för 20 år sen var guld och gröna skogar.

Medlem

Om man nu vill spela sina gamla spel så får man väl se till att spara sina gamla konsoler och koppla in dessa vid behov.
I värsta fall får man väl emulera via datorn/surfplattan och spela.

Att konsolutvecklarna stryper bakåtkompabilitet är väl ett sätt att få spelare att köpa de nya spelen så de kan tjäna pengar. Det är ju därför de tagit fram nya grejer, för att vi ska vilja köpa det nya och kasta det gamla.

Detta gäller ju såklart inte bara konsolutvecklingen, men på PC sidan så styr ju inte de största spelutvecklarna hårtdvarans kapacitet. Så därför släpper de uppföljare en gång per år istället.

Degen måste in vet ni.

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Godofcheese:

Bs ^~^
Allt handlar om pengar, speciellt här också
för dom kommer få mer pengar om folk är tvungna att de tidigare.

"för dom kommer få mer pengar om folk är tvungna att de tidigare." va? Vänligen utveckla

Haha, Glömde ordet "Köpa" ...
Skrev på mobilen! D:


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Lätt att säga att det är för få som gör det, när det oftast Inte äns går på ens nuvarande konsoller.. =(

Lustigt hur det oftast är den senaste versionen som inte går men hur äldre versioner Är kompatibla.. som att du via Sony kan tanka hem PSone och NeoGeo spel men inte PS2 titlar.. "helt annan teknik" eller "för dyr teknik" my ass.. snål bolagen vill inte bjuda på nåt utan du ska betala allt helst 3ggr om du är sentimentalt lagd...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem
Skrivet av Zarree:
Skrivet av Ducci:

igentligen så är det ju bara att göra en emulator som kan köra xbox spelen, det tog ett par hoppy snickrare 1 år att göra en wii emulator så MS team borde fixa en xbox emulator på ett par månader.
om viljan och ambitionen fanns

Aldrig i livet att det hade funkat. Den hårdvaran finns inte ens till pc. Att förvänta sig att xboxone skulle kunna emulera xbix360 är helt orealistiskt.

Aldrig i livet??

Never say never, lol

Medlem
Skrivet av Ducci:

igentligen så är det ju bara att göra en emulator som kan köra xbox spelen, det tog ett par hoppy snickrare 1 år att göra en wii emulator så MS team borde fixa en xbox emulator på ett par månader.
om viljan och ambitionen fanns

Det är inte bara att emulera hur som helst...

Det är inte förrän 2012 som en PS2 emulator faktiskt fungerar till 80-90%..
en Wii emulatorn är inte heller felfri, det är inte direkt som Project64 som är en 100% fullt fungerande N64 i din dator.

Moderator | Testpilot
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Ducci:

Är den här Xbox one som vi fått sett här, den riktiga modellen som släpps sen? för utsende mässigt så ser den ut som ett skämt eller nått som skulle kommit från Acer design avdelning.

Tycker den är sjukt snygg och passar bra in på mediahyllan, ihop med förstärkare, högtalare, skivspelare, och TV.

Avlid.

EDIT: Sorry för mitt ordval, vill inte du ska dö självklart.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Brandter:

Jag förstår inte denna diskussion över huvudtaget, seriöst, hur många konsoller har haft bakåtkompabilitet? PS2? Wii? Första nintendo DS?

Detta dök upp när PS3:an skulle släppas, innan dess var det långt ifrån en självklarhet. Nintendos första konsol som hade det var Wii, vet inte hur det är med Xboxen men det är bara fånigt! Ta NES, SNES, N64, Sega etc, kunde man spela förra generationens spel på dem? Nix! Och börja inte prata om tillbehör som klarar av det då dessa inte är officiella ifrån tillverkarna, bortsett ifrån Super GameBoy.

Nu kanske jag är ute och cyklar här, men har inte både sega och ninteno haft bakåtkompabilitet på vissa av sina bit-produkter sedan 20 år eller något sådant?

Sega hade en adapter mellan master system och mega drive, men nintendo har aldrig haft en officiell adapter för sina spel. Det har funnits 3:e partstillverkare däremot.

Medlem

Enbart Nintendo då som faktiskt bryr sig om old-school spel, nu finns Super Metroid att köpa till Wii U i Virtual Console. Med full-bild och uppskalning till 1080p. Mmmmm....

Medlem

Vad bra! Vem fan vill spela gamla spel på nya konsoler? Varför ska man då köpa nytt? Och till alla som säger: "Men man har ju så bra spel spel till dem hur ska man spela dom?" Svar: Det ska man inte! Kasta skiten! På tiden att skit konsolerna ps3 och xbox 360 går i graven med tillhörande spel! Nämner inte ens nintendos dito...
Hoppas på bra utnytjande av kapaciteten på de nya konsolerna nu, så man kan få lite snyggare grafik än nåt som va snyggt för 6 år sen.

123
Skriv svar