Jämställdhet – ointressant för svenska utvecklare?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av mrFluffy:

"På något sett tror jag att min syster och sambo båda är ganska bra typexempel på många kvinnliga gamers."

Härlig slutsats där, att din syster och sambo representerar 50%~ av jordens befolkning.

Du talar verkligen för alla kvinnor och män när du skriver, tycker du ska akta dig för det.

Jag tror jag väntar till det blir kväller innan det är läggdags för mig.

Säger killen som anser att alla som inte håller med honom är:

"fjortisar/småglin
- trångsynt
- allmänt korkad
- har ingen (normal) kontakt med kvinnor
- tanklösa
- skriker och gråter som dagisbarn
- instränkta
- outbildade
- sexuellt och/eller socialt misslyckade individer
- flashbackangängare (hmm?)"

Kom med lite motargument istället eller gå och lägg dig. Eller varför inte träna på din läsförståelse?

På vilket sett är det inte typiskt för kvinnliga gamers att spela mer sociala spel? Det är betydligt mer än min syster och sambo bakom detta påstående. Men det är nog svårt att inse om detta var allt du fick ut ifrån 7 stycken text?

Det var ett exempel. Man använder dem för att göra texten lättare att förstå och ta till sig.

Jag säger inte att du har fel, säger bara att dina påståenden har noll uppbackning, inga källor eller studier på det du säger är sant (vad jag vet). Det är sådana här saker som föder okunskap på internet, någon kan ju faktiskt få för sig att det du skriver är sanning.

Säger bara att du måste formulera dig bättre och kanske säga att detta är din egen uppfattning och inte fakta. Och har du källor på det du säger visa dem då.

För du har ju uppvisat källor på alla dina absurda påståenden?

Jag tycker du kan svara på mitt inlägg som sågar din bloggkälla.

Och vad är det för påståenden jag har kommit med?

Det gjorde jag tidigare, som jag dessutom svarade genom att visa upp orginalkällan som du var för lat att klicka dig fram till.

Du kan börja med att visa källor och belägg för det här tramset som du kallade alla som inte håller med dig. Saklighet är inte din grej va?

"fjortisar/småglin
- trångsynt
- allmänt korkad
- har ingen (normal) kontakt med kvinnor
- tanklösa
- skriker och gråter som dagisbarn
- instränkta
- outbildade
- sexuellt och/eller socialt misslyckade individer
- flashbackangängare (hmm?)"

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av mrFluffy:

"På något sett tror jag att min syster och sambo båda är ganska bra typexempel på många kvinnliga gamers."

Härlig slutsats där, att din syster och sambo representerar 50%~ av jordens befolkning.

Du talar verkligen för alla kvinnor och män när du skriver, tycker du ska akta dig för det.

Jag tror jag väntar till det blir kväller innan det är läggdags för mig.

Säger killen som anser att alla som inte håller med honom är:

"fjortisar/småglin
- trångsynt
- allmänt korkad
- har ingen (normal) kontakt med kvinnor
- tanklösa
- skriker och gråter som dagisbarn
- instränkta
- outbildade
- sexuellt och/eller socialt misslyckade individer
- flashbackangängare (hmm?)"

Kom med lite motargument istället eller gå och lägg dig. Eller varför inte träna på din läsförståelse?

På vilket sett är det inte typiskt för kvinnliga gamers att spela mer sociala spel? Det är betydligt mer än min syster och sambo bakom detta påstående. Men det är nog svårt att inse om detta var allt du fick ut ifrån 7 stycken text?

Det var ett exempel. Man använder dem för att göra texten lättare att förstå och ta till sig.

Jag säger inte att du har fel, säger bara att dina påståenden har noll uppbackning, inga källor eller studier på det du säger är sant (vad jag vet). Det är sådana här saker som föder okunskap på internet, någon kan ju faktiskt få för sig att det du skriver är sanning.

Säger bara att du måste formulera dig bättre och kanske säga att detta är din egen uppfattning och inte fakta. Och har du källor på det du säger visa dem då.

För du har ju uppvisat källor på alla dina absurda påståenden?

Jag tycker du kan svara på mitt inlägg som sågar din bloggkälla.

Och vad är det för påståenden jag har kommit med?

Det gjorde jag tidigare, som jag dessutom svarade genom att visa upp orginalkällan som du var för lat att klicka dig fram till.

Du kan börja med att visa källor och belägg för det här tramset som du kallade alla som inte håller med dig. Saklighet är inte din grej va?

"fjortisar/småglin
- trångsynt
- allmänt korkad
- har ingen (normal) kontakt med kvinnor
- tanklösa
- skriker och gråter som dagisbarn
- instränkta
- outbildade
- sexuellt och/eller socialt misslyckade individer
- flashbackangängare (hmm?)"

Nä du svarade aldrig på mitt inlägg så ska inte svara dig förrns du har gjort det.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag blev då aldrig inbjuden, har heller inte hört om någon som blivit inbjuden. Vill man skriva rubriker så är ju ett slutet event ett lysande tillfälle.

Medlem
Skrivet av MaxC:

Jag tror vi tycker likadant, egentligen. Vi vill inte ha strömlinjeformade spel som tagits fram efter standardmall 1a. Vi vill ha variation, och vi vill bli tillräckligt motiverade att fortsätta spela. Vi vill ha någorlunda trovärdiga personskildringar - sedan behöver de inte vara realistiska. Trovärdigt inom den specifika kontexten räcker. Är det ett tuffa-jättekillar-slåss-i-megarustningar-spel skulle det förmodligen inte kännas trovärdigt att rädda en lönnfet förskollärare från en påhängsen telefonförsäljare.

Det handlar egentligen inte om det. Det är klart att spelutvecklare ska få exkludera kvinnor OM DE VILL. Men vill de verkligen det? Eller kör de bara på i gamla invanda fotspår för att de inte vet HUR man ska locka in kvinnorna i den här världen? Borde inte grundförutsättningarna för de flesta spel vara att även kvinnor ska attraheras av vad de erbjuder? Och varför är det så hemskt att önska att 50% av den potentiella målgruppen ska kunna få älska spel lika mycket som vi andra? Det är ju inte direkt så att det krävs enorma ingrepp på redan befintliga spelgenrer. Krigsspel i stil med Battlefield kommer ju även fortsättningsvis vara exakt likadana som de är idag. Vi kan väl bara hoppas att de inte marknadsförs med sexiga tjejer i kamouflagefärgade hotpants?

Jag vill att spelutvecklare ska kunna göra vilka spel de vill, till vilken marknad de vill, utan att någon ska komma med en moralisk pekpinne. Spel kommer aldrig mogna som konstform förrän journalister och konsumenter slutar försöka styra vilka yttringar som ska och inte ska göras.

Eftersom män och kvinnor har olika preferenser så är det svårt att göra spel som tilltalar båda könen lika mycket. Det är därför som man måste välja en målgrupp och nischa sig mot den.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Riktiga män älskar kvinnor och stöder i regel jämställdhetsdebatten.

Det är knappast upp till dig att avgöra vad som är en riktig man eller inte.

Citat:

De som börjar gnälla om 'feminism' och 'PK' så fort ämnet kommer på tapeten är (förhoppningsvis) till största delen fjortisar eller sexuellt misslyckade individer som hänger på flashback istället för att umgås normalt med kvinnor, precis som de YouTube-personligheter som lägger ut hatvideos mot Sarkeesian.

Efter att i 10 år ha fått se hur feminister predikar att män med sociala problem får klara sig själva eller i bästa fall hävda att problemen uppstår på grund av andra män, aldrig vad kvinnor har för ansvar i det, så har jag väldigt väldigt väldigt svårt att känna någon som helst sympati med feminister som klagar på att kvinnor inte är välkomna.

Citat:

Om man känner sig hotad av diskussionen om att jämställa halva jordens befolkning med den andra halvan så har man nog ett personligt socialt problem som man bör ta itu med. Det kommer knappast att underlätta om man vill ha en familj, flickvän eller döttrar.

Jag känner mig inte det minsta hotad.
Jag undrar däremot om jag är den enda här som är gammal nog att komma ihåg hur det var på 80 och 90talet, när datorspel inte var häftigt, utan någonting som man hånade och föraktade. Då var det inte många feminister som slogs för mäns rätt att få ägna sig åt att spela datorspel utan att bli mobbade, men nu när det är häftigt och modernt då är det väldigt viktigt att män ska stötta kvinnors rätt att få spela datorspel utan att bli mobbade..
Quid pro quo kanske är ett uttryck som du borde fundera över.
Och innan du börjar anklaga mig för att vara lågutbildad, så har jag ett fint diplom på min vägg där det står att jag är civilingenjör.

Vill du prata om sexuellt misslyckade invidivder så är det något av mitt favoritämne. Här kan man nämnligen se precis hur mycket feminister har till övers för misslyckade män. Ingenting, där är svaret "klara dig själv, inte vårt problem", märkligt att där får var och en klara sig själva, men när kvinnor ska in någonstans där de misslyckas då är det hela världens problem.

Medlem
Skrivet av Lance McCloud:

...
Det är löjligt hur alla omogna män blir så otroligt rädda när detta ämnet dyker upp och anledningarna är såklart flera, men snacka om att ha ett egoistiskt synsätt på tillvaron. "Jag har det bra så då är allting som betyder något bra och inget borde förändras" Det mest tragiska är väl att folk inte heller ser att många män skulle må bättre utan alla ideal samhället förväntar sej att vi ska leva upp till.

Du menar samma synsätt som feminister har, att det enda man ska peta på eller diskutera är fälten där kvinnor inte har samma fördelar som män. Vad gäller idealen så kan du själv se att feminister inte tänker göra någonting alls åt detta. Det haglar med uppmaningar om att vara en riktig man. Eller för den delen, hur många feminister kan du nämna som inte med näbbar och klor försvarar andra kvinnors rätt att sukta efter män som Fabio eller Brad Pitt?

Citat:

Men framförallt måste alla som gillar spel känna sej välkomna, och det kan dom inte idag. Det är smått tragiskt hur nörd gemenskapen har gått från att vara en sak för dom som annars ofta har haft det svårt att passa in och blivit retade, till att med mer popularitet blivit ännu en social grupp full med elitism och svin som sätter upp exkluderande regler för dom som vill vara med.

Detta har feminister helt själva odlat, genom att totalt vägra diskutera hur det var på den gamla onda tiden. Det enda feminister är intresserade av att diskutera är hur otroligt priviligerade vi ensamma nördar var och hur vi ska acceptera att de egentiga offren alltid var kvinnorna. Hur vi var så otroligt exkluderande, hur vi skulle förstå att när tjejerna stod och skrattade rått när vi blev mobbade så var det egentligen för att det var synd om dem, inte för att de var svin och att de nu blir behandlade på det sätt som svin förtjänar att bli behandlade

Citat:

Och eftersom detta verkar vara det som är svårast att fatta, nej, vi vill inte förbjuda en massa saker som är kränkande eller ojämställda. Vi vill bara flagga för att många av dom sakerna är allt för vanliga, har börjat användas utan eftertanke och att det finns alternativ på hur man gör saker. Andra saker i branschen förändras och förbättras, så borde även detta. Variation är inte att ha ett spel med en välskriven kvinnlig huvudkaraktär när det för varje sådant spel kommer 10 spel som enbart objektifierar de kvinnliga karaktärerna.

Vad sägs om att göra spel som är feministcertifierade själva då, istället för att bete sig som prinsessan på ärten och hela tiden kräva att det är någon annans skydlighet att tillfredställa er efterfrågan.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av cm0s:
Skrivet av MaxC:

Jag tror vi tycker likadant, egentligen. Vi vill inte ha strömlinjeformade spel som tagits fram efter standardmall 1a. Vi vill ha variation, och vi vill bli tillräckligt motiverade att fortsätta spela. Vi vill ha någorlunda trovärdiga personskildringar - sedan behöver de inte vara realistiska. Trovärdigt inom den specifika kontexten räcker. Är det ett tuffa-jättekillar-slåss-i-megarustningar-spel skulle det förmodligen inte kännas trovärdigt att rädda en lönnfet förskollärare från en påhängsen telefonförsäljare.

Det handlar egentligen inte om det. Det är klart att spelutvecklare ska få exkludera kvinnor OM DE VILL. Men vill de verkligen det? Eller kör de bara på i gamla invanda fotspår för att de inte vet HUR man ska locka in kvinnorna i den här världen? Borde inte grundförutsättningarna för de flesta spel vara att även kvinnor ska attraheras av vad de erbjuder? Och varför är det så hemskt att önska att 50% av den potentiella målgruppen ska kunna få älska spel lika mycket som vi andra? Det är ju inte direkt så att det krävs enorma ingrepp på redan befintliga spelgenrer. Krigsspel i stil med Battlefield kommer ju även fortsättningsvis vara exakt likadana som de är idag. Vi kan väl bara hoppas att de inte marknadsförs med sexiga tjejer i kamouflagefärgade hotpants?

Jag vill att spelutvecklare ska kunna göra vilka spel de vill, till vilken marknad de vill, utan att någon ska komma med en moralisk pekpinne. Spel kommer aldrig mogna som konstform förrän journalister och konsumenter slutar försöka styra vilka yttringar som ska och inte ska göras.

Eftersom män och kvinnor har olika preferenser så är det svårt att göra spel som tilltalar båda könen lika mycket. Det är därför som man måste välja en målgrupp och nischa sig mot den.

Men det behöver ju inte ens vara ett moraliskt dilemma. Självklart ska man få nischa spel mot en särskild målgrupp. Det finns INGA spel som passar alla. Men hur ska spelbranschen lyckas locka fler kvinnor om de fortsätter gräva samma sexistiska gropar som tidigare? Om spelutvecklarna helt plötsligt har möjlighet att dubbla antalet konsumenter genom förhållandevis enkla åtgärder, tror du att de skulle tacka nej till det? Nej, självklart inte.

Vad är det för spel som är så nischade att de absolut inte tilltalar kvinnor menar du? Krigsspel? Strategispel? MMO? Det handlar ju inte om vilken typ av spel det är. Alla har olika smak, och målgruppen är förmodligen varken man eller kvinna - utan en som gillar den specifika genren. Just nu är det förmodligen lätt att dela in i manligt och kvinnligt, men det är ju det som hela den här krönikan handlar om. Det anordnades ett seminarium om hur spelbranschen kan bli bättre på att locka kvinnor, och knappt 50 dök upp, och författaren tyckte av självklara skäl att det var ett problem.

Blir spelet sämre av att man lyfter bort uppenbart sexistiska detaljer (sexism handlar inte om sex, utan om kön)? Då är det förmodligen ändå inte särskilt bra.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem
Skrivet av MaxC:

Men det behöver ju inte ens vara ett moraliskt dilemma. Självklart ska man få nischa spel mot en särskild målgrupp. Det finns INGA spel som passar alla. Men hur ska spelbranschen lyckas locka fler kvinnor om de fortsätter gräva samma sexistiska gropar som tidigare? Om spelutvecklarna helt plötsligt har möjlighet att dubbla antalet konsumenter genom förhållandevis enkla åtgärder, tror du att de skulle tacka nej till det? Nej, självklart inte.

Varför är det viktigt att locka fler kvinnor till spelbranschen? Det viktiga är att man gör det möjligt för de kvinnor som vill arbeta inom branschen att göra det. Att försöka nå en 50/50-fördelning om endast 20 % vill det är meningslöst.

Skrivet av MaxC:

Vad är det för spel som är så nischade att de absolut inte tilltalar kvinnor menar du? Krigsspel? Strategispel? MMO? Det handlar ju inte om vilken typ av spel det är. Alla har olika smak, och målgruppen är förmodligen varken man eller kvinna - utan en som gillar den specifika genren. Just nu är det förmodligen lätt att dela in i manligt och kvinnligt, men det är ju det som hela den här krönikan handlar om. Det anordnades ett seminarium om hur spelbranschen kan bli bättre på att locka kvinnor, och knappt 50 dök upp, och författaren tyckte av självklara skäl att det var ett problem.

Jag har aldrig påstått att spelen är så pass nischade att de aldrig tilltalar kvinnor. Sluta slåss mot halmgubbar. Det jag påstår är att män och kvinnor GENERELLT SETT föredrar olika typer av spel. Exempelvis så utgörs endast 18 % av Shooter-spelare av kvinnor.

Jag tror att majoriteten av spelutvecklarna var upptagna med att göra spel. Det är det som är ironin i det hela. Genusfolket klagar på att kvinnor framställs som handlingsförlamade i spelen, men sitter sedan i verkligheten och klagar på hur männen tillverkar spel.

Skrivet av MaxC:

Blir spelet sämre av att man lyfter bort uppenbart sexistiska detaljer (sexism handlar inte om sex, utan om kön)? Då är det förmodligen ändå inte särskilt bra.

Eftersom i princip allt kan uppfattas som sexistiskt beroende hur man väljer att tolka spelen så måste jag svara ja.

Medlem

Vänta vänta vänta nu, låt mig säga såhär.

Om du är en feminist och det roooooligaste spelet som du inte ens visste fanns. Men sedan när du spelar det märker du att gameplayen och allting är helt optimalt och du skulle kunna spela detta tills tidens ände.

Skulle du då ge upp detta spel för att det inte levde upp till dina åsikter och politisk korrekthet?

Det löjliga är att folk faktiskt inte ens bryr sig om dessa problem, det är bara media som gör detta.
Och kanske folk som känner sig viktiga också.

Medlem
Skrivet av MaxC:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av MaxC:

Jag tror vi tycker likadant, egentligen. Vi vill inte ha strömlinjeformade spel som tagits fram efter standardmall 1a. Vi vill ha variation, och vi vill bli tillräckligt motiverade att fortsätta spela. Vi vill ha någorlunda trovärdiga personskildringar - sedan behöver de inte vara realistiska. Trovärdigt inom den specifika kontexten räcker. Är det ett tuffa-jättekillar-slåss-i-megarustningar-spel skulle det förmodligen inte kännas trovärdigt att rädda en lönnfet förskollärare från en påhängsen telefonförsäljare.

Det handlar egentligen inte om det. Det är klart att spelutvecklare ska få exkludera kvinnor OM DE VILL. Men vill de verkligen det? Eller kör de bara på i gamla invanda fotspår för att de inte vet HUR man ska locka in kvinnorna i den här världen? Borde inte grundförutsättningarna för de flesta spel vara att även kvinnor ska attraheras av vad de erbjuder? Och varför är det så hemskt att önska att 50% av den potentiella målgruppen ska kunna få älska spel lika mycket som vi andra? Det är ju inte direkt så att det krävs enorma ingrepp på redan befintliga spelgenrer. Krigsspel i stil med Battlefield kommer ju även fortsättningsvis vara exakt likadana som de är idag. Vi kan väl bara hoppas att de inte marknadsförs med sexiga tjejer i kamouflagefärgade hotpants?

Jag vill att spelutvecklare ska kunna göra vilka spel de vill, till vilken marknad de vill, utan att någon ska komma med en moralisk pekpinne. Spel kommer aldrig mogna som konstform förrän journalister och konsumenter slutar försöka styra vilka yttringar som ska och inte ska göras.

Eftersom män och kvinnor har olika preferenser så är det svårt att göra spel som tilltalar båda könen lika mycket. Det är därför som man måste välja en målgrupp och nischa sig mot den.

Men det behöver ju inte ens vara ett moraliskt dilemma. Självklart ska man få nischa spel mot en särskild målgrupp. Det finns INGA spel som passar alla. Men hur ska spelbranschen lyckas locka fler kvinnor om de fortsätter gräva samma sexistiska gropar som tidigare? Om spelutvecklarna helt plötsligt har möjlighet att dubbla antalet konsumenter genom förhållandevis enkla åtgärder, tror du att de skulle tacka nej till det? Nej, självklart inte.

Då är den rimliga slutsatsen att de inte finns några "förhållandevis enkla åtgärder", inte sant?`

spelutvecklare har inget ansvar att skapa för flermålgrupper, inget. Vi kan dock räkna med att de kommer utnyttja stora målgrupper när de presenteras, idag är kvinnor helt nöjda med att spel de spel som finns. Om någon eller några kvinnor har några invändningar från spel från asien är det en helt annan sak.

Medlem

Bra skrivet Thomas (igen). Den här gången orkar jag inte skriva så mycket mer än det i ämnet, kom in för sent och läste "toppkommentarerna", det räckte liksom. Så tråkigt att riktiga män är så otroligt sällsynta i dessa trådar :/

Medlem
Skrivet av Ender:

Bra skrivet Thomas (igen). Den här gången orkar jag inte skriva så mycket mer än det i ämnet, kom in för sent och läste "toppkommentarerna", det räckte liksom. Så tråkigt att riktiga män är så otroligt sällsynta i dessa trådar :/

Att dekonstruera vad en Riktiga Man™ är är ju en av feminismens hjärtefrågor, så jag har svårt att förstå ditt resonemang.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag anser att dina frågor är ganska felformulerade. Det har inget med att förlora på att kvinnor gillar spel mer. Det har att göra med: "Behöver vi 500 spelutvecklare på en jämställdhetsmässa?"

Om spelutvecklare kan göra spel som berör såväl kvinnor som män bättre finns det inget problem. Men var är garantin för att ett så kallat "jämställt" spel attraherar vare sig kvinnor eller män? Förståelse om vilka spel som kundgruppen "kvinnor" gillar är bra, men detta begrepp binds fast så hårt med jämställdhetsdebatten att det närmast ter sig synonymt.

Varför gillar min syster Dragon Age? - För att hon gillar fantasyspel med djup story och möjligheten att skapa en egen historia. Innan spel älskade hon fantasylitteratur.
Varför gillar min sambo World of Warcraft? - För att hon gillar spel där hon kan skapa nya vänner och umgås under mer varierade former medan alla tillsammans gör enklare och mer avslappnande uppgifter.
Varför gillar dem båda inte Battlefield 3? - För att det är svårt, tävlingsbaserat och jobbigt. Det är ingen rolig avslappning för dem, det är för tävlingsinriktat och för seriöst. Gör du inte bra ifrån dig så har du inte vidare kul.

På något sett tror jag att min syster och sambo båda är ganska bra typexempel på många kvinnliga gamers.

Skulle ett jämställdhetsperspektiv i deras spel göra dem mer attraktiva? - Marginellt, om det genomförs bra. En realistisk armor i GW2 hade varit kul, men det omformar knappast spelet till att ta över WoW. Precis som män, kanske till och med mer än män, vill kvinnor spela attraktiva karaktärer. Det har inte att göra med att män vill ha attraktiva kvinnor i spelen. Det har att göra med att kvinnor vill spela attraktiva kvinnor i spelen. Det har med fantasin att göra. Vi vill spela någon vi vill vara, inte den vi är. För att vara en otränad snubbe 180cm om 90kg när han tar bussen till Volvo och bygger instrumentpaneler vid maskinbandet är inte så intressant som spelkoncept, om det inte kommer aliens från helvetet under lunchrasten förstås. Vi vill alla vara snygga, attraktiva, ha en stencool personlighet och mäktiga nog att vinna. Men samtidigt vill vi ha en person mänsklig nog att inte bara få utmaning utan att även kunna relatera till den.

Den nya Lara Croft skulle jag säga är betydligt mer attraktiv än föregående. Trots mindre bröst och mer personlighet - Nej, det är till och med på grund av att hon är mer realistisk som hon är mer attraktiv än föregående. Denna förvandling har mycket mer att göra med en större förståelse om hur man skapar intressanta karaktärer än jämställdhet. Utan tvivel tror jag att den nya attraktivare versionen av Lara även är mer attraktiv för kvinnor att spela.

Hur kan feminismen vara kontraproduktiv? Att göra Duke Nukem man är nog något som hållit feministerna borta bättre än att göra han en kvinna. För Duke Nukem är mer av ett sexobjekt än vad Lara Croft någonsin kommer bli. Sätt en kvinna på att objektificeras och ha en massa sex och sexuella referenser och du har ett ramaskri utan dess like. Beyonetta kan liknas med just en kvinnlig Duke Nukem och hur mycket kritik spelet fått från just feminister. Det intressanta är att där Duke Nukem förnedrade kvinnor är Beyonetta också en förnedring mot kvinnor. Dubbelmoralen är inte bara enorm utan även kontraproduktiv. Jämställdhet är i min mening inte när vi saknar en Beyonetta eller Duke Nukem. Det är när vi kan ha båda.

mrFluffy: Gå och lägg dig

Jag anser att mina frågor är ganska relevanta och väl formulerade.
Syftet var att göra en poäng, nämligen den att ganska många här gnäller på något utan att ha några egentliga skäl för det.

Det förvånar mig att man kan bli så fasansfullt kränkt av att en journalist tycker att spelskapare borde prioritera att utöka sin kompetens när det kommer till genus. Den som har rätt att ta illa upp av det han skriver är väl rimligen en person som stått i en position där han eller hon kunnat påverka det som kommenteras. Rimligen har inte alla som gnäller här gjort det.

så. eftersom ingen svarat antar jag att vi kan dra som slutsats att det inte finns några skäl till att anta att spel blir sämre och att ingen manlig spelares liv förstörts på grund av spelutvecklares kompetens inom genus.
Dessutom är det rimligt att anta att även män, om de har kompetens inom området har möjlighet att kommentera på ett konstruktivt sätt om inte bara genus, utan även om kvinnor och feminism.

det handlar inte om att förstöra en (ganska sunkig och grabbig) kultur, det handlar om att spelskapare hade möjligheten att öka sin kompetens så att de kan skapa mer givande och genomtänkta underhållningsupplevelser för fler, men att många aktivt valt bort det.

Varför vill vi inte ha det?

Medlem
Skrivet av boota:

Om du upprörs av denna krönikan, besvara gärna följande: (för jag vill ärligt talat veta)
* vilka spel skulle bli sämre av att spelutvecklare(övervägande män) blev lite bättre på att förstå vad deras produkter säger om kvinnor?
Fråga dig sedan:
* Hur skulle ditt liv bli sämre av att kvinnor kunde ha bredare register i spel?

Och en bonusfråga till alla er som säger att "det löser sig med tiden när fler kvinnor blir utvecklare"
* måste man tillhöra ett kön för att kunna säga något meningsfullt om det?

Ok, jag ska svara direkt på dina frågor

1. Alla spel
2. Om spelen skapas av nya företag, inte alls. Om spelen ska göra av resurser som kunde användas till andra spel, ja. Jag får sämre spel.
3. Nej, du måste inte tillhöra ett kön för att uttala sig om det.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Bra skrivet Thomas (igen). Den här gången orkar jag inte skriva så mycket mer än det i ämnet, kom in för sent och läste "toppkommentarerna", det räckte liksom. Så tråkigt att riktiga män är så otroligt sällsynta i dessa trådar :/

Att dekonstruera vad en Riktiga Man™ är är ju en av feminismens hjärtefrågor, så jag har svårt att förstå ditt resonemang.

Med en riktig man menar jag i det här fallet en som inte blir skrämd av vanlig jämställdhet.

Medlem

Kommer säkert få hat för det här.

Men jag är så less på allt tjat om jämställdhet. Vi lever i ett enligt mig väldigt jämställt samhälle här i vårt avlånga land men hur kvinnor behandlades för tusen år sedan nej bara hundra år tillbacka ska idag påverka hur vi lever och dras upp gång på gång igen. Om hur kvinnor behandlats och allt det andra, men har några av de här kvinnorna levt under dessa tider? Nej det har de inte. Var det några av de männen som levde nu som gjorde något av det? Nej det gjorde ingen av oss.
Ändå vill feminister att vi ska göra som man gjort i Norge där det är lag på att minst 49% av alla chefs positioner ska vara kvinnligt tillsatta. Vilket innebär att om det finns 2 platser så ska den ena enligt lag tillsättas av en kvinna. Varför kan det inte vara så att meriter och cv ska tillstätta platserna här?
Om det är två kvinnor så tillsätt två kvinnor om det är två män så tillsätt dem.
Min flickväns pappa har jobbat på Dahl i 20 år nu och det öppnades en chefs position och han blev tillsagd att söka den av sin chef, eftersom han hade alla kvalifikationer som krävdes och 20 år i yrket bakom sig.
Men de måste lägga ut jobbet till allmänheten enligt direktiven. 10 män och 1 kvinna sökte till platsen och kvinnan fick jobbet. Fastän hon saknade utbildningarna, c och truck körkortet som var ett krav för att man skulle få jobbet, ingen erfarenhet inom yrket utan hade 5 års erfarenhet av att jobba på en resturang i stan. Cheferna däremot var så otroligt glada att en kvinna sökte eftersom det skulle se bra ut i statistiken som förtillfället på denna arbets plats var 12 manliga anställda och inga kvinnor.
Jag tycker det är bra att man hjälper kvinnor in i mansdominerade yrken men är det samma sak åt andra hållet? Jag tycker helt enkelt att jämstäldheten har gått helt överstyr. Kvalifikationer, kunskap och erfarenhet dessa 3 saker ska vara vad som styr oss.
Tyck att jag har fel om ni vill men straffa mig inte för något som aldrig har hänt er.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Bra skrivet Thomas (igen). Den här gången orkar jag inte skriva så mycket mer än det i ämnet, kom in för sent och läste "toppkommentarerna", det räckte liksom. Så tråkigt att riktiga män är så otroligt sällsynta i dessa trådar :/

Att dekonstruera vad en Riktiga Man™ är är ju en av feminismens hjärtefrågor, så jag har svårt att förstå ditt resonemang.

Med en riktig man menar jag i det här fallet en som inte blir skrämd av vanlig jämställdhet.

Det beror på hur man definierar "vanlig jämställdhet". Om man hävdar att 50 % av spelprogrammerare ska vara kvinnor när ansökningsunderlaget i ett anställningsförfarande endast utgörs av 5-20 % kvinnor så skräms jag av "vanlig jämställdhet".

Man ska naturligtvis arbeta med att få bort negativa attityder och stereotyper, exempelvis att "kvinnor inte kan göra spel". Det viktiga är att alla ges samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Inte att könsfördelningen är jämt fördelad till 50/50.

Ska 50 % av alla spelbara karaktärer med urskiljbart kön i samtliga spel utgöras av kvinnor, när exempelvis endast 18 % av de som spelat igenom Mass Effect 3 spelade som femShep (mig inkluderat, trots att jag är man)? Den frågan avgörs helt av vad man menar med "vanlig jämställdhet".

Medlem
Skrivet av tobajas:

Kommer säkert få hat för det här.

Men jag är så less på allt tjat om jämställdhet. Vi lever i ett enligt mig väldigt jämställt samhälle här i vårt avlånga land men hur kvinnor behandlades för tusen år sedan nej bara hundra år tillbacka ska idag påverka hur vi lever och dras upp gång på gång igen. Om hur kvinnor behandlats och allt det andra, men har några av de här kvinnorna levt under dessa tider? Nej det har de inte. Var det några av de männen som levde nu som gjorde något av det? Nej det gjorde ingen av oss.
Ändå vill feminister att vi ska göra som man gjort i Norge där det är lag på att minst 49% av alla chefs positioner ska vara kvinnligt tillsatta. Vilket innebär att om det finns 2 platser så ska den ena enligt lag tillsättas av en kvinna. Varför kan det inte vara så att meriter och cv ska tillstätta platserna här?
Om det är två kvinnor så tillsätt två kvinnor om det är två män så tillsätt dem.
Min flickväns pappa har jobbat på Dahl i 20 år nu och det öppnades en chefs position och han blev tillsagd att söka den av sin chef, eftersom han hade alla kvalifikationer som krävdes och 20 år i yrket bakom sig.
Men de måste lägga ut jobbet till allmänheten enligt direktiven. 10 män och 1 kvinna sökte till platsen och kvinnan fick jobbet. Fastän hon saknade utbildningarna, c och truck körkortet som var ett krav för att man skulle få jobbet, ingen erfarenhet inom yrket utan hade 5 års erfarenhet av att jobba på en resturang i stan. Cheferna däremot var så otroligt glada att en kvinna sökte eftersom det skulle se bra ut i statistiken som förtillfället på denna arbets plats var 12 manliga anställda och inga kvinnor.
Jag tycker det är bra att man hjälper kvinnor in i mansdominerade yrken men är det samma sak åt andra hållet? Jag tycker helt enkelt att jämstäldheten har gått helt överstyr. Kvalifikationer, kunskap och erfarenhet dessa 3 saker ska vara vad som styr oss.
Tyck att jag har fel om ni vill men straffa mig inte för något som aldrig har hänt er.

Suck, men OK. Ifall kvinnor inte hade kämpat och "tjatat" och varit sådär obekväma de senaste hundra åren så hade antagligen inte mycket ändrats. Ända tills vi har riktig jämställdhet i vårt lilla land så tycker jag att kvinnor ska fortsätta göra sig hörda. Sluta bara generalisera är du (och så många andra) snäll, bara för att en del radikala kvinnor kommer med massa dumma idéer (män har tyvärr inte ensamrätt på sådana) samtidigt som dom kallar sig "feminister" gör inte ALLA feminister till idioter.
Jag misstänker att den normale feministen bara är en vanlig kvinna som vill bli rättvist behandlad, varken mer eller mindre, och vem vill inte det?

Vad gäller lag på "chefspositioner så visst, varför inte? Försöker du på riktigt inbilla mig att en kvinna skulle vara en sämre lämpad chef än en man? Herregud, hoppas inte. Men säg mig då, ifall cheferna man söker ska ha "20 års erfarenhet" som chef, i en oerhört mansdominerad sfär, hur fan ska dom någonsin kunna skaffa sig den erfarenheten? Med det sagt bör tilläggas att kompetens NATURLIGTVIS ska gå före allt annat, under normala omständigheter. Det sjuka är omständigheterna inte är normala, utan att vissa yrken i huvudsak förnekats kvinnor sedan "tidernas begynnelse".

Många förstår säkert inte vad jag menar med det, så där blir det så enkelt att titta på vår historia som du så gärna vill blunda för, den är oerhört upplysningsrik.

Och vad gäller dina chanser att komma in i ett kvinnodominerat yrke som tex sjuksköterska så ska du se att dom fullkomligt skriker efter män.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Bra skrivet Thomas (igen). Den här gången orkar jag inte skriva så mycket mer än det i ämnet, kom in för sent och läste "toppkommentarerna", det räckte liksom. Så tråkigt att riktiga män är så otroligt sällsynta i dessa trådar :/

Att dekonstruera vad en Riktiga Man™ är är ju en av feminismens hjärtefrågor, så jag har svårt att förstå ditt resonemang.

Med en riktig man menar jag i det här fallet en som inte blir skrämd av vanlig jämställdhet.

Det beror på hur man definierar "vanlig jämställdhet". Om man hävdar att 50 % av spelprogrammerare ska vara kvinnor när ansökningsunderlaget i ett anställningsförfarande endast utgörs av 5-20 % kvinnor så skräms jag av "vanlig jämställdhet".

Man ska naturligtvis arbeta med att få bort negativa attityder och stereotyper, exempelvis att "kvinnor inte kan göra spel". Det viktiga är att alla ges samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Inte att könsfördelningen är jämt fördelad till 50/50.

Ska 50 % av alla spelbara karaktärer med urskiljbart kön i samtliga spel utgöras av kvinnor, när exempelvis endast 18 % av de som spelat igenom Mass Effect 3 spelade som femShep (mig inkluderat, trots att jag är man)? Den frågan avgörs helt av vad man menar med "vanlig jämställdhet".

Men där håller jag med dig till 100% Könsvotering är ett tråkigt alternativ, men tyvärr så verkar dinosaurie tänket inte försvinna av sig själv. Jag tror helt klart att kvoterings tankarna främst uppkom i yrken där många kvinnor söker, men majoriteten av platser går till män. Det är såklart fel att man ska tvingas anställa "fel" person till en plats bara för att denne är kvinna, men jag misstänker också att det här också är ett problem då många som anställer "alltid" kommer se en kvinna som "fel" person.

Nej, det jag menar med "vanlig jämställdhet" är inte idioti som att alla barn på dagis ska kallas hen, eller att testoteron bildande bollsporter ska förbjudas (fiktiva exempel...tror jag!?). Jag menar bara vanlig rättvisa mellan könen. Lika jobb = lika lön, män som tvättar sina egna jävla underkläder och sådana där saker som för vissa är så svårt tydligen, medans för andra (som mig) lika naturligt som att öl är gott.
Jag är snickare, och hade gärna sett mer kvinnor i den branschen. Finns inga anledningar alls till varför det inte skulle finnas fler kvinnor (att det skulle vara för tungt är ju skrattretande). Antar att få kvinnor söker till ett yrke som tyvärr i många fall fortfarande är gubbruttet och sexistisk. Detta är långt ifrån fakta på väldigt många arbetsplatser, storföretagen föregår med gott exempel, men det finns alltid rötägg som inte ens skulle kunna stava till "jämställdhet".

Medlem

En fantasivärld är stereotypisk. Vilket jävla icke-problem.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag menar bara vanlig rättvisa mellan könen. Lika jobb = lika lön, män som tvättar sina egna jävla underkläder och sådana där saker som för vissa är så svårt tydligen, medans för andra (som mig) lika naturligt som att öl är gott.
Jag är snickare, och hade gärna sett mer kvinnor i den branschen. Finns inga anledningar alls till varför det inte skulle finnas fler kvinnor (att det skulle vara för tungt är ju skrattretande). Antar att få kvinnor söker till ett yrke som tyvärr i många fall fortfarande är gubbruttet och sexistisk. Detta är långt ifrån fakta på väldigt många arbetsplatser, storföretagen föregår med gott exempel, men det finns alltid rötägg som inte ens skulle kunna stava till "jämställdhet".

Men nu var det ju inte sådana frågor som behandlades på "Jämställdhet i spelbranschen".

Medlem
Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:

Jag menar bara vanlig rättvisa mellan könen. Lika jobb = lika lön, män som tvättar sina egna jävla underkläder och sådana där saker som för vissa är så svårt tydligen, medans för andra (som mig) lika naturligt som att öl är gott.
Jag är snickare, och hade gärna sett mer kvinnor i den branschen. Finns inga anledningar alls till varför det inte skulle finnas fler kvinnor (att det skulle vara för tungt är ju skrattretande). Antar att få kvinnor söker till ett yrke som tyvärr i många fall fortfarande är gubbruttet och sexistisk. Detta är långt ifrån fakta på väldigt många arbetsplatser, storföretagen föregår med gott exempel, men det finns alltid rötägg som inte ens skulle kunna stava till "jämställdhet".

Men nu var det ju inte sådana frågor som behandlades på "Jämställdhet i spelbranschen".

Inte heller har jag kommenterat innehållet på seminariet, utan reflekterat över att det enligt kommentarerna i det här forumet finns så få riktiga män, enligt min definition. Blir alltid ett jäkla gnäll så fort någon säger något vettigt.

Skriv svar