AMD: "Mantle är upp till 45 procent snabbare än DirectX"
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?
Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.
Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?
Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.
Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.
Det är tanken men kan mycket väl vara så att stödet för mantle endast finns i drivrutinerna på AMDs 7000 och R9 serie med grafikkort till en början.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
men det kommer inte hända "bara för att" och nvidia knapprar garanterat också ihop "sin" lösning...
Hur som helst så ser jag fram mot detta då tex Star Citizen rullar på i 19fps på mitt 7970 kort
*facepalm*
Star Citizen är i pre-alpha. Du kan inte ta de nuvarande siffrorna som den slutgiltiga prestandan.
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?
Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.
Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.
Det vore fint! Eftersom jag kanske är lite av en nvidia-fanboy.
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?
Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.
Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.
Det är tanken men kan mycket väl vara så att stödet för mantle endast finns i drivrutinerna på AMDs 7000 och R9 serie med grafikkort till en början.
Korrekt!
men det kommer inte hända "bara för att" och nvidia knapprar garanterat också ihop "sin" lösning...
Hur som helst så ser jag fram mot detta då tex Star Citizen rullar på i 19fps på mitt 7970 kort
*facepalm*
Star Citizen är i pre-alpha. Du kan inte ta de nuvarande siffrorna som den slutgiltiga prestandan.
Om man kan köra Crysis 3 så kan man köra Starcitizen.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Nvidia kan använda Mantle också om dom vill men antagligen kommer de att satsa på att optimera openGL istället för likartad prestanda till mantle.
Om så är fallet så blir det såfall ännu mer segregerade med AMD och nVidia optimerade spel?
Eller kommer de kunna existera jämte varann?
Ska bli spännande att se hur det utvecklas
Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?
Nvidia kan använda Mantle också om dom vill men antagligen kommer de att satsa på att optimera openGL istället för likartad prestanda till mantle.
Om så är fallet så blir det såfall ännu mer segregerade med AMD och nVidia optimerade spel?
Eller kommer de kunna existera jämte varann?
Ska bli spännande att se hur det utvecklas
Om nvidia sattsar på openGL istället så kommer inte det skada något, mantle likt opengl är plattformsoberoende så jag ser inga problem med det. Nvidia har ju alltid varit lite löjliga och skapar oftast slutnalösningar som stänger ut andra aktörer like gsync, physx osv