Medlem
Out of memory

Hej boys & girls,

Hur sällan/ofta får ni "out of memory" crasher?

Jag får det varje gång jag spelar. Ibland upp till 2-3 gånger under en och samma spelsession (1-3 timmar gaming)

Kör Windows XP 32bit med 4gb minne. I övrigt en E8400@3Ghz och ATI 4850 med allt på high SM3.0

Jag har kolleger som spelar som aldrig råkar ut för detta och de sitter på sämre riggar än mig. Får en del fula gfx artifacts också. Texturer som försvinner på objekt. Kartan blir helt grå.

Gen
Medlem

Klassiskt AoC problem och en nagel i ögat för många gamers.

En patch skulle specifikt ha löst OOM problemet dock utan framgång. De säger att de fixar OOM kontinuerligt men jag vet inte om det verkligen sker.

Det konstiga är att OOM verkar ske hyffsat random. Vet att communityn inte lyckats hitta någon riktig gemensam nämnare förutom att det i slutet drabbade flertalet Vista 32bit folk.

Ska försöka mig på en förklaring om OOM, rätta mig om jag har fel. OOM uppstår när AoC börjar käka upp för mycket av den delen av RAM minnet som är allokerat för andra applikationer än Windows. I XP så delas det vanligtvis upp i 2GB för Windows och 2GB för annat. AoCs problem är att det hanterar minnet dåligt. När man startar spelet så laddas zonen/instansen man är in i minnet. Men om man zonar till en annan instans så kasseras inte den informationen ur minnet utan stannar kvar. Därför upplever många att de får OOM efter att ha zonat 4-5 gånger. Dock inte om de stannar i samma instans under en längre period (eftersom ingen ny information skrivs in i minnet).

Själv har jag bara råkat ut för OOM en enda gång. I början körde jag AoC på XP SP2 m 2GB RAM och det var då jag fick det. Sen uppgraderade jag till Vista x64 och köpte 2GB RAM till så försvann det.

Problemet med grå karta har att göra med OOM men jag vet inte på vilket sätt. Personligen upplever jag grå minimap/karta då och då men inte under mer än ½-1 sekund. Grå karta försvinner om man startar om spelet, men vem orkar göra det hela tiden -.-

Håll koll på tech delen av forumet för temporary fixes och eventuella patcher. Det e typ det enda man kan göra.

Medlem

Fick något kommando att skriva in för att problemet inte skulle dyka upp. Minns dock inte vad det var, men hade med cmd och minnesfrigörning typ.

Det märks när det är på gång då man börjar tappa texturer, man kan spela en liten stund till, men det är bättre att starta om spelet.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag ska testa och zona fram och tillbaka ikväll för att se om det påskyndar OOM crasherna. Jag har planer på att gå över till Vista 64bit här i slutet på september. Förhoppningsvis så försvinner problemet då.

Buggen med den gråa kartan är mycket irriterande då den även påverkar NPC dialogerna. De syns helt enkelt inte. Så när kartan buggar ut så vet jag också att npc dialogerna blir osynliga. Då är det bara och starta om. I mitt fall så blir inte bara den lilla radar kartan grå utan även (m) kartan.

Medlem

Det enda man kan göra, så vitt jag vet, är att sänka res på texturerna, köra med sämre shaders etc.. det brukar fördröja tiden det tar för mig att gå OOM iaf.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Gen
Medlem
Skrivet av Dumlen:

Fick något kommando att skriva in för att problemet inte skulle dyka upp. Minns dock inte vad det var, men hade med cmd och minnesfrigörning typ.

Det märks när det är på gång då man börjar tappa texturer, man kan spela en liten stund till, men det är bättre att starta om spelet.

Under Vista 32-bit:
1. Under Vista 32-bit (with at least 4GB memory installed regardless how much you see of it in windows) go START
2. Navigate to programs...etc until you see a black icon named "command prompt"
3. rightclick it and select: run as administrator. A big black box appears
4. In the big black box, type the following command: BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072
5. Press enter to execute the command
6. reboot your computer

7(optional). If you don't like it for some reason you can revert the switch the same procedure but replace step 4 with this: entering bcdedit /deletevalue increaseuserva (this undoes the switch)

Under XP 32-bit:
the equivalent of that switch on Vista for xp is simply by modifying the boot.ini file (it's a hidden system file under c:\) and add the /3GB switch to the line that looks like this:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Pro"

so it becomes:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Pro" /3GB

then reboot to activate the change

to remove the switch under XP: remove the /3GB and reboot

Medlem

Tyvärr så crashar mina drivrutiner till grafikkortet när jag försöker ladda Conan med /3GB switchen. Har inte orkat felsöka problemet.
Jag får stå ut två veckor till sedan blir det Vista 64bitars.

Tack för tipsen.

1
Skriv svar