DayZ-utvecklare: "Mod-scenen är långt ifrån död"

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av TryNotDo:
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Visst, jag förstår vad du menar, men jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis är så att moddar konkurrerar med DLC.

Moddar kan ofta vara väldigt annorlunda än orginalspelet och ta ut svängarna ordentligt, helt enkelt göra saker som inte spelutvecklarna vågar/kan göra själva.

Bra modstöd kan fungera som ren reklam och en anledning för många att ens köpa spelet, dvs leda till en större kundbas som sedan eventuellt även köper dom officiella DLC n mm.

Det känns mer som en "kostymnisses" giriga ursäkt att skippa modstöd för dom "tror" det kan minska intäkterna, medans det i många fall säkerligen kunnat vara tvärtom gissar jag.

Jag tror dock inte att de skiter i att implementera moddningsstöd för att tjäna mer pengar. Mer att det smakar mer än det kostar.

Smakar mer än det kostar måste ju vara ganska bra?

Medlem

Konstigt? Dom tillåter det inte..

Förstår dem dock, har dem ej med mod stöd så kommer folk inte spela spelet lika länge = mer pengar att tjäna och mindre gnäll från konsollnissar som inte kan få ta del av scenen.. Trisst

AW8
Medlem

Säga vad man vill om Skyrim, men det går inte att nämna spelet utan att tänka på det jordskred till modcommunity som växt fram sedan de släppte Creation Kit. En hel dimension av Skyrim är ju moddarna. Senast idag såg jag en där man kunde skaffa en kanin-follower, med hjälm och allt.

Om ett populärt spel görs modifieringsbart av utvecklarna, ja då kommer också ett stort modcommunity att växa fram. Och med TES så har det snarare gått uppåt än nedåt, det är helt vansinnigt vad med moddar det finns.


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv

Vilket FUD. Det är inte svårare än att prioritera mod-support över annat. Det här handlar mer om attityd än att det skulle vara svårt och krångligt. Klart det kräver en viss instats och kompetens men det gör allt annat också. Satsa mindre pengar på marknadsföring och annat skit så räcker pengarna till modstöd också.

Affärsmässigt har väl någon på EA bestämt att kravlösa sheeps ger bättre ekonomisk avkastning än en mer avancerad spelar-community som ges möjlighet att forma spelet själva. Fail.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag förstår att ett företag som Dice, med en utgivare som Electronic Arts inte lägger ner resurser på att bättre stödja moddar.

Hur skulle det se ut.

– Vi vill lägga ner några månaders arbete och ett antal hundratusen på att göra det lätt för folk att skapa eget material till spelet, så vi slipper släppa mindre expansioner och så.

Jag förstår grejen och att Battlefield-serien har saker som inte Arma-serien har. Förstnämnda känns mer kvalitét och det alternativet vill jag ha. Samtidigt är jag överlycklig när spel som Arma III och Mount & Blade: Warband praktiskt taget slänger gratis användargenererat material på en.

Moddar hade ju inte direkt förhindrat deras expansioner, dock så hade dlc's sett ut som skit när dom är så tafatta på content ifall man hade mods att jämföra mot, dom hade blivit tvugna att kasta bättre content på en än en ny motorcykel och 2 vapen liksom.

123
Skriv svar