Simcity får kanske offline-läge – men inte större städer

Medlem

Eller är du vad ungdommarna idag kallar för "troll"?

Medlem

Inga större ytor, inget köp. Tack gode gud så köper man inga EA, Activision eller Capcom spel på releasedagen längre..nog får vara nog


signatur

Game long and prosper

Medlem

Maxis kan sluta sälja spel, sämsta funktionen i ett spel någonsin att begränsa det som dom gör. Värdelöst!

Medlem

Ptjaaa, större ytor med dagens agent-system skulle bara inte fungera, det kan jag förstå. Gjort ett par städer med 600-750K (fudged) invånare och inte fasiken flyter spelet bra då inte. Sure, har ingen monsterburk å andra sidan men..

Hade hellre sett större ytor och mindre antalet agenter i rörelse från alla storlekar av hushåll. Meen då ska agenterna röra på sig från plats a till.. .Argh, njae, Simcity är skräp som det är just nu. Tur att det kommer en expansion dock! trolololooo.. . :@

Medlem

Jag var en av de som inte påverkades så mycket av den påtvingade uppkopplingen och brydde mig inte nämnvärt, men nu sitter jag här nyinflyttad i de lappländska fjällen med 1mbs internet =/


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Spelar Simcity 4 Deluxe fortfarande och slås över hur pass mycket djupare och roligare det spelet är. Svårt som helvete dessutom. De har förstört ett ärorikt arv.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Raid25:

Eller är du vad ungdommarna idag kallar för "troll"?

Är du vad jag kallar farfar?

Please. Tro inte att du är bättre än någon annan

Medlem

Polish a turd, it's still a turd!

Medlem

Antar att de lika bra kan ge upp eftersom man kan cracka spelet idag iaf, pinsamt.

Medlem

fanns aldrig någon chans för köp med fjanteri som onlineläge. jag kom riktigt bra undan hör jag blåseri med en av dom största titlarna som namn bakom lögnen bara.


signatur

//monster

Medlem

tidsfråga innan dom lägger ner hela spelet och alla servrar slutar säkert uppdateras i vid årsskiftet


signatur

//monster

Medlem

Jag brukade spela SimCity förr i tiden för att bygga ENORMA städer länkade till varandra över MASSIVA ytor och det var jätteroligt när det hela gick som det skulle när man hade kraftverk och vattenverk lite här och där och byggde ledningar över hela mappen och såg till att allt fungerade..

Detta nya SimCity påminner dock om ett jädra ''FACEBOOK SPEL'' med dessa minimala bygg ytor. SimCity har alltid handlat om frihet för mig men nu har man ingen vidare frihet då man är tvingad att bygga på en pytteliten plätt.

Detta tragiska SimCity borde ha varit ett ''Free to play'' spel med en liten marknad där man kunde köpa olika specialbyggnader och prydnads saker för riktiga pengar. Precis så som många andra ''Facebook'' spel gör inom samma kategori. Jag ser egentligen inte varför detta tragiska spel ska kosta pengar ifrån första början.

EA har ju även släppt en massa dyra dlc till detta skitspel som kostar apa mycket bara för att få lite nya byggnader att sätta ut på sina minimala kartor där man måste prioritera vad man vill bygga för att man inte har plats för alla byggnader man vill ha.

Kartan i spelet är alldeles för liten för att detta ens borde få heta SimCity. Spelet borde istället kallas MicroCity för att det är en oerhört mycket bättre passande titel för spelet..

Medlem
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.

Att problemen har gjort att spelet har ett dåligt rykte förstår jag fullt väl och jag håller med om att spelet är mindre roligt.
Du däremot fick det att låta som att hela Maxis kommer troligtvist att gå i KK p.g.a. detta och jag bad dig förklara vad du baserade det på.

Medlem

Inte direkt oväntat med tanke på alla EA:s mjölkande på samtliga av deras s.k "sim" spel.

Alla har samma problem, det är små i storlek, lätta att spela och de släpper 200 DLC till samtliga som kostar lika mycket som org. spelen....

Det som jag tycker är konstigt är att människor faktiskt köper dessa spel och förser dem med högar av stålar!!!

Skrota alla sim spel och betala för riktiga spel, support the indie movments!!!

Medlem

Jag tyckte spelet i sig var roligt fram tills att man inte fick plats med grejerna. Man låste upp nya saker som man inte hade plats att bygga, att de inte upptäckte detta när de själva testade spelet. Har inte spelat sen release och kommer förmodligen inte spela det igen då det ända man begärde (större städer) inte kommer uppfyllas.
Otroligt besviken och kommer inte att köpa något från Maxis igen, tyvärr.
It was fun while it lasted!

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.

Att problemen har gjort att spelet har ett dåligt rykte förstår jag fullt väl och jag håller med om att spelet är mindre roligt.
Du däremot fick det att låta som att hela Maxis kommer troligtvist att gå i KK p.g.a. detta och jag bad dig förklara vad du baserade det på.

Tyvärr är det väldigt känsligt numera att göra och publicera folkkära spel. Gamers tillhör en av de mest kritiska skaror av människor i världen, och är väldigt bildade när det kommer det de håller kärt. När något stort spel i denna kalibern går helt åt skogen så vet sannolikt alla om det. Maxis har inte många andra ip:n som de tjänar pengar på. Det är Sims och Sim City. Och Sims är inget större ip:n på den globala marknaden. Det har sålt bra, ja men det är inte ett spel som tilltalar majoriteten av gamers, dvs män i 15-25års åldern. En spelstudio får väldigt lite av intäkterna som kommer in från försäljning runt 10-20%, resten går till butiker, utgivarna, reklam osv.. Så har en spelstudio investat 100milj och får bara 20milj i försäljning så är det ju en förlust. Capcom och Square Enix balanserar just nu på eggen, och bladet är långt nog att Maxis får plats där på också.

Medlem

vi är kritiska för att det kostar 10-20.000 med en dator och 500-700 per spel. bara dom bästa spelen förtjänar att tjäna dom miljarder ett lyckat spel ger. gör man spelen För fansen så misslyckas man inte som EA, som gör spel bara för att tjäna pengar. EA kommer stabilt att bli mer värdelöst för alltid nu tills det bara är skit kvar, om något alls.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.

Att problemen har gjort att spelet har ett dåligt rykte förstår jag fullt väl och jag håller med om att spelet är mindre roligt.
Du däremot fick det att låta som att hela Maxis kommer troligtvist att gå i KK p.g.a. detta och jag bad dig förklara vad du baserade det på.

Tyvärr är det väldigt känsligt numera att göra och publicera folkkära spel. Gamers tillhör en av de mest kritiska skaror av människor i världen, och är väldigt bildade när det kommer det de håller kärt. När något stort spel i denna kalibern går helt åt skogen så vet sannolikt alla om det. Maxis har inte många andra ip:n som de tjänar pengar på. Det är Sims och Sim City. Och Sims är inget större ip:n på den globala marknaden. Det har sålt bra, ja men det är inte ett spel som tilltalar majoriteten av gamers, dvs män i 15-25års åldern. En spelstudio får väldigt lite av intäkterna som kommer in från försäljning runt 10-20%, resten går till butiker, utgivarna, reklam osv.. Så har en spelstudio investat 100milj och får bara 20milj i försäljning så är det ju en förlust. Capcom och Square Enix balanserar just nu på eggen, och bladet är långt nog att Maxis får plats där på också.

Va snackar du om? The Sims har varit en storsäljande titel ett flertal gånger. Att säga att det inte är ett stort IP är befängt.

Det tilltalar inte majoriteten av gamers, nej, men däremot så tilltalar det en större publik än gamers som har en dator.

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.

Att problemen har gjort att spelet har ett dåligt rykte förstår jag fullt väl och jag håller med om att spelet är mindre roligt.
Du däremot fick det att låta som att hela Maxis kommer troligtvist att gå i KK p.g.a. detta och jag bad dig förklara vad du baserade det på.

Som sagt så är spelförsäljning känslig för rykten, speciellt om serien ifråga är riktad mot en smalare nisch av spelmarknaden
Eftersom stadssimulatorgenren saknar de stora massorna av casual spelare är SC serien beroende av ett starkt användarcommunity som genom sitt engagemang o kreativitet lockar till sig nya spelare.

Det Maxis gjorde i praktiken med SC 2013 var att visa långfingret åt sitt användar comunity dvs
alla som spelat tidigare spel i serien, alla som som engagerat sig i mod communityn
och skapat moddar som bidrar till att simcity4 säljer i dag tio år efter release mfl.

Eftersom Maxis är så intimt förknippat med The Sims riskerar även denna serie att ta skada.

Vem vet Maxis kanske klarar sig, men jag anser att dom är ute och och hoppar på tunn is.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Ja. Stora städer i stil med SC3000 eller SC2000 är vad Sim City fansen ville ha. Det var nog den mest efterfrågade funktionen i hela spelet. Det är liksom det som hör Sim -City- till. Att bygga städer, inte två kvarter skyskrapor med ett kraftverk.

Så gå du och trollkalla folk någon annanstans, troll.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av bionicman:

Som sagt så är spelförsäljning känslig för rykten, speciellt om serien ifråga är riktad mot en smalare nisch av spelmarknaden
Eftersom stadssimulatorgenren saknar de stora massorna av casual spelare är SC serien beroende av ett starkt användarcommunity som genom sitt engagemang o kreativitet lockar till sig nya spelare.

Det Maxis gjorde i praktiken med SC 2013 var att visa långfingret åt sitt användar comunity dvs
alla som spelat tidigare spel i serien, alla som som engagerat sig i mod communityn
och skapat moddar som bidrar till att simcity4 säljer i dag tio år efter release mfl.

Eftersom Maxis är så intimt förknippat med The Sims riskerar även denna serie att ta skada.

Vem vet Maxis kanske klarar sig, men jag anser att dom är ute och och hoppar på tunn is.

Jag tvivlar starkt på att målgrupperna för Sim City och The Sims har särskilt många personer gemensamma.Grovt kategoriserat uppskattar jag det till att Sim City främst är/var till för unga vuxna män medan The Sims riktar sig åt tonåringar, främst tjejer. Så som jag uppfattade det var denna upplaga av SC ett försök till att blanda de två grupperna med varandra genom att göra det mer mainstream och avskalat, men det slutade bara med att ursprungsmålgruppen började hata spelet. Kvar har dom då en Sims-målgrupp som säkert inte tyckte särskilt mycket om spelet.

Medlem

Inte för att vara sån, offlineläge är ju bra, men det här med större städer? Strippa dem inte ner städerna endast för launch egentligen pga servrarna inte pallade trycket? Det är vad jag förstod det som när det släpptes, jag blir lite trött på att höra att dem släpper DLCs men inte öppnar världen lite, för spelet är sjukt tråkigt när man inte kan expandera riktigt, man lever i en bubbla där man måste demolera byggnader = inkomst för att göra större vägar etc etc... är det bara jag eller?


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

städernas storlek är just varför jag inte ens petat på detta spel än


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Storleken på städerna tycker jag fortfarande är det "minsta" problemet.

Medlem

Håller med de flesta här. Ytan att bygga på är för liten.

Medlem

SÅ glad att man inte köpte skiten. Sunt förnuft, I thank you.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:
Skrivet av Raid25:
Skrivet av bionicman:

Maxis är sååå rökta.
Dom riskerar nu att gå under, och det ända dom har att skylla på är sin egen inkompetens och girighet.

SC4

Så Maxis kommer att gå under ekonomiskt p.g.a beslutet att inte göra större städer?
Vad baserar du det på?

Inte enbart pga för små städer utan en lång rad felbeslut.

Beslutet att göra en reboot av serien istället för sc5.
Iden om att göra om SC till ett mmo
Glasbox Engine.

Dessa är grundorsakerna till alla problem spelet brottas med och därmed också till det dåliga rykte spelet lider av.

Att problemen har gjort att spelet har ett dåligt rykte förstår jag fullt väl och jag håller med om att spelet är mindre roligt.
Du däremot fick det att låta som att hela Maxis kommer troligtvist att gå i KK p.g.a. detta och jag bad dig förklara vad du baserade det på.

Tyvärr är det väldigt känsligt numera att göra och publicera folkkära spel. Gamers tillhör en av de mest kritiska skaror av människor i världen, och är väldigt bildade när det kommer det de håller kärt. När något stort spel i denna kalibern går helt åt skogen så vet sannolikt alla om det. Maxis har inte många andra ip:n som de tjänar pengar på. Det är Sims och Sim City. Och Sims är inget större ip:n på den globala marknaden. Det har sålt bra, ja men det är inte ett spel som tilltalar majoriteten av gamers, dvs män i 15-25års åldern. En spelstudio får väldigt lite av intäkterna som kommer in från försäljning runt 10-20%, resten går till butiker, utgivarna, reklam osv.. Så har en spelstudio investat 100milj och får bara 20milj i försäljning så är det ju en förlust. Capcom och Square Enix balanserar just nu på eggen, och bladet är långt nog att Maxis får plats där på också.

Va snackar du om? The Sims har varit en storsäljande titel ett flertal gånger. Att säga att det inte är ett stort IP är befängt.

Det tilltalar inte majoriteten av gamers, nej, men däremot så tilltalar det en större publik än gamers som har en dator.

Ja, det har sålt bra, det sa jag med. Men spelet som jag också sa tilltalar människor som inte nödvändigtvis prioriterar spel som nöje. Tittar man på försäljningsiffrorna så har de gått neråt sen Sims 2. Spelet är för likt och folk blir mättade. Nu räknar jag inte med alla "expansioner" som de släppt. Att sälja 10 möbler och byxor för 250 kr motiverar jag inte som en expansion.

Medlem

1. Sluta upp med att vara megalomaniska narcissister
2. Ge spelarna vad dom vill ha
3. ???
4. PROFIT!

Medlem

Maxis har blivit ett riktigt skit på sistone. Jag älskade den utvecklaren när de var "egna". Men efter att EA tog över har maxis bara släppt sopor som de "hypar" för sina gamla älskade namn.

123
Skriv svar