Tretton: "Utgivarna väljer själva hur de vill använda DRM"
Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.
Eh, say what? Du vet att de visade upp själva konsolen hoppas jag. Engadget har bland annat knäppt av en hel del bilder.
Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan säga att X1 förmodligen är den vassare konsolen när den har sämre hårdvara, mer bs mot konsumenter, sämre spel, alla nyheter är i princip USA-exklusiva, och att den samtidigt sitter och kollar på dig när du sitter framför tv:n och drar en runk.
Med tanke på hur DÅLIGA MS har varit på spelmarknaden de senaste åren (ie. inga intressanta spel utan endast rehashing à la EA och Activision) och speciellt med tanke på hur hårt Sony kört över dem både under reveal och E3, så tror jag de måste tänka om rejält om de vill sälja några krysslådor de närmsta åren. Sony har trots allt kört intressanta, nyskapande, och nya IP:n i form av exklusiva titlar ända in i slutet och de gillar dessutom indie-utvecklare.
Vill här även tillägga att Sony visat sig vara mycket mer flexibla genom att lyssna, ta åt sig kritik och ändra approach gentemot såväl utvecklare som konsumenter. Det är många viktiga läxor man lärt sig medan MS i princip slår dövörat till, kör på och hoppas att de ska lyckas charma köparna i slutändan samtidigt som de river ned applåder från sina aktieägare.
Sony tog hem spelet med PS2, de drog det kortare strået med PS3 men med PS4 lär de få sin revansch. Sanna mina ord!
Instämmer. Däremot tycker jag inte de drog det kortare strået med PS3. I början låg de helt klart efter med ganska få spel och inte många exklusiviteter som lockade. Nu när livscykeln nästan är över så tycker jag absolut att PS3 har åldrats mycket bättre än 360. Så kan ju även vara fallet för MS med One men det känns ytterst tveksamt.
Sony har verkligen gjort ALLT rätt, iaf det som ligger på deras plan. MS har gjort ett utav de största missarna någonsin. De har lyckats vända nästan hela sin konsumentgrupp mot sig för att de vill åt en annan konsumentgrupp som inte har något intresse av produkten. Vari ligger logiken att göra det jobbigt för spelarna för att fotbollsmammor skall köpa produkten i stället?
Jag håller med dig om åldrandet men PS3 var på tok för dyr, både att tillverka och att köpa och Sony förlorade pengar på hårdvara som dessutom var svår att programmera till. Därmed inte sagt att de inte har ett ljuvligt spelutbud och jag tror dessutom att Sony vunnit mycket på att fokusera på indiespel av hög kvalité som journey, Papo & Yo och flower.
MS hoppas kanske kunna locka till sig en del Apple-fans som blir kåta av tanken på röststyrning och dylikt och sedan försöker de som alltid charma sina amerikanska p12or med hjälp av "sport sport sports" och COD.
Jo den var för dyr men det var mycket tack vare Blu-Ray och jag tror de tjänat på det i slutändan. PS3 har ju vuxit sakta men säkert medan 360 snarare avtagit. Men båda förlorade pengar fram till för något år sedan eller två. Microsoft gick med vinst lite tidigare än Sony.
Cell-processorn är också en sådan grej som i början kändes kollosalt efterbliven att implementera. De försökte förklara det som en positiv grej att den var svår att koda till. I slutändan dock tror jag inte Uncharted hade sett ut som det gjort utan Cell-processorn. Nackdelen var ju att många multi-plattformsspel led av den de första åren.
Blir som på pc då.
Där väljer ju också utvecklarna själva om de vill ha drm.
Men på en konsol kvittar väll drm?
Och ska inte bluray vara oknäckbar?
Blu-Ray skivan knäcktes för många år sedan. Runt omkring när PS3 lanserades, hävdade Sony att det skulle ta minst 10 år att knäcka den. Det tog inte många år innan den knäcktes och dessutom i ett land som inte har några lagar kring detta så Sony kunde inte göra ett smack åt det
Som jag sa, även PS4an kommer få detta. Visst, de skryter om att de inte kommer tvinga sina utvecklar till detta, men faktum är att utvecklarna inte tjänar en krona på den marknaden så utvecklare som EA och Ubisoft kommer säkerligen ha samma krav som på XO, att du måste installera, vara online och binda spelen.
Som de sa, det är friviligt, och de vill ju tjäna pengar så inget som stoppar dem.
AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2
Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.
Är man ett så stort företag går det inte att vara alla till lags ändå. De måste väl se till det stora hela, med tanke på de arbetare vars liv de ansvarar för. Sedan om de alltid tar de rätta besluten är en annan fråga.
Jag har väldigt svårt att tro att EAs agerande beror på att de känner så starkt ansvar mot sina anställda, hela branschen är ju för höge farao ökänd för sina osäkra arbetsförhållanden.
On Topic: spelutgivarna försökte vrida om armen på konsolmakarna - uppenbarligen med bättre resultat hos MS än hos Sony.
Ja, det är utgivarna som dikterar kraven. Kräver dom att ett spel ska levereras med online verifiering lär det bli så. Och vill inte Sony ge med sig så kan dom lätt säga: -Jaha, men då släpper vi inte vårat spel på eran konsol utan går till konkurrenten.
Nyheten är fel. Med DRM så menar han avstängning av online play för begagnade spel (Online Pass). Så i verkligheten är allt likadant som det var förr och Sonys ord gäller fortfarande.
Källa: http://www.destructoid.com/did-tretton-confirm-drm-on-ps4-aft...
Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.
Men det var ju inte förrendrat samt att hur var dom bara snack? Allt fjant med always connected och inte kunna dela sina spel är saker som Sony sa inte ska finnas, sedan om Ubisoft, EA kör med DRM till sina egna spel kan sony inte göra något åt.
Jo, men folk hör vad de vill höra och Xbox fanboysen måste ju försöka hitta/hitta på saker för att få Sony att se lika dåligt/sämre ut än MS. Det är en fejd som pågått länge och kommer fortsätta ett bra tag framåt.
Personligen föredrar jag de som ger mig bäst deals och spel (spelen är likvärdiga och de "bästa" kommer till båda så ingen större skillnad där). Sony gör det nu, men jag gillar inte att man måste ha PSN+ för online läge.
De båda begränsar kunderna mer och mer och inom en kort framtid kommer jag nog skita helt i konsoler och köra PC only. Inget nytt under solen alltså.
Jag tycker att folk faktiskt borde vänta till konsollerna är släppta innan folk börjar kasta en massa hat på vardera konsoll.
Trams som att "kinect spanar på dig när du runkar" finns det ju inga konkreta bevis för, kanske playstation eye gör samma sak?
Gillar att sony ställer sig mot drm, men de var väldigt nogranna att påpeka att det bara gäller "disc-based"-games, allt annat lär ha någon form utav verifiering.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Var lugna, hetsa inte upp er, för de som bryr sig om sanningen :
Sony responded to our query, reiterating that all disc-based games will be able to be traded and resold at the owner's discretion, regardless of whether it's first or third party.
"Similar to PS3, we will not dictate the online used game strategy (the ability to play used games online) of its publishing partners," a Sony representative told Polygon.
"As announced last night, PS4 will not have any gating restrictions for used disc-based games. When a gamer buys a PS4 disc they have right to use that copy of the game, so they can trade-in the game at retail, sell it to another person, lend it to a friend, or keep it forever."
Källa: http://www.polygon.com/2013/6/11/4419476/playstation-4-third-...
MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.
Har Microsoft visat ett enda spel som spelats live? Allt både nu och i förra visningen har sett ut att vara förinspelade filmklipp. Sony har ju faktiskt visat spelbar kod live under båda sina visningar samt på diverse TV-program.
Kollade på Destiny och det var ju ingen höjdare när man ser FPS på den låga nivån. Spelet blir säkert bra men presentationen sög verkligen.
Enligt utsago från folk som såg det live laggade det inte alls på plats utan det berodde på dålig live-stream.
Exakt. Mycket märkligt att det verkade vara så många som inte kunde fatta att det var streamen som det var problem med och inte själva spelet. Men folk är tyvärr inte smartare än så.
http://www.youtube.com/watch?v=WBNdrJMwrkc
Inget lagg/hack i den.
Jag tycker att folk faktiskt borde vänta till konsollerna är släppta innan folk börjar kasta en massa hat på vardera konsoll.
Trams som att "kinect spanar på dig när du runkar" finns det ju inga konkreta bevis för, kanske playstation eye gör samma sak?
Gillar att sony ställer sig mot drm, men de var väldigt nogranna att påpeka att det bara gäller "disc-based"-games, allt annat lär ha någon form utav verifiering.
Eye krävs inte för att PS4 skall fungera, samma sak gäller inte Xbox One.
Enligt mig går Sony den rätta vägen angående konsolen i helhet. De fokuserar mer på vad den är till för istället för att jaga andra marknader som Microsoft gör. Tror det är något MS gör i panik nu när de ser att deras dominans på marknaden är hotat (PC, Server ,Tablet, Phone)
Enligt mig går Sony den rätta vägen angående konsolen i helhet. De fokuserar mer på vad den är till för istället för att jaga andra marknader som Microsoft gör. Tror det är något MS gör i panik nu när de ser att deras dominans på marknaden är hotat (PC, Server ,Tablet, Phone)
Visserligen, men Eye ingår inte i paketet för Playstation 4 utan måste köpas till extra för 600kr. Sen om du vill runka ifred, vrid kinecten åt ett annat håll eller täck över den.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Alternativet vore att Sony "förbjud" utgivarna att använda DRM och det vore ju befängt, dom kan ju inte säga något annat än att det är upp till utgivarna.
Det är ju bättre än att dom aktivt är med och implementerar DRM över hela systemet så som konkurrenten gör.
Precis, att förbjuda utvecklare/utgivare att göra vad dem vill när det gäller drm skulle potentiellt kunna få dem att förlora utgivare.
I detta fallet så kan inte heller utgivarna försöka lägga skulden på konsolen och Sony när det gäller drm om spel säljer illa pga det.
Ett val är bättre än inget val.
Nu spekulerar jag till tusen men om Sony har vind i seglen med försäljning så blir de kanske kaxigare gentemot utgivarna med tiden. Det får tiden utvisa, fram tills dess så har reaktionerna gentemot MS och Sony förhoppningsvis ett par mindre nogräknande själar att dra öronen åt sig och skrota sina mest diaboliska planer.
Hoppas kan man alltid :).
Finns troligtvis många som kommer att skippa drm, men jag är dock skeptisk till att EA eller andra stora utgivare kommer göra det, iallafall när det gäller multiplattforms releaser. För det är nog få (eller iaf färre) som skulle välja ett låst alternativ om det finns ett öppet.
Men men, det får tiden avvisa. Tills dess måste iaf jag fundera hur jag skall ha råd och tid till att spela alla spel jag vill ha.
Visserligen, men Eye ingår inte i paketet för Playstation 4 utan måste köpas till extra för 600kr. Sen om du vill runka ifred, vrid kinecten åt ett annat håll eller täck över den.
Kommer man på nästa version av Xbox kunna vrida kinecten?
Kommer man på nästa version av Xbox kunna vrida kinecten?
Tja, det är ju inte direkt så att den sitter fast på ett ställe på själva konsollen, bara att plocka upp den och lägga kameran mot golvet/mot tvbänken whatever.