Laras nya tappning är att föredra
Trots att jag borde varit en del i det följe som Lara Croft skaffade sig när hon först slog igenom med dunder och brak så har jag aldrig känt någo t större intresse för Tomb Raider-serien. Visst har de bjudit på okej underhållning, men jag har aldrig tyckt att spelen varit "all that". För mig har spelet snarare dragits ner av hjältinnan eftersom hon framstått som ett extremt utstuderat sätt att locka till sig unga gamers som gillar att titta på polygonbröst, ben, rumpa, etc etc. Det har helt enkelt hängt över den i grunden roliga blandningen av action, plattform och pusslande som blivit seriens adelsmärke.
Därför blev jag rejält nyfiken och faktiskt lite glad när jag fick se hur Lara framställdes i den reboot (löjligt ord men vad ska man göra) av #Tomb Raider som släpptes tidigare i våras. Visst är hon fortfarande en snygg tjej, men det verkade inte som att det låg i fokus längre. Hon kändes också betydligt mer sårbar än tidigare, långt ifrån tjejen som sprang runt och sköt tigrar och dinosaurier till höger och vänster utan att behöva blinka. Självklart inte en normal person (då hade det ju inte blivit mycket till spel) men åtminstone någon som inte känns som en superhjälte.
Jag var faktiskt sugen på att köpa det direkt (det händer inte särskilt ofta numera) men i sista stund lyckades jag lägga band på mig vilket var tur eftersom det innebar att jag kunde köpa två spel till nu när jag väl köpte det i helgen som var. Självklart kunde jag inte börja spela det direkt eftersom jag hade #Brothers: A tale of two sons att ta mig igenom först (jo jag har en sådan regel) men i söndags fick jag så ta mig an spelet för första gången och hittills är jag nöjd med mitt köp.
Nu har jag bara spelat det i ett par timmar, men jag gillar det jag upplevt. Speciellt gillade jag den allra första biten då Lara inte känns som någon hjältinna öht. Hon vill bara överleva och gör det som krävs för det. Nu har jag däremot kommit såpass långt att vapen finns att tillgå vilket gör att det blir mer och mer ett traditionellt actionspel och med det blir även Lara en traditionell hjältinna i samma stil som hennes äldre version. Fortfarande mycket underhållande men lite trist att de inte kunde följa det hela vägen igenom. Iofs kan det ju vända igen, men det verkar ju barka åt det hållet iaf...
Ja, det var ett höjdarspel. Det blir än bättre efter ett par timmar in.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego