Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Medlem
Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!

Inget inlägg har modererats bort från den här tråden, vare sig från dig eller någon annan. För att visa hur modereringen syns utåt raderade jag ditt inlägg och återställde det för att du ska se och förstå hur det funkar. Återigen, har det blivit raderat och återställt så skulle det stå så.

Varför du inte kunde se ditt inlägg i den länkade tråden är inget som vi påverkat. Om det är någon cachegrej som spökat eller att du helt enkelt inte sett det kan jag inte svara på. Men raderat har det aldrig varit.

Andra trådar kan jag inte svara på förens jag sett trådarna i fråga.

Låter ändå jäkligt mysko måste du hålla med om, bara inläggen som innehåller kritik försvinner, inga andra


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av karate_lenin:

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets

Först och främst. Du kan läsa om spel här, trots "politiska krönikor". Du vet att man inte måste läsa alla artiklar va? Men du kanske har någon typ av tvångssyndrom som gör att du int kan hoppa över en text?

Och för det andra. Självförtroende och att värdera sig själv högt är ju ofta bra och så. Men att kategorisera sig själv som en hel läsarkrets känns inte lite överdrivet?

Jag tror att han och många som mig är less på att FZ har tagit en uppenbarligen politisk ställning. Bara se vilka som får skriva krönikor och vad som publiceras.

Så ni slutar läsa majoriteten av spelartiklar för att någon skriver om något ni inte på något sätt måste läsa? Jag förstår att man kan bli trött på åsikter man inte är intresserad av eller rent av inte håller med om. Men att inte kunna borste från dessa artiklar, låta bli att läsa dem eller helt enkelt bara ignorera dem låter otroligt i mina öron. Det är inte svårt alls.

Är folk helt enkelt för lata för att välja själva vilken information de tar del av på en hemsida så att de måste bojkotta hela sidan? Eller påstår ni seriöst att det är ägerans ansvar att censurera det ni inte vill höra och inte ert eget? Det låter lite udda tycker jag. Självcensur är grymt lätt, och kan man mot all formodan inte göra det så kanske man ska uppsöka någon typ av beteendeterapeut för det låter som någon sorts tvångstanke.

Medlem

Bra text! Intressant att få höra olika röster från spelföretagen - det känns som om de flesta har greppat vad det här handlar om. Ser framemot fler artiklar av den här typen!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bumper:

klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Du kan inte framföra dina åsikter utan att gå till personangrepp...?

jag framförde det i meningen under... läs rätt... läs igen

men vi kanske borde göra spelen likt barnprogramet teletubbies så ingen behöver känna sig ledsen eller så tar och raderar brösten på lara croft och gör hon lite mer tjock och feminim.

Tror du alvarligt en tjej skulle gilla spela lara croft då? tjejer gillar lara oxo för den hon är...

elf female i spelet Tera är en aning feminim och "kvinnlig" till sättet att springa på osv... (det är bara kvinnliga elitidrottare som liknar männen vid det alldagliga arbetet...om man nu inte är en slö sittande gubbe som gillar bärs) jag gillar spela med elf female i Tera för där passar den feminima kvinnan in (även om hon har stora gungande bröst jag gillar titta på med en fin kropp). Att göra lara croft feminim skulle inte funka i tomb raider men det funkar i Tera.

Tror du Tomb Raider hade blivit lika stort om det från början hade varit en spinkig kille som hette Lars Olsson? Hade inte hjälp om det var Brad Pitts kopia. Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!

dmn
Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av karate_lenin:

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets

Först och främst. Du kan läsa om spel här, trots "politiska krönikor". Du vet att man inte måste läsa alla artiklar va? Men du kanske har någon typ av tvångssyndrom som gör att du int kan hoppa över en text?

Och för det andra. Självförtroende och att värdera sig själv högt är ju ofta bra och så. Men att kategorisera sig själv som en hel läsarkrets känns inte lite överdrivet?

Jag tror att han och många som mig är less på att FZ har tagit en uppenbarligen politisk ställning. Bara se vilka som får skriva krönikor och vad som publiceras.

Så ni slutar läsa majoriteten av spelartiklar för att någon skriver om något ni inte på något sätt måste läsa? Jag förstår att man kan bli trött på åsikter man inte är intresserad av eller rent av inte håller med om. Men att inte kunna borste från dessa artiklar, låta bli att läsa dem eller helt enkelt bara ignorera dem låter otroligt i mina öron. Det är inte svårt alls.

Är folk helt enkelt för lata för att välja själva vilken information de tar del av på en hemsida så att de måste bojkotta hela sidan? Eller påstår ni seriöst att det är ägerans ansvar att censurera det ni inte vill höra och inte ert eget? Det låter lite udda tycker jag. Självcensur är grymt lätt, och kan man mot all formodan inte göra det så kanske man ska uppsöka någon typ av beteendeterapeut för det låter som någon sorts tvångstanke.

Så om FZ skulle blanda upp sina spelskriverier med artiklar som hyllar ultraradikal nazism så hade du bara struntat i att läsa dom och surfa på som vanligt?

Medlem

Jämställdhet är inte lika med rättvisa....

Redaktör
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!

Inget inlägg har modererats bort från den här tråden, vare sig från dig eller någon annan. För att visa hur modereringen syns utåt raderade jag ditt inlägg och återställde det för att du ska se och förstå hur det funkar. Återigen, har det blivit raderat och återställt så skulle det stå så.

Varför du inte kunde se ditt inlägg i den länkade tråden är inget som vi påverkat. Om det är någon cachegrej som spökat eller att du helt enkelt inte sett det kan jag inte svara på. Men raderat har det aldrig varit.

Andra trådar kan jag inte svara på förens jag sett trådarna i fråga.

Låter ändå jäkligt mysko måste du hålla med om, bara inläggen som innehåller kritik försvinner, inga andra

Javas, vi har inte raderat någonting du skrivit, vare sig i denna tråd eller Iphone-diskussionen.

Jag kan bevisa det för dig om du vill. Gör så här: skriv det du tänkte skriva och posta det som vanligt. Skicka samtidigt samma text till mig som privat meddelande. Om din text inte dyker upp säger du till mig i pm så publicerar jag den, och förklarar att det är din text och varför jag pubbar den. Då måste du väl ändå tro mig när jag säger att vi inte tar bort dina inlägg? (Givetvis måste det du skriver hålla sig till forumreglerna. Formulera dig inte med personangrepp och liknande.)

Okej?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!

Inget inlägg har modererats bort från den här tråden, vare sig från dig eller någon annan. För att visa hur modereringen syns utåt raderade jag ditt inlägg och återställde det för att du ska se och förstå hur det funkar. Återigen, har det blivit raderat och återställt så skulle det stå så.

Varför du inte kunde se ditt inlägg i den länkade tråden är inget som vi påverkat. Om det är någon cachegrej som spökat eller att du helt enkelt inte sett det kan jag inte svara på. Men raderat har det aldrig varit.

Andra trådar kan jag inte svara på förens jag sett trådarna i fråga.

Låter ändå jäkligt mysko måste du hålla med om, bara inläggen som innehåller kritik försvinner, inga andra

Javas, vi har inte raderat någonting du skrivit, vare sig i denna tråd eller Iphone-diskussionen.

Jag kan bevisa det för dig om du vill. Gör så här: skriv det du tänkte skriva och posta det som vanligt. Skicka samtidigt samma text till mig som privat meddelande. Om din text inte dyker upp säger du till mig i pm så publicerar jag den, och förklarar att det är din text och varför jag pubbar den. Då måste du väl ändå tro mig när jag säger att vi inte tar bort dina inlägg? (Givetvis måste det du skriver hålla sig till forumreglerna. Formulera dig inte med personangrepp och liknande.)

Okej?

Låter fint, gör så nästa gång ett meddelande försvinner. Om ni nu garanterar att det är tekniska problem och inte admin-trams, vad tror ni det kan bero på?

Ber om ursäkt för eventuella förolämpningar jag slängt ur mig, vilket är lätt att göra när man blir irriterad.


signatur

Game long and prosper

Redaktör
Skrivet av Javas:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Javas:

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort

Men snälla någon.

Hade någon deletat och återskapat ditt tidigare inlägg hade det stått "Raderat av *person*" samt "Återställt av *person*". Precis som att det står "Redigerat" under din post just nu. Ditt inlägg var aldrig borttaget till att börja med.

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/apple-presenterar-n...

Är det därför mitt inlägg från den här tråden mysteriskt försvann utan att jag tagit bort det? Vet inte hur forumadministration fungerar, men det låter då jävla suspekt det här!
Ang tråden du länkade, mitt inlägg försvann lika mysteriskt i den, men dykte helt magiskt upp när jag påpekade det!

Även ett tidigare inlägg under veckan togs bort i smyg...alla tre meddelanden har en sak gemensamt! Jag kallade er för FZ - Feministzonen. Just saying!

Inget inlägg har modererats bort från den här tråden, vare sig från dig eller någon annan. För att visa hur modereringen syns utåt raderade jag ditt inlägg och återställde det för att du ska se och förstå hur det funkar. Återigen, har det blivit raderat och återställt så skulle det stå så.

Varför du inte kunde se ditt inlägg i den länkade tråden är inget som vi påverkat. Om det är någon cachegrej som spökat eller att du helt enkelt inte sett det kan jag inte svara på. Men raderat har det aldrig varit.

Andra trådar kan jag inte svara på förens jag sett trådarna i fråga.

Låter ändå jäkligt mysko måste du hålla med om, bara inläggen som innehåller kritik försvinner, inga andra

Javas, vi har inte raderat någonting du skrivit, vare sig i denna tråd eller Iphone-diskussionen.

Jag kan bevisa det för dig om du vill. Gör så här: skriv det du tänkte skriva och posta det som vanligt. Skicka samtidigt samma text till mig som privat meddelande. Om din text inte dyker upp säger du till mig i pm så publicerar jag den, och förklarar att det är din text och varför jag pubbar den. Då måste du väl ändå tro mig när jag säger att vi inte tar bort dina inlägg? (Givetvis måste det du skriver hålla sig till forumreglerna. Formulera dig inte med personangrepp och liknande.)

Okej?

Låter fint, gör så nästa gång ett meddelande försvinner. Om ni nu garanterar att det är tekniska problem och inte admin-trams, vad tror ni det kan bero på?

Ber om ursäkt för eventuella förolämpningar jag slängt ur mig, vilket är lätt att göra när man blir irriterad.

Jag känner inte till några liknande problem. För ett år sen hade vi ibland problem med servrar som inte synkade med varandra, det kunde dröja någon minut innan inlägget syntes om man råkade vara ansluten till en server som slöade. Men att inlägg försvinner - jag vet inte. Släng iväg en så detaljerad buggrapport du kan om det händer igen.


signatur
Medlem
Skrivet av Nowly:

"Men i samtliga fall är anledningen till att soldaten är en kvinna en historia i sig som kräver både exposition och tid osv att förklara."

* Sarah Kerrigan - Starcraft
* Anya Stroud - Gears of War
* Samantha Byrne - Gears of War

Det tas ingen extra tid/utrymme/historia för att förklara varför de är soldater och kvinnor.

Den ena soldaten är inte en människa de två andra har ingen ingame story överhuvudtaget. Men det har igen betydelse. Vad jag har förklarat är varför de är _relativt_ få kvinnliga soldater, agenter, hjältar i spel inte varför de inte finns i spel överhuvudtaget. Du svarar på min vederläggning av argumentet "spel är ojämställda pg.a fler män fyller dessa roller än män och vice versa. " och "män har mer story än kvinnor".

Skrivet av Nowly:

"Att en löst sammansatt rörelse idag jobbar ideologiskt för att företag skall lägga ned möda och tid till detta i favör för ett av könen finner jag skrämmande. "

Jag trodde jämställdhet betydde att BÅDA könen skulle få lika rättigheter och att man bekämpar sexism/diskriminering mot såväl män och kvinnor... men jag kanske har missuppfattat hela grejen? Det är i alla fall jämställdhet för mig.

Ja du har missuppfattat men även så ser jag inte hur detta är relevant till vad jag sa om att det finns en ideologisk rörelse som jobbar för att företag skall porträttera ett kön (inte båda, även om så var fallet våra jag mot sådan verksamhet av andra anledningar) på ett visst sätt, istället för att de kreativa skaparna får skapa sin historia som de vill, oftast baserad på hur människor med x kön, etnicitet, funktionshinder etc faktiskt är representerade i vår värd idag. Även fiktion är baserad på verkligheten, de är därför de flesta berättelser är eller förutsätter ett patriarkat, blå himmel, män som för krig, kvinnor som far illa etc..

Skrivet av Nowly:

Jag skulle inte ha något emot alls att ha en homosexuell, svart, asiat eller med någon funktionsnedsättning som en karaktär i ett spel. Jag tycker det vore lite trevligt med variation istället för alla stereotyper som finns i spel, t.ex den vita macho mannen med svällande muskler eller en tjej som ska föreställa en soldat som springer runt med minimala kläder, som för övrigt inte känns så funktionellt. Det vore roligt med lite variation och nytänkande, att någon vågade göra någonting annorlunda. Självklart är en spelkaraktär också bara mer än ett kön/sexuell läggning/hudfärg. Det handlar ju om historien bakom karaktären - vem han/hon är, personlighetsdrag osv.

Ja jag håller med! te.x en funktionsnedsatt protagonist kan tänkas göras till ett fantastiskt internsant spel. Men du säger det själv, stereotypen är en vit man _eftersom_ de flesta framgångsrika spelen är baserat på västerländska länder där vita män oftast är soldaterna, agenterna osv osv. Att vita män oftast får huvudrollen är alltså inte sexism, ojämställdhet eller något annat det är på grund av stereotypen, vad är de "ni" inte förstår? Ang. kvinnor med "icke funktionella kläder" så visst de är sexism, på samma sätt som stripklubbar är sexistiska, de är gjorda för män. Det finns en målgrupp, men majoriteten av dessa titlar är faktiska japanska, om du tänker efter.

Skrivet av Nowly:

Du vet att det finns homosexuella, svarta, asiatiska, kvinnliga soldater i USA va? Så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara att sätta karaktärer i situationer som karaktären i fråga är representerade i. Jag är medveten om att det inte har funnits så mycket kvinnliga soldater bakåt i historien, även fast det har funnits en del som jag skrev innan (fast män har varit och är majoriteten), så finns det en hel del kvinnor idag som är soldater runt om i världen så jag förstår fortfarande inte ditt argument.

Återigen, jag förklara överrepresentationen inget annat, de finns kvinnliga soldater i spel, svarta, homosexuella i mer eller mindre rätt proportion till vad som finns i verkligheten. Bara för att det finns kvinnliga soldater betyder inte att det är rimligt att de ritas up i elit förband i iraq. Jag förklarar varför de flesta av dessa spel har män som huvudroll och varför det är idiotiskt att problematisera det, inget annat. De finns de spel som har kvinnliga soldater här och där och de är rimligt, te.x goldeneye till N64 hade kvinnliga fiender och de var "rimligt" inom ramarna av bondverse.

Skrivet av Nowly:

Återigen, detta är min personliga åsikt som jag inte försöker pracka på någon, jag vill bara förklara mina egna tankar kring ämnet. Alla har rätt till sin egen åsikt. Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så upprörda av en diskussion och av att folk berättar i en artikel om sina egna erfarenheter och åsikter? Är det så provocerande att alla inte tycker likadant och människor har olika erfarenheter och synsätt på saker och ting?

Klart de är provocerande när stora monetära resurser spenderas på att "jämställa" saker när de gör motsatsen. De är inte alls provocerande att folk tycker olika men de får gärna bemöta kritiken, återigen, någon har fel.

Skrivet av Nowly:

Återigen. Det är upp till spelutvecklarna och utgivarna själva vad de vill ha för karaktärer i spel. Men alla har ju rätt att ha en åsikt och att uttrycka den. Sexism finns i spel men det är något som också existerar i det verkliga livet. Både män och kvinnor drabbas, även om man själv inte har upplevt det så FINNS DET.
Tack för mig.

Helt rätt, på alla punkter här, någon har fel. Det är up till mig (eller dig) att tillrätta visa denna person genom diskution, jag har klart lagt fram argument som påvisar att västerländska spel inte är "ojämställda" och att det inte är sexistiska, kan du bemöta mig sakligt på dessa punkter?

Medlem
Skrivet av bumper:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bumper:

klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Du kan inte framföra dina åsikter utan att gå till personangrepp...?

jag framförde det i meningen under... läs rätt... läs igen

men vi kanske borde göra spelen likt barnprogramet teletubbies så ingen behöver känna sig ledsen eller så tar och raderar brösten på lara croft och gör hon lite mer tjock och feminim.

Tror du alvarligt en tjej skulle gilla spela lara croft då? tjejer gillar lara oxo för den hon är...

elf female i spelet Tera är en aning feminim och "kvinnlig" till sättet att springa på osv... (det är bara kvinnliga elitidrottare som liknar männen vid det alldagliga arbetet...om man nu inte är en slö sittande gubbe som gillar bärs) jag gillar spela med elf female i Tera för där passar den feminima kvinnan in (även om hon har stora gungande bröst jag gillar titta på med en fin kropp). Att göra lara croft feminim skulle inte funka i tomb raider men det funkar i Tera.

Tror du Tomb Raider hade blivit lika stort om det från början hade varit en spinkig kille som hette Lars Olsson? Hade inte hjälp om det var Brad Pitts kopia. Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!

Jag såg vad du skrev i meningen under man jag förstod inte poängen med att skriva "klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?" Det kändes bara onödigt och tillförde ingenting alls egentligen utan var bara ett påhopp på artikelförfattaren.

Förstår inte ditt svammel om att göra spelen likt Tellietubbies för att ingen ska bli ledsen? o.O Det handlar inte om att folk blir ledsna utan att folk kanske gillar OLIKA saker och att en del kanske tröttnat på vissa stereotyper i spel, både manliga och kvinnliga. Jag har spelat Tomb Raider sen barnsben och har alltid gillat Lara Croft pga. hur hon är (stark, självständig osv) inte pga. hennes utseende som jag alltid har tyckt varit lite väl skrattretande men det har ju ändrat det i nya Tomb Raider.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina liknelser vid feminina och kvinnliga spelkaraktärer? Det är väl klart det kan och ska finnas både spel med kvinnliga/feminina och starka karaktärer, men det enda behöver ju inte utesluta det andra. En kvinna kan ju för övrigt vara feminin utan att vara lättklädd i ett spel och ha tuttar som bomber som gungar, det trodde jag i alla fall...

"Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!"
Ifall du inte har märkt det så vill inte alla ha samma sak, folk gillar olika saker och jag förstår inte vad som är så skrämmande med det.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Satheus:

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?

Det är det i allra högsta grad!

Men nu var det inte det som det pratades om i artikeln. Det som påstods var att det kan vara meriterande att vara kvinna.
D.v.s. fler meriter, inte sexism.

Det är väl som mitt exempel då en vit man är mer meriterande än en svart man. Dvs. fler meriter inte racism.

Oj, jag trodde inte att så många inte skulle förstå resonemanget. Om man bygger ett team av oliktänkare (vilket i högsta grad är relevant om man sysslar med QA), i en bransch där den absoluta majoriteten är män, i ett samhälle där kvinnor och män har olika erfarenheter för att de behandlas olika, då är det meriterande att ha vuxit upp och levt sitt liv som kvinna.
Den dagen då kvinnor och män behandlas lika i samhället och de får likadana livserfarenheter, så kommer det inte längre att vara lika meriterande att vara av minoritetskönet.
I grupper som domineras av kvinnor kan det vara meriterande att vara man. I ett samhälle där svarta och vita behandlas olika och ges olika möjligheter, så kan det vara en merit att vara vit, när man rekryterar till en grupp som fullständigt domineras av svarta.

Detta är inte sexism eller rasism. Det är väl utfört rekryteringsarbete.

Medlem

Såvitt jag vet så finns det fler kvinnor än män på den här planeten så att göra spel som som även tilltalar kvinnor borde vara av prioritet ett om man vill tjäna pengar. Rent ut sagt korkat att bara koncentrera sig på att sälja till män.

Medlem

Fan vad het Samus är i Zero suit.

8D


signatur

Tokyo, Japan reporting in!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Om man bygger ett team av oliktänkare (vilket i högsta grad är relevant om man sysslar med QA), i en bransch där den absoluta majoriteten är män, i ett samhälle där kvinnor och män har olika erfarenheter för att de behandlas olika, då är det meriterande att ha vuxit upp och levt sitt liv som kvinna.

I ett samhälle där män och kvinnor behandlas olika varför är det meriterande då att vara kvinna och inte man?

Tänker alla män lika och varför är det skillnad mellan sättet att tänka mellan man och kvinna?

Om man ska bygga ett team av oliktänkande varför ska man då baserade det efter kön och inte efter erfarenheter?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av slartibartfast:

Om man bygger ett team av oliktänkare (vilket i högsta grad är relevant om man sysslar med QA), i en bransch där den absoluta majoriteten är män, i ett samhälle där kvinnor och män har olika erfarenheter för att de behandlas olika, då är det meriterande att ha vuxit upp och levt sitt liv som kvinna.

I ett samhälle där män och kvinnor behandlas olika varför är det meriterande då att vara kvinna och inte man?

Tänker alla män lika och varför är det skillnad mellan sättet att tänka mellan man och kvinna?

Om man ska bygga ett team av oliktänkande varför ska man då baserade det efter kön och inte efter erfarenheter?

Spelbranschen är dominerad av män, därför är det meriterande att vara kvinna. motsatt gäller i yrken med motsatt könsfördelning.
Olika kön ger olika erfarenheter, det är hela poängen.

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bumper:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bumper:

klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Du kan inte framföra dina åsikter utan att gå till personangrepp...?

jag framförde det i meningen under... läs rätt... läs igen

men vi kanske borde göra spelen likt barnprogramet teletubbies så ingen behöver känna sig ledsen eller så tar och raderar brösten på lara croft och gör hon lite mer tjock och feminim.

Tror du alvarligt en tjej skulle gilla spela lara croft då? tjejer gillar lara oxo för den hon är...

elf female i spelet Tera är en aning feminim och "kvinnlig" till sättet att springa på osv... (det är bara kvinnliga elitidrottare som liknar männen vid det alldagliga arbetet...om man nu inte är en slö sittande gubbe som gillar bärs) jag gillar spela med elf female i Tera för där passar den feminima kvinnan in (även om hon har stora gungande bröst jag gillar titta på med en fin kropp). Att göra lara croft feminim skulle inte funka i tomb raider men det funkar i Tera.

Tror du Tomb Raider hade blivit lika stort om det från början hade varit en spinkig kille som hette Lars Olsson? Hade inte hjälp om det var Brad Pitts kopia. Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!

Jag såg vad du skrev i meningen under man jag förstod inte poängen med att skriva "klart det är fredrik eriksson som skriver detta... lika blåst som Anita Sarkeesian... undra om man får tycka så utan att bli mobbad?" Det kändes bara onödigt och tillförde ingenting alls egentligen utan var bara ett påhopp på artikelförfattaren.

Förstår inte ditt svammel om att göra spelen likt Tellietubbies för att ingen ska bli ledsen? o.O Det handlar inte om att folk blir ledsna utan att folk kanske gillar OLIKA saker och att en del kanske tröttnat på vissa stereotyper i spel, både manliga och kvinnliga. Jag har spelat Tomb Raider sen barnsben och har alltid gillat Lara Croft pga. hur hon är (stark, självständig osv) inte pga. hennes utseende som jag alltid har tyckt varit lite väl skrattretande men det har ju ändrat det i nya Tomb Raider.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina liknelser vid feminina och kvinnliga spelkaraktärer? Det är väl klart det kan och ska finnas både spel med kvinnliga/feminina och starka karaktärer, men det enda behöver ju inte utesluta det andra. En kvinna kan ju för övrigt vara feminin utan att vara lättklädd i ett spel och ha tuttar som bomber som gungar, det trodde jag i alla fall...

"Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!"
Ifall du inte har märkt det så vill inte alla ha samma sak, folk gillar olika saker och jag förstår inte vad som är så skrämmande med det.

det jag skrev tillförde en massa för mig själv då jag inte gillar någon av dom så vill jag kunna säga det och jag fick sagt det! Personangrepp vet jag inte hade det varit om jag sagt att dom var fula osv... förvisso är ju den där Anita det. Har heller aldrig sett en snygg feminist.

alla vill inte ha samma sak men spelen görs oftast vad majoriteten vill ha så varför tror du dom inte säljer palt så ofta på en pizzeria? för inte många skulle köpa palten såklart!

tror du på fullaste alvar spelen skulle sälja mer om dom gjordes efter Anitas mönster?

kan inte spelen göra som dom görs idag är det lika bra göra teletubbies figurer i spelen där alla också är en hen så ingen behöver skrika om att se där en lättklädd han/hon.

Då kan alla säga en lättklädd teletubbe så slipper vi säga han/hon.

Det var inte svårare än så... nu går vi vidare och spelar spel med teletubbies som har ett kön!

Inaktiv

Det som stör mig är att dessa människor säger åt andra hur de ska göra sina spel, att det borde vara mer mångfald. Jag är väldigt anti-auktoritär så när någon säger att det behövs mer "jämställdhet" i spel och att det är dåligt när företag inte satsar på jämställdhet så blir jag mest sugen på att skapa ett våldtäktsspel/hustrumisshandlarspel eller nåt liknande i protest.

Mångfald i ett utvecklarteam är inte nödvändigtvis bra. Det finns många spel jag gillar som är väldigt specialiserade/smala. Om man alltid strävar efter mångfald där varje utvecklarteam består av en av varje allting och spelen är gjorda så att både män och kvinnor och cp-skadade ska tycka om dem kommer vi bara få massa mellanmjölks-dussinspel som inte är bra på nåt.

Skrivet av Zappa:

Såvitt jag vet så finns det fler kvinnor än män på den här planeten så att göra spel som som även tilltalar kvinnor borde vara av prioritet ett om man vill tjäna pengar. Rent ut sagt korkat att bara koncentrera sig på att sälja till män.

Jo visst, om man vill tjäna de riktiga stålarna ska man göra spel som The Sims och Candy Crush Saga ;]

Jisses, det var en hel del som hade åsikter om det som jag skrev

Ursäkta mitt högst kontroversiella påstående att det är meriterande att vara oliktänkande i en homogen grupp. Jag tar inte tillbaks det.

Jag ska ge er en sak till att tänka på: Endast 10% av alla färgblinda är kvinnor. Att vara färgblind är också meriterande. Så: Nu har jag varit sexistisk mot både män och kvinnor på samma gång!

Skämt åsido. Frågan är ändå helt hypotetisk. Vi har för tillfället bara en kvinnlig testare. Hon är så oerhört kompetent och gjorde så bra ifrån sig på intervjun att det faktum att hon är en kvinna spelade inte någon roll överhuvudtaget. Ca 90-95 av alla personer som har varit testare har varit män. (Jag har för övrigt varit med vid rekryteringen av varenda en) så någon kvotering är det knappast tal om. SÅ homogent är det... i stora delar av spelbranschen. Det skapar rätt seriösa problem.

Tycker ni att många av AAA spelen liknar varandra? Ta en funderare på vad det kan bero på.

Medlem

allt sånt här ilands problem är bara löjliga tycker jag, inte har min syn på en kvinna eller man blivit ändrat på något sätt överhuvudtaget bara för jag lirat spel där kvinnor har vissa former eller män är alltid steroid nissar. Nu vet jag inte om folk inte kan skilja på fantasi och verklighet i världen men jag kan det i alla fall, och har inge problem med hur spel har varit förr

Medlem

Spelmediet ligger inte sämre till än de flesta Hollywoodfilmer eller tv-serier... för tyvärr är det mesta större produktioner djupt förankarade i gamla "tropes" och tråkiga stereotypiska könsroller som inte har mycket koppling till verkligheten.

Skönt att den här diskussionen förs inom spel iallafall. Tråkigt att så många unga vita män verkar känna sig hotade av det. Men det är väl skönt för er att kunna leva i sin egen lilla bubbla, isolerade på flashback och SD-möten. Våga växa upp och öppna ögonen.

Medlem
Skrivet av Poff:

Spelmediet ligger inte sämre till än de flesta Hollywoodfilmer eller tv-serier... för tyvärr är det mesta större produktioner djupt förankarade i gamla "tropes" och tråkiga stereotypiska könsroller som inte har mycket koppling till verkligheten.

Skönt att den här diskussionen förs inom spel iallafall. Tråkigt att så många unga vita män verkar känna sig hotade av det. Men det är väl skönt för er att kunna leva i sin egen lilla bubbla, isolerade på flashback och SD-möten. Våga växa upp och öppna ögonen.

Skrivet av Poff:

Spelmediet ligger inte sämre till än de flesta Hollywoodfilmer eller tv-serier... för tyvärr är det mesta större produktioner djupt förankarade i gamla "tropes" och tråkiga stereotypiska könsroller som inte har mycket koppling till verkligheten.

Skönt att den här diskussionen förs inom spel iallafall. Tråkigt att så många unga vita män verkar känna sig hotade av det. Men det är väl skönt för er att kunna leva i sin egen lilla bubbla, isolerade på flashback och SD-möten. Våga växa upp och öppna ögonen.

vita män,isolerade,sd, flashback,växa upp
låter som en standardfras bland er vänsterfolk, alltså det betyder ingenting bara ett försök att förminska och förlöjliga meningsmotståndarna.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

emj
Medlem

Natrium

Skrivet av Natrium:

inte har min syn på en kvinna eller man blivit ändrat på något sätt överhuvudtaget bara för jag lirat spel

Jag vet att jag påverkades starkt av filmer och tv-serier som barn, och av Zelda. Jag önskar min far hade moddat Link till en tjej.

Det är klart saker på påverkar dig, du är inte fast i din utveckling. Visst din världsbild kanske bara stärks av datorspel alltså ändras den inte mycket. Jag är rätt säker på att ditt beteende kommer att påverkas av att bli utsatt för andra åsikter och meningar.

Sen så är det väl så att om man skulle spela en Battlefield variant där uppdragen var att slå in dörren till en familj som 95% av tillfällena var oskyldiga, då skulle det påverka ens tänkande en del. Det kanske inte skulle vara ett kul spel för alla, men nog skulle det påverka.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

vita män,isolerade,sd, flashback,växa upp
låter som en standardfras bland er vänsterfolk, alltså det betyder ingenting bara ett försök att förminska och förlöjliga meningsmotståndarna.

Ja, det var lite fånigt av mig, jag tillhör ju inte ens vänsterfolket. Men det är rätt löjligt hur fruktansvärt arga vissa verkar bli av feminism och spel ens nämns i samma mening. Jag förstår liksom inte reaktionerna.

Medlem
Skrivet av Jozo:
Citat:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Den här meningen förstår inte jag. På vilket sätt är det mer meriterande att vara kvinna?

Det är väl ganska självklart att du får en annan syn på saker å ting.. om man till 90% av de man anställer alltid är män så är det väl klart att när det ter sig som ovan, så anställer man hellre en kvinna för att få en ny infallsvinkel.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Skrivet av mapamapa:

Det som stör mig är att dessa människor säger åt andra hur de ska göra sina spel, att det borde vara mer mångfald. Jag är väldigt anti-auktoritär så när någon säger att det behövs mer "jämställdhet" i spel och att det är dåligt när företag inte satsar på jämställdhet så blir jag mest sugen på att skapa ett våldtäktsspel/hustrumisshandlarspel eller nåt liknande i protest.

Mångfald i ett utvecklarteam är inte nödvändigtvis bra. Det finns många spel jag gillar som är väldigt specialiserade/smala. Om man alltid strävar efter mångfald där varje utvecklarteam består av en av varje allting och spelen är gjorda så att både män och kvinnor och cp-skadade ska tycka om dem kommer vi bara få massa mellanmjölks-dussinspel som inte är bra på nåt.

Jag tror att vi har en hel del gemensamma åsikter men annan infallsvinkel. Jag vill inte heller att varenda spel ska tilltala varenda person. Med tanke på hur otroligt många nischade titlar som släpps av Paradox varje år (Kolla t ex på Europa Universalis IV) så tror jag inte att någon på Paradox vill tillverka intetsägande mellanmjölksspel. Det skulle gå emot allt som vi har byggt upp hittills.

Det som jag och många andra menar med mångfald är att vi vill ha så många olika slags spel som möjligt. Vi vill att alla spelare ska kunna hitta någonting som tilltalar dem, snarare än att en titel ska tilltala alla...

Men här kommer vi tillbaka till pudelns kärna. Mitt testningsteam kan ibland testa 10 olika spel/ månad. Samma personer testar alla spelen. Det är livsviktigt för mig att åtminstone någon i teamet ska säga: "Det här är PRECIS ett sånt spel som jag spelar på fritiden! Jag är så jäkla glad att jag får jobba med det!"... Och för att det ska hända... Så MÅSTE jag se till att ha mångfald på min arbetsplats. Jag måste se till att vi anställer människor som tänker olika.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av karate_lenin:

Nu stänger iaf jag ned mitt konto. Om jag går in på en sida för att läsa om spel och dylikt räknar jag med att slippa politiska krönikor. Lycka till i framtiden och hoppas ni kan hitta en ny läsarkrets

Först och främst. Du kan läsa om spel här, trots "politiska krönikor". Du vet att man inte måste läsa alla artiklar va? Men du kanske har någon typ av tvångssyndrom som gör att du int kan hoppa över en text?

Och för det andra. Självförtroende och att värdera sig själv högt är ju ofta bra och så. Men att kategorisera sig själv som en hel läsarkrets känns inte lite överdrivet?

Jag tror att han och många som mig är less på att FZ har tagit en uppenbarligen politisk ställning. Bara se vilka som får skriva krönikor och vad som publiceras.

Så ni slutar läsa majoriteten av spelartiklar för att någon skriver om något ni inte på något sätt måste läsa? Jag förstår att man kan bli trött på åsikter man inte är intresserad av eller rent av inte håller med om. Men att inte kunna borste från dessa artiklar, låta bli att läsa dem eller helt enkelt bara ignorera dem låter otroligt i mina öron. Det är inte svårt alls.

Är folk helt enkelt för lata för att välja själva vilken information de tar del av på en hemsida så att de måste bojkotta hela sidan? Eller påstår ni seriöst att det är ägerans ansvar att censurera det ni inte vill höra och inte ert eget? Det låter lite udda tycker jag. Självcensur är grymt lätt, och kan man mot all formodan inte göra det så kanske man ska uppsöka någon typ av beteendeterapeut för det låter som någon sorts tvångstanke.

Så om FZ skulle blanda upp sina spelskriverier med artiklar som hyllar ultraradikal nazism så hade du bara struntat i att läsa dom och surfa på som vanligt?

Jag hade kanske inte gillat det, men ja. Är det svårt att förstå? Det hela är väldigt enkelt. Läs inte det du stör dig på. Då slipper du bli upprörd. Känner du att ämnet är för viktigt för att bara kunna strunta i det, då får du helt enkelt engagera dig.

Skrivet av Norre:

Ärligt tycker jag det bara var en idiotisk sak att säga.

Alla människor är olika, och har olika erfarenheter och tänker på olika sätt, bland annat kvinnor och män. Det betyder inte att alla män tänker på samma sätt, inte heller tänker alla kvinnor på samma sätt.

Att då säga att vara kvinna är automatiskt mer meriterande än att vara man är skrattretande.

Jag har lite intressant statistik till dig:

Jag började delta i intervjuer strax efter att jag fyllde 30. Just nu är jag 34. Har kollat på hundratals olika CV. Hittills har jag ALDRIG fått CV från någon som har varit äldre än jag.

Ca 90% av alla som söker är män uppvuxna i västvärlden, gillar att läsa sci-fi och fantasy, favoritserier är BG, Firefly, Breaking Bad och ibland Sons of Anarchy. Om de sportar så är det alltid gym, klättring eller paintball. De har tidigare varit bordsrollspelare, tabletoppspelare och magicspelare men gick sedan över till datorspelen. Lajvare/ medeltidsintresserade är kraftigt överrepresenterade.

Jag säger inte bara att vara kvinna är mer meriterande. Jag kan passa på att säga att ALLT som bryter det här mönstret; ALLT som får den extremt homogena gruppen tänka i andra banor är meriterande.

... Så länge det inte äventyrar övrig kompetens. Jag står fortfarande fast i att om det någonsin händer att vi måste välja mellan två personer som har exakt samma meriter, så KOMMER jag att välja personen som bryter det ovan nämnda mönstret.

jkw
Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Mängden, tid och kvalitet av arbete var likvärdigt, själva att situationen ens uppstår att kvinnan i fråga får mindre utgångslön är problemet - inte att hon måste förhandla för bättre villkor. Lika villkor för lika arbete skall vara självklart från början tycker jag. Tycker inte du?

Individuell lönesättning är som sagt individuell, det har inget med könet att göra. Är hon värdelös på att förhandla då kanske man ska gå en kurs i det, eller helt enkelt nöja sig med det man får om man inte har kunskap att förhandla.

Om hon har konkreta bevis på att hon försökte förhandla men fortfarande fick lägre lön på grund av hennes kön kan hon DO-anmäla det, skriva en snyfthistoria och casha in "extra lön" i form av skadestånd efter rättegång(ar) och bla bla bla.

Skriv svar